Iekšdedzes dzinēja aizliegšanas atcelšana sniegtu iespējas jaunām tendencēm 18

 
Avis | 21.marts 2023 10:29

Patlaban automobiļu ražotāju lielvalsts Vācija iestājas pret iekšdedzes dzinēju aizliegšanu Eiropas Savienībā no 2035. gada, pieprasot sakārtot likumdošanu par labu arī sintētisko degvielu izmantošanai.

Jautājuma aktualizēšana ir atbalstāma arī Latvijā, jo svarīgi apsvērt jebkuru tehnoloģisko iespēju, kas ļautu mums virzīties tuvāk klimatneitralitātei, turklāt alternatīvi varianti veidotu konkurenci un jaunas tendences.

Vācija neatbalsta iekšdedzes dzinēju aizliegšanu

Ņemot vērā, ka vairākas valstis, tai skaitā Vācija, paudušas iebildumus par iekšdedzes dzinēju aizliegšanu, tiek apdraudēta Eiropas Parlamenta un Eiropadomes vienošanās par iekšdedzes dzinēju aizliegšanu Eiropas Savienībā no 2035. gada. Lai arī vienošanās tika panākta pērnā gada oktobrī, līdz oficiālai likuma pieņemšanai jāveic konkrēti soļi. Viens no šiem soļiem bija marta sākumā plānotais Eiropas Savienības valstu balsojums, lai apstiprinātu attiecīgo aizliegumu, taču pagaidām tas tika atlikts.

Vācija cīnās par to, lai no aizlieguma tiktu izslēgti automobiļi, kas darbojas ar sintētisko degvielu, piemēram, biodegvielu un biometānu. Tādējādi Vācijas transporta un digitālās infrastruktūras ministrs vērš uzmanību, ka Eiropas Komisija nav publiskojusi papildu likumprojektu attiecībā uz to, kā pēc 2035. gada varēs reģistrēt jaunus automobiļus, kurus darbina ar klimatneitrālām degvielām. Jāņem vērā, ka jau tuvākajos gados transporta nozare būtiski mainīsies, kas lielā mērā būs atkarīgs no pieejamajiem energoresursiem un alternatīviem resursu ieguves avotiem, pie kā pašlaik tiek strādāts kā Latvijā, tā visā pasaulē. Būtiskāk kā jebkad ir nepieņemt pārsteidzīgus lēmumus, kas tuvākajā nākotnē neļautu transporta nozarei virzīties klimatneitralitātes virzienā tik strauji, kā to vēlamies.

Papildus tam jau iepriekš Itālija, Portugāle, Slovākija, Bulgārija un Rumānija ir aicinājusi atlikt aizliegumu uz vēlāku laiku (2040. gadu), lai nodrošinātu vairāk laika esošās infrastruktūras pielāgošanai, kas būtiski ir arī Latvijas kontekstā.

Aizliegšanas atcelšana sniegtu attīstības iespējas nozarē

Dabas resursu pieejamība kādā brīdī pasaulē beigsies, līdz ar to patlaban esošie plāni par attiecīgo aizliegumu ir tikai loģisks solis planētas aizsardzībai, jautājums tikai – vai esam ņēmuši vērā visus ietekmējošos faktorus? Ņemot vērā tādu automobiļu ražotāju lielvalstu kā Vācija un Itālija nostāju šajā jautājumā,  aizlieguma atcelšana var tikt panākta un tā rezultātā radītas papildu attīstības iespējas transporta nozarē.

Iekšdedzes dzinēju ražošanas aizlieguma atcelšana nozari ietekmētu pozitīvi, jo būtu attīstības iespējas alternatīviem variantiem, kas veidotu konkurenci un jaunas tendences. Esošajā situācijā nozare virzās uz to, ka vairākums ražotāju piedāvās tikai elektriskos spēkratus, līdz ar to kategorisks iekšdedzes dzinēju automobiļu ražošanas aizliegums pārtrauktu atsevišķas attīstības iespējas nozarē. Jaunie noteikumi nāktu par labu elektrisko automobiļu ražotājiem, taču būtiski samazinātu konkurenci kopējā tirgū un radītu monopola iespējas ražotāju pusē.

Turklāt bateriju ražošana elektriskajiem automobiļiem nav ekoloģisks process. To sastāvā ir tādas toksiskas vielas kā litijs, niķelis, arsēns un daudzas citas. Viena elektromobiļa ražošanas procesā izdalās gandrīz četras tonnas CO2 – lai to kompensētu, transportlīdzeklis ir jāizmanto vismaz astoņus gadus. Turklāt vienas tonnas litija saražošanai (kas pietiek aptuveni 100 automobiļu baterijām) nepieciešams aptuveni divi miljoni tonnu ūdens[1].

Īsām distancēm elektromobilis, garām – alternatīvi varianti

Svarīgi būtu dot iespēju nozarē atrast vēl citas videi draudzīgas alternatīvas, nevis likt uzsvaru uz elektromobiļiem. Jāmeklē veidi, kā mobilitāte varētu variēt. Piemēram, ja ir nepieciešamība pārvietoties mazos attālumos, tam vajadzētu izmantot velosipēdu vai elektrisko skūteri, kā arī nedrīkst aizmirst par sabiedrisko transportu. Elektromobilis būtu ideāls variants izmantošanai pilsētas vai piepilsētas teritorijās un ar maksimālo pieejamo nobraukšanas attālumu no 300 līdz 500 kilometriem.

Viens no lielākajiem piesārņotājiem pilsētās ir izplūdes gāzes, jo auto skaits centralizējas, tādējādi radot piesārņojumu. Tāpēc viens no risinājumiem būtu nevis aizliegt iekšdedzes dzinēju auto pavisam, bet aizliegt ar tādu iebraukt pilsētās, tur izmantojot tikai elektrisko automobili. Savukārt elektromobilis nav labākais risinājums, ja transportlīdzeklis nepieciešams gariem un ilgstošiem attālumiem, tāpēc lielākiem attālumiem būtu jādomā par dabai saudzīgu degvielas alternatīvas attīstību, piemēram, attīstot ūdeņraža degvielas šūnu tehnoloģiju. Mobilitātes nākotnes attīstībā būtiski skatīties arī uz starpnozaru inovācijām, jo, pielāgojot dažādus risinājumus un skatoties, kā uzlabot ikvienu transporta nozares posmu – no transportlīdzekļu ražošanas līdz cilvēku pārvietošanās paradumiem, varam būt droši, ka ejam pareizā virzienā.

Sintētiskās degvielas izmantošana, par ko iestājas Vācijas valdība, būtu videi draudzīgāka, un tās izmantošana varētu kalpot kā alternatīva elektriskajiem transportlīdzekļiem. Turklāt šī degviela padarītu automobiļus ar iekšdedzes dzinējiem par bezizmešu transportlīdzekļiem. Pārmaiņas ir obligātas, lai Eiropas Savienība varētu kļūt par CO2 neitrālu reģionu, tomēr svarīgi būtu apsvērt jebkuru tehnoloģisko iespēju, kuru var izmantot un kurai var pielāgot infrastruktūru, lai virzītos tuvāk klimatneitralitātei.

Daina Kantāne, "Avis" pilna servisa līzinga departamenta vadītāja

[1] https://earth.org/environmental-impact-of-battery-production/

 

 
18 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
R(8) 21.marts 2023 12:02
12 2 Atbildēt

Tie cilveki , kas draudzejas ar galvu ,no pasa sakuma jau saprata , ka sis E-auto plans ir jau izgazies un nereals , bet visas tas eko programas bija viens liels fars , lai tiktu pie naudas uz mulku rekina

R(8) 21.marts 2023 12:29
11 2 Atbildēt

Par kadiem viduslaikiem runajam , ah , par e-auto viduslaikiem , vairak ka 100 gadu atpakal e-auto ar vienu uzladi bija spejigs veikt 200km , nemsim pa piemeru VW , sobrid vini ir e-auto izstrade un izpete ir investejusi 122 miljardus euro , un ko e-auto sobrid ir spejigs par sadu naudu , nobraukt max 400km labakaja gadijuma un atraja uzlades punkta 1 stundas laika ir spejigs uzladet 70% baterijas kapacitati , atvaino , bet pa 122 miljardu investicijam , tam e-auto vajadzetu braukt 4000 km ar vienu uzlade nevis 400

R(8) 21.marts 2023 12:07
7 2 Atbildēt

Pajolin , esi izmerijis cik simtus metru tev vajag pagarinataju , lai tu varetu pieslegt to e-auto tava 9ta stava dzivokli

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kas notiks ar Ora? – Great Wall Motor (GWM) slēdz galveno mītni Eiropā 1

Ķīnas autoražotājs ir vīlies pārdošanas rādītājos, uzteiks darbu Eiropā nolīgtajiem darbiniekiem un slēgs galveno mītni, ziņo Vācijas mediji. Lasīt vairāk

 

Nevis elektrība, bet hibrīds: Kenworth parāda nākotnes kravas vilcēju (+ FOTO) 5

ASV kravas automašīnu ražotājs Kenworth izstrādājis savu nākotnes kravas vilcēja prototipu SuperTruck 2. Vizuāli tas līdzīgs Tesla, taču elektriskās spēka iekārtas vietā izmantos hibrīddzinēju. Lasīt vairāk

 

Braucot var atvērties motora pārsegs - Lamborghini atsauks 2133 Urus 4

Itālijas superauto ražotājs Lamborghini atsauks vairāk nekā divus tūkstošus Urus krosoveru, jo to īpašnieki var saskarties ar ārkārtīgi bīstamu defektu, kad braucot lielā ātrumā atveras motora pārsegs. Lasīt vairāk

 

Lamborghini parāda jauno hibrīdiekārtu, kas aizstās V10 motoru

Itālijas superauto ražotājs Lamborghini izstrādā hibrīdiekārtu, kas aizstāsies V10 motoru un tiek gatavota Huracan pēctecim. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti