Ministru kabinets šodien pieņēma zināšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) ziņojumu par atbalstu bezizmešu transporta iegādei.
VARAM izstrādājusi priekšlikumu Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros no 2022.gada sākuma piedāvāt finansiālu atbalstu grantu veidā videi draudzīgu, mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei.
Kā norāda VARAM, transporta sektors ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu, jeb 29% no kopējām Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisijām.
Latvijā transporta sektoram nav noteikts atsevišķs siltumnīcefekta gāzu emisiju mērķis, taču ir noteikts mērķis samazināt tās sektoros, kas nav saistīti ar Eiropas Savienības emisiju tirdzniecības sistēmu.
Pastāv iespēja, ka ar esošajiem politikas pasākumiem, noteiktais mērķis līdz 2030.gadam varētu netikt sasniegts. Tādēļ esot nepieciešams veikt papildu pasākumus transporta sektorā.
Ministrija norāda, ka transporta sektora dekarbonizācija nav sasniedzama ar vienu risinājumu, taču tā uzsver, ka nākotnē transporta sektora dekarbonizācija lielā mērā būs saistīta tieši ar elektrifikāciju.
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projektu konkursā paredzēts, ka divu gadu laikā atbalsts tiks sniegts iedzīvotājiem, valsts un pašvaldību iestādēm un to kapitālsabiedrībām vairāk nekā 2200 mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei 10 miljonu eiro apmērā.
Tiek plānots diferencēts atbalsts - jauna elektrotransportlīdzekļa iegādei 4500 eiro apmērā, savukārt lietotam elektrotransportlīdzeklim un jaunam transportlīdzeklim ar hibrīda motoru (plug-in hibrīdiem) - 2250 eiro apmērā.
Plānots noteikt transportlīdzekļa iegādes vērtības augstāko robežu jeb cenas griestus - 50 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Vienlaikus plānots sniegt atbalstu, piemēram, 1000 eiro arī par esošā transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam.
Finansējuma saņēmēji būs komersanti - transportlīdzekļu pārdevēji, kas ir oficiāli pilnvaroti transportlīdzekļa izgatavotāja pārstāvji jaunu transportlīdzekļu iegādes gadījumā, kā arī komersanti, kas ir iekļauti Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģistrētās transportlīdzekļu tirdzniecības vietas reģistrā, lietotu transportlīdzekļu gadījumā.
Iecerēts, ka atbalsta gala saņēmējs būs fiziskās personas - iedzīvotāji. Atbalsts elektromobilitātes veicināšanai citiem atbalsta saņēmējiem plānots no cita veida finanšu instrumentiem.
Izskatās la Padomju savienībā neesi dzīvojis. Tur patiesībā bija:
- Ģenerālsekretārs, kuram formāli nepiederēja nekas. Taču reāli visa valsts kopā ar dzimtcilvēkiem. Tika appuišots un aptekāts kā karalis.
- Prezidija biedri, kuriem visu pienesa klāt.
- Nomenklatūra ar lieliem ienākumiem un specveikaliem.
- Pārējie aka dzimtcilvēki, kuri stāvēja rindās un ķēra to, ko kur kurā reizē varēja dabūt.
T.i. modernais feodālisms.