Rīgas Motormuzejs tika atvērts 1989.gadā, 2013.gadā tika uzsākta rekonstrukcija un tagad plašajās un izremontētajās telpās izvietoti vairāk nekā 100 unikāli spēkrati.
Rīgas Motormuzejs ir lielākais automobiļu tematikai veltītais muzejs Baltijā, tādēļ iAuto savā pastaigā iemūžinājis tikai daļu no apjomīgās un neapšaubāmi interesantās kolekcijas.
Foto: iAuto.lv
Kopš marta beigām muzejā skatāms Andra Dambja un viņa komandas konstruētais “eO PP100” – sporta auto, kas kļuvis par starptautisko Pikes Peak kalnā braukšanas sacensību čempionu elektroauto klasē.
Elektromobilim ir tērauda cauruļu rāmis un oglekļa šķiedras virsbūve, tā svars - 1200 kg. Spēkrats aprīkots ar septiņiem elektromotoriem, kuru griezes moments ir 2520 Nm, jauda - 1600 ZS un maksimālais ātrums 260 km/h.
2016.gada sacensībās latviešu konstruēto 1600ZS elektromobili pilotēja pieredzējušais jaunzēlandiešu braucējs Rīss Millens (Rhys Millen), kas 20 kilometru garo trasi ar 156 pagriezieniem pievarēja 8 minūtēs un 57 sekundēs. Elektromobiļu klasē šis rekords vēl nav pārspēts. Savukārt Pikes Peak trases rekords kopējā ieskaitē pieder franču autorallija pilotam Sebastjēnam Lēbam (Sébastien Loeb), kurš to uzstādīja 2013. gadā ar “Peugeot”, finišu sasniedzot pēc 8 minūtēm un 13 sekundēm.
Vēl viens unikāls mūsu tautiešu sasniegums ir Augusta Krastiņa konstruētais KRASTIN Auto – vairāk nekā 100 gadu vecs spēkrats, kas 2016.gadā atceļoja uz Rīgu.
Pasaules autobūves enciklopēdijās kā viens no pionieriem ir minēts „KRASTIN auto”, kura radītājs bija latvietis, 19.gs. beigās no Latvijas uz Ameriku izceļojušais Augusts Krastiņš. Līdz šā gada sākumam Latvijas un ASV seno spēkratu entuziasti bija samierinājušies, ka „KRASTIN auto” ir pazudis Amerikas plašumos. Tomēr, pateicoties Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru un viņu ASV kolēģu neatlaidībai , noklīdušais auto tika atrasts Nebraskas štatā. Iesākumā tā īpašnieks no unikālā spēkrata nevēlējās šķirties. Tikai ilgu sarunu, pārliecināšanas un sarežģītas maiņas rezultātā „KRASTIN auto” ir atceļojis uz Latviju.
„Krastin Automobile Company” Klīvlendā, kuru dibināja un vadīja latvietis Augusts Krastiņš, pastāvēja tikai nepilnus četrus gadus un tajā paspēja uzbūvēt mazāk nekā desmit auto. Toties katrs no tiem bija savādāks un līdz ar to arī unikāls. A.Krastiņa paša izstrādātā automobiļu konstrukcija bija vienreizēja ar tās neparastajiem tehniskajiem risinājumiem. Kā apliecinājums viņa talantam fakts, ka Latvijas mehāniķis ASV reģistrēja 12 jaunus patentus.
KRASTIN Auto galvenie tehniskie parametri:
klasiskās kompozīcijas šasija (dzinējs priekšgalā, ar kardānvārpstu piedzīti aizmugurējie riteņi, stūres rats); automobiļa garenbāze – 1810 mm; iekšdedzes dzinējs – 4 taktu; jauda 15 ZS; 3 pakāpju pārnesumu kārba; baterijas aizdedze.
„KRASTIN auto” reklāmas sauklis skanēja šādi: „Vienkāršs, izturīgs drošs un ātrs”
Ja runājam par Latviju un tās sasniegumiem autobūvē, noteikti jāpiemin RAF - Rīgas Autobusu Fabrika, kas savulaik ražoja mikroautobusus visai plašajai Padomju Savienībai.
Uzņēmums ražoja standarta produkciju: pasažieru mikroautobusus, taksometru, ātrās palīdzības, kravas un kombinētos pasažieru-kravas transportlīdzekļus, taču neatteicās arī no eksperimentiem, piemēram, 1982.gadā tika radīts elektromobilis RAF-2802, kura 17 KW motors ļāva sasniegt 60 km/h.
Maskavas Olimpisko spēļu (1980.gads) vajadzībām tika radīts RAF-2907 –olimpiskās uguns pavadījuma automobilis, bet 1993.gadā – izskatīgais un progresīvais RAF M2 Stils, kas sērijveida ražošanu tā arī nepiedzīvoja. M2 Stils bija plānots komplektēt ar 2,3 litru 145 Zs motoru, kas mikroautobusam ļautu sasniegt 140 km/h. Rafiņu ekspozīcijā skatāms arī tūrisma braucieniem 1962.gadā konstruētais RAF-977E, kas izceļas ar lieliem logiem, tostarp jumtā, ērtiem sēdekļiem, jumta lūku un gida vietu, kas aprīkota ar mikrofonu un radiouztvērēju.
Nākamajā attēlā redzams 1966.gada Volkswagen 1300. 870 kg smagais spēkrats varēja sasniegt 120 km/h. Priekšplānā ir 1961.gada Porsche 365B (90 Zs; 180 km/h), bet pa vidu abiem – 1949.gada Tatra 87 (72 Zs; 160 km/h).
VAZ-2101 – 1974.gads; 62 Zs; 140 km/h, Citroen 2CV – 1969.gads; 32 Zs; 115 km/h, Rover Mini MK.VI – 1993.gads; 60 Zs; 148 km/h, Steyr Puch 500D – 1962.gads; 16 Zs; 100 km/h, Simca S – 1938.gads; 13 Zs; 86 km/h.
Amilcar CGS – 1929.gads; 35 Zs; 110 km/h
BMW 3 – 1931.gads; 15 Zs; 75 km/h
Horch 853 – 1936.gads; 100 Zs; 135 km/h
Audi Front Typ UW – 1934.gads; 40 Zs; 100 km/h
Mercedes-Benz 320 – 1937.gads; 78 zs; 126 km/h
Cadillac V8 Series 353 – 1930.gads; 96 Zs
BMW 326 – 1938.gads; 50 Zs; 115 km/h
Bentley Mk. VI – 1949.gads; 150 Zs; 150 km/h
BMW 327/328 – 1938.gads; 80 Zs; 140 km/h, Packard Eight Model 1100 – 1934.gads; 120 Zs; 130 km/h
Kāds ir Tavs TOP 3 auto no Rīga motormuzeja eksponātiem? Nozīmīgākie!
Ja RAF būtu savulaik izvēlējušies šo konkursa laureātu tad nebūtu mums tagad jāskatās uz nestilīgo RAF Stils vai Gazelēm. Reāli palaida garām iespēju - sergalaktion.com/works/raf-m2/