"Sadales tīkls" plāno palielināt elektroenerģijas sadales tarifu par vidēji 75% 21

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 14.novembris 2022 10:26

Elektroenerģijas sadales sistēmas operators AS "Sadales tīkls" plāno palielināt elektroenerģijas sadales tarifu par vidēji 75%, aģentūrai LETA pavēstīja kompānijā.

Vienlaikus kompānijas pārstāvji uzsver, ka konkrētas tarifa izmaiņas būs atkarīgas no pieslēguma veida un patēriņa apmēra. Tostarp mājsaimniecībām ar apmēram 100 kilovatstundu (kWh) patēriņu mēnesī tarifa pieaugums, ieskaitot sadales tarifā iekļauto pārvades tarifa maksu, būs 6-8 eiro apmērā.

Tarifa projekts pirmdien publicēts arī oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

"Jāņem vērā, ka pārvades un sadales pakalpojums klienta elektrības rēķinā veido nelielu daļu, tāpēc kopējais maksas par elektroenerģiju pieaugums būs daudz mazāks," pauž "Sadales tīkla" pārstāvji.

Tāpat kompānijā min, ka tiks mainīta arī tarifa struktūra, padarot to lietotājiem vienkāršāku un ilgtspējīgāku, kā arī sniedzot iespēju klientiem izvēlēties patēriņa paradumiem piemērotu fiksētās - mainīgās tarifa komponentes īpatsvaru.

Plānots, ka jaunais sadales tarifs stāsies spēkā 2023.gada 1.jūlijā. Vienlaikus, lai virzītu izmaiņas pakāpeniski un līdz ar to mazinātu kopējo tarifa maksas pieaugumu, "Sadales tīkls" iesniedzis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) priekšlikumu tarifa korekcijai un attiecīgi daļējam maksas pieaugumam jau no 2023.gada 1.janvāra.

Kompānijā piebilst, ka "Sadales tīkls" šobrīd gaida regulatora vērtējumu, lai nepieciešamības gadījumā priekšlikumu pilnveidotu. 

Tāpat kompānijā atgādina, ka līdz 2023.gada 30.aprīlim saistībā ar valsts atbalstu elektroenerģijas lietotājiem sadales sistēmas pakalpojumu maksa joprojām būs samazināta pilnā apmērā.

Kompānijā arī skaidro, ka elektroenerģijas pārvades tarifa plānotais pieaugums, elektroenerģijas, kā arī elektrotīkla uzturēšanai un attīstībai nepieciešamo resursu cenu straujais kāpums veido "Sadales tīkla" sadales pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo izmaksu pieaugumu 183 miljonu eiro apmērā gadā. Tāpēc sadales sistēmas operators sagatavojis un izvērtēšanai SPRK iesniedzis jaunu tarifa projektu.

Tarifa projektā 69% izmaksu pieauguma veido pārvades tarifa sadārdzinājums no 71 miljona eiro līdz 144 miljoniem eiro gadā, kā arī elektroenerģijas pārvadīšanas tehnoloģiskā patēriņa nodrošināšanai nepieciešamās elektroenerģijas izmaksas, kas pieaugušas no 16 miljoniem eiro līdz 69 miljoniem eiro gadā, kuru sadales operators iegādājas par tirgus cenu. Inflācijas ietekmē augušas arī uzņēmuma darbības nodrošināšanai nepieciešamo resursu - koksnes, metāla, degvielas, loģistikas pakalpojumu - cenas.

Tāpat kompānijā norāda, ka izmaksu pieaugumu "Sadales tīkls" daļēji akumulējis ar iepriekš veiktiem optimizācijas pasākumiem, tostarp uzņēmuma reorganizāciju, procesu un pakalpojumu digitalizāciju, specializētās tehnikas parka modernizāciju, darbinieku skaita samazinājumu kopš 2016.gada par vienu trešdaļu jeb teju 900 darbiniekiem. 

"Šo aktivitāšu rezultātā septiņus gadus, kopš 2016.gada, sadales tarifs Latvijā nav audzis, neskatoties uz 41,9% kumulatīvo inflāciju šajā periodā, bet 2020.gadā tarifs tika samazināts par 5,5%. Vienlaikus kopējā elektroapgādes kvalitāte šajā periodā pieaugusi - samazināts elektroapgādes pārtraukumu skaits un ilgums, īstenota viedo skaitītāju programma, digitalizēta tīkla pārvaldība," norāda kompānijā.

"Sadales tīkla" valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons atzīmē, ka kompānija šobrīd vairs nespēj pilnībā akumulēt augošās izmaksas teju 200 miljonu eiro apmērā ik gadu un sniegt drošu elektrības piegādes pakalpojumu esošo ieņēmumu robežās. 

"Šā gada pirmajā pusgadā uzņēmums jau strādāja ar zaudējumiem. Turklāt sabiedrības pieprasījums valsts kritiskās infrastruktūras - elektrotīkla drošumam un kvalitātei zaļās enerģijas laikmetā pieaug, savukārt klimata pārmaiņu nestās biežākās vētras izvirza jaunus izaicinājumus sadales infrastruktūras uzturēšanai," min Jansons.

Tāpat viņš atzīmē, ka mazināt tarifa pieauguma ietekmi var valdība ar lēmumiem par atbalstu mājsaimniecībām un uzņēmumiem, tādiem kā jau spēkā esošais lēmums par sadales tarifa maksas samazinājumu pilnā apmērā uzņēmumiem līdz 2023.gada 30.aprīlim. "Ja nākotnē elektrības izmaksas tehnoloģiskam patēriņam samazināsies, tas mums ļaus mazināt arī sadales tarifu," piebilst "Sadales tīkla" vadītājs.

Kompānijā arī norāda, ka "Sadales tīkls" ir piesaistījis Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 42 miljonu eiro apmērā un turpina strādāt uz ārējā finansējuma piesaisti, kas ļaus tuvāko gadu laikā straujāk pielāgot infrastruktūru atjaunojamās enerģijas vajadzībām, vienlaikus sniedzot pozitīvu ietekmi uz tarifu nākotnē.

Kopējo maksu par elektroenerģiju klienta rēķinā veido trīs pozīcijas - maksa par elektroenerģiju atbilstoši brīvi izvēlēta tirgotāja tarifam, maksa par sadales pakalpojumu jeb elektroenerģijas piegādes pakalpojumu, kas sevī ietver arī maksu par elektroenerģijas pārvadi, kā arī pievienotās vērtības nodoklis (PVN). 

Jau vēstīts, ka "Sadales tīkls" šogad pirmajā pusgadā strādāja ar 152,28 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 0,5% vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā, taču kompānija strādāja ar zaudējumiem 1,538 miljonu eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš.

"Sadales tīkls" ir valstij piederošajā "Latvenergo" koncernā ietilpstošs elektrotīkla uzturētājs un attīstītājs Latvijā. Kompānija nodrošina sadales elektrotīklu ekspluatāciju, atjaunošanu un plānveida attīstību, elektroenerģijas izlietošanas uzraudzību, zudumu samazināšanas pasākumus un elektroenerģijas uzskaiti, kā arī veic jaunu pieslēgumu izveidi.
 

 
Visi komentāri
 
MMX 14.novembris 2022 11:41
0 0 Atbildēt

Pieaugums mājsaimniecībām protams ir nosacīti sāpīgs, bet nav skaidrs, kā šis "ilgtspējīgais" tarifs attieksies uz uzņēmumiem. Elektrības cena jau praktiski ir kā degvielas cena - visticamāk sagaidāms kārtējais cenas pieaugums arī veikalos. Viss jau būtu OK, bet ja mana vadība algu nepieliks ar tikpat vieglu roku kā šie kadri tarifu, tad situācija būs samērā nelāga.

ZZZZ 14.novembris 2022 12:12
2 0 Atbildēt

Interesanti būtu uzzināt plānveida ekonomikas nākošo plānu

wons 14.novembris 2022 14:08
1 0 Atbildēt

Man interesē attiecīgais pamatojums ! Jau pašlaik biržas cenas ir sakritušas lejā un domājams arī īpaši nepieaugs. Kādus ciparus ST ir ielicis šajās prognozēs...

Tarifa projektā 69% izmaksu pieauguma veido pārvades tarifa sadārdzinājums no 71 miljona eiro līdz 144 miljoniem eiro gadā, kā arī elektroenerģijas pārvadīšanas tehnoloģiskā patēriņa nodrošināšanai nepieciešamās elektroenerģijas izmaksas, kas pieaugušas no 16 miljoniem eiro līdz 69 miljoniem eiro gadā, kuru sadales operators iegādājas par tirgus cenu.

MMX 14.novembris 2022 15:15
5 0 Atbildēt

Atbilde ir samērā vienkārša - šobrīd Sadales tīklu vadībā sēdoši menedžeri beidzot ir sadzirdējuši savus inženierus, kam jau pāris gadus atpakaļ bija skaidrs, ka tīkls ne sūda nav gatavs, ne saules baterijām ne elektrouzlādes iekārtām, attiecīgi panikā tiek stumti ārā šādi lēmumi. Tas pats attiecas arī uz neseno AST paziņojumu par tarifu celšanu.

No sērijas - šis ir tas, kas notiek, kad valsts enerģētikas politiku uztic cilvēkiem, kam nav ne mazākās izpratnes par enerģētiku. Ja mēs ieliekam valdēs un vidējos līmeņos korporatīvus vadītājus un juristus, tad nevajag brīnīties, ka Latvenergo sistēma no primārā pakalpojumu sniedzēja ir pārvērtusies par normālu korporāciju ar visām no tā izrietošajām sekām. Korporāciju neinteresē attīstība un ilgtermiņa plānošana, korporāciju interesē tikai akcionāru peļņa un prēmijas vidējai un augstākajai vadībai.

)*( 14.novembris 2022 14:09
0 0 Atbildēt

Nu kkā tā

Saules panelis 14.novembris 2022 16:47
1 1 Atbildēt

Še jums visi saules paneļu licēji, saņemiet, domājāt ietaupīt, bet bet nekas Jums nesanāks! Valsts uzņēmums vienmēr atradīs kā Jūs apčakarēt! Bija jāmaksā 5 centi par tīklā nodotās kWh atpakaļ paņemšanu, tagad būs 9 centi.

Laiks Sadales tīklu un Latvenergo nodot privatizācijai, lai katrs valsts iedzīvotājs var būt akcionārs un maksāt rēķinus no dividendēm!

Damn 14.novembris 2022 20:12
0 0 Atbildēt

Domā, ka Tev bez saules paneļiem būs lētāk? Tāpat maksāsi tos 9 centus + vēl apar elektrību.

Jūrmalnieks 15.novembris 2022 9:10
0 0 Atbildēt

Ja pareizi saprotu no sadales tīkla projekta, tad būs jāmaksā kaut kas ap 42 EUR tikai par to, ka ir 32A pieslēgums, pat ja nelieto elektrību. Tad jau sanāk ka tarifs pieaugs nevis par 75% bet visiem 750% un viņš mērķēti sitīs pa tiem, ka salikuši 3 fāzu paneļus.

Mājražotājs 15.novembris 2022 10:33
0 0 Atbildēt

Saražoju pats sev elektrību un nododu sadales tīklam. Par pagājušo mēnesi iztērēju 666 kWh. Enefitam samaksāju EUR1,65 eur, Sadales tīklam EUR 33,55, Valstij nodokļos EUR 7,40.

Ja pacels tarifu, tad pašam par savu elektrību būs jāmaksā jau pāri par 70 EUR.

Tarifs 16.novembris 2022 8:54
1 0 Atbildēt

Es saprotu, ka tev būs 47.27 fiksēta maksa mēnesī un 0.03635 par katru kWh. Sanāk 71,47 eur, tikai nezinu vai tas ir jau ar PVN, vai bez.

Tarifi ir šeit: www.vestnesis.lv/op/2022/221.DA11

ZZZZ 15.novembris 2022 13:56
0 0 Atbildēt

Sadārdzinājums būs nepaneļiem Kam paneļi nedos tīklā. Lādēs bateriju, auto vai citādi akumulēs to enerģiju. Vienkāršākais veids siltumsūknis vai siltuma nesoša akumulācijas tvertne. Ideālais variants el auto ar atgriežamu el enerģiju. Tā teikt divi vienā

Opis 14.novembris 2022 16:56
3 1 Atbildēt

Sadales tīkls kā pilnīgi idioti pērk savas darbības nodrošināšanai vajadzīgo elektrību par biržas cenu un mums jāsedz izmaksas, jo Sadales tīkla vadība ir idioti?

Valsts uzņēmums tik ieliek pašizmaksā savas izmaksas un gan jau tauta samaksās. Varbūt tad arī visiem montieriem var sapirkt Bantaigas un Mersedesus, galu galā visu tak var likt pašizmaksā.

rt 14.novembris 2022 17:18
0 0 Atbildēt

Ko un kā viņiem liek pirkt, tā arī pērk! Sorosa politika.

topinamburs 15.novembris 2022 11:52
1 0 Atbildēt

No kurienes tad lai viņi pērk? No HESiem, kas visu laiku negriežas? No TECiem, kas ir vēl dārgāki par vidējo tirgus cenu?

Ilgtermiņā nekā lētāka par biržas cenu nav.

ZZZZ 15.novembris 2022 14:03
0 0 Atbildēt

Šorīt tv ziņās viens labi pazīstams eiro parlamentārietis no LV, skaidri un gaiši pateica, ka gāzes no adatas vairs nebūs Tāda lūk saulaina nākotne

Ha 14.novembris 2022 21:14
2 1 Atbildēt

ST ir tas pats Latvenergo. Sanāk ka ST pērk elektrību, par biržas cenu pats no sevis, bet mums par jāmaksā

wons 14.novembris 2022 22:00
2 0 Atbildēt

Valstij nauda vajadzīga !

Projekts 15.novembris 2022 9:45
0 0 Atbildēt

sadalestikls.lv/storage/app/m...a_projekts.pdf

Tā arī nav konkrēti ierakstījuši, cik būs jāmaksā.

latvānijai pizda būs 15.novembris 2022 12:36
0 1 Atbildēt

100 punkti kremlis vainīgs, nodomāja atpistie patrioti_latvāni

Pļurkt 15.novembris 2022 19:06
0 0 Atbildēt

Man algu arī par 75% pacels?????

Vai vismaz minimālo algu pacels par 75?????

Ja nē, tad tā ir vistiešākā tautas apzagšana!

ST 16.novembris 2022 10:44
0 0 Atbildēt

Algu pacels tikai tiem, kas strādā ST un ieliks tarifā!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 400 000 eiro - Ferrari jaunais modelis 12Cilindri (+ FOTO) 1

Itālijas superauto ražotājs Ferrari pieteicis jaunu modeli 12Cilindri, kas viņu piedāvājumā nomainīs 812 Superfast un būs pieejams kupejas un Spider modifikācijās. Lasīt vairāk

 

Vai CSN 113. punkts ļauj turpināt kustību pa labo joslu ārpus apdzīvotām vietām? Jā vs Nē 2.DAĻA (+ VIDEO) 37

iAutolv skaidro noteikumus, kas attiecas uz braukšanas kārtību joslās un apsteigšanu apdzīvotās vietās un ārpus tām. Ir arī jautājumi, tādēļ skatāmies video un rakstām savus komentārus. Lasīt vairāk

 

40 gadi bez kārtīga remonta: “Kur paliek mūsu ceļa nodoklis, ko maksājam?” Protests Rojā (+ VIDEO) 13

Pēdējā administratīvi teritoriālā reforma Roju pievienoja Talsiem, rojniekiem solīja, ka uz novada centru tie varēs aizbraukt pa sakārtotu ceļu. Taču realitātē viņiem regulāri salauztas automašīnas, dārgi remonti. Viņuprāt, arī atpūtnieki izvēlas piejūras ciemam mest līkumu. Lai beidzot skaļāk pievērstu uzmanību nesakārtotajam ceļam, ap 250 automašīnu devās protesta braucienā. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti