Mobilie telefoni tikpat bīstami kā reibinošie dzērieni 8

 
11.augusts 2011 0:00

Runāšana pa mobilo telefonu, vadot automašīnu, var būt tikpat bīstama kā automašīnas vadīšana 0,8 promiļu reibumā.

Jānorāda, ka Latvijā šobrīd pieļaujā alkohola koncentrācija asinīs ir 0,5, jaunajiem autovadītājiem – 0,2 promiles. Autovadītāju, kuri izmanto mobilos telefonus, reakcija ir par 9% zemāka situācijās, kad nepieciešams strauji bremzēt*.

Mobilie telefoni var ļoti negatīvi ietekmēt satiksmes drošību, tāpēc to izmantošanu braukšanas laikā vajadzētu samazināt līdz minimumam. Saruna pa telefonu pasliktina koncentrēšanās spējas un samazina reakciju. “Runāšanu pa telefonu varētu salīdzināt ar “aklumu” – autovadītājās skatās uz ceļu, tomēr nav koncentrējies uz notiekošo, tāpēc ne vienmēr pamana bīstamas situācijas vai arī tās pamana par vēlu. Redzes lauks kļūst šaurāks, savukārt automašīnas trajektorija nelīdzenāka,” norāda Renault Braukšanas Skolas direktors.

Amerikas zinātnieku veikto pētījumu rezultāti pierāda, ka mobilo telefonu – gan rokās turamo, gan ar brīvroku sistēmu aprīkoto – lietošanai, vadot automašīnu, ir negatīva ietekme uz braukšanu. Vidēji tie autovadītāji, kas lieto mobilos telefonus attiecīgajā brīdī, par 24% biežāk nespēj noturēt taisnu trajektoriju un par 19% biežāk nespēj ievērot atbilstošu braukšanas ātrumu it īpaši pēc bremžu pielietošanas *.

Tomēr bīstama ir ne tikai pati runāšana pa mobilo telefonu. Tā, piemēram, numura uzgriešana aizņem vidēji 12 sekundes autovadītāja uzmanības, savukārt atbildēšana uz telefona zvanu aizņem vidēji piecas sekundes**.

Kamēr runāšanu pa mobilo telefonu automašīnas vadīšanas laikā nebūs iespējams izskaust, ir vairāki noteikumi, kurus būtu vērts ievērot. “Nekad nevajadzētu lietot mobilos telefonus situācijās, kurās nepieciešama palielināta koncentrēšanās, piemēram, krustojumos, ceļa remontdarbu vietās, pie gājēju pārejām. Runāšanu pa telefonu ar draugiem vajadzētu atlikt, un izmantot to tikai neatliekamos gadījumos. Vislabākais risinājums ir atrast drošu apstāšanās vietu, lai veiktu sarunu,” iesaka Renault Braukšanas Skolas instruktori.

Latvijā mobile telefonu lietošana pie stūres bez brīvroku sistēmas ir aizliegta, un par to draud sods. “Īsziņu rakstīšana autovadīšanas laikā ir īpaši bīstama, jo autovadītājs noņem vienu roku no stūres un novērš savu uzmanību arī no uz ceļa notiekošā,” norāda Renault Braukšanas Skolas instruktori. Pētījumu rezultāti liecina, ka katras 6 sekundes, kas tiek veltītas īsziņu rakstīšanai, nozīmē 4,6 sekunžu neskatīšanos uz ceļu. Pie braukšanas ātruma 90 km/h tie ir 115 metri. Aprēķināts, ka īsziņu rakstīšana palielina satiksmes negadījumu risku 23 reizes***.

Šobrīd Latvijā par mobile telefona lietošanu pie stūres bez brīvroku sistēmas var tikt izteikt brīdinājums vai piemērots naudas sods 10 latu apmērā.

* Avots: Jūtas universitāte, ASV
** Avots: Droši braucot tālāk. Renault un Drošība
*** Avots: Virdžīnijas Tehniskais Transporta institūts
 

 
Visi komentāri
 
283516. viesis 28.jūlijs 2011 19:08
0 0 Atbildēt

un ja cilvēks pie stūres vel domā....

283525. viesis 29.jūlijs 2011 12:01
0 0 Atbildēt

tas viss ir suuds!!! taas meitenes ar iisiem svaarkiem celja malaas vairaak ir buiistamas :D

283598. viesis 3.augusts 2011 10:55
0 0 Atbildēt

Jā, sanāk aizskatīties ;) Runājot pa mobzu vismaz uz ceļu skatās.

283667. viesis 10.augusts 2011 13:41
0 0 Atbildēt

Uzskatu, ka viss tas ir nedaudz pārspīlēti. Faktiski jau ēšana pie stūres, kas nav aizliegta likumā, reali ir daudz bīstamāka. Samiegojies autovadītājs pie stūres ir vēl vairāk bīstams. Parasti jau viss ir atkarīgs no paša autobraucēja spējām, erudicijas, pieredzes un zināšanām. Reiz kaut kur lasīju, ka ASV 20% CSN notiek situacijās, kad vadītājs pie stūres pusdienojis....Tas ir nopietns skaitlis.

283676. viesis 11.augusts 2011 15:47
0 0 Atbildēt

Es lietoju zilzoba pieaakjejamo skalruni pie saulsarga. Ideala lieta. Braucot pats zvanit nemedzu, bet ja kads uzgriezh tad reali erti ir.

283684. viesis 13.augusts 2011 11:30
0 0 Atbildēt

Zilzobis nelīdzēs: saruna braukšanas laikā tāpat novērš uzmanību.

283718. viesis 18.augusts 2011 8:58
0 0 Atbildēt

naturaala kuinja. jebkura uzmaniibas noveersshana pasliktina mineetos parametrus - t sk runaashana caur handsfree, runaashana ar blakusseedeetaaju, domaashana par citaam teemaam ( piem stuuree, un paardomaa, kaa riit pamatus lies, vai gurkjus marinees, vai ko veikalaa vajadzeet nopirkt), uttp. taa ka kopumaa sanaak, ka shitie visi "peetiijumi" ar skaljajiem rakstiem ir viens vieniigs bullshits...

283770. viesis 27.augusts 2011 3:46
0 0 Atbildēt

Nav vis. Runāšana pa mobilo no visām nosauktajām darbībām novērš uzmanību krietni vairāk, pie tam pats neapzinies, bīstamību atšķirībā no citām darbībām. Runāšana ar blakussēdētaju ir nesalīdzināma kā runāšana pa telefonu, lai gan jaunajiem telefoniem skaņas kodējums(AMR) ir kvalitatīvāks vienalga netiek pārraidīts viss spektrs, tiek nogrieztas apakšas(200–3400 Hz) un tiek pielietota zudumu kompresija. Atjaunotais signāls ir mākslīgs un prasa no klausītaja koncentrēšanos.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Mazda 6 pēctecis: Mazda ar diviem jaunumiem Auto China 2024 izstādē (+ FOTO)

Pekinas autoizstādē Japānas autobūves uzņēmums Mazda nodemonstrējis divus jaunumus: sedanu EZ-6 un krosoveru Arata. Lasīt vairāk

 

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro 1

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 8

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti