“Renault eWays” projekta ietvaros Groupe Renault kopā ar Ipsos veikuši aptauju par elektromobilitāti pēc COVID-19 izraisītās krīzes. “Renault eWays elektromobilitātes barometrs” sniedz detalizētu informāciju par intereses pieaugumu pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem un to ieviešanu.
Turklāt noskaidrots, ka visās aptaujātajās valstīs, t.i. Francijā, Vācijā, Itālijā, Spānijā un Lielbritānijā, valda vienprātīgs atbalsts ātrākai pārejai uz elektromobilitāti.
Transportlīdzekļu elektrifikācija sola pārveidot līdzšinējo situāciju mobilitātes jomā, turklāt pāreja beidzot uzņēmusi apgriezienus. Neskatoties uz COVID-19 izraisīto ekonomisko krīzi, kas skar arī pasaules automobiļu tirgu, no 2020. gada janvāra līdz oktobrim 100% elektrisko transportlīdzekļu reģistrācija Eiropā palielinājās par 70%, salīdzinot ar to pašu periodu pērn. Esošās tendences elektrisko un hibrīda transportlīdzekļu pārdošanas apjomos ļauj secināt, ka nākotnē šo auto pārdošanas rādītāji tikai pieaugs.
Arī “Renault eWays elektromobilitātes barometrs” apstiprina eiropiešu pieaugošo izpratni par klimata pārmaiņu izaicinājumiem. Astoņi no desmit eiropiešiem nākamo desmit gadu laikā vēlētos ielās redzēt vairāk hibrīda un elektriskos transportlīdzekļus.
Lielākā daļa eiropiešu atbalsta pāreju uz elektropiedziņu, jo ir pārliecināti par elektrisko un hibrīda transportlīdzekļu labvēlīgo ietekmi uz vidi. Turklāt, teju vai katrs otrais eiropietis to uzskata par prioritāti. Aptaujā tika noskaidrots, ka pāreja uz elektriskajiem un hibrīda transportlīdzekļiem netiek uzskatīta tikai par tukšu iedomu, tostarp 54% respondentu norādīja, ka šī pāreja notiekot pārāk lēni.
Eiropieši ir pārliecināti, ka elektriskie un hibrīda transportlīdzekļi palīdzēs ierobežot piesārņojumu. Pamatojoties uz šo pārliecību, 38% no aptaujātajiem apgalvoja, ka ir gatavi ātrāk pāriet uz elektriskajiem transportlīdzekļiem, savukārt par hibrīda transportlīdzekļiem šī tendence ir vēl spēcīgāka – 47% no respondentiem norādīja, ka pieļauj domu, ka viņu nākamais automobilis būs hibrīds. Paradoksāli, ka, pat ja priekšroka tiek dota elektriskajiem automobiļiem, aptaujātajiem nav pieredzes braukšanā ar tiem – 76% aptaujāto respondentu norādīja, ka nekad nav vadījuši elektroauto vai hibrīda auto.
COVID-19 krīze ir mainījusi Eiropas pilsoņu mobilitātes paradumus. 43% no respondentiem tagad kā galveno transporta veida izvēles kritēriju norādīja epidēmiju un saslimšanas risku, jo īpaši Spānijā, Itālijā un Lielbritānijā.
Kā ir ar frančiem?
No pētījuma varam secināt, ka Covid-19 maina mobilitātes ieradumus – mazāk izmantot sabiedrisko transportu; izvēloties transporta veidu, lielāka uzmanība tiek pievērsta ietekmei uz veselību, ko jo īpaši var attiecināt uz aptaujātajiem Francijas iedzīvotājiem, kuri gandrīz katru dienu izmanto auto (73% pret 53% G5 valstīs).
Vai franči bažījas par klimata pārmaiņām? Šķiet tās ir otrās lielākās franču bažas (41%), tieši aiz koronavīrusa epidēmijas (52%). Francija ir viena no piecām aptaujātajām valstīm, kas lielāko nozīmi piešķir tieši šim klimata jautājumam – vidēji 41% attiecībā pret vidēji 33% Vācijā. Neskatoties uz to, Francijas iedzīvotāji ir vismazāk gatavi rīkoties un tikai 48% no tiem apgalvo, ka ir veikuši kādas izmaiņas savā dzīvesveidā, lai cīnītos pret globālo sasilšanu.
Svarīgākais frančiem – klusa braukšanas pieredze! 81% franču, kuri kādreiz ir vadījuši elektroauto vai hibrīdu, uzskata, ka elektriskā transportlīdzekļa vadīšana ir patīkamāka par braukšanu ar iekšdedzes dzinēja transportlīdzekli. Tas ir ievērības cienīgs rādītājs!
Īstermiņa un vidēja termiņa prognozes uzrāda lielu interesi pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem. Vairāk nekā trešdaļa eiropiešu (30% franču) uzskata, ka viņu nākamais transportlīdzeklis varētu būt elektroauto. Šie nodomi ilgtermiņā ir vēl augstāki (55% eiropiešu nākamo 10 gadu laikā). Galvenā motivācija elektriskā vai hibrīda transportlīdzekļa iegādei ir saistīta ar izmaksu samazināšanu, ko atzīmēja 45% no aptaujātajiem Francijas iedzīvotājiem. Tāpat 40% iedzīvotāju norāda, ka akumulatora kalpošanas mūžs ir galvenais šķērslis elektro vai hibrīda transportlīdzekļa iegādei, savukārt otrais un trešais iemesls ir akumulatoru pārstrādes izmaksas un process.
Latvijas lauku teritoriju iedzīvotāju daždesmit tūkstoši jau nu nebūs tie, kas noteiks progresa virzību.