“Volvo” markas automobiļi Latvijā bauda lielu sabiedrības atsaucību. To vien pierāda fakts, ka “Volvo XC90” ir populārākais apvidus auto modelis Latvijā. To raksturo augsts komforts, daudz vietas un arī drošība – “Volvo XC90” jau pirmajā paaudzē daudzviet tika nodēvēts par drošāko SUV automobili. Tas ir saprotams, ņemot vērā to, ka “Volvo” mērķis ir līdz 2020. gadam izveidot automašīnu, kura būs tik droša, ka tajā neies bojā neviens cilvēks, iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā.
Abu paaudžu "Volvo XC90" Foto: iAuto
Kopš pirmās paaudzes “XC90” bija pagājuši 12 gadi, kad “Volvo” laida klajā otro tā paaudzi. Dažādas spekulācijas par jauno “XC90” virmoja jau krietni agrāk, bet pirmās aptuvenās aprises interesenti varēja ieraudzīt 2014. gada Detroitas Motoršovā, kur “Volvo” prezentēja “Concept XC Coupe”. No tā jaunajā “XC90” aizgūtas daudzas izteiktas dizaina iezīmes, piemēram, lukturi un dekoratīvais režģis.
"Volvo XC90 D5 Inscription" Foto: iAuto
Testa auto
iAuto devās testa braucienā ar pilnpiedziņas “Volvo XC90” “Inscription” komplektācijā. Automobilis aprīkots ar divlitrīgu D5 dīzeļdzinēju, 8 pakāpju automātisko pārnesumkārbu. “Inscription” standartaprīkojuma saraksts ir ļoti garš, to vēl papildina tādi papildaprīkojuma komplekti, kā “Business Pro” ar “SENSUS” navigācijas sistēmu, izcilo “Bowers & Wilkins” skaņas sistēmu, parkošanās asistentu, “Light pakete” ar adaptīvo lukturu funkciju, kā arī vēl papildus funkcijām teju lappuses garumā. Tiesa, šāds prieks maksā daudz – 79 720 EUR (ar PVN), taču “Volvo” dīleris Latvijā ir sagatavojis ļoti simpātisku atlaidi 5-vietīgajai versijai un šāds “Volvo” ir iegūstams jau par 59 950 EUR.
"Volvo XC90 D5 Inscription" aprīkojuma saraksts Foto: iAuto
"Volvo XC90 D5 Inscription" aprīkojuma saraksts Foto: iAuto
Masīvs izskats un “Tora āmuri”
Jaunais “XC90” ir pieaudzis savos izmēros gan garumā, gan platumā. Tas ir pamanāms, taču masīvu iespaidu rada augstā motortelpas vāka līnija, kā arī lielais dekoratīvais režģis priekšgalā – režģa pildījuma dizains var atšķirties atkarībā no izvēlētās versijas. Patiesībā “XC90” izskatās kā riktīgs apvidus auto, kam atbilstošs ir arī klīrenss. “XC90” tas variē no 227 mm līdz pat iespaidīgiem 267 mm. Testa automobilim tie bija 239 mm, kas bezceļos ļauj tikt krietni tālu, it īpaši, ja izvēlētas atbilstošas riepas. Miglas lukturi un līkumu gaismas ir ievietotas zemu priekšējā bufera stūros. Aktuālo “Volvo” modeļu LED dienas gaismas joslas tiek dēvētas par “Tor’s hammer” – tās tiešām atgādina sagāztus “T” burtus vai āmuriņus. Šīs joslas ir redzamas arī spilgtā saulē un raisa vieglas asociācijas ar jaunākajiem “Volvo” modeļiem.
"Volvo XC90 D5 Inscription" Foto: iAuto
Sānu logu aile atgādina iepriekšējo “XC90”, taču kļuvusi nedaudz garāka un automašīnu vizuāli padara nedaudz smalkāku (pretēji masīvajam priekšgalam) un elegantāku. Arīdzan aizmugurē valda “Volvo” stils. To rotā vertikāli izliekti aizmugurējie gaismu bloki, kas tumšajā laikā nepārprotami vēsta, ka pa priekšu brauc “XC90”. Iespaidīgi izskatās arī lielie trapecveida izpūtēja uzgaļi, un piektās – bagāžnieka durvis ir gana stāvas, minimāli ietekmējot bagāžnieka tilpumu. Taču pat jumta līniju pabeidzošais spoileris nespēj īpaši uzlabot automašīnas aerodinamiku, un auto aizmugure ļoti ātri kļūst netīra, braucot pa ziemā sālītajiem asfalta vai baltajiem grants ceļiem. Taču, ja salīdzinām, tad “XC90” ir zemāka aerodinamiskā pretestība (cd=0.30), nekā, piemēram, sportiskajai “Mercedes-Benz SLS AMG” kupejai (cd=0.36). Tas būtiski, lai lielajam kuģim saglabātu draudzīgu degvielas patēriņu, it īpaši tādēļ, ka tā pašmasa ir no 2020 līdz 2329 kg. iAuto testa laikā zemākais vidējais patēriņš sasniedza 8.3 l/100 km. Līdz ražotāja norādītajiem 5.7l/100 km gan ir krietni tālu, taču jāpiebilst, ka šo pāris dienu laikā jaunais “XC90” netika lietots tā ekonomiskākajā režīmā.
"Volvo XC90 D5 Inscription" Foto: iAuto
"Volvo XC90 D5 Inscription" Foto: iAuto
Salons kā no interjera dizaina žurnāliem
“Skandināvijas dizains” ir dizaina virziens, kura aizsākumi meklējami 20. gs. 50. gados, un to raksturo vienkāršība minimālisms un funkcionalitāte. Šis dizaina virziens pavisam noteikti ir atrodams arī jaunā “XC90” interjerā. Salīdzinot ar citos auto modeļos sastopamajiem slēdžu kalniem, te tiešām valda minimālisms un vienkāršība. Taustiņi centrālajā konsolē būs ātrāko darbību veikšanai – avārijas gaismām, logu atkausētājiem un audio vadībai. Dažas pogas izvietotas durvīs, kas paredzētas sēdekļu regulācijai. Tas viss ietverts gaumīgi veidotā un rūpīgi nostrādātā alumīnija, ādas un mīksta plastikāta materiāla kombinācijā (citās versijās vēl ir sastopams arī koks). Visvairāk pogu ir uz stūres – pa septiņām katram īkšķim kruīza kontroles, audio sistēmas, telefona un vadītāja displeja vadībai. Funkciju gana daudz, bet loģiskas un intuitīvas.
Uzmanību uzreiz piesaista “Bowers & Wilkins” apaļais augsto frekvenču skaļrunis, kas novietots pašā centrā pie vējstikla, lielais displejs priekšējā panelī un grozāmie slēdži viduskonsolē, ar kuriem iedarbināt vai noslāpēt automobili un izvēlēties tā braukšanas režīmus. Savu devu mājīguma salonā sniedz silti brūnais apdarē izmantotās ādas tonis. Tiesa, par ādu ir izskanējušas lietotāju sūdzības. Tā mēdz diezgan ātri nodilt un sakrokoties, kas īpaši attiecas uz durvju paneļiem.
Kā lielas ausis, skārienjutīgajam ekrānam pieguļ ventilācijas atveres. Šāds veidojums sākotnēji varbūt izjauc zviedru dizaina harmoniju, drīzāk atgādinot kādu tālajos austrumos ražotu automobili. “S90/V90” modeļos izmantotais risinājums šķiet vairāk iederētos arī šeit, taču tas ir gaumes jautājums.
"Volvo XC90 D5 Inscription" Foto: iAuto
"Bowers & Wilkins" skaļrunis Foto: iAuto
Šiem durvju paneļiem diezgan ātri var parādīties nolietojuma pazīmes Foto: iAuto
Trīs displeji
Priekšējā paneļa centrā ievietots 9” liels skārienjutīgs ekrāns, ar kuru var kontrolēt teju pilnīgi visu automašīnā notiekošo. Ja līdzšinējā pieredze ar skārienjutīgu vadību dažos automobiļos mēdz pieklibot, tad šeit aizķeršanās nebūs. Izvēlne ir izveidota trīs pozīcijās: galvenajā pozīcijā ir piecas joslas, kurās attēlota navigācijas informācija, multimediju sistēma, telefons, ziņojumi un klimata kontrole. Ar pirkstu pavelkot pa kreisi, parādās izvērstāka multimediju sistēmas uzstādījumu sadaļa, savukārt uz labo pusi ir “izvelkami” automobiļa drošības u.c. sistēmu uzstādījumi. Ja izvēlnēs tomēr gadās apmaldīties, tad zem ekrāna ir viena fiziska poga, kas atvērs galveno pozīciju – visai līdzīgi kā “iPad” planšetdatoros. Vienīgais mīnuss – gan uz displeja, gan klavieru lakas krāsā veidotie plastmasas ietvari ātri padarīs redzamus pirkstu nospiedumus un putekļus, turklāt pārāk viegli nebūs notīrāmi.
"Volvo XC90" 9 collu displejs Foto: iAuto
Taču tas nav vienīgais lielais displejs automašīnā. Otrs atrodas aiz stūres, kur pēc izvēles var attēlot autovadītājam svarīgāko informāciju. Pozitīvi, ka “Volvo” nav aizrāvies to pārbagātināt ar informāciju, kas beigu beigās traucē to uztvert. Lai arī tas ir interaktīvs displejs, ir saglabāts klasiskais mērinstrumentu skats – spidometra un tahometra skalas nekur prom nebīdās un nesamazinās. Vienīgās izmaiņas notiek starp šīm abām ciparnīcām, kur tad var attēlot tobrīd nepieciešamo informāciju. Mūsuprāt vislabāk tur iederas navigācijas karte.
"Volvo XC90" vadītāja displejs aiz stūres rata Foto: iAuto
Un ir arī trešais displejs jeb vējstikls, uz kura tiek projicēta informācija par braukšanas ātrumu, atpazītajām ceļa zīmēm, kruīza kontroli un tuvāko gaidāmo manevru pēc navigācijas. Jāteic, ka šādi projicēta informācija ir lieliski nolasāma nenovēršoties no ceļa un ir krietni labāks risinājums par atsevišķi izbīdāmajiem stikliņiem u.c. “head-up” displejiem.
Slēdži viduskonsolē auto startēšanai, braukšanas režīmu izvēlei un elektroniskā stāvbremze Foto: iAuto
"Volvo XC90" jumta konsole Foto: iAuto
Vadības taustiņi priekšējā panelī Foto: iAuto
Galda futbols bagāžniekā
Salonā valda minivenos raksturīgs plašums – augsti griesti, bīdāmi sēdekļi arī otrajā rindā, un liels bagāžnieks. Testa “Volvo XC90” bija ar septiņām vietām. Arī pēdējās divas var nosaukt par gandrīz pilnvērtīgām, kurās var iesēdināt arī kādu pieaugušo cilvēku. Ilgāks brauciens gan būtu nogurdinošs, jo aizmugurējo sēdekļu pamatnes atrodas uz bagāžnieka grīdas, kā dēļ arī sēdēt nākas kā uz zemes. Kājām vietas it kā pietiek, bet sēdpozīcija neērta. Bērniem gan būs plaši un piemēroti. Nenoliegsim, šīs divas vietas visbiežāk būs kā rezerves risinājums tajās retajās reizēs, kad tomēr ir nepieciešams vest +2 pasažierus, taču pat te “Volvo” ir izveidojuši ērtu sēdvirsmu un muguras atbalstu, turklāt no perforētās ādas tāpat, kā pārējās “mēbeles”.
"Volvo XC90" Foto: iAuto
"Volvo XC90" Foto: iAuto
Priekšējo sēdekļu mugurpuse ir apšūta ar gana cietu plastmasu, kas parasti duras garu kāju īpašnieku ceļgalos, bet ne šajā gadījumā. “XC90” vietas būs arī garām kājām. Tumšajam plastikātam šeit ir paredzēta arī praktiska funkcija, kas pierādījās arī testa braucienā. Proti, bieži vien aizmugurē sēdošie bērni mēdz nospārdīt priekšējos sēdekļus, uz tiem atstājot dažādus netīrumus, tāpēc šāda plastmasa ir viens no labākajiem risinājumiem, ja runa ir par tīrīšanu.
Praktiska ir arī “XC90” bagāžas telpa, it īpaši, ja nolocīti abu aizmugurējo rindu sēdekļi, veidojot plakanu virsmu. Izdevās pārliecināties, ka bez problēmām ir ieceļams un droši pārvadājams pat lielais galda futbols neizjauktā stāvoklī. Bet vai šāds “XC90” būs kravas zirgs? Nē, jo pat bagāžas telpa ir gana smalki iztapsēta ar samtainu audumu, kuru iespējams viegli sabojāt ar kādu asāku stūri vai malu. Gribētos arī vairāk āķīšus vai kādu tīkliņu priekšmetu nostiprināšanai bagāžniekā.
"Volvo XC90" ar septiņām vietām Foto: iAuto
"Volvo XC90" Foto: iAuto
Kā tas uzvedas?
Pirmie iespaidi, piesēžoties pie stūres, jau liecina, ka ir darīšana ar lielu un smagu automobili – augsta sēdpozīcija, liels motora pārsegs un platums. Bet sākot braukt tas aizmirstas (tikai tik, cik jāatceras par auto gabarītiem), jo vadāmība ir ļoti viegla un 235 Zs dzinējs dūšīgi dzen lielo automobili uz priekšu. Pārmainot “XC90” braukšanas režīmus, izmainās ne vien piekares, gāzes pedāļa, pārnesumkārbas un stūres darbības, bet arī pat klimatkontroles uzstādījumus. Piemēram ekonomiskajā braukšanas režīmā klimata kontrolei tiek atslēgtas vairākas funkcijas, tostarp samazināta kondicioniera darbība, lai vairāk taupītu degvielu. Atkarībā no braukšanas režīmiem, izmainās arī automobiļa augstums – “Eco” un “Dynamic” režīmos adaptīvā piekare nolaiž automobili uz leju, lai samazinātu vēja pretestību. “Comfort” režīmā auto ir vidējā stāvoklī, savukārt “Off-road” režīmā var iegūt visaugstāko klīrensu. iAuto testa brauciens pārsvarā notika “Comfort” un “Dynamic” režīmos.
Ja izvēlas sportiskākos uzstādījumus, “XC90” var būt pat ļoti azartiski vadāms transporta līdzeklis, taču attiecīgi ir jābūt labam ceļa segumam, citādi auto svars un stingrā piekare šajā režīmā būtiski negatīvi ietekmē automobiļa vadāmību, komfortu un stabilitāti. Šim auto vairāk piestāvēs komforta režīms, kas nodrošinās mierpilnu braukšanu gan pa līdzeniem, gan arī pa ļoti lāpītiem ceļiem, tai pat laikā neuztraucoties par to, ka varētu pietrūkt jaudas drošai un veiklai apdzīšanai, ja tāda nepieciešama. “Eco” režīms gan padara gausākas automobiļa gāzes pedāļa un pārnesumkārbas reakcijas, salīdzinot ar pārējiem režīmiem, taču tas nav traucējoši.
Sēdekļu regulējuma atmiņas vadība durvīs Foto: iAuto
"Volvo XC90" 3-zonu klimata kontroles vadība aizmugurē Foto: iAuto
"Volvo XC90" Foto: iAuto
“Volvo XC90” tehniskie dati:
Pieejamās versijas:
- D4 dīzelis, FWD vai AWD, 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba:
- 2.0 l tilpums, 140 kW/190 Zs pie 4250 apgr./min,
- 400-420 Nm pie 1750-2500 apgr./min.,
- Vidējais degvielas patēriņš: 5.2 – 5.7 l/100 km
- CO2: 136-149 g/km
- D5 dīzelis, AWD, 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba:
- 2.0l tilpums, 173 kw/235 Zs pie 4000 apgr./min.,
- 480 Nm pie 1750-2250 apgr./min.,
- Vidējais degvielas patēriņš: 5.7 l/100 km
- CO2: 149 g/km
- T5 benzīns, AWD, 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba:
- 2.0 l tilpums, 187 kW/254 Zs pie 5500 apgr./min.
- 350 Nm pie 1500-4800 apgr./min.
- Vidējais degvielas patēriņš: 7.6 l/100 km
- CO2: 176 g/km
- T6 benzīns, AWD, 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba:
- 2.0 l tilpums, 235 kW/320 Zs pie 5700 apgr./min.
- 400 Nm pie 2200-5400 apgr./min.
- Vidējais degvielas patēriņš: 7.6 l/100 km
- CO2: 179 g/km
- T8 Twin benzīns + elektrodzinējs, AWD, 8 pakāpju automātiskā pārnesumkārba:
- 2.0 l tilpums, 304 kW/407 Zs pie 6000 apgr./min.
- 400 Nm pie 2200-5400 apgr./min.
- Vidējais degvielas patēriņš: 2.1 l/100 km
- CO2: 49 g/km
Izmēri:
- Garums: 4950 mm
- Platums ar/bez spoguļiem: 2140 mm / 2008 mm
- Augstums: 1776 mm
- Riteņu bāze: 2984 mm
- Klīrenss: 227-267 mm
- Platums salonā priekšā/aizmugurē: 1465 mm / 1435 mm
- Bagāžnieka tilpums/max. dziļums: 262 – 1816 l / 2040 mm
- Pašmasa: 2020 - 2329 kg
"Volvo XC90 D5 Inscription" Foto: iAuto
"Volvo XC90 D5 R-Design" Foto: iAuto
Plusi un mīnusi
Ar jauno “XC90” “Volvo” ir radījuši ļoti iekārojamu sāncensi ierastajiem premium SUV modeļiem. Tas gan nebūs tik sportisks, kā “BMW” vai “Audi”, tas arī nebūs tik izlecošs, kā “Mercedes-Benz” vai “Range Rover”. Taču tas arī nebūs tik dārgs! Pat lētākā “Kinetic” komplektācijā iekļauj teju visu drošības un komforta aprīkojumu, kas šajā modelī ir iespējams – sākot no 49 126 EUR. Dārgākās aprīkojuma pakās galvenokārt iekļauti dizaina uzlabojumi, lai “XC90” padarītu vēl īpašāku, un minimāli tehniskie uzlabojumi.
Ja salīdzinām ar cilvēku raksturiem, tad “XC90” no iepriekšminētajiem šķiet visnosvērtākais - tāds, kuram vairs nav nepieciešams apliecināties, jo zina, ka prot daudz ko un turklāt to dara lieliski. Pat grūti šim automobilim kaut kur piesieties. Ā, ir gan kaut kas - priekšējo riteņu arku skaņas izolācija varēja būt labāka, jo rites trokšņi uz skaļāka seguma ir labi dzirdami.
+ Ieguvums par cenu
+ Gaitas īpašības, ātrs paātrinājums - iespied un ir
+ Drošības sistēmas, kuras brīdina un rāda šķēršļus braucos atpakaļgaitā no šaura pagalma
+ “Bowers & Wilkins” skaņu sistēma ir izcila
+/- Liels ikdienas lietošanai pilsētā
+/- Testā pieņemams degvielas patēriņš, taču diez vai izdosies iekļauties ražotāja norādītajā
+/- Latvijas tirgū dīleri bieži piedāvā "garšīgus" cenu piedāvājumus - šobrīd 5-vietīgā versija maksā 59 900 EUR
- Gribētos labāku skaņas izolāciju
- Dažviet var rasties jautājumi par ādas apdares ilgmūžību
- Atslēgas pogu risinājums uz tās sāniem
Bija patiesa bauda braukt ar šo auto.
Tas viss ir labi, skaisti utt. Piekrītu par visiem plusiem un mīnusiem. Bet nu šitam nav nekāda sakara ar “Off-road”. Jēziņ, nu nāciet tak pie prāta - kāds “Off-road” ar PLASTMASAS bampera apakšdaļā iebūvētiem miglas lukturiem un līkumu gaismām. Nu nav dizainers par sapņos bezceļa braukšanu redzējs.
Turklāt nebūtu prātīgi tik dārgu auto tur dzīt!
Ja pārrēķinātu veco range rover cenas pēc inflācijas, tie diez vai izrādītos maksājuši lētāk par šitento kosmosa kuģi, drīzāk vēl vairāk.
Nevajag nemaz bezceļus,jau uz trotuāra apmales var pazaudēt tos migliniekus.
Ar šo auto tā nav
AWD un tas ir apvidus?
Iauto portālā stulbeņi strādā, kas neko nejēdz no auto.
Protams, es Tevi te kārtīgi varētu nolikt...bet labāk mierīgi izskaidrošu ar pretjautājumu. Kurš ir definējis vārda apvidus auto nozīmi. Ko nozīmē apvidus auto?
Kāpēc Tu tā aizstāvi Volvo, vispār esmu ievērojis tu aizstāvi visas tās auto markas par kurām esi veidojis aprakstus,tā auto žurnālistam nepienākas darīt,tev jābūt neitrālam.
Tas ir finansu jautājums. Šeit visi žurnaļugas baidās teikt faktus, jo viņiem taču nauda nāk no reklāmām. Vai testa braucieni. Ja žurnālists pateiks -"neērts, mazs, dizains dīvains, dārgs..." utt.
Kurš tad nākošreiz viņiem dos kaut ko testēt?
Tāpēc kririku varam teikt mēs. Tas ir mans uzdevums šeit. Mana missija. :D
Diemžēl Latvijā tā ir, ja tev tas ir iztikas jautājums. Bet mums iAuto tā nav, jo:
1) Mums baigi neinteresē testa braucieni un raksti, jo katrs šis raksts ir ar negatīvu naudas bilanci, proti, patērētais laiks neatsver ieņēmumus no reklāmas, ko ir ļoti viegli izmērīt.
2) Tā kā mēs rakstām to, ko domājam, tad var redzēt, ka mēs testējam tikai daļu no autoražotājiem (tos, kuriem tas ir pieņemams). Pieņemams, parasti, tas ir lielajiem ražotājiem, jo tiem viss kopumā notiek profesionālāk. Tātad ir arī tādi, kas ir apvainojušies, kurus mēs gan nesauksim vārdā!
Šis ir kritisks raksts vai nav? www.iauto.lv/zinas/testi/2...i-q5-2017-foto