Aukstākā laikā elektroauto vadītāji bieži pamana, ka uzlādes ātrums ir samazinājies. Biežākais iemesls šai negaidītajai pārmaiņai nav uzlādes stacijas darbības traucējumi, bet gan nepietiekami uzsildīts elektroauto akumulators. Ignitis ON eksperti ir apkopojuši vairākus padomus auto uzlādei aukstākā laikā.
Ņem vērā, ka uzlādes ātrums var mainīties jau no +10°C
Uzlādes ātrumu ietekmē dažādi faktori, bet divi galvenie ir akumulatora uzlādes līmenis un gaisa temperatūra. “Daudzi elektroauto vadītāji zina, ka, salīdzinot ar iekšdedzes automobiļiem, elektroauto uzturēšana ziemā ievērojami atšķiras no vasaras sezonas. Šī parādība pat ieguvusi nosaukumu angļu valodā – cold-gate. Piemēram, Volkswagen ID.3 Pro S versija spēj uzlādēties ar maksimālo jaudu 175 kW, taču, kad temperatūra nokrītas līdz –15°C, uzlādes jauda var samazināties līdz pat 40 kW. Daudzi vadītāji nezina, ka uzlādes ātrums var mainīties ne tikai tad, kad temperatūra nokrītas zem 0°C – tas var notikt arī aptuveni +10°C,” norāda Ignitis ON pārstāvis Arturs Svekris.
Vadītāji, kuri par to nav informēti, var kļūdaini domāt, ka lēnāka uzlāde ir stacijas darbības traucējumu vai jaudas ierobežojumu rezultāts. Lai nodrošinātu ātru uzlādi ziemas mēnešos, ir svarīgi uzturēt akumulatoru optimālā temperatūrā. Dažādiem auto modeļiem šī temperatūra svārstās robežās no 25°C līdz 50°C. Aukstākā laikā akumulatoram nepieciešama papildu sildīšana.
Savukārt ļoti aukstā laikā nav ieteicams atstāt elektroauto ar mazāk nekā 20% akumulatora uzlādi. Pie -20°C vai zemākas gaisa temperatūras automobilis automātiski sāk sildīt akumulatoru, tādēļ ir svarīgi nodrošināt pietiekamu enerģiju šim procesam.
Akumulatora sildīšana prasa laiku un enerģiju
Uzlādējot elektroauto aukstā laikā, akumulatora uzsilšana var ilgt 20-30 minūtes un patērē papildu enerģiju.
To var pamanīt uzlādes sesijas laikā, jo stacijās norādītā jauda bieži pārsniedz to, kas redzama auto paneļa ekrānā. Vairumā gadījumu stacija uzrāda lielāku jaudu, jo enerģija tiek izmantota ne tikai akumulatora uzlādei, bet arī tā sildīšanai. Šī iemesla dēļ elektroauto var patērēt vairāk elektrības, nekā norādīts akumulatora ietilpībā. Daži elektroauto uzsāk uzlādi tikai tad, kad ir sasniegta minimālā akumulatora temperatūra, kas nozīmē, ka vadītājam uzlādes sākumu var būt nepieciešams gaidīt 10-15 minūtes.
Turklāt, jo efektīvāks akumulators, jo ilgāks laiks ir nepieciešams, lai tas uzsiltu. Šī tendence īpaši bieži novērojama elektroauto ar 800 V akumulatoriem. Tāpat arī akumulatora ķīmiskā sastāva veids ietekmē uzlādes ātrumu ziemā. Piemēram, LFP (litija dzelzs fosfāta) akumulatori ir noturīgāki, taču aukstā laikā uzlādējas lēnāk, savukārt NMC (niķeļa, mangāna, kobalta) akumulatoriem ir labāka izturība pret aukstumu.
Tālos ceļojumos uzlāde norit raiti
Vislielākās bažas elektroauto lietotājiem mēdz būt tieši par garāku distanču mērošanu. Taču tālos ceļojumos, akumulators parasti jāsilda tikai pirms pirmās uzlādes sesijas. Garākos braucienos, kad nepieciešamas vairākas uzlādes, akumulators starplaikā pilnībā neatdziest pat ziemas laikapstākļos, tāpēc uzlāde notiek ierastajā ātrumā.
Turklāt, šobrīd aktīvi tiek paplašināts lieljaudas uzlādes tīkls visā Baltijā, kas ļauj īsā laikā veikt nepieciešamo uzlādi un turpināt ceļu. Braucēju ērtībai, Ignitis ON aplikācija ceļojumu plānošanai un elektroauto uzlādei ļauj uz kartes atrast tuvāko uzlādes punktu, vienkārši veikt norēķinus, kā arī saņemt 24/7 tehnisko atbalstu latviešu valodā visās, lai kurā no trīs valstīm braucienu laikā atrastos. Aplikācijas karte regulāri tiek papildināta ar jauniem uzlādes punktiem, kas Latvijā šobrīd ir jau vairāk nekā 110.
Priekšsildīšana ietaupa laiku
Lai izvairītos no ilgas uzlādes, nodrošiniet, ka akumulators jau ir uzsildīts, pirms ierodaties stacijā. Vienkāršākais veids, kā to izdarīt, ir izmantot akumulatora priekšsildīšanas funkciju. Ar šo funkciju akumulators var sasniegt optimālo temperatūru aptuveni 30 minūšu laikā, nodrošinot maksimāli ātru uzlādi pat ziemā. Izmantojot akumulatora priekšsildīšanas funkciju, tiek patērēta papildu enerģija un jārēķinās ar mazāku attālumu, ko auto varēs veikt. Uzlādes laikā šo enerģiju nodrošina stacija, bet, izmantojot priekšsildīšanu, tā tiek patērēta no akumulatora.
Pirms elektroauto iegādes pārliecinieties, vai tas ir aprīkots ar priekšsildīšanas funkciju un siltumsūkni. Šīs funkcijas būtiski uzlabo braukšanas pieredzi aukstākā laikā. Ja jūsu elektroauto nav šīs funkcijas, ieteicams izmantot reģeneratīvo bremzēšanu, kas arī palīdz sildīt akumulatoru.
Bet bija reiz laiki, kad ar lodlampām sildīja degvielas bākas, lējā pie dīzeļa visādus sūda šķidrumus, lai vispār pielaisti varētu.
Un tad kad dīzelis un ICE, faktiski tika attīstīti līdz pilnībai, tos pēkšņi nolēma sačakarēt un izmest tos mēslainē.
Tagad , ka pagājušajā gadsimtā, gandrīz ar lodlampām sildām akumulatorus. 😁😁😁