Retro auto kolekcionēšana ir viens no dārgākajiem un laikietilpīgākajiem hobijiem, kas pieejams vien retajiem, jo šie spēkrati prasa ne tikai lielus naudas un laika ieguldījumus, bet arī speciālas zināšanas un interesi par to izcelsmi un vēsturi, vēsta kanāls “National Geographic”.
Ne visi reto auto kolekcionāri stāsta publiski par saviem “Ferrari”, “Porsche”, “Lamborghini” un citiem dārgiem spēkratiem, kas savus ziedu laikus piedzīvoja pagājušā gadsimta vidū. Tāpēc dažkārt pēc īpašnieka nāves vai ilgstošas slimošanas tie paliek rūsēt un krāt putekļus garāžās, līdz nonāk izsolēs.
Mehānisko transportlīdzekļu un inženierzinātņu entuziasts Tims Šovs kopā ar mūziķi un pieredzējušu automehāniķi Fazu Taunsendu jau 12 gadus sadarbojas ar automašīnu restaurācijas speciālistu komandu, kas palīdz atjaunot klasiskās automašīnas Apvienotajā Karalistē un citur Eiropā.
Raidījums “Auto SOS” atgriežas ar jaunu sezonu, kurā skatītājus sagaida ne tikai iepazīšanās ar desmit klasiskajiem spēkratiem, paglābtiem no iznīcības, bet arī tikšanās ar to īpašniekiem un iespēja pieredzēt viņu aizkustinošos stāstus.
Raidījums “Auto SOS”, kura 12. sezonas pirmizrāde jau trešdien, 24. aprīlī, plkst. 21.00, kanālā “National Geographic”, liks pukstēt straujāk katra auto entuziasta sirdij. Gaidot pirmizrādi, kanāls “National Geographic” aicina iepazīties ar aizmirstām auto industrijas pērlēm, kuras pēdējos gados tikušas atklātas garāžās, šķūņos un citās pamestās vietās Eiropā un citur pasaulē!
Katra auto entuziasta sapņu kolekcija
Kāds auto kolekcionārs no Nīderlandes var lepoties ar iespaidīgu reto auto kolekciju. Proti, viņš bija sakrājis 230 spēkratus. Bet pats interesantākais, ka viņam ilgus gadus bija izdevies savu auto bagātību paturēt noslēpumā. Par kolekciju, kuras izveidei uzņēmējs bija veltījis vairāk nekā 40 savas dzīves gadus, kļuva zināms tikai šā gada februārī.
Ir noskaidrots, ka sākumā īpašnieks vārdā Palmens Barnfīlds glabāja spēkratus noliktavā, bet drīz vien viņam nācās noīrēt vēl divas noliktavas un pēc tam vēl trīs. Tad kolekcionārs nopirka pamestu baznīcas ēku, lai tur glabātu dažus savus transportlīdzekļus. Baznīcas un noliktavu kaimiņos dzīvojošie un strādājošie pat nenojauta par to, kas slēpjas iekšā.
Bez ierastajiem “Ferrari”, “Alfa Romeo”, “Lancia”, “Lamborghini”, “Jaguar”, “Maserati”, “Ford”, BMW, kā arī retajiem “Mercedes” modeļiem kolekcijā ir “Alpine”, Tatra” un vecie “Linkolni”. Viena no tās pērlēm ir “Facel Vega” spēkrats – tas ir sen aizmirsts franču auto zīmols, kas darbojās tikai aptuveni desmit gadus, no 1950. līdz 1960. gadiem.
Spēkrati ir labā stāvoklī, kas nozīmē, ka tie ir izturējuši laika pārbaudi. Kolekcija vēl nav novērtēta, taču runa ir par vismaz ar astoņiem cipariem rakstāmu summu. Īpašnieks nolēma šķirties no savas iespaidīgās kolekcijas vecuma un sliktā veselības stāvokļa dēļ. Palmena kungam nebija ne sievas, ne bērnu, ne arī citu mantinieku.
Tiešsaistes izsole, kurā varēs iegādāties unikālos spēkratus, notiks 2024. gada 7. jūnijā.
“Ferrari” kolekcija, kas pārdzīvoja viesuļvētru
Pirms 20 gadiem, 2004. gadā, Amerikas Savienotājas Valstīs plosījās viesuļvētra “Čārlijs”. Tā izraisīja plūdus un izpostīja Floridas štata dienvidu un centrālo daļu. “Čārlija” ceļā bija arī angārs, kurā atradās aptuveni 20 retu un retro “Ferrari”.
Kolekcijā bija automobiļi, kas datēti no 1954. līdz 1991. gadam, tostarp “250 GT” un “275 GTB” modeļi, kā arī retais “Mondial 500 Spider”, kas startēja 1954. gada “Mille Miglia” sacensībās, un NART 1978. gada izlaiduma “Ferrari” “512 BB Competizione”, kas tika uzbūvēts speciāli Lemānas 24 stundu sacīkstēm.
Lai paglābtu savu kolekciju no “Čārlija”, īpašnieks bija pārvietojis spēkratus uz novietni netālu no Indianapolisas motošosejas. Jāatzīmē, ka spēkrati bija dažādā vizuālā un tehniskā stāvoklī. Turklāt katra auto “ziedu laiki” un īpašnieku vārdi ir atsevišķs, aizraujošs stāsts.
Viens no kolekcijas automobiļiem, 1956. gada izlaiduma “Ferrari” “250 GT Coupe Speciale Pininfarina”, ir viena no četrām “Super American Style” automašīnām, kas savulaik piederēja Marokas karalim Mohamedam V.
Savukārt 1976. gada izlaiduma “Ferrari” “308 GTB Vetroresina by Scaglietti” ir viens no 712 eksemplāriem, kas ieguva stiklšķiedras virsbūvi un kļuva par pirmo sērijveida “Ferrari” ar vieglo kompozītmateriālu korpusu.
1966. gada “Ferrari” “330 GT 2+2 Series II by Pininfarina” ir viens no 36 “Series II” automobiļiem, kam stūre bija labajā pusē. Kāda Tanzānijas klienta pasūtītā automašīna bija aprīkota ar elektriski paceļamiem stikliem, krāsota zili sudrabotā krāsā.
Vairākas no šīm automašīnām cieta no viesuļvētras, kad angārs, kurā tās atradās, daļēji sabruka. Bojājumi ietvēra visu, sākot no iespiedumiem un skrāpējumiem līdz izsistam vējstiklam un iegruvušiem jumtiem. Citas automašīnas palika teju neskartas, taču tām tik un tā būs nepieciešama restaurācija, lai atjaunotu to spozmi.
Lai gan daudzi cilvēki bija dzirdējuši par šīm automašīnām to sacīkšu vēstures dēļ, tikai daži zināja, ka tās joprojām eksistē. Visa kolekcija nonāca pārdošanā “RM Sotheby's” nama izsolē Monterejā, Kalifornijā. Kopējā kolekcijas vērtība tika lēsta ap 20 miljonu ASV dolāru (aptuveni 19 miljonu eiro) vērtībā.
Viena no šīs unikālās kolekcijas eksemplāru, “Ferrari” “500 Mondial Spider”, spēkrata vraks bija novērtēts 1,2 miljonu ASV dolāru (1,1 miljona eiro) vērtībā, taču tika pārdots par 1,8 miljoniem (teju 1,7 miljoniem eiro). Izskaidrojums ir vienkāršs: tas ir īpaši rets – pasaulē eksistē tikai 13 šādi auto, un šis konkrētais eksemplārs bija otrais, kas jebkad uzbūvēts.
Jāpiebilst, ka lielākā izsolē samaksātā summa par “Ferrari” auto ir teju 50 miljoni ASV dolāru (aptuvēni 45.5 eiro) Tik daudz kāds auto entuziasts 2019. gadā bija gatavs atdot, lai savā īpašumā iegūtu vienu 962. gada izlaiduma “Ferrari” “250 GTO”. Retais auto iepriekšminētajā “RM Sotheby's” izsolē Monterejā tika pārdots par 44 miljoniem ASV dolāru (41,5 miljoniem eiro). Taču izsoles nodevā jeb komisijas maksā anonīmajam pircējam nācās samaksāt par četriem miljoniem vairāk, proti, 48,4 miljonus ASV dolāru jeb 45,5 miljonus eiro.
Franču kino leģendas auto pārdots par vairāk nekā 16 miljoniem eiro
Pirms desmit gadiem Francijas dienvidos tika atrasta vēl kāda unikāla auto kolekcija, kurā bija ap sešdesmit reto spēkratu. Šo auto liktenis nebija zināms vairāk nekā piecdesmit gadus. Kolekcijas īpašnieks bija uzņēmējs Rožē Bailons, kurš 1950. gados aktīvi darbojās auto nozarē. Dzīves laikā viņa īpašumā bija vairāk nekā simts spēkratu, un viņš sapņoja kādreiz atvērt publiski pieejamu muzeju. Taču šim sapnim diemžēl nebija lemts piepildīties.
Pēc viņa nāves Rožē savāktie auto bija atstāti novārtā bez apkopes un aprūpes. Tad kādu dienu kolekcionāra mazbērni un mantinieki no valsts saņēma paziņojumu par ievērojamu īpašuma nodokļa nomaksu.
Lai savāktu nepieciešamo summu, viņi sazinājās ar kāda izsoļu nama ekspertiem, kuri novērtēja vectēva atstāto auto kolekciju par 15 miljoniem eiro. Pārsteidzoši, bet tas, ko uzņēmēja mazbērni uzskatīja par metāllūžņiem, izrādījās apslēpts dārgums!
Kolekcijas pērle bija 1961. gada izlaiduma “Ferrari” “250 GT SWB California”, kas savulaik piederēja franču kino leģendai Alēnam Delonam. Retro auto izsolē tas tika pārdots par neticamu summu – 16,3 miljoniem eiro!
Tas ir tieši tas transportlīdzeklis, pie kura stūres slavenais franču aktieris iemūžināts kopā ar Džeinu Fondu filmā “Les Félines” (“Prieka nams”) un vēlāk arī paparaci uzņemtajās bildēs kopā ar Šērliju Makleinu. Vēl viena ārkārtīgi reta automašīna no šīs kolekcijas bija viena no tikai četrām 1956. gada izlaiduma “Maserati” “A6G 2000 Berlinetta”. To kāds laimīgs kolekcionārs iegādājās izsolē par teju diviem miljoniem eiro.
Savukārt 1948. gada izlaiduma “Talbot” “Lago T26”, pirms nonāca Rožē rokās, bija Ēģiptes karaliskās ģimenes garāžā. Neskatoties uz tā bēdīgo stāvokli, kas prasīja dārgu restaurāciju, spēkrats tika pārdots par 725 000 eiro.
Kopumā par šīs unikālās kolekcijas spēkratiem tika samaksāti vairāk nekā 50 miljoni eiro, kas vairāk nekā trīs reizes pārsniedza sākotnējās aplēses.
Īpašnieks auto atjauno teju pusgadsimtu
Arī katra kanāla “National Geographic” raidījumā “Auto SOS” redzamā spēkrata stāsts ir unikāls. Piemēram, 1962. gada TVR “Grantura” izceļas uz pārējo fona ar to, ka tā atjaunošana prasījusi visvairāk laika. Proti, auto īpašnieks vārdā Stīvs sāka to renovēt pirms 44 gadiem! Jāpiebilst, ka viņš vēl nekad līdz šim nav vadījis šo auto, tāpēc dalība raidījumā bija divtik neaizmirstams un emocionāls notikums viņa dzīvē.
Šīs kupejas ir roku darbs, tās izgatavoja TVR rūpnīcā Blekpūlā, Apvienotajā karalistē. Visās automašīnās bija VW “Beetle” vai “Triumph” piekares daļas un GMC aizmugurējā ass. Šos sporta auto ražoja nepilnus desmit gadus – no 1958. gada līdz 1967. gada septembrim. Kopumā tika izgatavots vien 400 šādu auto eksemplāru.
Šosezon raidījuma komanda atjaunos arī “Volkswagen” “Golf GTi” spēkratu, kura īpašnieku Darenu, šķērsojot ielu, notrieca automašīna. Darens pēc negadījuma dzīvo pansionātā un pārvietojas ratiņkrēslā, kā arī viņam ir ļoti vāja redze. Tāpēc komandas mērķis bija ne tikai atjaunot auto, bet arī sajūtas, ko tas radīja savam īpašniekam, jo šis “Golfiņš” kādreiz bija Darena mūža mīlestība.
Komanda Darena auto uzlika stingrāku balstiekārtu un cietākas izplūdes gumijas, noņēma starpsienu, trokšņu slāpētāju, lai Darens patiešām varētu sajust un sadzirdēt savu auto.
Par šiem un citiem spēkratiem un to īpašniekiem stāstīs raidījums “Auto SOS”, kura 12. sezonas pirmizrāde jau trešdien, 24. aprīlī, plkst. 21.00, kanālā “National Geographic”.
Kādreiz bija tāda populāra dziesma par A.Delonu, kurš nedzerot odekolonu.
Tos lūžņu krājējus derētu kārtīgi iztaksēt ne tikai ar īpašuma nodokli.Vajadzētu uzrēķināt dabas resursu 3kāršā apmērā,eksplohtācijas nodokli par iepriekšējajiem gadiem un plus vēl kārtīgi notaksēt par piespiedu utilizāciju- visu attiecīgi progresīvajā atkarībā un pēc vidējajām "cssd ta" tirgus cenām.