Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Aptauja: 2 no 3 autovadītājiem Latvijā neprot novērtēt degvielas kvalitāti 24

 

Foto: Ekrānšāviņš

7.februāris 2019 13:46

Tikai viens (31%) no trīs Latvijas autovadītājiem spēj izvērtēt degvielas kvalitāti, katrs trešais pazīst kādu, kas auto pilda kontrabandas degvielu, un eksperti atzīst, ka autovadītāji bieži kļūdaini vaino degvielas kvalitāti, lai arī patiesībā vaina jāmeklē auto dzinējā.

Kas ir labs degvielas sastāvs, kāpēc svarīgi, kā degviela tiek nogādāta līdz DUS sūknim, un kā degvielas piedevas var ietaupīt mājsaimniecības budžetu, to “Circle K Latvia” sadarbībā ar laboratoriju ekspertiem un autoservisu pārstāvjiem skaidros informatīvā kampaņā. Vietnē www.uzpildieskuruzticies.lv ikviens var uzdot pat visprovokatīvāko jautājumu un saņemt ekspertu atbildi par degvielas kvalitāti Latvijā.

Igaunijā un Lietuvā tikai ES kvalitātes degviela, Latvijā vēl nē

Mūsu Baltijas kaimiņvalstīs drīkst tirgot tikai Eiropas Savienības kvalitātes standartam atbilstošu degvielu. ES degvielas kvalitātes standarts ir obligāts arī vairumā Rietumeiropas un Skandināvijas valstu. Savukārt Latvijā noteiktās obligātās kvalitātes prasības degvielai ir būtiski zemākas par šo standartu. Piemēram, Eiropas Savienības EN 590 standarts dīzeļdegvielai nosaka 19 obligātus kvalitātes parametrus, Latvijas – septiņus. Eiropas Savienības benzīna standarts EN 228  kā obligātus nosaka 16 kvalitātes parametrus, bet Latvijā – tikai deviņus.

“Kāpēc svarīga ES kvalitātes standartam atbilstoša degviela? Tāpēc, ka auto ražotāji gan benzīna, gan dīzeļa dzinējus konstruē atbilstoši šādas kvalitātes degvielai. Šo standartu kā obligātu visā ES jau sen aicina noteikt Eiropas Automašīnu ražotāju asociācija, kas apvieno 15 pasaules populārākos auto zīmolus,” stāsta Gatis Titovs, “Circle K Latvia” degvielas kategorijas vadītājs. “Ja ražotājs paredzējis auto darbināt ar 19 kvalitātes parametriem atbilstošu degvielu, tad šoferim nevajadzētu bākā liet naftas izstrādājumu, kas atbilst tikai septiņiem no tiem.”

Kā pārliecināties, vai autovadītāja izvēlētais degvielas tirgotājs tirgo ES kvalitātes degvielu? Iebraucot degvielas uzpildes stacijā ir jāmeklē atbilstošas norādes. Turklāt to var apliecināt tikai neatkarīgas akreditētas laboratorijas atzinums. Piemēram, Circle K visā Baltijas un Ziemeļvalstu reģionā tirgo tikai ES kvalitātes standartam atbilstošu benzīnu un dīzeļdegvielu. Līdz ar to autovadītāji ikvienā Circle K degvielas uzpildes stacijā Latvijā un kaimiņvalstīs uzpildīs tikai kvalitatīvu degvielu.

“Latvijā ir pieejamas dažādas degvielas kvalitatīvas analīzes metodes. Publiski nesen izskanējis vērtējums par Latvijā tirgotas degvielas kvalitāti, kas balstīts ekspresmetodes rezultātos. Taču šādi rezultāti ir noderīgi tikai, lai veiktu sākotnēju pārbaudi, piemēram, muitā, lai pārliecinātos, ka vilcienu vagonos pārvadātais sastāvs atbilst dokumentos deklarētajam.  Lai rūpīgi pārbaudītu tirgotās degvielas kvalitāti, ir nepieciešama Eiropas Standartizācijas komitejas vai ISO standartiem atbilstošas analīzes metodes izmantošana,” skaidro Gatis Titovs. “Turklāt svarīgi atcerēties, ka, lai arī svarīgs ir katrs degvielas kvalitātes parametrs, tomēr degvielas kvalitāti raksturo visu parametru kopums un to mijiedarbība. Tāpēc arī nevar vērtēt degvielas kvalitāti tikai pēc viena vai dažiem rādītājiem.”

Kontrabandas degviela Latvijā joprojām populāra

Aptaujas dati pārsteidz, jo katrs trešais respondents (34%) atzīst, ka viņa paziņu lokā ir cilvēki, kas mēdz iegādāties degvielu ārpus degvielas uzpildes stacijām. Latgalē to atzina pat 59% aptaujāto. Tas ir ārkārtīgi augsts rādītājs, jo Latvijā degvielu legāli iegādāties drīkst tikai degvielas uzpildes stacijās.

“Saskaņā ar Latvijas likumdošanu, jebkura degviela, kas iegādātā ārpus DUS, ir kontrabandas degviela. Tas, ka Latvijā ir plaši pieejama kontrabandas degviela, protams, nes zaudējumus valsts budžetā kā negūtie nodokļi, bet tā nav vienīgā problēma. Nezināmas izcelsmes, nekontrolēta degviela var nodarīt būtiskus bojājumus automašīnas dzinējam. Nav zināms tās sastāvs, neatbilstošas pārvadāšanas un uzglabāšanas procesā var tikt paaugstināta ūdens un cita piesārņojuma klātbūtne, un pietiek tikai ar reizi šādas degvielas uzpildes, lai tas radītu būtiskus izdevumus par dzinēja remontu,”  stāsta Žerārs Valds, “Norde” kvalitātes vadītājs.

Kā izvēlēties uzticamu degvielas uzpildes staciju?

Pirmkārt, iebraucot degvielas uzpildes stacijā, ir jāmeklē norāde par degvielas atbilstību ES EN standartam. Ja informācija nav viegli ieraugāma, jājautā darbiniekiem. Otrkārt, jāpievērš uzmanība degvielas transporta, stacijas aprīkojuma un sūkņu stāvoklim un tehnoloģijām. Pat augstvērtīga degviela var zaudēt kvalitāti, ja tās transportēšana, glabāšana un uzpilde tiek veikta ar novecojušām tehnoloģijām. Treškārt, jāinteresējas, vai degvielai ir pievienotas kvalitāti uzlabojošas piedevas, kuru ietekme uz dzinēju ir testēta neatkarīgās laboratorijās un kas papildus uzlabo dzinēja darbību, samazina degvielas patēriņu vai mazina izmešu daudzumu.

Aptaujā secināts, ka seši no 10 autovadītājiem (61%) spēj nosaukt vismaz vienu no degvielas kvalitāti uzlabojošo piedevu īpašībām un jau trešdaļa Latvijas autovadītāju ikdienā pērk degvielu ar šīm piedevām. Kā galvenos degvielas piedevu plusus šoferi min mazāku degvielas patēriņu, dzinēja detaļu nodiluma mazināšanu un vieglāku auto iedarbināšanu ziemā. Tikai divi no desmit Latvijas autovadītājiem (18%) uzskata, ka degvielas piedevas nesniedz nekādas priekšrocības.

“Degvielas kvalitātes un uzpildes staciju tehnoloģiju novērtēšana prasa tehniskas zināšanas un iedziļināšanos ar degvielas dzinēju un degvielas kvalitāti saistītos jautājumos. Tāpēc mudinām autovadītājus meklēt uzticamu un neatkarīgi pārbaudītu degvielas tirgotāju un degvielas tirgotāja izvēlē vadīties pēc principa: “uzpildies, kur uzticies”. Tas nākotnē palīdzēs ietaupīt ne tikai degvielu, bet arī izdevumus par auto dzinēja remontu,”  uzsver Gatis Titovs. “Savukārt, ja ir jautājumi par degvielas kvalitāti, piedevām un to ietekmi uz auto dzinēju, aicinām tos uzdot vietnē www.uzpildieskuruzticies.lv, kur ar ekspertu palīdzību mēģināsim sniegt visprofesionālākās un izsmeļošākās atbildes.”

 
Visi komentāri
 
samulsu 7.februāris 2019 14:30
4 0 Atbildēt

"...Lietuvā tikai ES kvalitātes degviela, Latvijā vēl nē".Tātad,no Mažeiķu rūpnicas,to,kas neder Lietuvai,ved uz Latviju?

Pļurkt 7.februāris 2019 18:34
1 0 Atbildēt

Tieši tā!!!!!!

Visi ved no Možeiķiem, izņemot Nesti. Un te arī ir tā starpība, ka viskvalitatīvākā degviela Latvijā ir Nestē, tad atvestā no Krievijas un tikai pēc tam bijušajā Statikā un visās pārējās.

Freijers 7.februāris 2019 14:42
5 0 Atbildēt

Ja jā par cetāna skaitli DD jau bija pētījums - un ne jau no Koļas šķūņa dīzelis nāca. Kā, lai šoferis novērtē to kvalitāti braucot ikdienā...nobraukums, motora darbība uz dzirdi, utt?

as 7.februāris 2019 15:31
8 0 Atbildēt

Drusku dīvains apgalvojums:"Tikai viens (31%) no trīs Latvijas autovadītājiem spēj izvērtēt degvielas kvalitāti".

Un cik spēj izvērtēt veļas pulvera kvalitāti?

Ir taču organizācijas, kas par to atbild, ne jau klientam jāspēj noteikt degvielas ķīmiskais sastāvs! Pabrīnījos, ka mums ir maz rādītāju un EU ir vairāk. Bet nav pateikts, cik un kuras DUS atbilst EU prasībām un kuras nē!

duļķainās nogulsnes 7.februāris 2019 16:07
2 0 Atbildēt

šmigas kvalitāti novērtēju pēc reibuma un pohām, abos gafījumos - pēc tam, naudu atpakaļ nekad nedabūt

aborigens 7.februāris 2019 15:39
3 2 Atbildēt

Buutiskaak ir noveerteet ielejamaas degvielas tilpumu! Ja Passat B3 70 l baakaa iespiezj 96 l diizelja, atliek tikai pashausminaaties par DUS nekauniibu un kontroleejosho iestaazju "redzi".

špļurkc 7.februāris 2019 16:05
3 0 Atbildēt

Ja pētījuma pasūtītājs uzskata autovadītajus par muļķiem ...

rodo 7.februāris 2019 16:51
2 0 Atbildēt

es vismaz 1x nedēļā ievērtēju cik tā ir kvalitatīva, bāka ~50€ nu jau maksā. Un kā vēl novērtēju ... sāpīgi, bet novērtēju.

vēl jo vairāk ja zinu, ka ~2/3 iet nodokļos no tās cenas, bet bedres un sliktos ceļus vērtēju katru dienu!

felix65 7.februāris 2019 18:01
3 0 Atbildēt

Hare pizģeķ! Man vēl labā atmiņā, kā staķikā dīzeļa vietā tirgoja krāšņu kurināmo. Kvalitātes līderi, jebio!

Pļurkt 7.februāris 2019 18:45
2 1 Atbildēt

Kvalitāti Tu vari sagaidīt pildot Nestē un Viršos - vismaz pa ceļam un pašā DUSā neatšķaidītu.

Pārējās ir vistīrākā loterija..... var pat vasarā "aizsalt"!!!

-----------------

reizi ielēju "it kā labu" dīzeli Dinazā tieši pirms tehniskās apskates - tādus Ikarusa cienīgus dūmus es nekad no sava auto nebiju redzējis..... pribors ZAŠKAĻIL!!

felix65 7.februāris 2019 20:45
0 0 Atbildēt

Traks Tu, tai kaktu tankā braukt! Par viršiem neko nemācēšu teikt, bet par nesti labi vārdi vien.

Pļurkt 7.februāris 2019 18:40
3 0 Atbildēt

Man kaimiņa fūra pie Ogres nosprāga Rīgā ielejot Statika dīzeli.

Nu pārēķinājās čals, bik par daudz nolēja Krievijas soļķi.... 10+ gadi nebija lējis Latvijā ne piles, braukāja uz Krievijas IT KĀ SLIKTĀ dīzeļa.... Pie -10 grādiem AIZSALA.... kur DUSā apgalvoja ka ir kā kaut kādiem -20 ar kapeikām derot!

Circle k suck 8.februāris 2019 6:50
1 0 Atbildēt

Circle k ir vissliktākā degviela , iesaku neste ,lukoil laba kvalitāte , patēriņš gandrīz litra starpība salīdzinot ar circle k

Pļurkt 8.februāris 2019 8:24
0 0 Atbildēt

Neņemos apgalvot ka tas ir vienmēr, BET visu decembri nobraukāju ar Statikā lietu prasto dīzeli.... un brīnījos kāpēc man izauga degvielas patēriņš par vidēji 1,5 litri uz sotaku! Toties motors tik labi vēl nekad nebija lecis - naturāli uz pusapgrieziena! Tā bija vienīgā reize ar Statika degvielu, bet bija. Pašlaik ir cita DUSa degviela un patēriņš atgriezies vecajās sliedēs - 7 - 7,5 vidēji.

HE 8.februāris 2019 8:45
0 0 Atbildēt

Dīzeli, tikai un vienīgi Latvijas Naftā.

Pļurkt 8.februāris 2019 17:44
0 0 Atbildēt

Man dažus gadus uzradās jauns kaimiņš (aiz sienas), ... strādā komunālajā dienestā uz traktora. Es pie šā ar jautājumu vai nevarētu sarunāt kādu kanniņu dīzeļa...

Šis atcirta, ka negribot pa purnu dabūt, piebilzdams, ka šitādu dīzeli ko tirgo Latvijas nafta pat sava visniknākajam ienaidniekam neno0vēlētu!

----

Kopš tās reizes es LN DUSos nekad neesmu braucis.

Jumis 8.februāris 2019 11:15
0 0 Atbildēt

Kāds ir tai interneta lapā uzdevis jautājumu, ko reklamēja? Interesanti, ko atbild.

ayo 8.februāris 2019 11:36
1 0 Atbildēt

šī ir Circle K tēla uzlabošanas kampaņa pēc nesenajiem notikumiem. Pa lielam jau tā Mažeiku degviela pie lielajiem tirgotājiem ir vienāda un visiem gribas paspīdēt, ka tieši viņu mikroskopiskās piedevas ir vislabākās.

Kaut kad sen lasīju, ka poļi (Orlen) īpaši negrib investēt Mažeiķu rūpnīcas uzlabošanā, jo tā ir baigi novecojusi un var būt problēmas ar investīciju atgūšanu. Tagad gan izskatās, ka lietuvieši sasolījuši visādus labumus un tomēr kaut kas tur notiks.

Katrā ziņā ja ir izvēle starp Somijā ražotu degvielu ar augstu kvalitātes kontroli un Mažeiķu izstrādājumu, es domāju viss ir skaidrs un tas parādās arī testos.

Tie stāsti, ka "ielēju Statoil, viss saplīsa" vai "patēriņš kļuva lielāks" gan izklausās pēc pilnīgiem murgiem.

Ja nevajag bulciņas un negaršīgu kafiju, tad pilnīgi loģiski ir liet degvielu Nestē un nedaudz labākas kvalitātes degviela ir tikai pluss.

HE 8.februāris 2019 11:43
0 0 Atbildēt

Kaut kā daudzi ''liela'' Neste , bet kolēģim MB pāris gadus atpakaļ no nestes degvielas ziemas augstumā nedaudz ''sasala'', varbūt nelaimes gadījums?

ayo 8.februāris 2019 12:41
0 0 Atbildēt

Tas ir relatīvs faktors un var notikt ar jebkur pirktu degvielu. Piemēram, trāpīt uz degvielu, kas palikusi tajā brīdī, kad notiek pāreja uz ziemas dīzeli. Vai arī ūdens degvielas filtrā. Šeit runājam tieši par degvielas kvalitāti.

Gadiem tiek lieta degviela Nestē, ārkārtas situācijas Statoil. Nekad nav bijušas problēmas ar nevienu no degvielas veidiem.

Freijers 8.februāris 2019 11:50
0 0 Atbildēt

Nestei, vismaz tām, kurām zemākas cenas un attiecīgi lielāks pieprasījums - piem. Maskačkā, ir viens mīnuss - rindas pie sūkņiem un pirdinātāji, aiz kuriem rindas nekustās, beigās sanāk tas pats, kas aiz hot dogu ēdājiem gaidīt circle K, vai pat reizēm ilgāk - diezgan kaitina beigās tie uzplūdi. Dīzelis gan viņiem labs, auto lec vienmēr. Benzīnu ņemu kur lētāk, bet patīk Viadas produkts.

ayo 8.februāris 2019 14:34
1 0 Atbildēt

Tas nav Viadas produkts. Tā ir tā pati Mažeiķu degviela, kas citos DUS. Atliek tikai degvielas uzglabāšanas faktors. Piemēram, es nekad nepildītu degvielu Shell-Trest, jo nu tie noteikti kaut ko tur muhļī, sak arī ir dzirdēts.

Lielajos DUS tīklos tas risks noteikti ir daudz mazāks.

Circle drīzāk varēja pastatīt par pareizu degvielas uzglabāšanu un transportēšanu nevis pašu degvielu. Tas ieteikums viņu PR aģentūrai.

viencexperc 8.februāris 2019 13:58
1 0 Atbildēt

Atkal tas cirkulis reklamējas.

"Aizliegtajā paņēmienā", tas pamatīgi apdirsās.

Kāpēc neraksta, kā tā kontrabandas degviela pēc kvalitātes tāda pati kā tas cirkulis un lukoils?

Bet runājot par tiem cipariem, es gan nepiekrītu. Ja tik daudz vērtētu kvalitāti, tad tik daudz tur nepildītos.

Mani dati - aptuveni 10-15 procenti.

otis 24.februāris 2019 15:08
0 0 Atbildēt

tad jau cirkulis arī ved to pašu nederīgo- laba pašreklāma

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar speciālu Wrangler versiju - Jeep godina 1941. gada militāro Willys (+ FOTO)

ASV autobūves uzņēmums Jeep uzsācis īpašās versijas Wrangler 4xe Willys '41 Special Edition pārdošanu. Lasīt vairāk

 

Nāvējošākā marka ASV un tehniski sliktākais auto Vācijā – kas tas ir? (Tesla) 12

Pēdējā laikā Tesla automobiļi saņēmuši neglaimojošas atziņas no organizācijām, kas vērtē automobiļu drošību, kvalitāti, ilgmūžību un citus svarīgus faktorus. Lasīt vairāk

 

Autovadītāja pabrauc garām nobrauktuvei un... slēdz atpakaļgaitā (+ VIDEO) 17

Sievietei neienāk prātā, ka nobraukt no maģistrāles varētu arī dažus kilometrus uz priekšu - nevienam netraucējot un neizraisot avāriju. Lasīt vairāk

 

Guandžou motoršovs – 1100 jauni modeļi, 78 pasaules pirmizrādes 5

Ķīnā darbu sācis Guandžou motoršovs, kas piedāvā 1172 jaunu transportlīdzekļu, no kuriem 512 pārstāv new energy vehicles (NEVs) sektoru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti