Pasaule mainās, un autoražotāji pielāgojas: arī sportiskie SUV modeļi prot taupīt 17

 

Foto: Publicitātes foto

Velocita | 28.marts 2023 12:40

Lai samazinātu dzinēju degvielas apetīti un ierobežotu izmešus, inženieriem nākas likt lietā visus iespējamos paņēmienus. Viens no vienkāršākajiem un efektīvākajiem risinājumiem, kā to sasniegt, ir ekonomiskās braukšanas režīms.

Šī funkcija jaunajos modeļos ir pieejama jau daudzus gadus, taču ilgu laiku tā nebija īpaši populāra. Nu jaunās tehnoloģijas maina ekonomiskā režīma iespējas.

Viens no iemesliem, kāpēc autobraucējiem nepatīk ekorežīms, ir tāds, ka tā ieslēgšana nepadara braukšanu aizraujošu. Otrkārt, vien retajam ir pilnīgi skaidrs režīma darbības princips un patiesā efektivitāte. Plus – papildu apjukumu rada fakts, kas katrs ražotājs režīmu dēvē savā vārdā. Piemēram, BMW to sauc par Eco Pro, bet Honda – par Econ, lai gan abu darbības princips ir ļoti līdzīgs.

Lai vai kā, eksperti uzskata, ka, apgūstot ekorežīma lietošanu, veidojas vērtīgas prasmes, kam satiksmē ir ļoti pozitīvs efekts.

Plašāka izvēle, lielāks pieprasījums

Ekonomiskās braukšanas režīms ir īpaši noderīgs SUV īpašniekiem. Augstākas virsbūves dēļ SUV ir lielāka aerodinamiskā pretestība, tāpēc ekorežīms var palīdzēt ietaupīt līdz pat litram degvielas uz simts kilometriem nobraukuma. Līdztekus veidojas vadītāja prasmes braukt ekonomiski, un summārais efekts ir vēl jo lielāks. Papildus tam automobilists var nonāk pie atziņas, ka komfortablai braukšanai nemaz nav nepieciešams īpaši jaudīgs auto.

Pēdējā desmitgadē šādu filozofiju ir virzījuši arī autoražotāji, piedāvājot alternatīvas jaudīgiem dzinējiem, kam dabiski piemīt liela degvielas apetīte. Piemēram, populārais sporta auto zīmols CUPRA savā pieprasītajā SUV modelī Formentor bez 2 litru dzinējiem ar 245 un 310 ZS piedāvā uzstādīt arī 1,5 litru motoru ar 150 ZS jaudu. Uzņēmums šādu lēmumu pieņēma, jo secināja, ka ir pieprasījums pēc dinamiska modeļa ar mērenāku dzinēju.

Līdzīgu soli vēl agrāk spēra sporta automobiļu ražotājs Porsche, kas markas populārākajā modelī Macan sāka izmantot “pieticīgu” 2 litru turbodzinēju. Tāpat kā CUPRA gadījumā, tas pavēra iespēju ražotājam piedāvāt tādu modeļa versiju, kas pamudina citu auto marku klientus pārsēsties Porsche, bet vienlaikus saglabā Macan raksturīgākās īpašās iezīmes.

Atšķirīgi nosaukumi, tas pats darbības princips

Degvielu taupoši braukšanas režīmi automašīnās parādījās jau 90. gados. Tolaik, palielinoties borta elektronikas skaitļošanas jaudai, pavērās iespēja pielāgot dzinēja, transmisijas un komforta aprīkojuma iestatījumus. Ekorežīmā tieši elektronika ir tā, kas ierobežo gaisa padevi iekšdedzes dzinējam, neļaujot droselei atvērties vairāk nekā nepieciešams.

Ekorežīms arī liek transmisijai agrāk ieslēgt augstāku pārnesumu, lai dzinējs darbotos ar zemākiem apgriezieniem, un aiztur zemāka pārnesuma ieslēgšanu tik ilgi, cik vien saprātīgi iespējams. Zemāka pārnesuma ieslēgšana ekonomiskajā režīmā ir vēlama vien tad, kad droši jāveic dinamiski manevri, piemēram, apdzīšana.

Šī tehnoloģija efektīvi darbojas arī kopā ar kruīza kontroli. Proti, ja aktivizēts ekonomiskais režīms, automašīna līdz iestatītajam ātrumam paātrinās lēnāk, jo galvenā prioritāte tomēr ir zemāks degvielas patēriņš.

Ekonomiskā režīma lietošanas efekts ir vēl jūtamāks, kad brauc ar elektromobili. Šajā gadījumā ekorežīms nemaina gaisa pieplūdi, jo tā nepieciešama tikai elektromotora dzesēšanai, taču ierobežo elektromotora maksimālo jaudu un palielina enerģijas daudzumu, ko var atgūt ar rekuperatīvo bremzēšanu. Tā rezultāts – kopējā enerģijas patēriņa jūtams samazinājums.

Modernākās sistēmas analizē ceļa konfigurāciju

Autoskolas Amplius LT vadītājs un ekonomiskas braukšanas instruktors Artūrs Pakēns iesaka rūpīgi noskaidrot konkrētā modeļa ekorežīma patiesās iespējas. Daudzos gadījumos tā ir jaudas ierobežošana, ko braucējs izjūt kā ne tik jutīgu akseleratora pedāli. “Mūsdienīgās mašīnās akseleratora pedālis ir vadības rīks, kas dod elektronisku signālu motoram, un ekorežīms faktiski ir papildu programma jeb algoritms,” skaidro eksperts.

Jaunās paaudzes ekobraukšanas programmām ir daudzveidīgākas funkcijas. Viens no plašu izplatību ieguvušiem risinājumiem ir navigācijas datu izmantošana – automašīna iesaka vadītājam, kad atlaist akseleratora pedāli, lai ietaupītu degvielu. Šajā gadījumā tehnoloģija ņem vērā ceļa slīpumu, pagrieziena trajektoriju un pat krustojumu caurplūdi.

Svarīgi, ka šīs modernās tehnoloģijas ir pieejamas plašam pircēju lokam domātos modeļos. Lai maksimāli ietaupītu degvielu, ir ļoti svarīgi izmantot automašīnas inerci, tāpēc nav pārsteidzoši, ka šīs sistēmas tiek uzstādītas arī populāros SUV modeļos ar dinamisku raksturu, piemēram, BMW X3 un CUPRA Formentor. Pēdējā šeit minētā modeļa cena sākas no 31 700 eiro un veido vienu no izdevīgākajām cenas un automobiļa spēju kombinācijām tirgū.

Māca braucējus taupīt degvielu un enerģiju

Norādījumi, ko automobilis braucējam sniedz ekonomiskajā režīmā, ir ārkārtīgi noderīgi. Tā autovadītāji, kas sākotnēji pārslēdz pārnesumus, sekojot signālam instrumentu panelī, vēlāk to jau dara automātiski. “Šī vizualizācija palīdz praktizēties cilvēkiem ar nelielu braukšanas stāžu un pieredzi. Jo detalizētāka un precīzāka tā ir, jo labāk. Vēlāk cilvēks pierod to darīt pats, bet kamēr attīsta prasmes, norādījumi ļoti noder,” stāsta Artūrs Pakēns.

Viņš joko, ka ekorežīms var būt noderīgs arī cilvēkiem ar “smagu” kāju un tiem, kas brauc ar jaudīgiem auto. Tas ir kā piekaramā atslēga uz ledusskapja durvīm, kas neļauj vēlu vakarā uzkost – stūresvīrs var vēlēties braukt ļoti dinamiski, bet mašīna viņam to neļauj.

“Cilvēkam, kurš ir pieradis pie ekonomiskas braukšanas un spēj saglabāt savaldību, nav nepieciešams nekāds īpašs režīms. Bet tam, kas vēl nav pieradis, – tam tas ir reāls izpalīgs,” piebilst Artūrs.

 

 

 
17 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Opis 28.marts 2023 13:49
5 0 Atbildēt

Kad mans auto stāv pie sētas, tas neko netērē, ir kluss un ekonomisks!

Un to visu taupīgo fufel mufeli var aizstāt ar hibrīda sistēmu, lai mašīna pilsētā būtu maksimālai efektīva, jo uz šosejas garajiem gabaliem kruīzējot tur maz ko var ietekmēt.

BMW 28.marts 2023 13:52
5 2 Atbildēt

Nomainīju savu benzīna audi uz BMW dīzeli. Zirgu vairāk, nobraucamais attālums garāks, grieze lielāka, no 0-100 ieskrienas ātrāk, izskatās smukāk un tērē 2x mazāk!

BMW 28.marts 2023 15:01
5 2 Atbildēt

Nu tak aizej pie daktera, nemoki sevi ar kompleksiem!

Vai nopērc BMW, ja vari atļauties!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Speciālisti: No šādas avārijas varēja izvairīties (+ VIDEO) 3

Ātruma pārsniegšana, agresīva braukšana un nepareiza bremžu izmantošana. Tā vakarvakarā Rīgā uz Akmens tilta motocikla avāriju vērtē motosporta eksperti. Lasīt vairāk

 

Uz Akmens tilta bojāgājušais motociklists braucis bez tiesībām (+ VIDEO) 18

Ceturtdienas vakarā Rīgā uz Akmens tilta dzīvību zaudējušajam motociklistam nav bijušas atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības, aģentūrai LETA apstiprināja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Nepilni 19 000 eiro - jaunais Dacia Spring arī Latvijā 2

Latvijā izlaišanas cena ir, sākot no tikai 18 990 eiro, piegādes sāksies rudenī. Lasīt vairāk

 

1000 kilometri ar vienu uzlādi – Nio uzsāk jaunā superakumulatora ražošanu 12

Ķīnas elektromobiļu ražotājs Nio uzsācis sava superakumulatora sērijveida ražošanu, kas sola vēl nebijušas iespējas elektroautomobiļu īpašniekiem, garāku pārbraucienu cienītājiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti