Akcīzes nodokļa pacelšana auto gāzei par aptuveni 25% var iznīcināt nozari, biznesa portālam "Nozare.lv" atzina Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Foto: iAuto.lv
Pēc viņa domām, akcīzes nodokļa celšana auto gāzei ir viens no gadījumiem, kad Latvijai nevajadzētu rādīt priekšzīmi pārējām Eiropas Savienības (ES) valstīm, jo tajās ierosinājums pārskatīt akcīzes nodokli auto gāzei patlaban ir tikai idejas līmenī, bet Latvija ir jau gatava priekšlikumu tūlīt pat pārņemt.
Kulbergs norādīja, ka auto gāzes tirdzniecības nozare Latvijas teritorijā var pastāvēt tikai tad, ja saglabājas ievērojama auto gāzes un benzīna vai dīzeļdegvielas cenu starpība. Pamats izmantot auto gāzi ir tieši saistīts ar nobraukto kilometru daudzumu.
"Auto gāze nekad nekļūs par apjomīgi izmantojamu degvielas veidu, jo tās izmantošanas ekonomiskais pamatojums sākas tikai pie 30 000 kilometru nobraukuma gadā, turklāt katru gadu Latvijā vidējam nobraukumam ir tendence samazināties un auto gāzes izmantošanas apjomi Latvijā ir niecīgi - vien 6% no kopējā valsts auto parka ir aprīkoti ar gāzes (benzīna) dzinējiem, kas ir stipri par maz, lai valstij būtu jūtams fiskālais ieguvums," skaidroja eksperts.
Viņš norādīja, ka, pirmkārt, auto gāze nav "premium" produkts un to neizmanto turīgi cilvēki. Tas ir degvielas veids, ko parasti izmanto daudzbērnu ģimenes attālākajos Latvijas novados, kurām ir daudzi tūkstoši nobrauktu kilometru un augsts degvielas patēriņš. Otrkārt, auto gāzi izmanto uzņēmumi, kuriem auto ikdienā ir maksimāli noslogots un kuriem ir būtisks izmaksu apjoms, jo degvielas izmaksas ir vienas no lielākajiem izdevumu posteņiem.
"Ikviens uzņēmums, kurš izvēlas automašīnas ekspluatācijā izmantot auto gāzi, savu izvēli pamato ar ilgtermiņa finansiālu plānošanu vismaz ar piecu gadu termiņu. Auto gāzes tirgotāji, taksometru parki, automašīnu aprīkotāji un auto tirgotāji ir ieguldījuši iekārtās, produktu izstrādē, darbinieku apmācībās un piesaistē, rēķinoties ar ilgtermiņa atdevi," uzsvēra Kulbergs.
Pēc viņa domām, nepārdomāti nodokļu palielinājumi apdraudēs veselas nozares eksistenci Latvijā. Tāpat esot atklāts jautājums par to, kā uzņēmēji var ilgtermiņā plānot uzņēmējdarbību Latvijā, ja "valsts nepārdomāti mētājas ar dažādiem paziņojumiem par nodokļu palielinājumu, kas šajā gadījumā, ja īstenosies realitātē, pilnībā iznīcinās veselu nozari".
Jau ziņots, ka, palielinot akcīzes nodokli naftas gāzēm (auto gāzēm), maksimālais tās gala cenas pieaugums būs 1,54 santīmi par litru, liecina Finanšu ministrijas (FM) aprēķini.
Pašlaik Eiropas Savienībā (ES) noteiktais minimālais nodokļa līmenis auto gāzēm ir 88 lati par 1000 kilogramiem, taču ir paredzēts to palielināt. Pašlaik aptuvenā auto gāzes cena Latvijā ir 40 santīmi par litru. Palielinot akcīzes nodokli, tās cena sasniegs ne vairāk kā 41,5 santīmus par litru.
Savukārt Latvijas gāzes asociācijas biedri savās gāzes uzpildes stacijās no pirmdienas, 2.septembra, sāks parakstu vākšanu, lai apturētu priekšlikuma par akcīzes nodokļa auto gāzei palielināšanu tālāku virzību.
"...auto gāze nav "premium" produkts un to neizmanto turīgi cilvēki. Tas ir degvielas veids, ko parasti izmanto daudzbērnu ģimenes attālākajos Latvijas novados, kurām ir daudzi tūkstoši nobrauktu kilometru un augsts degvielas patēriņš."
Pilnīgas muļķības! Auto gāzi izmanto daudzos "premium" u.c. uzņēmumu autoparkos, bet kas dīvaini, pārejot uz auto gāzi, gala produkta cena nesamazinās, bet pat paaugstinās.
Tā kā, lai tik krāmē virsū to nodokli!