Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta pētnieki konstatējuši, ka atjaunojamā degviela NExBTL (hidrogenēta augu eļļa) daudzos parametros līdzinās fosilajai dīzeļdegvielai vai to pārspēj, informēja "Neste Latvija" Mārketinga un klientu attiecību vadītāja Ilze Pērkone.
Inženierzinātņu doktors, LLU Spēkratu institūta docents Vilnis Pīrs norāda, ka veiktie pētījumi ir tikai sākums plašākai šīs degvielas izpētei Latvijā un tie rada pozitīvu priekšstatu par šīs degvielas izmantošanas potenciālu nākotnē.
"Pēc iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka tādi parametri kā automobiļa jauda un griezes moments praktiski nav mainījušies, pat nedaudz uzlabojušies. Degvielas tilpuma patēriņš ir palielinājies vidēji par 4%, tomēr tas izskaidrojams ar atšķirīgo degvielas blīvumu. Pārrēķinot degvielas patēriņu masas vienībās, tas ir līdzvērtīgs fosilās dīzeļdegvielas patēriņam. Būtiskas pozitīvās iezīmes vērojamas arī, analizējot izplūdes gāzu sastāvu," skaidro Pīrs.
Foto: iAuto
Tuvākajā nākotnē pētījumus paredzēts turpināt, nosakot NExBTL degvielas ietekmi uz automobiļu ilgizturību, kā arī šīs degvielas izmantošanas rādītājus atšķirīgas konstrukcijas spēkratos.
Tests tika veikts LLU Alternatīvo degvielu zinātniskajā laboratorijā šī gada aprīlī un maijā. Eksperimentos noteikta automobiļa jauda, griezes moments, degvielas patēriņš un izplūdes gāzu sastāvs dažādos braukšanas režīmos ar katru no testētajiem degvielu paraugiem.
NExBTL atjaunojamā dīzeļdegviela arī citviet pasaulē testos ir pierādījusi sevi kā ļoti augstvērtīgu dīzeļdegvielu. Trīs gadus ilgā testā ap 300 Helsinku sabiedriskā transporta autobusu izmēģināja "Neste Oil" NExBTL atjaunojamo degvielu, nobraucot vairāk nekā 50 miljonus kilometru. Aviokompānija "Lufthansa" bija pirmā aviokompānija pasaulē, kas uzsāka NExBTL atjaunojamās degvielas izmantošanu komercreisos. Arī autobūves nozares pārstāvji Vācijā pēc NExBTL lietošanas "Mercedes-Benz" autobusos un kravas auto novēroja būtisku izmešu samazināšanos salīdzinājumā ar fosilo degvielu, tādēļ auto ražotājs atzinis NExBTL par izcilu produktu.
NExBTL ir "Neste Oil" premium kvalitātes atjaunojamā dīzeļdegviela, kas tiek iegūta, hidrogenizējot dažādas augu un dzīvnieku pasaules izcelsmes eļļas - palmu augļu eļļu, dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, rapšu un sojas eļļu. Nākotnē izejmateriālu klāsts tiks paplašināts ar biomasu, aļģēm un mikroorganismiem. Šobrīd NexBTL tiek ražota trīs "Neste Oil" rūpnīcās - Somijā, Nīderlandē un Singapūrā, gadā saražojot līdz pat diviem miljoniem tonnu atjaunojamās dīzeļdegvielas NExBTL.
"Neste Oil" ir Somijas naftas pārstrādes un mārketinga uzņēmums ar vairāk kā 60 gadu pieredzi. Tā darbība ir vērsta uz augstākās kvalitātes produktu ar samazinātu emisiju daudzumu ražošanu un tirdzniecību. Uzņēmums piedāvā visus galvenos naftas pārstrādes produktus un ir pasaulē vadošais alternatīvās degvielas piegādātājs. Uzņēmums kotējas Somijas akciju biržā. 50,1% akciju turētājs ir Somijas valsts.
SIA "Neste Latvija" ir "Neste Oil" korporācijas meitas uzņēmums, kas Latvijā strādā jau vairāk nekā 21 gadu. Uzņēmums nodarbojas ar "Neste Oil" ražotās degvielas mazumtirdzniecību, degvielas un šķīdinātāju vairumtirdzniecību, kā arī naftas produktu uzglabāšanu un pārkraušanu Rīgas terminālī. Kopš darbības uzsākšanas uzņēmums Latvijā ir investējis vairāk nekā 40 miljonus latu. "Neste Oil" ir plašākais automātisko DUS tīkls Latvijā, ko veido 57 stacijas visā valstī.
Ja tas netiek ražots šeit LV, tad tam lielas jēgas importa/eksporta bilanci tas neuzlabo.
importē 2 litrus fosīlā dīzeļa lai varētu saražot 1 litru biodegvielas....
ekonomija "uz sejas"
Kāpēc biodegvielas ražošanai jāizmanto fosilais, ja var liet bio?
No 1 l bio tāpat nesaražosi 1 l bio.
Cik saražos ?
Varbūt var dedzināt kūdru gāzģenerācijas iekārtā un tā ražot biodegvielu. Bet nu rezultāts būs viens, visā civilizētajā pasaulē maksāsim daudz vairāk par pārtiku (jo uz derīgas zemes tiks audzēts rapsis un līdzīgie) un maksāsism dārgi arī par "zaļo" degvielu.
kautkur atminos lasījis, ka pilnam ciklam latvijas apstākļos vajag iztērēt ~1.4 litrus degvielas lai saražotu vienu litru bio...
pa lielam precīzi cipari ir baigi atkarīgi no konkrētas ražas.... bet kā minēju latvijas vidējais rādītājs esot 1.4/1
p.n.
avotu nemeklēšu.... un pats skaitījis neesmu
Tas jau sen vairs nav patiesība, esi atpalicis, lai saražotu biodegvielu fosilais kurināmais nav vajadzīgs pie tam, ja pareizi izvēlas izejvielas bilance ir pozitīva(koef. 1,7 - 3,7).
Varētu padomāt, ka benzīnu piegādāt uz DUS arī notiek bez papildus zudumiem.
latvijas apstākļos????
a huļiš tad latvijā ir tik daudz neapstrādātas zemes :D:D:D - ja visa latvija ražotu biodegvielu, tad taču vajadzētu vēl palikt pāri ko eksportēt :D:D:D:D:D
p.n. kā jau teicu - neesmu skaitījis, bet tu varētu padalīties ar precīzākiem aprēķiniem....
fakti cik es atceros, tad 2 tonnas rapša sēklu no hektāra latvijas apstākļos skaitās laba raža....apmēram trešdaļa no tā pasākuma var tikt dabūta ārā eļļas paskatā. tātad no hektāra var iegūt ~700litri eļļas... biodīzeli iegūst specifiskos apstākļos sodas klātbūtnē eļļai reaģējot ar metilspirtu. spirtu vajag daudz... tas ir atkarīgs no eļļas kvalitātes - teorētiski apmēram 10% no masas, bet reālā reakcijā liek klāt vairāk... tas viss neizreaģē un praktiski vēlāk ir iztvaicējams atpakal...
pa lielam visa tā pasākuma rezultātā tiek iegūts biodīzeļa, glicerīna un spirta šķidrs maisījums... biodīzelis tajā pasākumā sanāk apmēram tik pat cik sākumā bija labas eļļas
sodas klātbūtnē .............
ķīīīīīīmiķis
a kasss???? Kaustiskā soda = NaOH