Nu tad stāsts būs par padomju cilvēka labklājības simbolu - zaparožecu. Vecāmamma sakrāja 1000 rubļus pats piemetu 200 un no kāda krievu kara veterāna 1985 gada vasarā nopirku smuku sarkanu zapīti. Veterāns dauz nebija braukājis, tik vien kā vasaras sestdienās no Rīgas uz savu agarodu Plakanciemā. Zapīts bija labā vizuālajā un tehniskajā stāvokī. Krāsa spilgti, spilgti sarkana, visi moldingi ap lukturiem, durvīm, dzesēšanas "ausīm", kā arī priekšējā reste, durvju rokturi un spoguis- NIĶELĒTI spīdēja un laistījās vasaras saulītē. Uz priekšējās haubes eleganta niķelēta emblēma ar trīs slāvu burtiem ZAZ. Salons - griesti ar sniegbaltu dermantīna apšuvumu, gaiši brūni dermantīna sēdekļi, liela, tieva cieta plastmasas stūre ar elegantu mazu svītrainu no organiskā stikla veidotu signāla pogu vidū. Jā un šis specifiskais salona aromāts - dermantīna, līmes, gumijas un benzīna smakas sajaukums, tāda laikam nav nevienā autiņā. Bardačoks arī ar elegantu niķelētu rokturīti kā bumbiņu un tik maziņš ka neko lāga vairāk par cimdiem iebāzt nevar, bet kas interesanti, bardačokā atradās liels masas slēdzis ko varēja ieslēgt un atslēgt ar tādu pamatīgu klikšķi. Iesēžoties sēdeklī jūtamas lielās sēdekļa atsperes kas nogurkst kā vecs dīvāns. Pagrieziena rādītāju un tālo gaismu pārslēdži atradās nevis pie stūres bet priekšējā panelī pa vidu - un bija tā saucamie tumblerslēdzīši. Tas laikam bija izveidots jo veterānam, no kura pirku bija rokas protēze. Sēdēšana pie stūres izcili neērta. Runāt par salona ērtību nav vērts - jo par cilvēka ērtībām šeit nav domāts vispār. Ātrumi slēdzas pavisam otrādi nekā citiem autiņiem (pirmais gaņģis kā otrais utt. ) un lai pārslēgtos no otrā ātruma uz pirmo ir jābūt krampim un iemaņām.
Motors. Lai atvērtu motora pārsegu jāiespiež speciāla poga kas atrodas vidējā stoikā un kuru iespiest nav tik viegli. Paceļot motora pārsegu ieraugam 4 cilindru 30 ZS motorīti ar gaisa dzesēšanu un diviem amizantiem izpūtējiem. Pasakiet man kuram mūsdienu autiņam vēl zem motora pārsega ir speciāla spuldzīte, kas paredzēta motortelpas apgaismošanai, ja gadās kāda ķibele naktī uz ceļa - zapītim tāda bija standartaprīkojumā.
Ekspluatācija.
Savā laikā ar šo zapīti ar nebalansētiem riteņiem attīstīju 120 km/h, bet tad gan bija sajūta kā reaktīvajā lidmašīnā. Optimālais braukšanas ātrums bija tā ap 80 km/h. Karterī parasti lēju tā saucamo žiguļa eļļu bet bākā 76 benzīnu. Patēriņš bija tā ap 7l/100km Vājās vietas bija pusasis kas mēdza nolūzt, tāpēc vienmēr bagažniekā līdzi bija jāvadā vienu rezerves asīti. Visi saļņiki mēdza laist eļļu kas savienojumā ar gaisa dzesēšanu motoru vienmēr pamatīgi nocūkoja. Vasarā braucot pa putekļainiem ceļiem tas bija sevišķi izteikts, jo pa dzesēšanas "ausīm" kas atrodas sānos visi putekļi tiek ierauti motortelpā kur salīp uz eļļainā motora, tā kā motora mazgāšana vasarā bija parasta lieta. Ja karstā vasaras dienā sadomājat braukt lielāku gabalu tad jārēķinas ar to ka eļļa atri sāk vārīties un ik pa laiciņam ir jāpiestāj ceļmalā un jāatdzesē motors. Benzīna pečka bija galīgi neefektīva, benzīnu rij pamatīgi, bet labuma nekāda. Ziemā sānu un aizmugurējie stikls tā arī neatkūst. Pečka kājas dedzina tā ka nevar izturēt, bet nagi salst salst pie stūres. Bremzes - priekšā un aizmugurē ir tā saucamie trumuļi ar lokiem, kuri tajos laikos tika pašrocīgi kniedēti.
Remonti.
Pēc trim ziemām grīdā sāka parādīties caurumi. Nu tad nācās gāzt uz sāna un aizmetināt. Starp citu uz sāna apgāzām trīs veči un sieva. Ekspluatācijas laikā vienreiz tika veikts motora kapitālais remonts jo tika norauts viens vārsts un sadauzīts virzulis un cilindra galva. Pie tā paša remonta tika nomainīts sajūgs un visi saļņiki. Tika nomainīti arī abi izpūtēji, kas laika gaitā bija nevis izrūsējuši bet izdeguši, jo oriģinālie bija no ņeržavikas. Zapiņa izpūtēji tajā laikā bija baigais deficīts. Speciāli braucu no Rīgas uz Kuldīgu, jo tur viens kooperatīvs tos metināja. Pēc remonta motors gāja ne sliktāk kā agrāk. Vienreiz izrūsēja un plīsa bremžu caurulīte labi ka dzīvs paliku. Pēc tam visas caurulītes nomainīju no dzelzs uz kapariņu. Bagažniekā kas atrodas priekšā atradās zapaska un aķītis. Ja zapasku izņēma tad varēja ielikt vienu vidēju kartupeļu maisu. Caurgājamība zapītim bija laba, jo tas bija diezgan augsts un viegls (salīdzinājuma ar žiguli) un motors atradās virs velkošajiem riteņiem. Savā laikā Rumbulā nopirku riepas ar tādu protektoru kā skujiņu, pa asfaltu braucot nežēļigi gaudoja, bet nevienā kupenā vai dubļos nekad netiku sēdējis.
Kopumā šo zapiņa laiku atceros ar humoru, jo tā bija mašīna par ko stāstīja anekdotes.
"ZAZ Reklāma: tikai 20 minūtes kauna un tu jau esi darbā. " Bet cik laimīgs toreiz biju kad pirmo reiz iesēdos SAVĀ PIRMAJĀ autiņā!
- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Laaaabs raksts, pilniigi priex lasiit :)) Autoram 10 par rakstu kaa taadu :)
"Pasakiet man kuram mūsdienu autiņam vēl zem motora pārsega ir speciāla spuldzīte, kas paredzēta motortelpas apgaismošanai"- tādas ir daudzām automašīnām, konkrēti neuzskaitīšu (ja nemaldos, tad pat Vektrām tādas spuldzītes ir), bet domāju, ka daudzi man piekritīs.
Raksts patiešām izdevies. Apnikuši jau tādi apraksti kā "uzrāviens līdz 100km/h- 5 sek", "iet lopā"u.tml.
Raxc - labinieks.
Šeit par uzrāvienu labāk teikt nevis
"0 - 100 kmh x.x sec", bet gan
"0 - 100 kmh IR!!!"
"un lai pārslēgtos no otrā ātruma uz pirmo ir jābūt krampim un iemaņām."
riktiigi nonjirdzos!
Jautaajums autoram! Cik gadus gudrinieks nobrauca ar zapi, ja nezin, ka nav vinjam paredzeets paarsleegties no augstaaka aatruma uz 1mo bez pilniigas apstaashanaas.
Nu gan dunduks :) briinums kaa aatrumkasti nenokaavi :)
Sadiem autiniem uzrāvienu nemēra no 0-100, bet gan no 0-60. Vai viņam nebija 36zs?
Interesants apraksts, man pat sagribējās mazlietiņ ar zapīti pabraukt, laikam sāk uzmākties nostaļģija pēc senajiem laikiem, kad pols maksāja 15 kap., un pie autoostas bija gāzēto dzērienu automāti.
Man bērnībā šī 'mašīna ļoti patika, jo viņai bija 2 durvis. Gandrīz ta kā ārzemju sporta autiņiem....
Super apraksts! Uzreiz atcerējos savu bērnību un visu kā gara acīm redzēju, jo kādreiz sencim arī bija tāds pat sarkans, ausains brīnums:)))
Izlasot sho lielisko literaaro sacereejumu par zapi jautaajumu nav!!!
Super!!!Paldies autoram par pozitiivo aprakstu!!!
Loti jauks raksts. Manam tevam arii bija ZAZ 968, ar to man laava braukt no 12 gadu vecuma. Atceros, kaa sirds klapeejaas, kad tetis teica: "Kur kapsi, seedies pie stuures!" Un pasu speekiem veicaam kapitaalo remontu, metinaajaam un kraasojaam... Eh, tie bija laiki!
Cilvēki mūsdienās ir pārāk izlepuši. Opeļus uzskata par nemašīnām un ja tev nav vismaz mašīna ar ādas sēdekļiem, tad tevi vispār neuzskata par cilvēku....
agrāk cilvēki bija pieticīgāki, samierinājās ar vienu krāsu visiem žiguļiem, krāsu televizoru horizont un garajām rindām veikalos.
Ja pareizi atceros, tad šim zapim bija 28 ZS motors, tautā saukts par "tritcatku" un uz priekšu arī gāja. Bieži gadījās, ka braucām trīs pieaugušie un mēs četri sīkie ar bračku, māsīcu un brālēnu:) Uh, laiki bija... Un ja vēl sencis iedeva pie stūres pabraukt - bikses pilnas no laimes bija.
Man mājās ir milzīga A3 formāta grāmata par nākamās paaudzes zazu, ar visām bildēm un sīkiem paskaidrojumiem.
2 Sandis_UR
eu, vareesi aizdot to graamatu?
TO ZiGiZ
domāju ka jā tur ir daudz bildes un aprakstii par remontu un ekspluatāciju, man vēl kautkur mētājas melnbalta grāmata par zazu, tur ir vairāk informācijas, bet nav smuku attēlu. diemžēl, tur nav rakstīts kā tjūnot un kādu spoileri likt.
Vai tad tavs sencis jau to zazu pirms kādiem gadiem 10 nepārdeva, jeb gribi nopirkt vēl vienu un tjūnot?
2Sandis_UR:
nu, jaa, savi gadi 10-15 jau būs kopš ZAZ ir veiksmīgi notirgots, bet zini - bērnība, atmiņas, nostaļģija....
Gribas bildes palūrēt, varbūt ieskanēt kaut ko.
Bāc es tev vislaik aizmirstu iedot to ģitāras apakšu - stulbums kaut kads.
Bez viņas jau baigi grūti spēlēt - vai ne? :D
Nuuu nezinu par 307 bet 206 man uzvedaas loti liidziigi. Par to lampu izdegšanu man pat smiekli sanaaca, jo taas izdeg ar apbriinojamu precizitaati arii manam vaaģim
Nekad neaizmirsīšu kā man divi pazīstami cilvēki pirka zapīti. Toreiz krievu laikos arī zapītis bija vērā ņemama mašīna, tomēr mini luksuss. Nu tā kādā aukstā ziemas dienā pienāca paziņam E. priecīga vēsts - jābrauc uz veikalu saņemt pilnīgi jauns zapītis. Nutad E. ar savu draugu A. ierodas veikalā un izvēlas savu ausaino sapni, bet nekur jau nu tālāk par pirmo šķērsielu netiek, jo beidzas benzīns, bet draugi šo ķibeli ātri atrisina, jo līdzi ir benzīna kanna. Bet tā kā ir auksts, E. ieslēdz slaveno pečku. Pēc brīža atskan babāc un pečka uziet gaisā, pat bagāžnieka vāks atlec vaļā un liesmas iet pa gaisu. Toreiz jau nu tādi ugunsdzēšamie aparāti nebija, bet par laimi sniega gan bija vairāk kā patreiz. Nu tad abi draugi ar sniegu piemeta bagāžnieku un ugunsgrēks tika nodzēsts. Tā kā zapītim par laimi motors bija aizmugurē, tad uz mājām varēja aizbraukt pašu spēkiem, bet tikai pa ceļam vajadzēja nopirkt sāli, ar ko rīvēt aizsalušos logus. Un tas bija tikai sākums...
Skaists raksts, paldies autoram.Ir tikai viens jautaajums:
a) kaada zaz ir pashmasa?
Labais raksts!!! Saņēmu mantojumā ko līdzīgu, tikai radi nodzēra, t.i. atdevu lai lieto, bet šie pa "štīmi" uzrāvās un man neko neteica. Kad dabūju zināt, tad stāvvietā jau bija tāds cipars, ka lētāk bija atteikties...
Kurš neatceras, ka septiņdesmitajos gados katras ģimenes lepnums bija pat zaparožec automobilis.
Bet smarža: šī te dermantīna, līmes, gumijas un benzīna sajaukuma smarža- to laikam nevar atkartot neviens. Es atceros tos laikus, kad ar šādu automobili brauca un skaitījās, ka tas gan esot ticis tālāk par 965 ZaZu.
Tā ir vesture. Mēs varam braukt un priecāties ar šādu automobili, priecaties par to, ka varbūt ik pa brīdim izlien kāds defekts, priecāties par to, kāda ir bijusi krievu autobūve, tas tomēr ir retro auto pagātne, es ļoti ceru, ka mums vairs nebūs jāatgriežas pie šādām automašīnām, lai tās paliktu tikai kolekcionāru un citu fanu ziņā!
Ziniet, kas ir būtiski? 1976-ajā gadā sāka ražot šo modeli un vēl turpināja ražot 1988-ajā gadā. A kas zin ar kura gada mašīnu jūs braucat?...
Piekrītu Vēsturniekam!
Ja jūs būsiet bijuši ārzemēs, vispār Krievijā, tad jūs ieverosiet, ka visi brauc ar tādām mazām, mazām mašīnītēm, čuh, čuh, čuh ātri aizskrien un skrien nenormāli un ekonomiski nenormāli, šodienas tirgū vēl var atrast tadas mašīnas kā ZaZu, kurš ir ieguvis lielu popularitāti ne tikai Krievijā, bet arī pie mums Latvijā. Latvijā šī segmenta automobīļi ir ļoti lēti un var novērot, ka lietas iet uz priekšu.
Lasīju vienā auto žurnālā, ka Volkswagen Polo neesot tik labi pirkts kā 968ZaZs,un es patiesībā tam pievienojos.
Neapšaubāmi ir šai mašīnai pietiekoši daudz mīnusu. Priekšējo durvju eņģes mēdz samērā ātri izdilt un tad var rasties problema ar durvju aizciršanu patīkamā skaņā, bet ja neaizveras pietiekami hermetiski, tad jāņem rokā koka klucītis, jānovieto starp slieksni un durvju apakšējo šķautni un vienkārsi brutāli jāpieloca, bet labāk to protams izdarīs kāds pieredzējis bleķinieks par attiecīgu samaksu attiecīgā skaņā-foršā skaņā, jo ne pa velti sakot, ka mašīnas vertību raksturo tas, cik patīkami un klusi šīs durvis aizveras.
Jebkurškrievs stenētu no laimes, ka viņš redzētu mazlitrāžas auto ar dīzeļa motoru, kuri tērē ap +/- pieci litri uz 100km ,un tas ,ka šis auto nav ļoti sprigants, ar to var iztikt, bet pats galvenais ka motoram reti kad parādas kaut kur eļļas noplūde. Krievu inženieri tik tiešām par šo problēmu ir padomājuši, bet tas, ka šis auto nav tik sprigants, ar to var samierināties, respektīvi, ko var gribet ar 1,1 litrīgu dzinēju. Atcerieties vienu, ka šim automobīlim netiek uzstādīts stūres pastiprinātājs, bet to var izdarīt un tas maksā ļoti aptuveni no simts līdz divsimts latiem +/- varbūt kādam modelim dārgāk, bet to var izdarīt bez problēmam ,ja jūs esat gatavi šādiem izdevumiem.
Bez stūres pastiprinataja stūre tomer griežas diezgan viegli-pat ar vienu roku uz vietas,es pamēģināju: jā.
Bet šīs mašīnas salonā kā jau es iepriekš teicu ir patīkama braukšanas sajūta: tik tiešam par to ir kārtīgi padomāts.
Rezerves daļas: tik tiešām- dārgas, bet acerieties, izvēloties šādu mašīnu jums praktiski neradīsies nekādu īpašu defektu. Jūs varēsiet nobraukt divsimts līdz trīssimts tūkstoši km bez problēmām un varbūt pat vairāk.
Cenas ir dārgas!Visu var pasūtīt!
Paši izvēlamies... ;-)!
Bet kas par dinamiku! Un ātrumi arī precīzi parslēdzas!
Bet uzrāviens veči...! Bez komentāriem!
Paši domājam, paši izvēlamies!
;-)
Vienreiz bija redzeets labs skats kaa ZAZ tureeja liidzi A6 avant , skats bija labs kaa panesaas audii un liidzi ZAZ uz pilniem apgriezieniem!!!!!!!!!
2 RT
Tas gadiijumaa nebija uz Riiga-Saldus shosejas?
bija tac 968a - lupoglaziks, dikti miilhs... bija vilkc..118 km/h toch toch kaa teh gramata.. bija kopts labaa stavoklii.. rozaa kraasaa :)) uhauh ;)
aa, vienreiz gan ar gimeni braucam jau pari 110 bija...peskhi dumu makonis aiz mums, viss vienos dumos... pliisa kautkaada eljas truba ;)
Nu tauta, lasiet! Bijushi man veseli tris zapini! Pirmais - sarkanais ausainais - ceturtaja atruma gaudoja ta, ka elektriskaja vilciena starp vagoniem! Azmugures balstiekartas netureja riktigo nesashanos, tapat ka pusasis. Biezhi gadijas palikt uz cela, bet, par cik bija 96.gads, tad uz ielam bija pilns zapinu ar izsistajiem logoem, tuksham riepam, vienkarshi sadegusho, tad ar druganiem panemam tadu metajushos bez saimnieka zapinu, uzmetam uz sanu, noskruvejam podvesku/pusasi/trositi - ko vajag, un tik prom - mainit! Vienu reizi podveska saliecas, un riteni parberzu ludz caurumam. Pieliku zapasku, bet otradi - tad nekas neberzas! Pumpet riepu bija neerti - ventils kaut kur zem mashinas.
Nakoshais Zapars bija tipa jaunais modelis - bez ausim. Balta krasa. Es vinam notoneju logus, ieliku forda sturi, opela sedekli, plastmasas bamperus - izskatijas navejoshi! Katru dienu kautkas luza - katru dienu melnas rokas, bet toties uz priekshu tiek, iemicit nav zhel, dod tik virsu! Ja, dinamika! Es pat izstradaju savu braukshanas strategiju: par cik Zapars ir vislenaka mashina, tad man jau ir jabut tiem 60km/h, tas ir - ieskrieshanas laiku mes nerekinam; tad, kad 60 ir - tad BMW un Hondas let's go kursh kuru iespiedis! Neviens nelida man prieksha un netrauceja pabeigt apdzishanu! Ja-ja! Es pat apdzinu! Vienu reizi es to brinumu biju -25 grados iedarbinajis! Kad gramata saka "drosha dzineja palaishana lidz -15"! Bet es ar lodlampu sveces karseju, un man 2 akumulatori - viens griezh, otrs uz uzlades, bet es to izdariju!
Nu un treshais - baltais ausainais 77.gada. Ejoshs, stav, gaida kemer antikvariats paliks. Vai kara gadijuma lietot vares - ka tanku!
Bet isteniba vairak stulbas mashinas pasaule laikam nav! Pechka - ja, es ar to ari pamocijos - vai nu spragsti bez skabekla, vai logi salst ciet, braukaju ta - izberzu ledu loga caurumu 10X20cm un tik lido!
Motors - vispar unikals! Ieksha sadalene - balansiervarpsta! Griezhas klokenes preteja puse - stabilize motoru pret grieshanas svarpstibam! Kads ir redzejus, ka Zaparam motors stabili stradatu?!
Vadamiba ziema - uz redzeshanos! Vinsh vienkarshi nesture! Prieksha viegla, pakala smaga, griez kur gribi, bet kamer lidz 30 nenometisi, diez vai iegriezisies...
Bet caurgajamiba...! Tas tik tiesham ir tanks! Iet visur - parbaudits! Par cik aizdedze ir pasha dzineja augsha/aizmugure - to aizliet praktiski neiespejams. Es maucu lietusgazes laika - udens pacelas virs trotuara, visi stav ar atvertajiem kapotiem, bet es - 1 atrums, gaze grida, aizmugure - bulj-bulj-bulj- izputeju udeni, llukturi spid cauri uz kapotu ejosham vilnim, un udens limenis salona strauji celas! Apstajos krustojuma - un smelu udeni ara! Toties nepaliku!
Ja, stastit varetu ilgi un dikti, jo ir gan par ko! Unikals automobilis, unikals lidz absurdam!
raksts ir tiesam izdevies! superforšššššššššššššššššš
Raksts labs, bet arii Baigais kadrs ir tik smiekliigu komentaaru uzrakstiijis gandriiz apraudaajos:)!