Pasaule mainās, un autoražotāji pielāgojas: arī sportiskie SUV modeļi prot taupīt 17

 

Foto: Publicitātes foto

Velocita | 28.marts 2023 12:40

Lai samazinātu dzinēju degvielas apetīti un ierobežotu izmešus, inženieriem nākas likt lietā visus iespējamos paņēmienus. Viens no vienkāršākajiem un efektīvākajiem risinājumiem, kā to sasniegt, ir ekonomiskās braukšanas režīms.

Šī funkcija jaunajos modeļos ir pieejama jau daudzus gadus, taču ilgu laiku tā nebija īpaši populāra. Nu jaunās tehnoloģijas maina ekonomiskā režīma iespējas.

Viens no iemesliem, kāpēc autobraucējiem nepatīk ekorežīms, ir tāds, ka tā ieslēgšana nepadara braukšanu aizraujošu. Otrkārt, vien retajam ir pilnīgi skaidrs režīma darbības princips un patiesā efektivitāte. Plus – papildu apjukumu rada fakts, kas katrs ražotājs režīmu dēvē savā vārdā. Piemēram, BMW to sauc par Eco Pro, bet Honda – par Econ, lai gan abu darbības princips ir ļoti līdzīgs.

Lai vai kā, eksperti uzskata, ka, apgūstot ekorežīma lietošanu, veidojas vērtīgas prasmes, kam satiksmē ir ļoti pozitīvs efekts.

Plašāka izvēle, lielāks pieprasījums

Ekonomiskās braukšanas režīms ir īpaši noderīgs SUV īpašniekiem. Augstākas virsbūves dēļ SUV ir lielāka aerodinamiskā pretestība, tāpēc ekorežīms var palīdzēt ietaupīt līdz pat litram degvielas uz simts kilometriem nobraukuma. Līdztekus veidojas vadītāja prasmes braukt ekonomiski, un summārais efekts ir vēl jo lielāks. Papildus tam automobilists var nonāk pie atziņas, ka komfortablai braukšanai nemaz nav nepieciešams īpaši jaudīgs auto.

Pēdējā desmitgadē šādu filozofiju ir virzījuši arī autoražotāji, piedāvājot alternatīvas jaudīgiem dzinējiem, kam dabiski piemīt liela degvielas apetīte. Piemēram, populārais sporta auto zīmols CUPRA savā pieprasītajā SUV modelī Formentor bez 2 litru dzinējiem ar 245 un 310 ZS piedāvā uzstādīt arī 1,5 litru motoru ar 150 ZS jaudu. Uzņēmums šādu lēmumu pieņēma, jo secināja, ka ir pieprasījums pēc dinamiska modeļa ar mērenāku dzinēju.

Līdzīgu soli vēl agrāk spēra sporta automobiļu ražotājs Porsche, kas markas populārākajā modelī Macan sāka izmantot “pieticīgu” 2 litru turbodzinēju. Tāpat kā CUPRA gadījumā, tas pavēra iespēju ražotājam piedāvāt tādu modeļa versiju, kas pamudina citu auto marku klientus pārsēsties Porsche, bet vienlaikus saglabā Macan raksturīgākās īpašās iezīmes.

Atšķirīgi nosaukumi, tas pats darbības princips

Degvielu taupoši braukšanas režīmi automašīnās parādījās jau 90. gados. Tolaik, palielinoties borta elektronikas skaitļošanas jaudai, pavērās iespēja pielāgot dzinēja, transmisijas un komforta aprīkojuma iestatījumus. Ekorežīmā tieši elektronika ir tā, kas ierobežo gaisa padevi iekšdedzes dzinējam, neļaujot droselei atvērties vairāk nekā nepieciešams.

Ekorežīms arī liek transmisijai agrāk ieslēgt augstāku pārnesumu, lai dzinējs darbotos ar zemākiem apgriezieniem, un aiztur zemāka pārnesuma ieslēgšanu tik ilgi, cik vien saprātīgi iespējams. Zemāka pārnesuma ieslēgšana ekonomiskajā režīmā ir vēlama vien tad, kad droši jāveic dinamiski manevri, piemēram, apdzīšana.

Šī tehnoloģija efektīvi darbojas arī kopā ar kruīza kontroli. Proti, ja aktivizēts ekonomiskais režīms, automašīna līdz iestatītajam ātrumam paātrinās lēnāk, jo galvenā prioritāte tomēr ir zemāks degvielas patēriņš.

Ekonomiskā režīma lietošanas efekts ir vēl jūtamāks, kad brauc ar elektromobili. Šajā gadījumā ekorežīms nemaina gaisa pieplūdi, jo tā nepieciešama tikai elektromotora dzesēšanai, taču ierobežo elektromotora maksimālo jaudu un palielina enerģijas daudzumu, ko var atgūt ar rekuperatīvo bremzēšanu. Tā rezultāts – kopējā enerģijas patēriņa jūtams samazinājums.

Modernākās sistēmas analizē ceļa konfigurāciju

Autoskolas Amplius LT vadītājs un ekonomiskas braukšanas instruktors Artūrs Pakēns iesaka rūpīgi noskaidrot konkrētā modeļa ekorežīma patiesās iespējas. Daudzos gadījumos tā ir jaudas ierobežošana, ko braucējs izjūt kā ne tik jutīgu akseleratora pedāli. “Mūsdienīgās mašīnās akseleratora pedālis ir vadības rīks, kas dod elektronisku signālu motoram, un ekorežīms faktiski ir papildu programma jeb algoritms,” skaidro eksperts.

Jaunās paaudzes ekobraukšanas programmām ir daudzveidīgākas funkcijas. Viens no plašu izplatību ieguvušiem risinājumiem ir navigācijas datu izmantošana – automašīna iesaka vadītājam, kad atlaist akseleratora pedāli, lai ietaupītu degvielu. Šajā gadījumā tehnoloģija ņem vērā ceļa slīpumu, pagrieziena trajektoriju un pat krustojumu caurplūdi.

Svarīgi, ka šīs modernās tehnoloģijas ir pieejamas plašam pircēju lokam domātos modeļos. Lai maksimāli ietaupītu degvielu, ir ļoti svarīgi izmantot automašīnas inerci, tāpēc nav pārsteidzoši, ka šīs sistēmas tiek uzstādītas arī populāros SUV modeļos ar dinamisku raksturu, piemēram, BMW X3 un CUPRA Formentor. Pēdējā šeit minētā modeļa cena sākas no 31 700 eiro un veido vienu no izdevīgākajām cenas un automobiļa spēju kombinācijām tirgū.

Māca braucējus taupīt degvielu un enerģiju

Norādījumi, ko automobilis braucējam sniedz ekonomiskajā režīmā, ir ārkārtīgi noderīgi. Tā autovadītāji, kas sākotnēji pārslēdz pārnesumus, sekojot signālam instrumentu panelī, vēlāk to jau dara automātiski. “Šī vizualizācija palīdz praktizēties cilvēkiem ar nelielu braukšanas stāžu un pieredzi. Jo detalizētāka un precīzāka tā ir, jo labāk. Vēlāk cilvēks pierod to darīt pats, bet kamēr attīsta prasmes, norādījumi ļoti noder,” stāsta Artūrs Pakēns.

Viņš joko, ka ekorežīms var būt noderīgs arī cilvēkiem ar “smagu” kāju un tiem, kas brauc ar jaudīgiem auto. Tas ir kā piekaramā atslēga uz ledusskapja durvīm, kas neļauj vēlu vakarā uzkost – stūresvīrs var vēlēties braukt ļoti dinamiski, bet mašīna viņam to neļauj.

“Cilvēkam, kurš ir pieradis pie ekonomiskas braukšanas un spēj saglabāt savaldību, nav nepieciešams nekāds īpašs režīms. Bet tam, kas vēl nav pieradis, – tam tas ir reāls izpalīgs,” piebilst Artūrs.

 

 

 
Visi komentāri
 
Krotow 28.marts 2023 12:54
3 2 Atbildēt

Jātaisa mazākus un praktiskākus auto.

khe 28.marts 2023 13:47
1 1 Atbildēt

pilnīgi bezjēdzīga lieta. Ja tu pērc jaudīgāku auto, tad tu arī vēlies, lai tas labāk iet un baudīt komfortu. Pēc būtības eko režīms tavu auto padara par stipri lēnāku auto + apgriež komfortu...

Ja gribas ieekonomēt, tad vienkārši vajag lēnāk pāatrināties, laicīgi sākt "ripināties" pirms ātruma samazināšanas vietām un braukt lēnāk (ar maksimāli atļauto ātrumu nevis ātrāk). Ievērojot šos noteikumus būs krietni lielāks efekts.

BMW 28.marts 2023 13:52
5 2 Atbildēt

Nomainīju savu benzīna audi uz BMW dīzeli. Zirgu vairāk, nobraucamais attālums garāks, grieze lielāka, no 0-100 ieskrienas ātrāk, izskatās smukāk un tērē 2x mazāk!

0pis 28.marts 2023 13:59
1 3 Atbildēt

Pipuks ar' pastiepās?

Krotow 28.marts 2023 14:30
1 2 Atbildēt

Drīzāk jau dibens un vēders.

BMW 28.marts 2023 15:01
5 2 Atbildēt

Nu tak aizej pie daktera, nemoki sevi ar kompleksiem!

Vai nopērc BMW, ja vari atļauties!

Ome 28.marts 2023 15:03
3 1 Atbildēt

Varbūt tev ar jānopērk BMW, citādi no vecuma galīgi sažuvis, zem lielā vēdera nemaz neredz!

Sipo 28.marts 2023 18:16
1 0 Atbildēt

Tev pipuki viengalvā, nu labi vel, ka tā (fu bļe), tādiem veciem sakalteņiem jau bērni arī sāk interesēt, cerams, ka tik ilgi neizvilkis..

Opis 28.marts 2023 13:49
5 0 Atbildēt

Kad mans auto stāv pie sētas, tas neko netērē, ir kluss un ekonomisks!

Un to visu taupīgo fufel mufeli var aizstāt ar hibrīda sistēmu, lai mašīna pilsētā būtu maksimālai efektīva, jo uz šosejas garajiem gabaliem kruīzējot tur maz ko var ietekmēt.

Onsis 28.marts 2023 14:05
1 1 Atbildēt

nopērc Cupru, un velcies uz 85 km/h jo nespēj fūri apdzīt

Opis 28.marts 2023 15:02
2 1 Atbildēt

Ja velkās aiz fūras, aizvējā, sanāk maximāli efektīvi!

Livars 29.marts 2023 11:34
0 0 Atbildēt

Vadu autoparku.

Gribi ekonomēt degvielu?

F=m*a fizika

Mašīnu - ar mazu masu

Automātu - izmet miskastē - lieli mehāniski zudumi

SUV - nafig ar savu rešņa masu un gaisa un riepu pretestību

1.0 litru motors - izmet ārā, ja brauc ātrāk kā 50 km/h

Pēc vidējā gada patēriņa skatoties šis strādā.

Un jāprot nevis braukt ekonomiski, bet vienkārši jāprot vispār labi braukt un domāt ar galvu.

:-) 29.marts 2023 12:50
0 0 Atbildēt
Livars 29.marts 2023 11:43
0 1 Atbildēt

Cilvēks pērk auto 30'000 euro.

Bet taupa centus uz 100 km.

Gribi ekonomēt? Pērc veco sporta Honda - 220 zirgi - sportā regulēta autogāze - dod čībā vai brauc kā eko - tērē tos pašus 9 euro uz 100 km. 😊

:-) 29.marts 2023 12:52
1 0 Atbildēt

30000 eiro par auto nav nekas īpašs, pat golfu par šdu naudu nedabūt.

Maksims Ter-Oganesovs 2.aprīlis 2023 23:09
0 0 Atbildēt

tas ir loģiski, ja nepatīk eko režīms .. šķiet, ka tev ir tikai puse no mašīnas

Rimi 22.aprīlis 2023 21:10
0 0 Atbildēt

Viens te mēras ar krāniņiem ..

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 22

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti