Pirmie iespaidi: Dacia Duster Extreme 14

 

Foto: Ingars Tenis

Ingars Tenis, speciāli iAuto.lv | 17.oktobris 2023 7:00

Ir pagājis tikai nedaudz vairāk par nedēļu, kopš devos uz mūsu ziemeļu kaimiņvalsts galvaspilsētu izbaudīt ārkārtīgi populārā The Weeknd sniegumu Tallinas Dziesmu svētku estrādē. Tas bija nepārspējami lielisks koncerts, kurš atmiņās zināmā mērā saistīsies arī ar pieejamībā nepārspējamo Dacia Duster Extreme.

Atminos, kā tūkstošgades sākumā Renault paziņoja, ka tā nesen iegādātais rumāņu autoražotājs Dacia izlaidīs mašīnu, kas pilnā komplektācijā maksās 5000 eiro. Solījumu par cenu noturēt neizdevās, taču automobilistu sabiedrības balsojums ar savu maciņu apliecināja, ka neviens par to diži nebēdā – jaunais modelis Logan tāpat nodrošināja visas nepieciešamās pārvietošanās funkcijas, turklāt maksāja krietni mazāk nekā citi jaunie auto. Tā ir veiksmes recepte, pēc kuras tiek dizainēti un ražoti arī visi sekojošie Dacia modeļi, ieskaitot 2010. gadā iznākušo kompaktklases SUV Duster. Tas otrajā paaudzē pēc jau otrās atjaunināšanas ir ieguvis jaunus sejas vaibstus, jaunas aprīkojuma opcijas, taču vēl aizvien pilnībā atbilst Dacia filozofijai radīt saprātīgus auto par saprātīgu cenu. Pat Extreme versijā Dacia Duster ir pieejams jau par 19 tūkstošiem eiro, kas, piekritīsiet, mūsdienu apstākļos nav daudz par mašīnu ar Apple CarPlay, landkrūzera cienīgu klīrensu un aptuveni tūkstoš kilometru sniedzamību pēc pilnas uzpildes.

Foto: Ingars Tenis

Oriģinālā koncepcija jaunā interpretācijā

Duster pirmā paaudžu maiņa notika 2017. gadā, un tās rezultātā modelis ieguva viscaur modernizētu ārējo izskatu. Tas tika atsvaidzināts 2021. gadā, bet pērn, līdz ar jaunā zīmola logo ieviešanu, piedzīvoja vēl vienu, pavisam vieglu tā dēvētu feisliftu. Šādā izskatā ar baltiem un kopējā mašīnas veidolā glīti integrētiem Dacia logotipiem priekšā, aizmugurē un salonā Duster ir saglabājies līdz pat šodienai. Extreme versijai, kas pretēji šai vārdā iekaltajam vēstījumam nemaz nav tik ekstrēma, klāt vēl nāk virkne stilistisku, tikai tai rezervētu akcentu. To vidū ir bronzas krāsas spoguļu ietvari, pieskaņoti rāmīši ap ventilācijas atverēm uz priekšējā paneļa, nelielas emblēmas aiz priekšējām riteņu arkām, melni riteņu diski, kā arī vidējās jumta statnes un gumijas paklājiņi ar topogrāfisko karšu motīviem. Arī attēlos redzamā demo mašīnas zaļā krāsa ir pieejama tikai Duster Extreme, un to papildina melni vieglmetāla diski.

Visādi citādi Duster Extreme ļoti līdzinās pārējiem Duster ar radiatora režģī iestrādātu jauno logo, kam vizuālais turpinājums ir LED dienas gaitas gaismu līnijas priekšējos lukturos, augstu klīrensu, īsām virsbūves pārkarēm un dinamisku kopējo siluetu, kas panākts ar viegli kāpjošu viduslīniju un uz aizmuguri nedaudz atvirzītu pasažieru telpu. Tā, starp citu, ir visai ietilpīga, ja ņem vērā kompaktos gabarītus. Par tiem diviem laimīgajiem, kas sēž priekšā, jau šeit nerunāsim, jo vietas ir gana visos virzienos. Par iespējām izvērsties aizmugurē, gan var atsevišķi pieminēt, ka iekāpšana pa plati atveramajām durvīm ir ērta un sēdeklis ar labu atzveltnes slīpumu. Tāpat vietas kājām ir gana daudz, lai neviens (ja vien nav basketbolists, kas groza stīpu var aizsniegt bez palēkšanās), nejustos kaut kā apdalīts. Un visbeidzot arī bagāžas nodalījums – tā kā mašīnai ir vienkāršas, taisnas formas nevis X6 stilā nogriesta daļa bagāžnieka, ļoti daudz var salikt gan pašā bagāžniekā, gan arī uz tā pārsega.

Foto: Ingars Tenis

Dāsns aprīkojums par pieejamu cenu

Par Duster un Dacia vispār runājot, jāsaka, ka pievilcība slēpjas vienkāršībā un vienkāršība savukārt nozīmē ļoti demokrātiskus skaitļus cenu lapā. Piemēram, bāzes Duster jau pieejams par 15 990 eiro un par šo naudu jūs iegūstat auto ar klasei neraksturīgi augstu klīrensu (210 mm) un lieliem piebraukšanas un nobraukšanas leņķiem, kas ievērojami atvieglo došanos meža biezoknī uz labākajām sēņu vietām. Lai no meža tiktu arī ārā, noderīga var izrādīties pilnpiedziņa, taču tā pieejama vien kombinācijā ar Duster motoru paletes jaudīgāko benzīna dzinēju un dīzeli.

  • Nelielai atkāpei – jā, Dacia ir viens no tiem nedaudzajiem vieglo auto ražotājiem, kas savā piedāvājumā ir saglabājis dīzeļdzinēju, kamēr nozarē kopumā nu jau kādu laiku vērojama tendence pāriet uz maza tilpuma benzīna turbodzinējiem un dažādos veidos elektrificēties.

Skaidrrs, ka pilnpiedziņa automobili sadārdzina, taču Duster 4WD tāpat ir demokrātiskākais piedāvājums tirgū. Ja paraugās apkārt, tad vienīgais auto, kas var konkurēt ar Duster cenas ziņā, ir Ņiva, taču, ja jāizvēlas starp vienu un otru auto, nav šaubu, kurā virzienā sasvērsies svaru kausi. Turklāt Ņivas civilizētajā Eiropā nemaz tik viegli nevar dabūt – ja var ticēt AvtoVAZ, vienīgā Lada pārstāvniecība Eiropas Savienības teritorijā atrodas Prāgā un tā pati darbojas visai neskaidros apstākļos, jo firmas mājas lapa principā nekādas noderīgas informācijas nav. Bet ko te daudz par ņivām, kuru laiks sen pagājis. Ir jāraugās Rietumu un Rietumu mobilitātes virzienā, un, piemēram, uz Duster.

Foto: Ingars Tenis

Var rasties jautājums, ko pircējs saņem, ja ir nolēmis iegādāties jaunu auto ar ārējā veidolā iekodētām indikācijām par spēju braukt ne tikai pa gludu šoseju, bet arī forsēt vieglu bezceļu. Atbilde ir – samērā daudz. Nevar gan noliegt, ka Duster, tai skaitā arī izmēģinātajā Duster Extreme, ir virkne acīm redzamu kompromisu. Tas nederēs cilvēkiem, kam vajadzīgi mīksti polsteri uz paneļiem, regulējams ambientais apgaismojums un Bang & Olufsen, tāpat arī sēdeklis varēja būt maķenīt ērtāks, taču automobilis tāpat jau rūpnīcā ir dāsni aprīkots.

Duster Extreme Komplektācijā ietilpst svarīgākās braukšanas un drošības atbalsta sistēmas, LED dienas gaitas, tuvās un aizmugurējās gaismas, MultiView kameru sistēma ar četrām kamerām priekšā, aizmugurē un sānos, klimata kontrole, multimediju sistēma ar košu skārienekrānu un, kas mūsdienās nav mazsvarīgi, – iespēju lietot Apple CarPlay un Android Auto bezvadu režīmā. Izmēģinātā Duster apdarē savukārt izmantots audums, kura īpašības lieliski korelē ar modeļa papildnosaukumu Extreme. Proti, ja kādreiz gadās mašīnā nejauši ierausties ar dubļainām biksēm, bēda ir maza, jo šāda veida un pat šokolādes traipus var ātri izberzt ar mitrajām salvetēm vai vienkārši slapju drānu.

Foto: Ingars Tenis

Ar vienu uzpildi līdz Rietumeiropai

Braucot ar Dacia Duster Extreme, kam uzstādīts 1 litra divu degvielu (benzīna un LPG) 100 zirgspēku ECO-G turbodzinējs, var rēķināties, ka abu tvertņu uzpildes vajadzēs veikt tikai pēc apmēram 1000 kilometriem vai pat vairāk, jo atkarībā no braukšanas stila Duster ar benzīnu var nobraukt ap 700 – 800 km, bet ar sašķidrināto naftas gāzi vēl apmēram 300. Principā ekonomiski domājošs cilvēks var lieliski iztikt tikai ar LPG resursiem un benzīnu otrā tvertnē turēt tikai tādā apjomā, kas nepieciešams motora uzsildīšanai pirmajos katra brauciena kilometros un lai tiktu līdz nākamajai LPG stacijai.

Citiem vārdiem sakot, kad motors ir sasniedzis noteiktu temperatūru, automobilists ar pogu stūres kolonnas kreisajā pusē var atslēgt benzīna un pieslēgt gāzes padevi. Nekādas papildu darbības nav nepieciešamas un nekādu jūtamu izmaiņu mašīnas uzvedībā nav – ja neskaita nelielas izmaiņas ciparos uz papīra, tā ir tikpat dinamiska un tikpat ātra, tikai tērē lētāku degvielu un brauc ar zemākiem CO2 izmešiem. Būtībā vienīgā ECO-G motora blakne meklējama zem bagāžnieka grīdas, un tā ir LPG tvertne, kas principā izslēdz iespēju vadāt līdzi rezerves riteni. Principā jau vadāt var, tikai tad bagāžniekā būs mazāk lietderīgi izmantojamās vietas. Tās, starp citu, ECO-G modeļa bagāžniekā ir tikpat daudz kā Duster ar klasisko benzīna dzinēju – vismaz 445 litri.

Foto: Ingars Tenis

Svarīgākie dati

Dzinējs: 1,0 ECO-G 100 ZS

Maksimālā jauda: 100 ZS

Griezes moments: 160 Nm

0-100 km/h (LPG/benzīns): 13,8/15,1 s

Vmax (LPG/benzīns): 166/168 km/h

WLTP kombinētais patēriņš (LPG/benzīns): 7,8/6,4 l/100 km

CO2 (LPG/benzīns): 127/145 g/km

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

Foto: Ingars Tenis

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Viedoklis 17.oktobris 2023 7:41
15 4 Atbildēt

Ar dažādiem Duster esmu braucis diezgan daudz un neko sliktu par auto nevaru teikt. Izbraukt var gandrīz visur, auto nelūzt. Kam vajag daudz braukt pa zemes ceļiem, dubļiem, sniegotiem ceļiem, Duster ir labs variants.

m 17.oktobris 2023 13:09
7 0 Atbildēt

Interesanti būtu saprast to domu gājienu kuri ielika negatīvu vērtējumu komentāram, kas tieši tik ļoti nepatika vai aizvainoja lai ieliktu tādu vērtējumu pavisam neitrālam komentāram? 😊

0pis 17.oktobris 2023 9:11
6 1 Atbildēt

kad motors ir sasniedzis noteiktu temperatūru, automobilists ar pogu stūres kolonnas kreisajā pusē var atslēgt benzīna un pieslēgt gāzes padevi.

------

gāzvāgeniem ar pašlikto gāzi padeve pārslēdzas automātiski, manuprāt tas ir ērtāk.

Ja beidzas gāze, tak pats pārslēdzas atpakaļ uz benžu?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Viens no retajiem sedaniem Toyota Camry būs pieejams Latvijā no 38 600 līdz 46 500 eiro (+ VIDEO)

Vidējās klases sedans Toyota Camry šogad ieiet savā devītajā paaudzē. Pasaulē tas ir visvairāk pārdotais sedans ar vairāk nekā 21 miljonu eksemplāru. Jaunākais modelis Eiropā tiek piedāvāts vien izvēlētos tirgos, tajā skaitā arī Baltijā. Lasīt vairāk

 

Pasaules pirmizrāde elektroauto Škoda Elroq Prāgā! No 33 000 eur, no 380 km distance (+ VIDEO) 13

iAutolv ir klāt pilnīgi jaunā Škoda Elroq elektriskās piedziņas krosovera prezentācijā. Lasīt vairāk

 

Automašīnu lietošanas nodokli cels par 10% un prasīs samaksāt katru gadu 61

Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie un saskaņošanai iesniegtie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām Škoda Kodiaq plug-in hibrīdu (+ VIDEO) 2

Lādējamie hibrīdi palielinātas valsts subsīdijas dēļ kļuvuši tik aktuāli, ka bez tiem neiztiek vien retais mūsdienu SUV. Škoda Kodiaq iV 1,5 litru benzīna turbodzinējs savienots ar 85 kW elektromotoru. Sistēmas summārā jauda ir 204 ZS. Uzlādes ligzda ir kreisajā spārnā, bet virs tās vīd uzraksts “SportLine”. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti