Akcīzes nodokli grib pilnībā novirzīt transporta infrastruktūrai 3

10.jūlijs 2008 9:55

Ar 2014. gadu akcīzes nodoklis par naftas produktiem būtu pilnībā jānovirza transporta infrastruktūrai, vismaz 95% no šīs naudas paredzot autoceļu, bet līdz 5% — dzelzceļa attīstīšanai.

Atbilstoši šai nostādnei Satiksmes ministrija ir izstrādājusi grozījumus likumā „Par autoceļiem”, kurus paredzēts iesniegt Saeimā kopīgā paketē ar likumu „Par valsts budžetu 2009. gadam”. Ceturtdien, 10. jūlijā minētie grozījumi tika izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē.

Normatīvais akts paredz palielināt autoceļu pārvaldīšanas, uzturēšanas un rekonstrukcijas finansējumu, kas kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.

Savukārt līdz 2014. gadam Valsts autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par summu, kas atbilst plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un daļas no ieņēmumiem par naftas produktu akcīzes nodokli. 2009. gadā šī daļa nedrīkstētu būt mazāka par 75% no valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, 2010. gadā — vismaz 80%, 2011. gadā - 85%, 2012. gadā - 90%, bet 2013. gadā – vismaz 95%.

Dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai no 2014. gada paredzēts lietot valsts autoceļu fonda programmai piešķirtos līdzekļus, kas nepārsniedz 5% no plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem. 2009. gadā šim mērķim piešķirtais finansējums nedrīkst būt mazāks par 3.75% no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no naftas produktu akcīzes nodokļa, 2010. gadā – ne mazāks par 4.0%, 2011. gadā – vismaz 425 %, 2012. gadā – 4.5% un 2013. gadā – ne mazāk kā 4.75%.

Vēl Satiksmes ministrijai ir jāizstrādā Ministru kabineta (MK) noteikumi, kuros nepieciešams noteikt dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai nepieciešamo līdzekļu piešķiršanas kārtību. MK noteikumi ir jāizstrādā trīs mēnešu laikā pēc minēto grozījumu likumā „Par autoceļiem” pieņemšanas Saeimā.

Gadu no gada samazinās braukšanas kvalitāte valsts autoceļu tīklā atlikto rekonstrukcijas darbu dēļ, kam galvenais iemesls ir nepietiekošais finansējums. Īpaši kritiskā stāvoklī ir valsts 1. un 2. šķiras autoceļu tīkls, kas būtiski ietekmē administratīvi teritoriālās reformas gaitu. Veicot minētos grozījumus likumā „Par autoceļiem”, rastos iespēja no 2009. gada ievērojami palielināt finansējumu valsts 2. šķiras autoceļu sakārtošanai, šim mērķim novirzot 35 miljonus latu pašreizējo 12 miljonu latu vietā.

Izstrādāto likumprojekta grozījumu rezultātā būtiski palielināsies autoceļu uzturēšanai paredzētais finansējums un samazināsies laika un finansiālie zaudējumi saistībā ar nepietiekami uzturētu autoceļu tīkla lietošanu. Palielināsies autoceļu būvdarbu pasūtījumu daudzums, intensīvāk tiks izmantotas būvuzņēmēju jaudas.

Pasaules Bankas transporta sektora speciālisti ir aprēķinājuši, ka katrs autoceļu uzturēšanā neieguldītais dolārs transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumus palielina par 2 – 3 dolāriem, kas rada kā tiešus, tā arī netiešus zaudējumus valsts ekonomikai.

Likuma „Par autoceļiem” grozījumi stāsies spēkā ar 2009. gada 1. janvāri. Tie vēl jāizskata valdībā un jāpieņem Saeimā.

Likuma grozījumu izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar Latvijas Pašvaldību savienību.
 
Visi komentāri
 
259383. viesis 10.jūlijs 2008 19:05
0 0 Atbildēt

Beidzot *******iem piekāpis, ka akcīzes nodoklis paredzēts ceļu uzturēšanai nevis resno ******* uzēsanai.

259467. viesis 11.jūlijs 2008 22:14
0 0 Atbildēt

Ap to laiku jau vairs nebūs naftas :) :)

259492. viesis 13.jūlijs 2008 22:30
0 0 Atbildēt

Ja izdosies , tad vismaz viena nozare tiks pie lilāka piķa pateicoties lielākām degvielas cenām..

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Zems ūdens līmenis Reinā – Ford saskaras ar izaicinājumu

Ūdens līmenis Reinā karstās vasaras ietekmē samazinājies tiktāl, ka Ford saskaras ar izaicinājumiem, transportējot savu produkciju no Ķelnes uz Beļģijas un Nīderlandes ostām. Lasīt vairāk

 

Koalīcija vienojas atcelt OIK maksājumu (+ VIDEO) 2

Valdību veidojošie politiķi vienojušies par vairākiem pasākumiem, lai mazinātu energoresursu cenas kāpuma šoku uzņēmējiem. Viens no pasākumiem – obligātās iepirkumu komponentes jeb OIK atcelšana – mazinās rēķinus arī mājsaimniecībām. Lasīt vairāk

 

Jumts ir un uz priekšu brauc - lietots mikroauto par 3000 eiro (+ FOTO) 33

Lietots Microcar par 3000 eiro pilda tās pašas funkcijas, ko 140 000 eiro vērtais Audi e-tron GT. Lasīt vairāk

 

SM un CSDD realizētajā uzlādes tīklā "e-mobi" var vienlaicīgi uzlādēt tikai 1 elektroauto, gaidi 3h (+ VIDEO) 38

iAuto izbrauc ar teju 141 000 eiro dārgo Audi e-tron GT un secina, ka SM un CSDD realizētais uzlādes tīkla "e-mobi" projekts ar vienu ātrās uzlādes vietu nebūs glābiņš šajā konkrētajā vietā, ja, piemēram, piebrauc divi šādi automobiļi. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti