Iekšdedzes dzinēja aizliegšanas atcelšana sniegtu iespējas jaunām tendencēm 18

 
Avis | 21.marts 2023 10:29

Patlaban automobiļu ražotāju lielvalsts Vācija iestājas pret iekšdedzes dzinēju aizliegšanu Eiropas Savienībā no 2035. gada, pieprasot sakārtot likumdošanu par labu arī sintētisko degvielu izmantošanai.

Jautājuma aktualizēšana ir atbalstāma arī Latvijā, jo svarīgi apsvērt jebkuru tehnoloģisko iespēju, kas ļautu mums virzīties tuvāk klimatneitralitātei, turklāt alternatīvi varianti veidotu konkurenci un jaunas tendences.

Vācija neatbalsta iekšdedzes dzinēju aizliegšanu

Ņemot vērā, ka vairākas valstis, tai skaitā Vācija, paudušas iebildumus par iekšdedzes dzinēju aizliegšanu, tiek apdraudēta Eiropas Parlamenta un Eiropadomes vienošanās par iekšdedzes dzinēju aizliegšanu Eiropas Savienībā no 2035. gada. Lai arī vienošanās tika panākta pērnā gada oktobrī, līdz oficiālai likuma pieņemšanai jāveic konkrēti soļi. Viens no šiem soļiem bija marta sākumā plānotais Eiropas Savienības valstu balsojums, lai apstiprinātu attiecīgo aizliegumu, taču pagaidām tas tika atlikts.

Vācija cīnās par to, lai no aizlieguma tiktu izslēgti automobiļi, kas darbojas ar sintētisko degvielu, piemēram, biodegvielu un biometānu. Tādējādi Vācijas transporta un digitālās infrastruktūras ministrs vērš uzmanību, ka Eiropas Komisija nav publiskojusi papildu likumprojektu attiecībā uz to, kā pēc 2035. gada varēs reģistrēt jaunus automobiļus, kurus darbina ar klimatneitrālām degvielām. Jāņem vērā, ka jau tuvākajos gados transporta nozare būtiski mainīsies, kas lielā mērā būs atkarīgs no pieejamajiem energoresursiem un alternatīviem resursu ieguves avotiem, pie kā pašlaik tiek strādāts kā Latvijā, tā visā pasaulē. Būtiskāk kā jebkad ir nepieņemt pārsteidzīgus lēmumus, kas tuvākajā nākotnē neļautu transporta nozarei virzīties klimatneitralitātes virzienā tik strauji, kā to vēlamies.

Papildus tam jau iepriekš Itālija, Portugāle, Slovākija, Bulgārija un Rumānija ir aicinājusi atlikt aizliegumu uz vēlāku laiku (2040. gadu), lai nodrošinātu vairāk laika esošās infrastruktūras pielāgošanai, kas būtiski ir arī Latvijas kontekstā.

Aizliegšanas atcelšana sniegtu attīstības iespējas nozarē

Dabas resursu pieejamība kādā brīdī pasaulē beigsies, līdz ar to patlaban esošie plāni par attiecīgo aizliegumu ir tikai loģisks solis planētas aizsardzībai, jautājums tikai – vai esam ņēmuši vērā visus ietekmējošos faktorus? Ņemot vērā tādu automobiļu ražotāju lielvalstu kā Vācija un Itālija nostāju šajā jautājumā,  aizlieguma atcelšana var tikt panākta un tā rezultātā radītas papildu attīstības iespējas transporta nozarē.

Iekšdedzes dzinēju ražošanas aizlieguma atcelšana nozari ietekmētu pozitīvi, jo būtu attīstības iespējas alternatīviem variantiem, kas veidotu konkurenci un jaunas tendences. Esošajā situācijā nozare virzās uz to, ka vairākums ražotāju piedāvās tikai elektriskos spēkratus, līdz ar to kategorisks iekšdedzes dzinēju automobiļu ražošanas aizliegums pārtrauktu atsevišķas attīstības iespējas nozarē. Jaunie noteikumi nāktu par labu elektrisko automobiļu ražotājiem, taču būtiski samazinātu konkurenci kopējā tirgū un radītu monopola iespējas ražotāju pusē.

Turklāt bateriju ražošana elektriskajiem automobiļiem nav ekoloģisks process. To sastāvā ir tādas toksiskas vielas kā litijs, niķelis, arsēns un daudzas citas. Viena elektromobiļa ražošanas procesā izdalās gandrīz četras tonnas CO2 – lai to kompensētu, transportlīdzeklis ir jāizmanto vismaz astoņus gadus. Turklāt vienas tonnas litija saražošanai (kas pietiek aptuveni 100 automobiļu baterijām) nepieciešams aptuveni divi miljoni tonnu ūdens[1].

Īsām distancēm elektromobilis, garām – alternatīvi varianti

Svarīgi būtu dot iespēju nozarē atrast vēl citas videi draudzīgas alternatīvas, nevis likt uzsvaru uz elektromobiļiem. Jāmeklē veidi, kā mobilitāte varētu variēt. Piemēram, ja ir nepieciešamība pārvietoties mazos attālumos, tam vajadzētu izmantot velosipēdu vai elektrisko skūteri, kā arī nedrīkst aizmirst par sabiedrisko transportu. Elektromobilis būtu ideāls variants izmantošanai pilsētas vai piepilsētas teritorijās un ar maksimālo pieejamo nobraukšanas attālumu no 300 līdz 500 kilometriem.

Viens no lielākajiem piesārņotājiem pilsētās ir izplūdes gāzes, jo auto skaits centralizējas, tādējādi radot piesārņojumu. Tāpēc viens no risinājumiem būtu nevis aizliegt iekšdedzes dzinēju auto pavisam, bet aizliegt ar tādu iebraukt pilsētās, tur izmantojot tikai elektrisko automobili. Savukārt elektromobilis nav labākais risinājums, ja transportlīdzeklis nepieciešams gariem un ilgstošiem attālumiem, tāpēc lielākiem attālumiem būtu jādomā par dabai saudzīgu degvielas alternatīvas attīstību, piemēram, attīstot ūdeņraža degvielas šūnu tehnoloģiju. Mobilitātes nākotnes attīstībā būtiski skatīties arī uz starpnozaru inovācijām, jo, pielāgojot dažādus risinājumus un skatoties, kā uzlabot ikvienu transporta nozares posmu – no transportlīdzekļu ražošanas līdz cilvēku pārvietošanās paradumiem, varam būt droši, ka ejam pareizā virzienā.

Sintētiskās degvielas izmantošana, par ko iestājas Vācijas valdība, būtu videi draudzīgāka, un tās izmantošana varētu kalpot kā alternatīva elektriskajiem transportlīdzekļiem. Turklāt šī degviela padarītu automobiļus ar iekšdedzes dzinējiem par bezizmešu transportlīdzekļiem. Pārmaiņas ir obligātas, lai Eiropas Savienība varētu kļūt par CO2 neitrālu reģionu, tomēr svarīgi būtu apsvērt jebkuru tehnoloģisko iespēju, kuru var izmantot un kurai var pielāgot infrastruktūru, lai virzītos tuvāk klimatneitralitātei.

Daina Kantāne, "Avis" pilna servisa līzinga departamenta vadītāja

[1] https://earth.org/environmental-impact-of-battery-production/

 

 
Visi komentāri
 
ZZZZ 21.marts 2023 11:10
4 1 Atbildēt

Vācijā EV netika izcelti ar īpašām nr zīmēm. Tika pievienots vien parasts E burtiņs. Varbūt fāterlandē jau zināja šito gājienu ar zirgu

R(8) 21.marts 2023 12:02
12 2 Atbildēt

Tie cilveki , kas draudzejas ar galvu ,no pasa sakuma jau saprata , ka sis E-auto plans ir jau izgazies un nereals , bet visas tas eko programas bija viens liels fars , lai tiktu pie naudas uz mulku rekina

Krotow 21.marts 2023 11:30
2 6 Atbildēt

Nu sāksies EV heiteru izlidojums globālā līmenī. Ja tagad būtu viduslaiki, grētas karātos pie visiem tuvākajiem laternu stabiem kopā ar kaimiņiem, kuri vienkārši labāk dzīvo. Lumpen, plosies

R(8) 21.marts 2023 12:29
11 2 Atbildēt

Par kadiem viduslaikiem runajam , ah , par e-auto viduslaikiem , vairak ka 100 gadu atpakal e-auto ar vienu uzladi bija spejigs veikt 200km , nemsim pa piemeru VW , sobrid vini ir e-auto izstrade un izpete ir investejusi 122 miljardus euro , un ko e-auto sobrid ir spejigs par sadu naudu , nobraukt max 400km labakaja gadijuma un atraja uzlades punkta 1 stundas laika ir spejigs uzladet 70% baterijas kapacitati , atvaino , bet pa 122 miljardu investicijam , tam e-auto vajadzetu braukt 4000 km ar vienu uzlade nevis 400

iereednis tipiskais 21.marts 2023 11:33
1 0 Atbildēt

Visu aizliegt, visus sodiit!

Pavasars 21.marts 2023 11:37
5 1 Atbildēt

Elites bagāto globālistu plānos ir aizliegt parastajam "dzimtcilvēkam" pārvietoties prom no savas "15 minūšu pilsētas", tādēļ EV mēslu lobēšana pasaules līmenī un iekšdedzes dzinēju aizliegšana ir pašsaprotama lieta viņu spēlē. Drīzāk cilvēkiem vajadzētu sacelties pret šiem "pasaules noteicējiem" un aizsūtīt viņus uz elli, no kurienes viņi ir nākuši. EV nav nākotne, tā ir paverdzināšana.

ZZZZ 21.marts 2023 12:26
2 1 Atbildēt

Pavasars atnāks ar jauna tipa ICE kur plastmasas tipa modernajos dzinējos savā garāž neko daudz nesalipināsi. Atliks vien skatīties Dacia virzienā un te jau EV modelis arī ir pieejams par saprātīgākām naudiņām. Nu jā tā lobēšana... un visiem tik LIELAIS piķis sapņojās. Sākot ar uzlādes iespējām un energoresursu cenām. Bet nu tur jau attiecīgās valsts iestādes skatās kuriem ģimenes locekļiem uzlādes staciju pizness ir ticis. Ņeporjādok...

Ja gribēsi atvaļinājumā aizbraukt ceļojumā vari tak izīrēt piemērotas ietilpības transporta līdzekli. Kam tev savu tādu uzturēt lai 1x gadā pavizinātos.

Kukū 21.marts 2023 11:38
2 4 Atbildēt

Ja amerikāņi ko aizliegs, būs jāpilda, nekur neliksies.

R(8) 21.marts 2023 12:07
7 2 Atbildēt

Pajolin , esi izmerijis cik simtus metru tev vajag pagarinataju , lai tu varetu pieslegt to e-auto tava 9ta stava dzivokli

Krotow 21.marts 2023 12:41
0 3 Atbildēt

Nav jau jāiet tādās galējībās. Video ar pagarinātājiem no 3. stāva gan ir redzēti Lai gan ir tā ka dzīvokļos dzīvojošajiem bez pazemes garāžas EV ir ļoti neērti.

Kukū 22.marts 2023 0:06
2 0 Atbildēt

Vienmēr aizmirst pieminēt, cik resniem šķērsgriezumā jābūt uzlādes vadiem, kuri karāsies no X.stāva? Kā metināšanas aparātā? 🤓

Krotow 22.marts 2023 9:26
1 0 Atbildēt

Arī tas. Pie kam parastā dzīvoklī pat ideālā variantā vairāk par 3 kW (parastais 16A pieslēgums 1 dzīvoklim bez seksa ar Sadales tīklu un mājas elektroinstalāciju mīnus zudumi kabelī) nedabūsi pat ja izslēgsi visu kas dzīvoklī ieslēgts. Attiecīgi šāda pasākuma praktiskā jēga paliek diezgan nosacīta.

650 21.marts 2023 12:42
0 2 Atbildēt

Izmanīgi ļautiņi savulaik iztirgoja bijušās miskastes un/vai palieņu pļavas tuvējo miskjastu apkārtnē.Interesenti grāba katris ko tik spēja un/vai varēja.Tas viss bija ekakokaLoģiski, moderni un atbalstāmi.

Tagad izrādās, ka (tiem lohiem, kam nav lieku 65k eur) ir vai nu jābrauc savus tos 26km ar kādu kājminamo, vai nu katru dienu regulāri ikdienā gandrīz katrajā šitajā te lohurakstā jāizdzīvo kauna un pazemojuma sajūta.Ka viņiem vispār (pagaidām, vēl) pieder kaut kāds auto, ar kuru viņi kkur Brauc.

Krotow 21.marts 2023 17:39
3 1 Atbildēt

Un tev skauž ka kādam ienakumi reiz ļāva aizņemties kartona mājas būvēšanai odu pļavā?

650 22.marts 2023 0:48
0 0 Atbildēt

Nē, man neskauž.Galvenais nevajag pārāk daudz un pārāk personiski te kko drirst.Pēc tavas pārliecības drošvien tas ir pareizi, ka cilvēkam/parastajam šodien jājūtas vainīgam par visu.Ka viņš vispār ir uzdrošinājies no savas ārpusrīgas dzīvesvietas izbraukt ar sev piederošu auto un izvēlējies nepiedienīgu brauciena maršrutu vai galamērķi.

vietējais 21.marts 2023 13:24
4 1 Atbildēt

Kāds tam visam sakars ar Centrāltirgu?

Volx 21.marts 2023 23:09
1 0 Atbildēt

Vispār tie ir dirižabļu angāri, arī inivotīva tehnoloģija gadsimtu atpakaļ.

Rimi 22.marts 2023 6:56
0 0 Atbildēt

Jā sniegtu lielu tendenci 70% Latvijas iedzīvotāji ietu ar kājām super...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti