Vismaz puse no ceļu satiksmes negadījumiem, kuri 2005.gadā uz Latvijas autoceļiem paņēma 442 dzīvības, varēja izpalikt vai vismaz beigties bez letālām sekām, ja vien visas cietušās automašīnas būtu aprīkotas ar elektroniskā stabilitātes programmām (ESP).
Šādus secinājumus ļauj izdarīt pētījums, ko veicis ASV Ceļu Drošības institūts. Latvijā līdzvērtīgi pētījumi nav veikti, taču arī Baltijas valstu tirgū ienāk arvien vairāk automašīnu, kas aprīkotas ar ESP – kopumā 2005.gadā 40% no jaunajām Eiropas automašīnām jau bija aprīkotas ar ESP.ESP ievērojami samazina nelaimes gadījumu skaitu
ASV Ceļu Drošības institūta veiktais pētījums apliecina, ka ESP par 43% samazina tādu letālo ceļu negadījumu skaitu, kuru izraisījušas divas vai vairāk automašīnas, bet par 56% samazinās tādu letālu auto negadījumu skaits, kurus izraisījis viens transporta līdzeklis. ASV Ceļu Drošības institūts apgalvo, ka ESP ir otra nozīmīgākā drošības sistēma aiz drošības jostas.

Pēc Ceļu Drošības institūta aprēķiniem ESP lietošana ik gadu par 10 000 samazinātu letālo negadījumu skaitu. Pamatojoties uz šo pētījumu, Ceļu Drošības institūts uzsver nepieciešamību ieviest ESP kā obligātu automašīnu standarta aprīkojumu. Ar ESP auto apgāšanās un letālas avārijas risks apvidus automašīnām samazinās par 80%, bet vieglajām automašīnām par 77%.
ESP arvien vairāk tiek iekļauta automašīnu standarta aprīkojumā
Pēdējo gadu laikā ASV ar ESP aprīkoto automašīnu īpatsvars ir ievērojami pieaudzis. Kā liecina pazīstamā auto aprīkojuma ražotāja „Robert Bosch” veiktie pētījumi, līdzīga tendence vērojama arī Eiropā. Pašlaik ESP sistēma ir uzstādīta 72% jauno mašīnu Vācijā un 85% automašīnu Zviedrijā. 2005.gadā 40% visu jauno automašīnu Eiropā jau bija aprīkotas ar šo sistēmu, taču kopumā Eiropā ESP ir tikai katrai 12 automašīnai.
Latvijā līdz šim nav veikti pētījumi nedz par ESP sistēmas nozīmīgumu letālu ceļu satiksmes negadījumu novēršanā, nedz par to, cik daudz Latvijas automašīnu ir aprīkotas ar minēto sistēmu. Taču ASV Ceļu Drošības institūta un „Bosch” veiktie pētījumi ASV un Eiropā ļauj minēt, ka vismaz daļa no 47 353 ceļa negadījumu, kas 2005.gadā notika uz Latvijas autoceļiem, varēja izpalikt un mazāks varēja būt arī bojā gājušo skaits. Kopumā 2005.gadā uz Latvijas autoceļiem bojā gāja 442 cilvēki.

Situācija, kad noteikti noderētu ESP.
Mūsdienu automašīnas tiek aprīkotas arvien jaunākām sistēmām, lai palīdzētu vadīt automašīnu droši un justies komfortabli uz visiem ceļiem visos gadalaikos. ESP (Elektroniskā Stabilitātes Programma) sistēma kontrolē un pēc vajadzības pati izmaina automašīnas ātrumu, ar kuru mēs iebraucam pagriezienā, tā aprēķina un izvēlas efektīvu bremzēšanas ceļu, piebremzējot ar vienu vai diviem riteņiem, likvidē automašīnas sanesi un neļauj izslīdēt dzenošajiem riteņiem pat uz ledus.
Trenēts cilvēks var apgūt braukšanas metodes dažādos ceļa apstākļos, bet vadīt pilnīgi bez kļūdām ar maksimālu ātrumu bez speciāliem treniņiem, var tikai aprīkojot automašīnu ar ESP sistēmu. ESP nav vienkāršs divu sistēmu – ABS un TCS – savienojums. Tā ir atsevišķa sistēma, kuras radīšanā zinātnieki izmantojuši iepriekš iegūtās zināšanas un sasniegumus. Patiesībā varētu apgalvot, ka ESP ir sistēma, kura nodrošina ne tikai stabilitāti veicot manevrus, bet ir spējīga darboties gan tikai kā ABS, gan tikai kā pretbuksēšana.
„Bosch” bija pirmais, kas 1995. gadā sāka ražot ESP sistēmas un piegādāja tās autoražotājiem. „Bosch” līdz šim ir saražojis vairāk nekā 20 miljonus ESP sistēmu, un nepārtraukti turpina attīstīt un uzlabot sistēmas funkcijas un piemērot to individuāli katram automašīnas modelim. Pilnveidošanas galvenais mērķis – palielināt braukšanas drošību, uzlabot braukšanas ērtības un dinamiku. „Bosch” izstrādājumi un funkcijas, kas uzlabo ceļu drošību, palīdz Eiropas Komisijai sasniegt mērķi – līdz 2010. gadam uz pusi samazināt nāves gadījumu skaitu uz autoceļiem.
wow, kas par datorgrafiku :D