Prognozes Eiropas lielākajam automobiļu noieta tirgum šajā segmentā 2024. gadam nevieš optimismu.
Izdevums insideevs raksta, ka pieprasījums pēc elektriskās piedziņas automobiļiem Vācijā samazinās un 2024.gadam tiek prognozēts kritums par 14 procentiem. Federālās autotransporta pārvaldes (KBA) apkopotā statistika rāda, ka 2024. gada janvārī Vācijā reģistrēti 22 474 pilnībā elektriski automobiļi (BEV), kas ir visnotaļ iespaidīgs pieaugums par 24 procentiem, salīdzinot ar to pašu mēnesi pagājušajā gadā.
Tomēr saskaņā ar VDA autoindustrijas asociācijas analīzi šis pieaugums saistās tikai ar statistikas bāzes efektu, jo elektrisko automašīnu pārdošana 2023. gada janvārī bija īpaši vāja..
Tāda pati negatīva aina parādās, aplūkojot BEV daļu no kopējā pārdošanas apjoma: 2024. gada janvārī tas bija tikai 10,5 procenti. Salīdzinājumam: 2023. gadā kopumā tas bija 18 procenti.
VDA sagaida, ka 2024. gadā Vācijā tiks pārdoti aptuveni 451 000 BEV automobiļu, kas būtu par 14 procentiem mazāk nekā 2023. gadā. Tas nozīmētu, ka tirgus saruks pirmo reizi pēc vairāku gadu augšupejas, nokrītoties pat zem 2022. gada līmeņa.
Kā to skaidro eksperti?
Elektromobiļu pārdošanas apjoma samazināšanās, iespējams, lielā mērā ir saistīta ar to iegādei atvēlētā valsts atbalsta pārtraukšanu, taču tiek minēti arī citi iemesli, piemēram, BEV sniedzamība ir ierobežota, uzlādes infrastruktūra nav pietiekami attīstīta, ir augstas iegādes izmaksas, bet vērtība otrreizējā tirgū strauji krītas. Bloomberg analītiķis Jans Burgards atzīmē, ka BEV automobiļu tirgus augšējais segments ir piesātināts un ikviens, kur gribēja un varēja atļauties dārgu elektroautomobili, tādu jau ir iegādājies – pārējie gaida automašīnas cenu segmentā ap 25 000 eiro, kur šobrīd nav lielas izvēles.
Ko dara ražotāji?
Ražotāji cenšas uzturēt augstus BEV pārdošanas apjomus, piedāvājot atlaides līdz 10 000 eiro apmērā. Tā rīkojas Volkswagen, Tesla, Fiat, Dacia, Renault, Nissan, BYD un, iespējams, vēl daži, kuriem nepatīk tik ļoti reklamēt savas atlaides. No otras puses, šogad ir paredzēts laist klajā vairākus modeļus par pieņemamām cenām, tostarp Citroen e-C3 un tā māsas modeļus un Renault 5 Electric.
Nobeigumā insideevs secina, ka elektrisko automašīnu tirgus 2024.gadam nevieš optimismu, tomēr ražotāji centīsies uzturēt pieprasījumu ar atlaidēm un lētām mazām automašīnām – vismaz tiktāl, cik tas iespējams.
A ko viņi domāja visiem vajadzēs? Tad kad maksās 1:1 ar iekšdedzes dzinēja auto. Tad vēl daudzi atteiksies, daudzi tikai sāks domāt utt. Visi kas gribēja paspēlēties jau nopirka. Tagad nākamais ešalons, valsts iestādes, jo tāda prasība. % jābūt 0 emisīju auto.