Jaunākie auto lukturi kā inteliģenti palīgi un citas tendences auto gaismekļiem - apkopojis eksperts - iAuto

Jaunākie auto lukturi kā inteliģenti palīgi un citas tendences auto gaismekļiem - apkopojis eksperts 11

 

Foto: Publicitātes attēls

UP PR | 26.septembris 2025 11:27

Viedās auto gaismas jau pieejams latviešiem: kā jaunās paaudzes lukturi palīdz izvairīties no negadījumiem

Pēdējās desmitgadēs auto apgaismojuma pasaule ir piedzīvojusi īstu revolūciju - no tradicionālajiem halogēna un ksenona lukturiem līdz energoefektīvajiem LED, lāzera un pat digitālajiem risinājumiem. Ja agrāk lukturis bija tikai praktisks instruments ceļa izgaismošanai, tad mūsdienu jaunākās tendences nosaka, ka tas kļūst par viedu tehnoloģiju centru, kas ne vien uzlabo redzamību, bet arī palīdz komunicēt ar citiem satiksmes dalībniekiem un samazināt negadījumu riskus, pielāgojoties laikapstākļiem, spējot projicēt brīdinājumus uz seguma un dodot vadītājam papildu drošības sajūtu.

"Inter Cars" produktu vadības jaunākais speciālists Dāvis Rollis skaidro, ka LED lukturi ir ne tikai energoefektīvāki, bet arī daudz spilgtāki un izturīgāki. Tiem ir ilgs kalpošanas laiks, bieži vien pat vairāk nekā 20 000 stundu, un mazāks enerģijas patēriņš, kas palīdz uzlabot automobiļa kopējo efektivitāti. "Svarīgi, ka šie LED lukturi vairs nav tikai dārgu modeļu priekšrocība. Daudzi LED lukturi tiek izstrādāti tā, lai pielāgotos standarta halogēno spuldžu ligzdām, padarot to pieejamu arī vecākiem auto modeļiem," skaidro Dāvis Rollis.

Auto gaismas, kas spēj sarunāties

Mūsdienās tirgū jau ienāk gaismas, kas spēj "sarunāties" ar ceļu satiksmes dalībniekiem, tostarp, projicējot brīdinājumus vai norādes. "Šādas tehnoloģijas vairs nav redzamas tikai filmās. Digitālās gaismas jeb projekcijas sistēmas spēj uz ceļa seguma attēlot brīdinājuma simbolus, gājēju pārejas, pagrieziena un citus brīdinājumus. Lai gan šīs funkcijas galvenokārt tiek testētas vai ir pieejamas premium klases automobiļos, piemēram, Audi vai Mercedes-Benz, tomēr tiek prognozēts, ka tuvākajā nākotnē tās kļūs pieejamas plašākai sabiedrībai. Šāds vizuāls signāls uz ceļa palīdz labāk komunicēt ar gājējiem, velosipēdistiem vai citiem autovadītājiem. Šīs funkcijas ļauj vadītājam koncentrēties uz braukšanu, vienlaikus samazinot negadījumu risku, īpaši naktī vai sarežģītos laikapstākļos," stāsta D. Rollis.

Negadījumu risku sliktos laikapstākļos palīdz samazināt specializēti apgaismojuma režīmi, kuros auto tehnoloģijas pielāgo gaismu atkarībā no laikapstākļiem, tostarp miglas režīms izkliedē gaismu zemāk un platāk, samazinot atspīdumu miglā. Lietus režīms savukārt palīdz labāk izgaismot ceļa malas un uzlabot redzamību slapjā laikā. Sniega apstākļu režīms samazina gaismas atstarošanu no sniega virsmas, bet daži luksusa segmenta auto izmanto arī termokameras vai infrasarkanos sensorus, lai noteiktu cilvēkus vai dzīvniekus, kurus ar neapbruņotu aci vai parasto gaismu redzēt būtu grūti.

Jaunākās automašīnu gaismu tehnoloģijas

"Inter Cars" eksperts norāda, ka šobrīd no jaunākajām automašīnu gaismu tehnoloģijām ir iespējams izcelt vairākas. Pirmkārt, Matrix LED lukturus, kas sastāv no vairākām neatkarīgi vadāmām LED vienībām. Tās ļauj izgaismot ceļa daļas, vienlaikus "izgriežot" pretim braucošo automobiļu zonu, neapžilbinot vadītājus. Otrkārt, jāpiemin Digital Light tehnoloģijas, piemēram, Mercedes-Benz risinājumi, kur tiek izmantoti vairāk nekā miljons mikrospoguļi, lai precīzi vadītu gaismu un pat projicētu zīmes uz ceļa seguma. Treškārt, jāizceļ lāzera lukturi, kas nodrošina īpaši spēcīgu tālo gaismu - piemēram, redzamības attālums var sasniegt līdz pat 600 metriem. Visbeidzot, OLED apgaismojums tiek izmantots aizmugurējo lukturu dizainā, jo tas ļauj veidot plānākas un daudzveidīgākas formas, uzlabojot gan estētiku, gan funkcionalitāti.

Adaptīvās priekšējās gaismas samazina auto vadītāja slodzi

Dāvis Rollis norāda, ka vēl ir jāizceļ adaptīvās priekšējās gaismas, kas ir izstrādātas, lai dinamiski pielāgotu gaismas virzienu un intensitāti atbilstoši braukšanas apstākļiem. Adaptīvās priekšējās gaismas izmanto iegūto informāciju no sensoriem, kas ir iestrādāti lukturī - stūrēšanas leņķa sensors, ātruma sensors un apkārtējās vides sensori.

Sistēma arī bieži sevī iekļauj automātisko pārslēgšanos starp tuvajām un tālajām gaismām, kas ir īpaši ērti uz lauku ceļiem vai nakts laikā. Tas viss ievērojami samazina vadītāja slodzi un palīdz ātrāk pamanīt šķēršļus vai gājējus. "Piemēram, ja tuvojas līkums, lukturi pagriezīsies līdzi stūrei, izgaismojot ceļa malu, nevis taisni uz priekšu - tas dod vadītājam iespēju laicīgāk pamanīt dzīvnieku vai šķērsli ceļa malā," skaidro "Inter Cars" eksperts.

 
11 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
W12 26.septembris 2025 11:52
7 1 Atbildēt

“Inter Cars" eksperts norāda, ka šobrīd no jaunākajām automašīnu gaismu tehnoloģijām ir iespējams izcelt vairākas. Pirmkārt, Matrix LED lukturus, kas sastāv no vairākām neatkarīgi vadāmām LED vienībām. Tās ļauj izgaismot ceļa daļas, vienlaikus "izgriežot" pretim braucošo automobiļu zonu, neapžilbinot vadītājus.”

————————————————

Cienījamais “ekspert”, nu nevajag stāstīt muļķības. Šīs gaismas patiesi ir ļoti labas konkrētā auto lietotājam, bet ne tiem, kas brauc pretī šādam auto. Jā, tālās gaismas it kā “nogriež” gaismas starus mēğinot neapžilbināt pretīm braucošos auto, bet realitātē viss ir pavisam savādāk un skarbāk. Šo jauno lukturu ražotājiem vēl ir pamatīgi jāpiestrādā pie adaptīvo gaismu darbības algoritma. Nu tas nav OK, ja tev braucot tumsā ar ieslēgtām automātskajām tālajām gaismām katrs otrais vai trešais pretīmbraucējs signalizē ar tālajām gaismām…

Jaunlaiku papuasi 26.septembris 2025 17:57
2 0 Atbildēt

acīmredzot nav lasījuši tradicionālajā papīrformātā pievienojamo lietošanas instrukvciju- ka līkumotos un reljefotos iecirkņos automātiskās gaismas var nenostrādāt kā paredzēts un ka tur būtu vajadzīga paša Vadītāja (visdrīzāk, ka kārtējā prastā Loha) izpratne par notiekošo.

Neviens xperts nav nekad nekur atgādinājis pat TO, ko normālam vadītājam būtu "jādara", kad reljefainā apvidū viņš ierauga spīdam pretimbraucošās fūres augšējos gabarītus.

Rudens nāk ar joni,kaut ar pirkstu baksti/acī, taču x-perti turpina pūst lohpīlītes un pat brauktuvju malās bezkontroles šarlatānu izvietotie LED e-krāni nav mazinājuši savu postošo ietekmi uz tā dēvēto "satiksmes drošību".

Ķiniešu ledi?? Cik tiem (parasti,99,8% no piejamā to kopsaita) ir "gaismas temperatūra" un (vispār?) kāda ir "eiropā atļautā"?

W12 28.septembris 2025 11:26
1 0 Atbildēt

Nu bet kuram jauna auto īpašniekam interesē, kas ar šī auto lukturiem, infosistēmu u.c.lietām notiks, piemēram, pēc 5 vai 10 gadiem...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti