Sešas nozīmīgākās tehnoloģijas vieglākai braukšanai 5

 
Velocita | 21.marts 2023 15:16

Ja vajadzētu uzskaitīt visas modernās drošības un komforta sistēmas 2023. gada automobiļos, nenāktos viegli ne žurnālistiem, kas regulāri testē jaunos modeļus, ne pārdevējiem, kam savi produkti jāpārzina no A līdz Z.

Modernajos spēkratos ir tik daudz viedo tehnoloģiju, ka par dažu labu mēs nezinām pat pēc vairāku gadu ekspluatācijas. Piemēram, cik jaunās paaudzes Peugeot 308 īpašnieku ir izpētījuši auto rokasgrāmatu un zina, ka tam ir gaisa kvalitātes kontrole? Mašīna nepārtraukti pārbauda salonā ieplūstošo gaisu un, konstatējot piesārņojumu, pati aktivizē attīrīšanu.

Taču, ja gudro sistēmu ir tik daudz, kā lai tiek skaidrībā, kuras ir pašas svarīgākās, respektīvi – kuras visvairāk ietekmē komfortu un drošību.

Adaptīvā kruīzkontrole

Vairākums cilvēku, kas veic lielus attālumus ārpus pilsētas, uz jautājumu, kura modernā tehnoloģija visvairāk atvieglo viņu ikdienu, visdrīzāk atbildēs: adaptīvā kruīzkontrole ar joslas saglabāšanu.

Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško, kurš regulāri mēro ceļu no Cēsīm uz Rīgu, arī atzīst, ka šī sistēma būtiski atvieglo viņa ikdienu. “Ja garš gabals jāveic vienmērīgā ātrumā pa relatīvi taisnu ceļu, vadīšana it kā neprasa lielu piepūli, taču paradokss ir tāds, ka tieši tad iemieg refleksi un autovadītājs kļūst neuzmanīgs. Tāpēc adaptīvā kruīzkontrole, kas pati ietur drošu attālumu līdz priekšā braucošajam transportam un nepieciešamības gadījumā pati sabremzē, manuprāt, ir viens no nozīmīgākajiem aktīvās drošības jaunievedumiem,” saka Toms.

Braukšanas joslas saglabāšana

Cits Gada auto žūrijas tiesnesis Guntars Pulss no žurnāla Profi Latvija kā ļoti vērtīgu min braukšanas joslas saglabāšanas asistentu. Tiesa, viņš norāda arī, ka ne visos modeļos tā strādā vienlīdz labi un ka tikai retā ekonomiskās klases mašīnā tā ir kalibrēta nevainojami. “Šīs sistēmas darbību var ietekmēt dažādi faktori – modeļa ražošanas cikla posms un elektronisko sistēmu paaudze, ražotāja iespējas un vēlme ieguldīt laiku un naudu sistēmas regulēšanā u.c. Taču, ja skatās ierindas braucēja acīm, sistēma strādā labi, ja tās reakcijas uz ceļa un satiksmes situācijām ir konsekventas un vienmērīgas. Ja sistēma parauj stūri un autovadītājs sabīstas – tas nav pareizi,” stāsta Guntars.

Modernos auto joslas saglabāšanas asistents apvieno vairākas funkcijas un ir cieši saistīts ar citām sistēmām. Piemēram, Peugeot atpazīst joslu ne tikai pēc ceļa marķējuma, bet arī pēc priekšā braucošā auto. Tāpat, ja vadītājs vēlas pārkārtoties, bet blakus joslā ir cits transportlīdzeklis, mašīna koriģē trajektoriju, lai nepieļautu sadursmi.

Adaptīvās tālās gaismas

Baltijā ar īsām dienām ir jāsamierinās daudzus mēnešus, tāpēc nozīmīga tehnoloģija vieglākai braukšanai ir adaptīvās tālās gaismas. Šī salīdzinoši nesenā tehnoloģija gaismas kūlī, kas vērsts uz pretī vai priekšā braucošo auto, izveido tumšu tuneli. Pateicoties tam, apkārtne tiek izgaismota, bet citi satiksmes dalībnieki netiek apžilbināti. Kad ceļā vairs nav citu braucēju, tālās gaismas kūlis atgūst parasto formu. Sākotnēji adaptīvās tālās gaismas bija prestižo marku privilēģija un pirmās parādījās Lexus, Mercedes-Benz un Audi premium klasē, taču tagad tās ir pieejamas daudz plašāk. Piemēram, tās ir visam jauno Peugeot modeļu klāstam – gan 308, gan nesen debitējušajam 408, gan atjauninātajam 508. Interesanti, ka lielākos Peugeot auto var aprīkot arī ar nakts redzamības sistēmu, kas ļauj pamanīt dzīvniekus.

Guntars Pulss norāda, ka adaptīvās tālās gaismas būtiski samazina risku, kas rodas mūsu redzes īpatnību dēļ. “Visi mēs zinām, ka, pārslēdzoties no tālajām gaismām uz tuvajām, ir viens mirklis, kad redzam pavisam slikti. Diemžēl ar šiem metriem dažreiz pietiek, lai notiktu kaut kas slikts. Adaptīvās tālās gaismas šo risku būtiski samazina,” saka Guntars.

Savukārt Toms Timoško atgādina par tehniskā progresa platajiem soļiem. “Ja jūs tagad izbrauktu ar tā saucamo jangtaimeri, jums šķistu, vai svece vai šķiltavas ceļu izgaismotu labāk. Diožu baltā gaisma un lukturu spēja mainīt gaismas staru tomēr ir būtiski mainījusi braukšanu tumšā laikā, tas ir milzu progress,” spriež Kluba auto apskatnieks.

Aklo zonu pārraudzība

Satiksme kā pilsētā, tā uz lielajām šosejām ir intensīva un liek braucējiem saspringt. Īpaši jau tiem, kas pa noslogotiem ceļiem stūrē retāk. Daudzi atzīst, ka viens no grūtākajiem uzdevumiem ir sekmīgi manevrēt pa daudzjoslu ielām un ceļiem. Biežs negadījumu cēlonis šādos apstākļos ir atpakaļskata spogulī laikus nepamanīta cita mašīna.

Ražotāji pret šo problēmu cīnās, uzstādot aklo zonu kontroli, kas ar gaismas indikatoriem sānskata spoguļos brīdina par bīstamību. “Aklās zonas brīdinājums ir tik izplatīts, ka kļuvis pavisam ikdienišķs un pašsaprotams, taču tas noder pat pašiem pieredzējušākajiem autovadītājiem. Cilvēki mēdz nogurt, zaudē modrību, savu reizi aizskatās centrālajā ekrānā vai, vēl ļaunāk, telefonā…” stāsta Guntars.

Rūpnieki turpina pilnveidot šo sistēmu, uzstādot jaudīgākas kameras un sensorus, kā arī palielinot to skaitu. Piemēram, Peugeot 408, ko laida klajā 2022. gada izskaņā, apkārtējo vidi uzrauga ar sešām videokamerām un deviņiem radariem. Un rezultāts ir pavisam cits: parasti aklās zonas sistēma citus braucējus piefiksē 25 metru attālumā, bet Peugeot 408 šis attālums ir palielināts līdz 75 metriem. Vēl viens piemērs – Lexus RX šī sistēma neļauj atvērt durvis, ja no aizmugures tuvojas auto vai velosipēdists.

Pretsadursmes sistēma

Brīdinājumi par tuviem šķēršļiem ir vēl viena asistentu grupa, kas palīdz izvairīties no negadījumiem vai vismaz mazināt to sekas. “To, cik noderīga ir šāda sistēma, es domāju, katrs var lieliski iztēloties. Ņemsim kaut vai izbraukšanu no stāvvietas atpakaļgaitā. Šādā brīdī parasti brauktuvi pa labu un pa kreisi aiz mašīnas nevar īsti redzēt, un brīdinājums par kustību ir īsts glābējs,” saka Guntars Pulss.

Tāpat intensīvā satiksmē nepietiek ar to, ka vadītājs skatās tikai uz priekšu – ir jāvēro arī tas, kas notiek aizmugurē un sānos, un redzes laukā jāpatur ne vien automobiļi, bet arī motociklisti, velobraucēji un gājēji.

Savukārt Toms Timoško slavē avārijas bremzēšanu. “Mūsdienās daudzi ir aizmirsuši vai nekad nav zinājuši, ko nozīmē braukt bez asistentiem, un man dažkārt rodas aizdomas, ka braukšana kopumā ir kļuvusi paviršāka – cilvēki vienkārši nejūt, nenovērtē risku. Domāju, avārijas bremzēšana ir izglābusi ne vienu vien telefona glāstītāju un ne tikai tos,” saka Toms.

ESP un EBD

Turpinot drošības tēmu, Guntars izceļ elektronisko bremžu spēka sadales sistēmu (EBD) un elektronisko braukšanas stabilitātes sistēmu (ESP). Abas tās automašīnās tiek iestrādātas jau sen un tagad tiek uztvertas kā pašsaprotamas, taču arī šīs palīgsistēmas ar katru paaudzi kļūst aizvien gudrākas un spējīgākas.

“ESP un EBD ir kļuvušas tik efektīvas, ka nereti to darbību vispār nemana. Slikti ir tas, ka to spējas var maskēt briesmas, ja pie stūres ir nepieredzējis cilvēks. Taču nav šaubu, ka bez tām avāriju statistika būtu daudz, daudz sliktāka,” rezumē Guntars.

 

 

 
Visi komentāri
 
bomis 22.marts 2023 9:02
2 3 Atbildēt

Smadzenes. Ļoti forša tehnoloģija, silti iesaku.

core 22.marts 2023 18:19
0 0 Atbildēt

Peugeot reklāma?

Viss šis 22.marts 2023 20:36
2 0 Atbildēt

ir ok, izņemot BMW x5 adaptīvās gaismas. Ja tevi pretim braucošais žilbina, tad skaidrs, tas ir BMW ar adaptīvām gaismām. Visām pārējām markām, tās uzbūvētas daudz labāk.

Škoda 23.marts 2023 10:03
1 0 Atbildēt

Škodai ir tāda pati bēda. Slēdzās iekšā/ārā kad nevajag, taisa diskotēku u.t.t.

Original Nja 24.marts 2023 11:29
0 0 Atbildēt

Ejot secīgi, visas šīs sistēmas ir absolūti nevajadzīgas, ja ir acis, ausis un spēja paredzēt vismaz divus soļus uz priekšu.

1) Adaptīvais kruīzs - jā, forša štelle, līdz brīdim, kad tuvojoties fūrei gatavojies to apdzīt, taču kruīzs sāk mest ātrumu nost, šo procesu vēl vairāk apgrūtinot. Nerunājot par gadījumiem, kad no maza celiņa priekšā izgriežas sēne, kas nespēj uzdot gāzi, un kruīzs izdomā, ka jādod pa nažiem, nevis jāļauj sēni apbraukt.

2) Braukšanas joslas saglabāšana - pilnīgi debīls pasākums, īpaši, ja šī sistēma vēl rausta stūri, pēc sistēmas domām, "pareizajā" virzienā. Uz šosejas pat nevar izvairīties no šķēršļa uz ceļa, jo sistēma cenšas neļaut izraut auto no joslas. Nerunājot par braukšanu pilsētā, kur dēļ noparkotajiem auto jābrauc pa pusjoslu un sistēma turpina stumt virsū noparkotajiem.

3) Adaptīvās tālās gaismas - teorijā laba lieta. Atkarīgs, protams, no ražotāja, taču cik ir testēts dažādu marku auto, pusē gadījumu gaismas izslēdzas pārāk vēlu, un ieslēdzas atpakaļ arī pārak vēlu. Ir auto, kam to var regulēt, taču kopsummā ērtāk ir paspiest/pavilkt kloķīti un pašam sekot līdzi, kas priekšā notiek.

4) Aklo zonu pārraudzība - ja tā ir tikai indikācija spogulī ar skaņu, ja to ignorē, tad laba lieta, kas palīdz cilvēkiem ar stīvu kaklu un/vai bez perifērās redzes. Ja tā bonusā vēl rauj stūri, tāpat, kā joslu asistents, tad nafig vajag.

5) Pretsadursmes sistēma - jau atkal - ja acu pierē nav, vai patīk glāstīt telefonu braucot, tad šo vajag. Taču kad šī ģeniālā sistēma sāk pati bremzēt, jo domā, ka neesi pamanījis fūri sev priekšā, kuru grasies apdzīt, var sanākt gaužām nelāgas sistuācijas, īpaši šosejas režīmā.

6) ESP un EBD - ok, ja vajadzības gadījumā ir ātri atslēdzamas. Braucot pa apledojušu/piesnigušu ceļu pārak agresīvi ESP var pat padarīt visu vel sliktāku, nekā ja to nav. Šāda situācija sniega sanesumā uz šosejas gadījās vēl nesen - nebūtu pirms izbraukšanas laicīgi atslēdzis šo brīnumu, būtu aizrauts grāvī, tā vietā lai ar nelielu sānslīdi izstaisnotos un brauktu tālāk.

Īsumā - visas šīs sistēmas padara braukšanu "ērtāku" un "vieglāku" tiem, kam braukšana ir piespiedu kārtā veicama darbība, kas nesniedz baudu, vai arī tiem, kas braukt bez miljons sistēmām vienkārši nemāk vispār. Normālam vadītājam ar adekvātām spējām nekas o tā visa nepieciešams, ja nu vienīgi lai nopontotu čikitu priekšā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 13

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 4

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti