Visi komentāri - Pētījums: 85% Latvijas autovadītāju mēdz sēsties pie stūres ļoti noguruši vai miegaini

Pētījums: 85% Latvijas autovadītāju mēdz sēsties pie stūres ļoti noguruši vai miegaini 8

 

Foto: Publicitātes foto

Miltton Latvia | 7.novembris 2025 10:05

Miega trūkums atstāj iespaidu uz cilvēka kognitīvajām funkcijām, spriestspēju un atmiņu, izraisa aizkaitinājumu.

Neraugoties uz to, liela daļa autovadītāju (85%) mēdz sēsties pie stūres neizgulējušies, ļoti noguruši vai miegaini, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. 78% no šiem autovadītājiem atzīst, ka tā dara reti, 6% - bieži, bet 1% - ļoti bieži. Vīrieši ar sēšanos pie stūres šādā stāvoklī grēko biežāk nekā sievietes, attiecīgi 88% un 81%.

Nogurums un miegainība ir riska faktors, kas bieži netiek pienācīgi novērtēts. Ja profesionāliem autovadītājiem, kuri darbojas, piemēram, kravu pārvadājumu jomā, darba un atpūtas laika samēru reglamentē normatīvie akti un reģistrācijas kontrolierīces, tad citiem autovadītājiem jāpaļaujas uz savu spriestspēju, izvērtējot miegainību un noguruma pakāpi. Visbiežāk pie stūres noguruši un miegaini sēžas autovadītāji vecumā no 18 līdz 29 gadiem (89%) un no 40 līdz 49 gadiem (89%), bet retāk gados vecākie autovadītāji (no 60 līdz 74 gadiem) (75%).

Drošas Braukšanas Skolas vadītājs Jānis Vanks skaidro: “Domājot par iespējamiem riskiem uz ceļiem, nogurumu pavisam noteikti varam pielīdzināt alkohola reibumam. Ja alkohola reibumā daudzi cilvēki kļūst pārdroši, tad liela noguruma un miegainības gadījumā būtiski samazinās koncentrēšanās un reaģēšanas spējas, kā arī ir augsts risks pēkšņi iemigt pie stūres. Autovadītāji, kuri regulāri brauc noguruši un  miegaini, apdraud ne tikai sevi, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Pētījuma dati liecina, ka teju visi autovadītāji vismaz reizi ir braukuši pie stūres noguruši – tas ir skaidrs signāls, ka šādās situācijās mums ir jāpārdomā, vai tiešām braukšanu nav iespējams atlikt uz vēlāku laiku un pirms tam atpūsties.”

Svarīgi atcerēties, ka īslaicīga atpūta, kafija vai enerģijas dzērieni nav risinājums – tā ir tikai cīņa ar noguruma sekām, turklāt īslaicīga. Vēla pēcpusdiena un nakts ir tie laika posmi, kad nogurums un miegainība ir dabiska parādība, tādēļ, ja iespējams, šajā laika posmā, jāizvairās no lielu ceļa posmu mērošanas. Ja tas tomēr nav iespējams, nedaudz var palīdzēt dažādi risinājumi modrības saglabāšanai, piemēram, skaļāka mūzika, sarunas ar pasažieriem vai svaiga gaisa ielaišana salonā, tomēr pats labākais risinājums ir pilnvērtīgs un kvalitatīvs miegs.

 
Visi komentāri
 
WALA 7.novembris 2025 10:15
5 1 Atbildēt

Ā nu tad beidzot sāk kaut ko jēddzīgu jautāt vadītājiem.

Bet aŗi - nevajag pārpīlēt - jebkruš cilvēks pēc darba dienas beigām ir pieteikami noguris lai būtu austāk minētie riski, bet tas nenozīmē ka tie riski pārsniedz riskus ko rada jauns un dulls "zaļš gurķis uz ceļa" ...

WALA 7.novembris 2025 10:16
0 0 Atbildēt

Ehhh, ienīstu klaviatūras ar dažādu taustiņu izmēru, katra no 3 man priekšā citā izmērā

ZZZZ 7.novembris 2025 10:33
3 0 Atbildēt

Diemžēl tā IR, taisnība. Un cilvēku reakcija uz papildus faktoriem arī, diemžēl dažāda. Kādam jau ietājās pat vienaldzība, ka tik ātrāk nokļūt galā!? Īpaši tag tumšajā periodā vairs neseko neredzamajiem šķēršļiem. 

 Alko citam izraisa pārgalvību, citam tieši sasina uzmanību un koncentrēties braukt ,,godīgi,, Mūzika skaļā/klusa un pasažieru stāsti kā pasaciņa pirms iemigšanas! 

1. Pagulēt 10-20 min un turpināt ceļu jau modrākā kondīcijā. Pirms tam gan izkāpt no auto un nedaudz pastaipīties.

 2. Ne tas drošākais un labākais variants, BET tie PĪKSTUĻI jaunākajos NORMĀLI funkcionējošajos asistentos arī piepalīdz! Vismas 1. miega fāzē nenobrauksi no taisnās virziena trajektorijas! Nenogulēsi braucot transā/monotonā/autopilotā laicīgu bremzēšanu! PĀRBAUDĪTS! Pašam jau vadot auto, kam tādas extras nav, kā tādas nepietiekamības, kā atkarībs nepieciešamība pēc piestūrētāja ceļa satiksmes uzrauga.

ro 7.novembris 2025 10:54
3 1 Atbildēt

Mle nu kādēļ uzreiz noguris = alko.. mūsu valstīir papilnam nogurušu cilvēku no pārstrādāšanās..strādā vairākos darbos un tml.. un visas tās traģsikās avārijas uz Liepājenes un tml. - vai nebija tur steiga+nogurums daudzos gadījumos? Cietējs latvietis vidējais tūlīt mani nories, bet ja pie mums būtu 6h darba dienas, pieļauju, ka gan avāriju būtu mazāk, gan visi neskrietu līdzi savai astei un nedzīvotu mūžīgā steigā.. protams dzīvojam banānrepublikā, kur algas daudziem zem visas kritikas un tml.. pie mums lvē, tas protams nekad nenotiks, bet būtu jauki ka pusgadu mēs pastrādātu ar 6h darba dienu, algas nesamazinot..un paskatīties kas notiek.. siltās zemēs piemēram ir siesta - izcils veids kā nogurumu mazināt (pārbaudīts, palīdz ) ..bet cietējs latvietis lai pamēģina darba devējam iestāstīt, ka tagad pagulēs bik pa dienas vidu.. protams arī no alko ir nogurums, bet nu es domāju, ka visa sāpe ir tajā, ka drīz latvieši vispār aizmirsīs ko nozīmē priecāties par dzīvi..visu aizliegt, sadārdzināt, sodīt..pahāt kā vergam kamēr citās valstīs cilvēki joprojām māk atlaist šlipsi un ja kas nepatīk, tad iet ielās, ir grautiņi..streiko..

0pis 7.novembris 2025 11:07
2 0 Atbildēt

Ja cilvēks brauc tālāk par 30km uz vienu galu - pazīme, ka dabs un dzīvesvieta ir pārāk tālu. Un tas nav tikai nogurums un nogalināšana bez iepr. nodoma (tā būtu pareizi saukt šādas avārijas) - tie ir arī izdevumi, un nervi dēļ tā, ka krietna daļa ienākumu aiziet, lai varētu nopelnīt kartupeļu grāpim un degvielai, ko liet aiuto, lai atkal brauktu uz darbu. Vot tāda tā sūrā patiesība.

Protams, pirmā auto pircējam šķiet ka tā ir brīvība, laime, hamburgers un vējš matos - kad ikdienā pabraukā arī tumšos rudeņus un slapjo ziemu, tad tā luste nemazam vairs nava tik liela.

Protams, 8.novembris 2025 21:25
0 0 Atbildēt

bez ķļikšķu kļiķšķināšanas virsraksta jau nu nekādīgi neiztikt.

Ja braucējam "nāk miegs", viņam Latvijas Republikā īpaši piemērots būs piem tā dēvētais Kokneses trakts.Aprīkots ar neskaitāmām (ērtām..) stāv- un guļ- vietām pusaizmigušo (vīriešu) dabisko vajadzību apmierināšanai.

Vēl cits,ka katram vajadzētu sevi kritiski izvērtēt attiecībā uz to, kāds ir viņa ierastais diennakts ritms.Un kādas ir viņa fiziski/ķermeniskās izpausmes,kad sāk vilkt uz iemigšanu.Vai viņš tās pārzin un spēj laicīgi nokontrolēt.Arī dzīvesveids un fiziskā forma kā tāda ir gana svarīgs faktors.

Kā jau te minēts- krīzes situācijā '22min nosnaudiens mēdz darīt brīnumus. Savulaik pat brašais nkvd aģents Štirļics to labi zināja.Protams ja tu pirms tam neesi sadzēries kkādus energosuudus, no kuriem dauzās motors un neveiksmīgais mēģinājums atslēgties rada vien papildu nervozitāti.

Kanibaals 10.novembris 2025 12:28
0 0 Atbildēt

Kokneses traktā ir pietiekoši daudz nobrauktuvju, lai nevajadzētu guļvietas ceļa malā vīrieša dabisko vajadzību pašampierināšanai. Ik pa pāris kilometriem pa kādai estakādei-palaistuvei.

Jajā, tātasir 10.novembris 2025 17:43
1 0 Atbildēt

noderīgajiem idiotiem vienmēr būs par ko pajūsmot.Aizbrauc tur kādreiz tumšajā diennakts laikā, paskaties, kur tie nabagi tur stāv.Par to jau šaubu nav,ka Tu personīgi ar jebkuru kravu un ar jebkādu transportlīdzekli būtu gatavs nobraukt no jebkura ceļa un iepisties kkur tur tumsā jebkurā mežā/purā.

Tiešām tikai kapitāli fundamentāli nekaunīgi idioti var atļauties "pieņemt eksplohtācijā" šādu pusfabrikāta suudu un tas viss šādi varēja notikt tika galējo lohu karaļvalstī..

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti