Latvijas namu apsaimniekotāji saskaras ar nopietniem izaicinājumiem, kā atvieglot elektromobiļu uzlādes iespējas 17

 

Foto: Publicitātes attēls

KPMS | 3.oktobris 2022 12:30

"Strauji augošais elektromobiļu tirgus un nepieciešamība pēc uzlādes stacijām jau tuvāko piecu gadu laikā kļūs par ļoti sarežģītu izaicinājumu visiem namu apsaimniekotājiem Baltijas valstīs," stāsta Gatis Arājums, Schneider Electric produktu attīstības vadītājs Baltijas valstīs.

Pašlaik vairāk attīstītās publiskās uzlādes stacijas ceļmalās neatrisina šo e-mobilitātes pamatproblēmu, jo cilvēki primāri vēlas uzlādēt savus elektromobiļus mājās vai darbā.

Pēc Gata Arājuma teiktā, pieprasījums pēc elektromobiļiem pēdējos gados strauji pieaug visā Baltijas reģionā, un vienlaikus pieaug arī nepieciešamība pēc automašīnu uzlādes risinājumiem. “Pamanām, ka šobrīd Baltijas valstīs galvenā uzmanība tiek pievērsta ātrās uzlādes staciju tīkla attīstībai, nevis šo risinājumu ieviešanai privātajā sektorā, - vietā, kur cilvēki parasti lādē elektromobiļus. Ir jāsaprot, ka elektromobiļa un auto ar iekšdedzes dzinēju lietošanas paradumi kardināli atšķiras. Degvielas tvertni varam ātri uzpildīt degvielas uzpildes stacijā, bet elektromobiļu uzlādi 95% gadījumu cilvēki veic mājās vai darbā. Uzlādes process aizņem no 2 līdz 8 stundām. Ceļmalas uzlādes stacijas autovadītāji izmanto tikai garākos braucienos,” atzīmē Gatis Arājums.

"Lielākais šķērslis e-mobilitātei būs infrastruktūras un elektrības jaudas trūkums visos elektromobiļu uzlādes punktos – no stāvvietām un ēkām līdz pat tirdzniecības centriem. Kā Baltijas valstīm izdosies tikt galā ar šo izaicinājumu, šodien faktiski ir atkarīgs no privātajiem investoriem, jo katras valsts e-mobilitātes stratēģija un prioritātes ir atšķirīgas. Šobrīd ir ļoti svarīgi, lai nekustamo īpašumu attīstītāji, pilsētplānotāji un elektroenerģijas piegādātāji savos dizaina plānos paredzētu elektromobiļu uzlādes staciju infrastruktūru," atzīmē G. Arājums.

Tam nepieciešams modernizēt ēku elektroinfrastruktūru un vispārējos elektriskos tīklus, pretējā gadījumā elektromobiļiem vienkārši nepietiks jaudas un pieejamu uzlādes punktu, lai tuvākajā nākotnē apmierinātu eksponenciāli pieaugošo pieprasījumu. Tiek lēsts, ka ēkām būs nepieciešams par aptuveni 40 procentiem vairāk elektrības, lai veiktu elektromobiļu uzlādi vien.

E-mobilitātes attīstība, kas ar katru gadu kļūst arvien straujāka, pamazām maina ikdienas rutīnu administratīvajās un komerciālajās ēkās. Katru rītu ēkās ar pilnu jaudu sāk darboties simtiem datoru, ventilācijas, dzesēšanas sistēmu un kafijas automātu. Ar katru dienu šim sarakstam tiek pievienots arvien vairāk elektromobiļu, jo autovadītāji vēlas uzlādēt savu transportlīdzekli, ierodoties birojā, tirdzniecības centrā vai kinoteātrī. Rezultātā ēku elektrosadales sistēmas piedzīvos lielus slodzes pieaugumus. Ēkas, kas tam nav sagatavotas, var piedzīvot nopietnus bojājumus un pat radīt pārslodzes risku visam kvartālam.

"Lai izvairītos no šādām kritiskām situācijām, var palīdzēt digitālais risinājums – vieds elektromobiļu uzlādes tīkls jeb elektromobilitātes ekosistēma „EcoStruxure for eMobility”. Tas ir visas elektromobiļu uzlādes infrastruktūras mugurkauls. Šis Schneider Electric risinājums palīdz izvairīties no pīķiem elektrotīklā un nodrošina tā vienmērīgu darbību. Laikā, kad tīklā ir vislielākais enerģijas pieprasījums, elektromobiļi netiek uzlādēti visi vienlaicīgi, bet gan izmantojot maksimālo pieejamo jaudu. Tas nodrošina gan uzlādes procesa nepārtrauktību, gan visas energoapgādes sistēmas stabilitāti,” jaunākās elektromobiļu uzlādes tehnoloģijas skaidro G. Arājums.

Digitālā eMobility sistēma, kurai ir pieslēgta elektromobiļu uzlādes iekārta, reāllaikā analizē datus un koordinē uzlādes procesu, ņemot vērā tīkla noslodzi, pašreizējo elektroenerģijas cenu, citu tīklam pieslēgto ierīču un automašīnu enerģijas pieprasījumu, un tā spēj veikt arī prognozējošo modelēšanu.

Elektrisko automašīnu pārdošanas apjomi pasaulē katru gadu dubultojas. Tikai 2022. gada otrajā ceturksnī, saskaņā ar ACEA (Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija) datiem, elektromobiļu pārdošanas apjomi ES pieauga par 9,9%. Tiek lēsts, ka līdz 2030. gadam visā pasaulē uz ceļiem būs vairāk nekā 130 miljoni elektrotransportlīdzekļu. Lēciens e-mobilitātē būs viens no nākamās desmitgades lielākajiem energopārvaldības izaicinājumiem, ar ko vistiešāk saskarsies administratīvo un komerciālo ēku apsaimniekotāji.

Visa e-mobilitātes tirgus attīstība ir atkarīga no šīs nozares gatavības apmierināt arvien pieaugošās iedzīvotāju, darbinieku un klientu transportlīdzekļu uzlādes vajadzības.

Attīstītajos elektromobiļu tirgos - Ķīnā, ES, Lielbritānijā un ASV - par galvenajām elektromobiļu uzlādes vietām kļuvušas nevis uzlādes stacijas ceļmalās, bet gan dzīvojamajās un komerciālajās ēkās.

Līdz 2030. gadam, pēc McKinsey aprēķiniem, visā pasaulē ēkās tiks uzstādīti 55 miljoni jaunu uzlādes staciju, kas patērēs 525 TWh elektroenerģijas. Apmēram tik daudz, cik tagad gadā patērē Vācijā.

Elektrības cenas, kas sasniegušas vēl nebijušu pieaugumu, ir kļuvušas par vēl vienu stimulu investoriem meklēt efektīvākas tehnoloģijas, kas palīdzētu saprātīgāk pārvaldīt energoresursus. Tiek lēsts, ka viedais uzlādes tīkls lietotājiem rada līdz pat 70% ietaupījumu salīdzinājumā ar publiskajām uzlādes stacijām, savukārt ēku apsaimniekošanas uzņēmumiem tas palīdz ilgtspējīgāk izmantot enerģiju un samazināt CO2 emisijas.

 

 
17 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
LLohs 3.oktobris 2022 13:36
5 0 Atbildēt

aa, nu tad pastāsti, kas būs pēc gadiem 5-10, vēršos pie tevis jau laicīgi

es 3.oktobris 2022 14:20
4 0 Atbildēt

Ar pagarinātāju pa logu!

imzz 4.oktobris 2022 9:29
2 0 Atbildēt

Nekā. Auto iekšpagalmos tak vispār ir pretrunā ar ideju "pilsēta cilvēkam, nevis auto". Un attiecībā uz hruščovku rajoniem, māju uzkrājumi tak knapi pietiks jumtu remontam un trubu maiņai.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar vēsturiski visblīvāko rezultātu noslēdzies “Latvijas Gada auto 2023” konkurss (+ FOTO) 10

Jaunāko automobiļu konkurss “Latvijas Gada auto 2023” noslēdzies ar tik blīvu žūrijas balsojuma rezultātu, kā vēl nekad – vienādu punktu skaitu fināla septiņniekā ieguva gan 1. un 2. vieta, gan arī 3. un 4. vieta. Lasīt vairāk

 

Izskata iespēju atņem tiesības par atļautā ātruma pārsniegšanu virs 30 kilometriem stundā 28

Iekšlietu ministrija (IeM) kopā ar Valsts policiju (VP) izstrādā likuma grozījumus, kas varētu paredzēt autovadītāja apliecības atņemšanu, pārsniedzot atļauto ātrumu par vairāk nekā 31 kilometru stundā (km/h), piektdien Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) sēdē paziņoja iekšlietu ministrs Kristaps Eklons (AP). Lasīt vairāk

 

Reklāmas stendi apdraud cilvēku veselību un dzīvību! 12

iAuto lasītājs vērš uzmanību uz kādu problēmu, kas ir daudz nopietnāka nekā paviršam vērotājam varētu likties. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ:Kodiaq RS.Viss iekļauts, ieskaitot jaudu (+VIDEO) 10

Kodiaq ir lielākais SUV, RS ātrākais, saliekot kopā dabūjam Škoda Kodiaq RS. Modernizētos Kodiaq viegli atpazīt pēc šaurākiem un izteiksmīgākiem priekšējiem lukturiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti