Komerctransports un tehnoloģijas: ar vecām vērtībām vairs nepietiek - iAuto

Komerctransports un tehnoloģijas: ar vecām vērtībām vairs nepietiek

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 26.jūlijs 2022 17:09

Komerctransporta nozarē izturībai un uzticamībai vienmēr bijusi pievērsta liela uzmanība. Lai arī šeit plaši tiek izmantoti vienkārši un laika gaitā pārbaudīti risinājumi, vieglos kravas auto nu ir sasniegušas arī augstākas tehnoloģijas.

Pateicoties tām, komercauto ir kļuvuši drošāki, komfortablāki un braukt ar tiem ir praktiski tāpat kā ar vieglo auto. Citiem vārdiem – visās jomās tie ir kļuvuši ērtāki nekā jebkad agrāk.

Labs piemērs, kā komerctransportā iekļaut jaunākās tehnoloģijas, ir Air Pro aktīvā pneimatiskā balstiekārta, kas tiek izmantota arī jaunās paaudzes Iveco Daily. Pneimatiskie spilveni aizmugurē ir aizstājuši parastās atsperes, savukārt abas asis ir aprīkotas ar moderniem aktīvajiem amortizatoriem, kas, pamatojoties uz sensoru informāciju, var mainīt savu stingrību ik pēc 10 milisekundēm. Ar šādu balstiekārtu vadītājs pēc vajadzības var izvēlēties vienu no trim opcijām – automātisko, kravas un mīksto režīmu. Informācija no sensoriem visu četru riteņu amortizatoros kopā ar datiem par bremžu spiedienu, ātrumu, stūres stāvokli un auto masu tiek nosūtīta Air Pro vadības blokam, kas savukārt optimizē balstiekārtas darbību. Pat pilnībā noslogota Iveco Daily sānsveres leņķis pagriezienos ir samazināts līdz 30%, un tas ievērojami uzlabo stūrēšanas precizitāti un drošību.

Vajadzīgi jauni inženiertehniskie risinājumi

Balstiekārtu inženieris Doms Zinkevičs norāda, ka gaisa spilvenu un aktīvo amortizatoru izmantošanu vieglajos kravas auto ir veicinājuši vairāki faktori. Pirmais – pieaug klientu vajadzības. Respektīvi – uzņēmumu īpašniekiem par svarīgiem aspektiem kļuvušas dažādas jaunas funkcijas un transportlīdzekļa lietošanas ērtums.

Otrais faktors ir drošība. "Tā kā satiksmes drošības prasības pieaug un jaunās tehnoloģijas kļūst lētākas, ražotāji aizvien vairāk iekļauj tās savos modeļos, šajā gadījumā – komerctransportā. Tas attiecas uz visiem inženiertehniskajiem izgudrojumiem, arī mikroshēmām un vadības blokiem, kas ir ļāvis samazināt nepieciešamo jaudu un vadu daudzumu lukturos," stāsta Doms Zinkevičs.

Pēc viņa teiktā, tā nav nejaušība, ka komercauto segmentā dominē arī ļoti vienkārši risinājumi. Tas izriet no inženiertehniskās loģikas – jo mazāk detaļu, jo mazāka iespējamība, ka kaut kas salūzīs. Turklāt modernās balstiekārtas ir lieliski piemērotas tieši kravu pārvadāšanai. "Komercpārvadājumos smaguma centra un masas svārstības ir liela problēma, jo mašīnai ir labi jābrauc gan tukšai, gan pilnībā piekrautai. Šiem dažādajiem apstākļiem ir dažādi risinājumi, taču transportlīdzeklim jābūt vismaz minimāli pielāgotam abiem šiem režīmiem, un komercauto balstiekārtas tiek projektētas tieši pēc tāda principa," par jomas specifiku stāsta Doms.

Pneimatiskā balstiekārta – stabilitātes garants

Doms Zinkevičs norāda, ka lielākā pneimatiskās balstiekārtas priekšrocība ir iespēja regulēt mašīnas augstumu. Ilgu laiku tās tika uzstādītas tikai autobusiem un kravu pārvadātājiem, taču tagad tās arvien biežāk tiek iestrādātas vieglajos kravas auto. Šīs tehnoloģijas priekšrocības ikdienā ir acīmredzamas. Piemēram, Daily aizmugurējo balstiekārtu var pacelt vai nolaist tikai 10 sekundēs, un tas ievērojami atvieglo iekraušanu un izkraušanu. Šādu ātrumu nodrošina īpašs gaisa rezervuārs, kas ļauj arī saglabāt iestatīto augstumu.

No lietotāju skatupunkta, svarīgs faktors ir kravas drošība, sevišķi smagu un trauslu kravu gadījumā, un parastās atsperes tām būtu pārāk stingras. Tāpēc, piemēram, Daily gaisa spilveni par 25% samazina vibrācijas, kas no balstiekārtas nonāk līdz kravai. "Ar gaisa spilveniem var novērst pilnībā piekrauta auto atsitienus, braucot pa nelīdzenu ceļu. Pneimatiskās balstiekārtas gadījumā tie būs mīkstāki nekā ar līdzīgai slodzei paredzētām atsperēm neatkarīgi no kravas svara. Plus – regulējamais spiediens saglabā optimālu balstiekārtas augstumu," skaidro inženieris.

Atmest vecās labās lietas nevajag

Moderno inovāciju ieviešana vieglajos kravas auto nenozīmē atteikšanos no laika gaitā pārbaudītām vērtībām. Tāpēc arī jaunākajos mikroautobusos joprojām tiek uzstādītas atsperes. Domu Zinkeviču tas nepārsteidz, un viņš uzskata: tā kā šīs detaļas teicami pilda savu uzdevumu, tās tiks izmantotas vēl ilgi.

"Lokšņu atsperes ir ārkārtīgi progresīvas – jo smagāka kļūst mašīna, jo stingrākas tās kļūst. Ar atsperēm ir iespējams panākt līdzīgas izmaiņas, taču ne tādā līmenī, kāds nepieciešams vieglajam komerctransportam. Slokšņu šķērsatsperes ir uzstādītas pat dažu Volvo aizmugurē, un tas ir luksusa segments," skaidro inženieris.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 24

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

Pāris, kas nav pāris. Kas kopīgs Lynk & Co modeļiem 02 un 08? (+ VIDEO)

Šoreiz TV Autoziņās salīdzinām divus it kā nesalīdzināmus Lynk & Co modeļus - elektromobili 02 un lādējāmā hibrīda 08. 02 kļuva par pirmo Lynk elektromobili Eiropas tirgū, un tas simboliski sekoja hibrīdautomobilim 01. Lynk & Co 08 turpretim ir tehniski identisks Volvo XC40. Lasīt vairāk

 

Vai Cupra sportiskais gars joprojām ir dzīvs? Atbildi meklē Jānis Vanks (+ VIDEO) 1

Cupra zīmols savulaik bija SEAT automašīnu sporta divīzija. Kopš tas kļuvis neatkarīgs, nebūt ne visas Cupra automašīnas aprīkotas ar 300 zirgspēku motoriem, un ražošanas apjomi tikko pārsnieguši miljonu. Vai tikai Cupra nav pārāk iegājusi "meinstrīmā"? Lai to noskaidrotu, paņemsim jaunāko Formentor VZ ar nu jau 333 ZS, un noskaidrosim, vai Cupra joprojām ir ātri un vienlaikus droši? Lasīt vairāk

 

351 211 eiro: Porsche gatavo kolekciju modeli par godu Ferdinandam Aleksandram Porše (+ FOTO) 2

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs Porsche paziņojis par jaunu īpašo modeli, kas tiks saražots 90 vienībās un piedāvāts kolekcionāriem par nedaudz vairāk kā 350 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti