Atjaunojamā dīzeļdegviela pārspēj fosilo 26

 
Nozare.lv | 26.jūnijs 2013 11:37

Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta pētnieki konstatējuši, ka atjaunojamā degviela NExBTL (hidrogenēta augu eļļa) daudzos parametros līdzinās fosilajai dīzeļdegvielai vai to pārspēj, informēja "Neste Latvija" Mārketinga un klientu attiecību vadītāja Ilze Pērkone.

Inženierzinātņu doktors, LLU Spēkratu institūta docents Vilnis Pīrs norāda, ka veiktie pētījumi ir tikai sākums plašākai šīs degvielas izpētei Latvijā un tie rada pozitīvu priekšstatu par šīs degvielas izmantošanas potenciālu nākotnē.

"Pēc iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka tādi parametri kā automobiļa jauda un griezes moments praktiski nav mainījušies, pat nedaudz uzlabojušies. Degvielas tilpuma patēriņš ir palielinājies vidēji par 4%, tomēr tas izskaidrojams ar atšķirīgo degvielas blīvumu. Pārrēķinot degvielas patēriņu masas vienībās, tas ir līdzvērtīgs fosilās dīzeļdegvielas patēriņam. Būtiskas pozitīvās iezīmes vērojamas arī, analizējot izplūdes gāzu sastāvu," skaidro Pīrs.

Foto: iAuto

Tuvākajā nākotnē pētījumus paredzēts turpināt, nosakot NExBTL degvielas ietekmi uz automobiļu ilgizturību, kā arī šīs degvielas izmantošanas rādītājus atšķirīgas konstrukcijas spēkratos.

Tests tika veikts LLU Alternatīvo degvielu zinātniskajā laboratorijā šī gada aprīlī un maijā. Eksperimentos noteikta automobiļa jauda, griezes moments, degvielas patēriņš un izplūdes gāzu sastāvs dažādos braukšanas režīmos ar katru no testētajiem degvielu paraugiem.

NExBTL atjaunojamā dīzeļdegviela arī citviet pasaulē testos ir pierādījusi sevi kā ļoti augstvērtīgu dīzeļdegvielu. Trīs gadus ilgā testā ap 300 Helsinku sabiedriskā transporta autobusu izmēģināja "Neste Oil" NExBTL atjaunojamo degvielu, nobraucot vairāk nekā 50 miljonus kilometru. Aviokompānija "Lufthansa" bija pirmā aviokompānija pasaulē, kas uzsāka NExBTL atjaunojamās degvielas izmantošanu komercreisos. Arī autobūves nozares pārstāvji Vācijā pēc NExBTL lietošanas "Mercedes-Benz" autobusos un kravas auto novēroja būtisku izmešu samazināšanos salīdzinājumā ar fosilo degvielu, tādēļ auto ražotājs atzinis NExBTL par izcilu produktu.

NExBTL ir "Neste Oil" premium kvalitātes atjaunojamā dīzeļdegviela, kas tiek iegūta, hidrogenizējot dažādas augu un dzīvnieku pasaules izcelsmes eļļas - palmu augļu eļļu, dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, rapšu un sojas eļļu. Nākotnē izejmateriālu klāsts tiks paplašināts ar biomasu, aļģēm un mikroorganismiem. Šobrīd NexBTL tiek ražota trīs "Neste Oil" rūpnīcās - Somijā, Nīderlandē un Singapūrā, gadā saražojot līdz pat diviem miljoniem tonnu atjaunojamās dīzeļdegvielas NExBTL.

"Neste Oil" ir Somijas naftas pārstrādes un mārketinga uzņēmums ar vairāk kā 60 gadu pieredzi. Tā darbība ir vērsta uz augstākās kvalitātes produktu ar samazinātu emisiju daudzumu ražošanu un tirdzniecību. Uzņēmums piedāvā visus galvenos naftas pārstrādes produktus un ir pasaulē vadošais alternatīvās degvielas piegādātājs. Uzņēmums kotējas Somijas akciju biržā. 50,1% akciju turētājs ir Somijas valsts.

SIA "Neste Latvija" ir "Neste Oil" korporācijas meitas uzņēmums, kas Latvijā strādā jau vairāk nekā 21 gadu. Uzņēmums nodarbojas ar "Neste Oil" ražotās degvielas mazumtirdzniecību, degvielas un šķīdinātāju vairumtirdzniecību, kā arī naftas produktu uzglabāšanu un pārkraušanu Rīgas terminālī. Kopš darbības uzsākšanas uzņēmums Latvijā ir investējis vairāk nekā 40 miljonus latu. "Neste Oil" ir plašākais automātisko DUS tīkls Latvijā, ko veido 57 stacijas visā valstī.

 
Visi komentāri
 
Kanibaals 26.jūnijs 2013 22:16
1 0 Atbildēt

Ja tas netiek ražots šeit LV, tad tam lielas jēgas importa/eksporta bilanci tas neuzlabo.

Pirmais 27.jūnijs 2013 10:53
3 1 Atbildēt

importē 2 litrus fosīlā dīzeļa lai varētu saražot 1 litru biodegvielas....

ekonomija "uz sejas"

DekstersFF 27.jūnijs 2013 13:01
1 1 Atbildēt

Kāpēc biodegvielas ražošanai jāizmanto fosilais, ja var liet bio?

es 27.jūnijs 2013 13:25
1 0 Atbildēt

No 1 l bio tāpat nesaražosi 1 l bio.

DekstersFF 27.jūnijs 2013 15:52
1 0 Atbildēt

Cik saražos ?

andza 27.jūnijs 2013 17:10
0 0 Atbildēt

Varbūt var dedzināt kūdru gāzģenerācijas iekārtā un tā ražot biodegvielu. Bet nu rezultāts būs viens, visā civilizētajā pasaulē maksāsim daudz vairāk par pārtiku (jo uz derīgas zemes tiks audzēts rapsis un līdzīgie) un maksāsism dārgi arī par "zaļo" degvielu.

Pirmais 27.jūnijs 2013 22:21
0 0 Atbildēt

kautkur atminos lasījis, ka pilnam ciklam latvijas apstākļos vajag iztērēt ~1.4 litrus degvielas lai saražotu vienu litru bio...

pa lielam precīzi cipari ir baigi atkarīgi no konkrētas ražas.... bet kā minēju latvijas vidējais rādītājs esot 1.4/1

p.n.

avotu nemeklēšu.... un pats skaitījis neesmu

Kanibaals 28.jūnijs 2013 1:57
1 0 Atbildēt

Tas jau sen vairs nav patiesība, esi atpalicis, lai saražotu biodegvielu fosilais kurināmais nav vajadzīgs pie tam, ja pareizi izvēlas izejvielas bilance ir pozitīva(koef. 1,7 - 3,7).

Varētu padomāt, ka benzīnu piegādāt uz DUS arī notiek bez papildus zudumiem.

Pirmais 28.jūnijs 2013 11:17
0 0 Atbildēt

latvijas apstākļos????

a huļiš tad latvijā ir tik daudz neapstrādātas zemes :D:D:D - ja visa latvija ražotu biodegvielu, tad taču vajadzētu vēl palikt pāri ko eksportēt :D:D:D:D:D

p.n. kā jau teicu - neesmu skaitījis, bet tu varētu padalīties ar precīzākiem aprēķiniem....

fakti cik es atceros, tad 2 tonnas rapša sēklu no hektāra latvijas apstākļos skaitās laba raža....apmēram trešdaļa no tā pasākuma var tikt dabūta ārā eļļas paskatā. tātad no hektāra var iegūt ~700litri eļļas... biodīzeli iegūst specifiskos apstākļos sodas klātbūtnē eļļai reaģējot ar metilspirtu. spirtu vajag daudz... tas ir atkarīgs no eļļas kvalitātes - teorētiski apmēram 10% no masas, bet reālā reakcijā liek klāt vairāk... tas viss neizreaģē un praktiski vēlāk ir iztvaicējams atpakal...

pa lielam visa tā pasākuma rezultātā tiek iegūts biodīzeļa, glicerīna un spirta šķidrs maisījums... biodīzelis tajā pasākumā sanāk apmēram tik pat cik sākumā bija labas eļļas

:) 29.jūnijs 2013 7:47
0 0 Atbildēt

sodas klātbūtnē .............

ķīīīīīīmiķis

Pirmais 29.jūnijs 2013 23:43
0 0 Atbildēt

a kasss???? Kaustiskā soda = NaOH

Nortel 27.jūnijs 2013 9:49
5 2 Atbildēt

Vācieši jau padsmit gadus atpakaļ nonāca pie secinājuma, ka lauksaimniecības zemes izmantošana biodegvielas ražošanai ir pārāk neekonomiska. Līdz ar to, tos pašus padsmit gadus atpakaļ Vācijas pilsētās izzuda "cepto pankūku smarža", ko veidoja sabiedriskā transporta izplūdes gāzes.

DekstersFF 27.jūnijs 2013 13:03
1 0 Atbildēt

Padsmit gadus atpakaļ bija pavisam citas tehnoloģijas. Ja tas nenotiek patlaban, lūdzu piemēru studijā par tēmu ''Vācijā neražo biodegvielu''.

Nortel 27.jūnijs 2013 13:11
1 0 Atbildēt

Vācijā sabiedriskajā transportā vairs NEIZMANTO biodegvielu! Un labās lauksaimniecības zemes NEIZMANTO biodegvielas izejvielu ražošanai.

Nortel 27.jūnijs 2013 13:19
1 1 Atbildēt

Teikšu vēl vairāk - biodegvielas izmantošana ir vienvirziena "tupiks". To atzīst pat mūsu pašu Jelgavas autobusu parka vadība. Nākotne ir tīrie gāzes dzinēji un elektrodzinēji.

DekstersFF 27.jūnijs 2013 13:24
2 0 Atbildēt

Jā, Jelgavas autobusa parka vadība ir Eiropas līmeņa viedie :D no kuriem kas nebūt atkarīgs. Tikpat visu toni noteiks pasaules smagsvari, nevis kaut kādi Jelgavas vīriņi.

Audit 27.jūnijs 2013 16:56
1 1 Atbildēt

Nevis tīrie gāzes dzinēji un elektro, bet gan ar ūdeņradi darbināmie, jeb hibrīdi, kur no ūdeņraža iegūs elektrību, kas griezīs elektromotorus. Tīrie elekrto auto savu neefektivitāti ir pierādījuši.

Gala produkts, pieļauju, ka arī ir labs, bet kas saistās ar ražošanas cikla izmaksām un gaisa piesārņojumu kopumā ir ar "-" zīmi. Tas skar ne tkai Bio degvielu, bet visu pseido zaļo. Uz šo brīdi nekā zaļāka, tiešā vārda nozīmē, par sintētiku nav izdomāts.

Kanibaals 28.jūnijs 2013 1:59
0 0 Atbildēt

Un pasaki no kurienes ūdeņradi pasmelsi? Uz zemes tas brīvā veidā nav sastopams, un kā enerģijas uzkrājējs ir neizdevīgs, vieglāk un efektīvak tad ir lādēt akumulatorus.

andza 27.jūnijs 2013 17:12
0 0 Atbildēt

Pēc gadiem 50-10 pārvietoties tranportlīdzeklī ar iekšdedzes dzinēju būs ekstra. Un nebūs nekādu "alternatīvo" dzinēju. Būs jums velosipēds un sabiedriskais transports labākajā gadījumā.

DekstersFF 27.jūnijs 2013 17:17
0 0 Atbildēt

Protams ka nē. Paver paurīti mazliet plašāk, ja vien spēj.

andza 27.jūnijs 2013 20:25
0 0 Atbildēt

Plašāk uz kurieni? Lauksaimniecībā izmantojāmās zemes ir tik cik ir. Ūdens resursi arī daudzos reģionos ir ļoti ierobežoti.

Maksāsim vairāk par pārtiku, lai daži izredzētie varētu braukt ar auto? Iedzīvotāju skaits nemitīgi pieaug starp citu.

Kad esi izgulējis dzērumu noskaties šo: www.imdb.com/title/tt1380464/

Un kodolsintēze ir vienīgā izeja no tās enerģijas krīzes kas mūs sagaida.

andza 27.jūnijs 2013 20:40
0 0 Atbildēt
andza 27.jūnijs 2013 17:13
0 0 Atbildēt

50-100

5 27.jūnijs 2013 19:56
0 0 Atbildēt

kā tos 2 litrus sarēķināji?

Kanibaals 29.jūnijs 2013 1:17
0 0 Atbildēt

[c]novēroja būtisku izmešu samazināšanos salīdzinājumā ar fosilo degvielu, tādēļ auto ražotājs atzinis NExBTL par izcilu produktu.[/c]

Te gan nedaudz piemelots, jo ja salīdzina pēc klasiskās metodes, tad izmeši ir labāki nekā dīzelim, lai gan reāli bio ir citi sadegšanas produkti, kas ir ne mazāk kaitīgi.

Alonzo 9.oktobris 2013 23:36
0 0 Atbildēt

Es domāju, ka tas neattiecas tikai uz precēm, kas apkatlis ar akcīzes nodokli. Līdzīga politika, proti nodokļu samazināšana, arī citās jomās varētu palīdzēt palielināt valsts ieņēmumus, vienlaicīgi mazāk sitot pa kabatu parastajiem, mirstīgajiem iedzīvotājiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti