Latvijas namu apsaimniekotāji saskaras ar nopietniem izaicinājumiem, kā atvieglot elektromobiļu uzlādes iespējas 17

 

Foto: Publicitātes attēls

KPMS | 3.oktobris 2022 12:30

"Strauji augošais elektromobiļu tirgus un nepieciešamība pēc uzlādes stacijām jau tuvāko piecu gadu laikā kļūs par ļoti sarežģītu izaicinājumu visiem namu apsaimniekotājiem Baltijas valstīs," stāsta Gatis Arājums, Schneider Electric produktu attīstības vadītājs Baltijas valstīs.

Pašlaik vairāk attīstītās publiskās uzlādes stacijas ceļmalās neatrisina šo e-mobilitātes pamatproblēmu, jo cilvēki primāri vēlas uzlādēt savus elektromobiļus mājās vai darbā.

Pēc Gata Arājuma teiktā, pieprasījums pēc elektromobiļiem pēdējos gados strauji pieaug visā Baltijas reģionā, un vienlaikus pieaug arī nepieciešamība pēc automašīnu uzlādes risinājumiem. “Pamanām, ka šobrīd Baltijas valstīs galvenā uzmanība tiek pievērsta ātrās uzlādes staciju tīkla attīstībai, nevis šo risinājumu ieviešanai privātajā sektorā, - vietā, kur cilvēki parasti lādē elektromobiļus. Ir jāsaprot, ka elektromobiļa un auto ar iekšdedzes dzinēju lietošanas paradumi kardināli atšķiras. Degvielas tvertni varam ātri uzpildīt degvielas uzpildes stacijā, bet elektromobiļu uzlādi 95% gadījumu cilvēki veic mājās vai darbā. Uzlādes process aizņem no 2 līdz 8 stundām. Ceļmalas uzlādes stacijas autovadītāji izmanto tikai garākos braucienos,” atzīmē Gatis Arājums.

"Lielākais šķērslis e-mobilitātei būs infrastruktūras un elektrības jaudas trūkums visos elektromobiļu uzlādes punktos – no stāvvietām un ēkām līdz pat tirdzniecības centriem. Kā Baltijas valstīm izdosies tikt galā ar šo izaicinājumu, šodien faktiski ir atkarīgs no privātajiem investoriem, jo katras valsts e-mobilitātes stratēģija un prioritātes ir atšķirīgas. Šobrīd ir ļoti svarīgi, lai nekustamo īpašumu attīstītāji, pilsētplānotāji un elektroenerģijas piegādātāji savos dizaina plānos paredzētu elektromobiļu uzlādes staciju infrastruktūru," atzīmē G. Arājums.

Tam nepieciešams modernizēt ēku elektroinfrastruktūru un vispārējos elektriskos tīklus, pretējā gadījumā elektromobiļiem vienkārši nepietiks jaudas un pieejamu uzlādes punktu, lai tuvākajā nākotnē apmierinātu eksponenciāli pieaugošo pieprasījumu. Tiek lēsts, ka ēkām būs nepieciešams par aptuveni 40 procentiem vairāk elektrības, lai veiktu elektromobiļu uzlādi vien.

E-mobilitātes attīstība, kas ar katru gadu kļūst arvien straujāka, pamazām maina ikdienas rutīnu administratīvajās un komerciālajās ēkās. Katru rītu ēkās ar pilnu jaudu sāk darboties simtiem datoru, ventilācijas, dzesēšanas sistēmu un kafijas automātu. Ar katru dienu šim sarakstam tiek pievienots arvien vairāk elektromobiļu, jo autovadītāji vēlas uzlādēt savu transportlīdzekli, ierodoties birojā, tirdzniecības centrā vai kinoteātrī. Rezultātā ēku elektrosadales sistēmas piedzīvos lielus slodzes pieaugumus. Ēkas, kas tam nav sagatavotas, var piedzīvot nopietnus bojājumus un pat radīt pārslodzes risku visam kvartālam.

"Lai izvairītos no šādām kritiskām situācijām, var palīdzēt digitālais risinājums – vieds elektromobiļu uzlādes tīkls jeb elektromobilitātes ekosistēma „EcoStruxure for eMobility”. Tas ir visas elektromobiļu uzlādes infrastruktūras mugurkauls. Šis Schneider Electric risinājums palīdz izvairīties no pīķiem elektrotīklā un nodrošina tā vienmērīgu darbību. Laikā, kad tīklā ir vislielākais enerģijas pieprasījums, elektromobiļi netiek uzlādēti visi vienlaicīgi, bet gan izmantojot maksimālo pieejamo jaudu. Tas nodrošina gan uzlādes procesa nepārtrauktību, gan visas energoapgādes sistēmas stabilitāti,” jaunākās elektromobiļu uzlādes tehnoloģijas skaidro G. Arājums.

Digitālā eMobility sistēma, kurai ir pieslēgta elektromobiļu uzlādes iekārta, reāllaikā analizē datus un koordinē uzlādes procesu, ņemot vērā tīkla noslodzi, pašreizējo elektroenerģijas cenu, citu tīklam pieslēgto ierīču un automašīnu enerģijas pieprasījumu, un tā spēj veikt arī prognozējošo modelēšanu.

Elektrisko automašīnu pārdošanas apjomi pasaulē katru gadu dubultojas. Tikai 2022. gada otrajā ceturksnī, saskaņā ar ACEA (Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija) datiem, elektromobiļu pārdošanas apjomi ES pieauga par 9,9%. Tiek lēsts, ka līdz 2030. gadam visā pasaulē uz ceļiem būs vairāk nekā 130 miljoni elektrotransportlīdzekļu. Lēciens e-mobilitātē būs viens no nākamās desmitgades lielākajiem energopārvaldības izaicinājumiem, ar ko vistiešāk saskarsies administratīvo un komerciālo ēku apsaimniekotāji.

Visa e-mobilitātes tirgus attīstība ir atkarīga no šīs nozares gatavības apmierināt arvien pieaugošās iedzīvotāju, darbinieku un klientu transportlīdzekļu uzlādes vajadzības.

Attīstītajos elektromobiļu tirgos - Ķīnā, ES, Lielbritānijā un ASV - par galvenajām elektromobiļu uzlādes vietām kļuvušas nevis uzlādes stacijas ceļmalās, bet gan dzīvojamajās un komerciālajās ēkās.

Līdz 2030. gadam, pēc McKinsey aprēķiniem, visā pasaulē ēkās tiks uzstādīti 55 miljoni jaunu uzlādes staciju, kas patērēs 525 TWh elektroenerģijas. Apmēram tik daudz, cik tagad gadā patērē Vācijā.

Elektrības cenas, kas sasniegušas vēl nebijušu pieaugumu, ir kļuvušas par vēl vienu stimulu investoriem meklēt efektīvākas tehnoloģijas, kas palīdzētu saprātīgāk pārvaldīt energoresursus. Tiek lēsts, ka viedais uzlādes tīkls lietotājiem rada līdz pat 70% ietaupījumu salīdzinājumā ar publiskajām uzlādes stacijām, savukārt ēku apsaimniekošanas uzņēmumiem tas palīdz ilgtspējīgāk izmantot enerģiju un samazināt CO2 emisijas.

 

 
Visi komentāri
 
Mnde 3.oktobris 2022 12:49
0 4 Atbildēt

Nuja, pamodās....visādi ātrie pelnītāji, kam interesē tikai nogrūst dzīvojamos būrus lohiem, nekādu uzlādi nav paredzējuši. Jo lohs parastais nedomā kas būs pēc 5-10 gadiem un pērkot būri, nemaz neinteresējas par uzlādes iespēju.

LLohs 3.oktobris 2022 13:36
5 0 Atbildēt

aa, nu tad pastāsti, kas būs pēc gadiem 5-10, vēršos pie tevis jau laicīgi

10gadi 3.oktobris 2022 18:21
0 1 Atbildēt

2035jā tev pilsētā auto izmaksās tik dārgi, ka tu brauksi ar personālās mobilitātes rīkiem, kas neizņem 8kv.m. uz brauktuves un tavi kreņķi par rītdienu faktiski ir bez pamata.

es 3.oktobris 2022 13:36
2 0 Atbildēt

Var tikai iedomāties kāds piķis būs jāizgrūž, ja hatai gribēsi piepirkt klāt elektrouzlādi. Tagad jau lai piepirktu klāt stāvvietu vienai tačkai laimīgie lohi maksā pat 10 kEUR.

m 3.oktobris 2022 13:43
2 0 Atbildēt

10 štukas par stāvvietu vēl ir ļoti saprātīga cena, ņemot vērā ka mūsdienās vismaz 1 līmeni parok zemzemē un tā stāvvieta nav dubļains placis, kur starp auto dirsina suņus.

Savulaik vajadzēja aizliegt auto ilgtermiņa turēšanu ielu malās un piespiest būvēt daudzstāvu parkotavas un visus spiest tajās iekšā, tad gan ielas būtu tukšākas gan arī lielākie lohi nemaz neapgrūtinātu ne sevi, ne pilsētu ar auto.

felix65 3.oktobris 2022 19:06
0 0 Atbildēt

Vienmēr būs tādi, kuri sevi uzskata par krutākiem- tipa iepūt man. Blakus darbavietai esu redzējis tik daudzus idiotus, ka pārstāju ticēt cilvēces nākotnei, un iedomājies- POHUJ! Ne reizi neesu redzējis ka kāds policis kaut vienu no tiem idiotiem izjātu. NE VIENU REIZI! Kāpēc tad nedirsties!

Kvantums 3.oktobris 2022 14:20
1 0 Atbildēt

10k ir ļoti laba cena par vienu stavvietu.

Man Maskačkā zem mājas vienas stāvvietas cena šobrīd ir 30k, es gan pirku krīzes laikā kopā ar dzīvokli. Vēlāk (2018 gadā) iegādājos otru par 11k, no kaimiņa kurš tirgoja dzīvokli.

imzz 3.oktobris 2022 13:57
1 0 Atbildēt

Nu, nu. Cik tad ilgi tās iekšdedzes auto aizlieguma idejas likumdošanas līmenī Eiropā pastāv ? Kādus 3 gadus, ne vairāk.

phh 3.oktobris 2022 14:19
0 0 Atbildēt

Nu, tieši tā arī domā lohs - darīšu tik to, ko prasa likums. Jau gadus 5 vismaz ir acīmredzami, ka māja bez lādētājiem stāvvietā ir bezjēdzīgs pirkums lielpilsētā, jo nevarēs bez čakara ekspluatēt EV. Un tad kāds paurbina deguna un saka - nea, ja likums neprasa - netaisīsim. Padomāt vienu gājienu uz priekšu un piedāvāt labāku mājokli? A neher - lohi tāpat pērk kaudamies....

Valdis 3.oktobris 2022 14:24
0 0 Atbildēt

Tu zini cik izmaksā izlikt jaudīgāku apakšstaciju mājai un vai tas konkrētā vietā vispār ir iespējams, par savu naudu nepārvelkot maģistrālās līnijas? Mums tādu ciparu sarēķināja, ka lētāk ir ar blakusdzīvokļa īpašnieku sarunāt kad kurš izmantos veļasmašīnu. A te vēl lādēt auto!

imzz 4.oktobris 2022 9:08
0 0 Atbildēt

Pirmkārt, daudzas mājas ir kārtīgs dolgostrojs un no projektēšanas līdz pabeigšanai kādi 10 gadi pagājuši. Otrkārt, kā jau tika minēts, vairāku simtu kilovatu Sadales tīkla papildu jaudas pieslēgums uz māju to manāmi sadārdzinās, un daudzās vietās nebūs praktiski iespējams.

Krotow 3.oktobris 2022 14:01
1 0 Atbildēt

Ļoti interesē kā risinās auto lādēšanu pie mājas padomju laika daudzstāveņu rajonos

es 3.oktobris 2022 14:20
4 0 Atbildēt

Ar pagarinātāju pa logu!

Architekts 3.oktobris 2022 14:22
1 0 Atbildēt

Droši vien piedāvās darījumu - jūsu būdas vietā uzcelsim jaunu māju ar visu, ko māja paredz 21.gs., varēsiet pirmie rezervēt tajā dzīvokļus par sākumcenu. Atlikumu pārdos izsolē. Nu, tas tā darbosies labās, izdevīgās vietā. Pārējie dzīvos savā dzīvoklu fondā, kamēr tā uzturēšana kļūs 5x ārgāka, kā maksāt par jaunu dzīvokli (kam arī ir trūkumi, ko tur liegties).

imzz 4.oktobris 2022 9:29
2 0 Atbildēt

Nekā. Auto iekšpagalmos tak vispār ir pretrunā ar ideju "pilsēta cilvēkam, nevis auto". Un attiecībā uz hruščovku rajoniem, māju uzkrājumi tak knapi pietiks jumtu remontam un trubu maiņai.

Lops 4.oktobris 2022 9:36
1 1 Atbildēt

Nu, es pilnībā piekrītu ka auto iekšpagalmos ir aplama doma. Kurina savus šrotus, dūmi nāk pa logu iekšā, izbraukā zālienu. Kad ierosini samesties un noasfaltēt papildus metrus, lai nav jāparkojas tā ka ātrie netiek garām - huju, neviens negrib. Bet tas bļe ir viņu īpašums! Kam par to ir jādomā, marsiešiem, vai?

Kanibaals 4.oktobris 2022 11:30
1 2 Atbildēt

Dīzeļus Rīgā kā sugu vajag aizliegt. Smirdina pagalmus nejēgā. Nepietiek jau ar pīpētājiem.

Tūlīt gan atnāks 650 un teiks, ka gāze vairāk smird, bet tāds sīkums, ka uz gāzi kamēr motors nav uzsilis tāpat nepārslēdzas.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti