"Latvenergo": Saules un vēja parku attīstītājiem ir jāstrādā kopā, lai Latvijas AER projekti būtu pirmie reģionā 5

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 24.februāris 2023 9:52

Saules un vēja parku attīstītājiem nevajadzētu neveselīgi konkurēt savā starpā, bet ir jāstrādā kopā, lai Latvijas atjaunojamo energoresursu (AER) projekti būtu pirmie reģionā, uzlabojot Latvijas spēju pelnīt, AS "Latvenergo" Elektroenerģijas tirgus apskatā norāda uzņēmuma attīstības direktors Kaspars Cikmačs.

Viņš atzīmē, ka Baltijā ir daudz dažādu attīstītāju sākti saules parku projekti atšķirīgās attīstības stadijās. Vienus no tiem attīsta profesionāli un enerģētikā pieredzējuši, citus tādi, kas izmēģina laimi jaunā biznesa virzienā.

Cikmačs skaidro, ka 2022.gada augstās elektrības cenas radīja bažas, ka tādas tās būs mūžīgi un, varbūt, pat pieaugs, tādēļ gan Baltijas valstīs, gan citur Eiropā strauji aug uzstādīto saules elektrostaciju skaits.

"Prognozēju, ka jau pēc pāris gadiem saulainajās stundās redzēsim būtisku elektrības cenu samazinājumu, ko radīs iesāktie Baltijas industriālie lieljaudas saules parki. Pirmie no lielajiem parkiem sāks ražot jau šogad, bet lielākie sāks ražot 2024./2025.gadā," norāda Cikmačs, paužot, ka šādos mainīgos apstākļos priekšrocības ir profesionāliem nozares pārstāvjiem, kuri spēj nodrošināt klientiem elektroenerģiju arī tad, kad pēkšņi saules parku aizēno kāds mākonis, kā arī spēj nodrošināt elektrību naktīs un lietainajās dienās.

Viņš uzsver, ka Latvijā vēsturiski tieši vasarā trūkst savu konkurētspējīgu elektroenerģijas avotu, jo šajā laikā Daugavā ir zema pietece, bet koģenerācijas termoelektrostacijas darbināt ir mazāk efektīvi siltumenerģijas tirgus periodiskuma dēļ. Tādēļ nākotnē saules saražotā elektroenerģija kopā ar vēja stacijām papildinās Latvijas elektrības ražošanas portfeli un tuvinās Latviju mērķim kļūt energoneatkarīgai visa gada garumā.

"Latvenergo" valdes loceklis norāda, ka Latvijā pēdējos gados ieviesti vairāki atvieglojumi, kas vienkāršoja saules parku izveidi. Pat lieljaudas saules parku izbūvei nav nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums, arī pieslēgumu rezervācija ir vienkārša, un ir atviegloti būvniecības noteikumi. Tas sekmēja ļoti strauju jaunu saules parku projektu parādīšanos, kā rezultātā vairums no elektrības pieslēguma jaudām ir rezervētas ar saules projektiem, tādējādi radusies diskriminācija pret vēja un citiem elektroenerģijas ražošanas veidiem, kuri varētu pat daudz efektīvāk izmantot ierobežotās pieslēguma jaudas.

No šā gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ieviesa jaudas rezervēšanas maksu elektroenerģijas ražotājiem, kuri plāno pieslēgt jaunu ražošanas iekārtu ar jaudu, kas lielāka par 50 kilovatiem (kW).

"Šis bija sen nepieciešams solis, kas sekmē tirgus apstākļus, lai ierobežotos elektrības pieslēguma resursus rezervētu tikai komersanti, kuriem ir nopietni nolūki un spējas izbūvēt pieteiktās ražošanas iekārtas," pauž Cikmačs, norādot, ka līdzīga maksa par jaudu rezervēšanu jau ilgāku laiku ir Igaunijā un Lietuvā, un redzams, ka tas nav ierobežojis jaunu projektu parādīšanos.

Tāpat pagājušā gada jūlijā Lietuvā ieviests 2000 megavatu (MW) limits komerciāliem saules parkiem. Pēc Cikmača minētā, Lietuvā dažādās attīstības stadijās dažādu attīstītāju veidotu projektu ir daudz vairāk nekā šis nospraustais limits, kas nozīmē, ka vairāki projekti paliks nerealizēti. Turklāt vairāki kaimiņvalstu komersanti tāpēc aktīvāk izrāda interesi par Latvijas lieljaudas saules parkiem.

"Starp Baltijas valstīm šobrīd notiek sīva konkurence par to, kurš pirmais izbūvēs vairāk saules un vēja parku, tādējādi ātrāk sasniedzot reģiona elektroenerģijas piesātinājumu. Tas nozīmē, ka pirmie ekspluatācijā nodotie projekti arī tuvākos 20-30 gadus eksportēs Baltijas kaimiņvalstīm savu vēja un saules enerģiju, par to gūstot būtiskus ieņēmumus," norāda "Latvenergo" valdes loceklis, piebilstot, ka savukārt tie AER projekti, kas tiks sākti vēlāk, iespējams, netiks realizēti tirgus situācijas izmaiņu dēļ.

Cikmačs uzsver, ka būtiski ir Latvijas AER attīstītājiem nevis neveselīgi konkurēt savā starpā, bet virzīties kopā tā, lai tieši Latvijas projekti būtu pirmie, kas nākotnē spētu pārdot AER saražoto mūsu kaimiņiem, uzlabojot Latvijas spējas pelnīt.

Pērn "Latvenergo" koncerna noslēgto saules paneļu un saules parku daļu pārdošanas līgumu skaits Baltijā ir pieaudzis gandrīz piecas reizes, pārsniedzot 6200. Mazumtirdzniecības klientiem uzstādītā saules paneļu jauda decembra beigās sasniedza 38 MWh. Divas trešdaļas no kopējās jaudas ir uzstādītas klientiem ārpus Latvijas.

Šobrīd darbībā jau četri "Elektrum" saules parki ar kopējo jaudu 11 MWh, savukārt projekta vai celtniecības stadijā ir 12 saules parki ar kopējo jaudu vairāk nekā 190 MWh, kuru pakāpeniska nodošana ekspluatācijā sagaidāma 2023.-2025.gadā.

Cikmačs norāda, ka industriālajos lieljaudas saules parkos ir daudz lielāka standartizācija, jo tiek izmantoti speciāli lieljaudas invertori, lielāki paneļi, efektīvāka uzturēšana. Tādējādi iespējams sasniegt būtiski zemāku saražotāsenerģijas pašizmaksu.

 
Visi komentāri
 
imzz 24.februāris 2023 13:10
1 0 Atbildēt

Tikai visā enerģētikas lietā var rasties problēmas biržas dēļ. Ja kapitāla biržā iestājas juceklis, tad biržas darbību var apturēt, bet enerģija taču vajadzīga 24/7.

Ja pārmērīgai cenai var ieviest cenas griestus, tad negatīva cena jau ir bijusi realitāte Nordpool.

"Vēja ražotās elektroenerģijas masveidā nonākšana tirgū pirmdienas ( 2/11/2020 ) sākumā bija pamatā negatīvām elektroenerģijas cenām Nord Pool tirgū, kas notika tikai otro reizi; Lai gan tas faktiski nozīmē, ka piegādātājiem ir jāmaksā klientiem par elektrības paņemšanu, tas joprojām ir lētāk nekā spēkstaciju dīkstāve."

news.err.ee/1154177/nord-...monday-morning

ZZZZ 24.februāris 2023 13:21
0 0 Atbildēt

imzz

Tādus invertorus var nosacīti ātri atslēgt!? Tas tak nav TEC apturēt.

imzz 25.februāris 2023 10:53
0 0 Atbildēt

Nu, nākotnē problēma varētu būt atslēdzamo skaitā un piederībā vairākiem īpašniekiem. Turklāt atslēgt vajadzētu pakāpeniski, nevis visus uzreiz. Ideāli to paveiktu AI no kādas centrālās pults. ( Bet šeit pieaug uzhakošanas briesmas ). Un vēja parkus noteikti grūtāk atslēgt, nekā saules parkus, jo turbīnas nāktos bremzēt. Un šīs visas situācijas, saprotams, jāietver līgumos.

Pļurkt 25.februāris 2023 13:22
0 0 Atbildēt

Kārtējā naudas izzagšanas un atmazgāšanas "zaļā" afēra!!

Vēja stacijas okeāna krastā = pilnīgi saprotami.

Saules paneļi tuksnesī, pustuksnesī = pilnīgi saprotami, pie kam vēl minimāli, bet tomēr samazinās saules sakarsēto smilšu laukumu!

Bet Latvānijā..... kur saulainu dienu gadā ir labi ja mēnesis! Tas pats ar vēja daudzumu un tā ātrumu.

iAuto 27.februāris 2023 8:49
0 0 Atbildēt

Pļurkt, tavos komentāros nav vērts iedziļināties, kur tu raksti rupjības un kur ir kāds domu grauds. Taču pirmīt tēmā, kurā tu apvainojies par frāzi, ka pļukšķini ar ford focus tiki informēts, ka tavi ieraksti, ņemot vērā, ka esi neadekvāts, tiks dzēsti.

Pats vēl rakstīji, ka te nav vērts nākt, nu tu atkal esi te un mēs atkal dzēsīsim. Tad ko tu te nāc ;)

Ja tik ļoti esi iemīlējis te nākt un mēs netiekam no tevis vaļā pat par nūdu, tad vienīgais veids ir tev piereģistrēties un nerakstīt rupjības, es netaisos šķirot kad tev ir fāze un kad nav.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 9

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 13

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti