Konkrēta brīža drošo ātrumu var noteikt tikai katrs braucējs pats. Bieži, sevišķi trūcīga ekipējuma apstākļos, kas šim laikam raksturīgs, uz slikta ceļa, lietū, sniegā, drošs ātrums ir krietni zemāks par 90 km/h. Cik - to nevar pateikt priekšā satiksmes organizatori. Tā pārsniegšanu nevar paspēt konstatēt policists. To jāvar pašam.
Gunārs Brauns
Jāvar. Bet nevar. Lielākā daļa auto vadītāju nezina elementāras lietas – tā liecina gan „Auto akadēmijas”, gan „Drošas braukšanas skolas” pieredze. Atbilde, piemēram, uz šķietami ābeces jautājumu – kāds ir auto apstāšanās ceļš, braucot ar ātrumu 100 km/h? – ir miglā tīta vismaz trim ceturtdaļām no viņiem. Tādēļ paskaitļosim vēlreiz.
Bremzēšanas ceļš
Tas ir katra konkrēta auto tehniska raksturojuma sastāvdaļa (ar nosacījumu, ka vadītājs zina, kā pareizi bremzējams viņa auto). Ražotāju dati liecina, ka izplatītākie mūsdienu auto (mazie un kompaktie) no 100 km/h spēj apstāties 40 – 45 metros. Ļoti zemi, tā sauktie „sporta” auto, nedaudz ātrāk. Garākiem limuzīniem šajā testā it kā vajadzētu būt pārākiem, jo tie bremzējot mazāk „pārsvarojas” uz priekšējo asi un tādēļ pilnvērtīgāk izmanto aizmugurējās bremzes, taču tie ir smagāki un tādēļ nevinnē. Vēl sliktāk, protams, stājas miniveni un „džipi” – gan masa liela, gan smaguma centrs augstu. Tādēļ vispārējās rekomendācijās visur pasaulē tiek rēķināti vismaz 50 metri – tā teikt, ne automobiļi , ne to vadītāji nav ideāli. Angļi ņem pat 60, kas secinājumus padara konservatīvākus. Sevišķi tad, ja runa ir par vēl lielākiem ātrumiem (kā māca pamatskolas fizikas kursā kinētiskā enerģija un tātad arī spēks, kas vajadzīgs tās dzēšanai, aug proporcionāli ātruma kvadrātam).
Reakcijas laiks
Tas ir laiks, kas paiet no šķēršļa pamanīšanas līdz bremzes pedāļa nospiešanai. Optimisti saka (un statiski mērījumi to apliecina) – no 0,25 līdz 0,4 sekundēm. Pesimisti šo skaitli trīs vai četrkāršo (un mērījumi kaut cik sarežģītas kustības apstākļos arī tam piekrīt). Tabulā, kuru variet pētīt vaļasbrīžos, tādēļ liekam vidēju lielumu – 0,75 sekundes. Ja būsiet labā formā un aktīvai darbībai koncentrējies, tajās noteikti iekļausieties. Turklāt labas reakcijas nozīmi nevajag pārspīlēt – desmitdaļa sekundes dod tikai pāris metru priekšrocību.
Apstāšanās ceļš
Tā ir abu pirmo sastāvdaļu summa. Ļoti liela – kas pārsteidz daudzus. Labi, ja pārsteidz avīzi lasot jeb drošas braukšanas kursus apmeklējot. Ja uz ceļa... Auto nav cilvēks (80 kg) un nevar apstāties, nākamo soli vienkārši nesperot. Lai šķietami tik paklausīgos un rātnos metāla 1200 – 2000 kg pēc it kā rāma šosejas skrējiena „dabūtu mierā” pat ideālos apstākļos vajadzīgi 70 metri. Uz slapja asfalta (ar labām riepām – vai jums tādas ir?) vesels simts. Uz svaiga sniega (ar ziemas riepām, kuras nav nolēstas vasarā) – 150. Ir par ko padomāt pat gaišā pusdienā. Bet tumsā...
Aizliegtais drošāks?
Secinājums, kurš izlien no tabuliņas, ja tai pievienojam auto tuvo un tālo gaismu segto attālumu, nepatiks ātruma vispārējas limitēšanas fanātiķiem. Attālumi ņemti no visai autoritatīva avota – Krievijas žurnāls „Avto revju” ar saviem vērienīgajiem un nopietnajiem pētījumiem pazīstams visā pasaulē. Tad, lūk – tikai viens no pārbaudītajiem sešiem jauniem mazās klases auto ar tuvajām gaismām spēja izcelt no tumsas gaiši ģērbtu gājēju 80 metru attālumā. Ar tālajām – 160 metrus izgaismoja visi. Ko tālāk? Elementāri, Vatson...
Ja šobrīd atmetam juridiskos un ētiskos noteikumu ievērošanas aspektus – 120, pat 150 km/h uz sausa asfalta ar tālajām gaismām faktiski ir drošāki, tie garantē iespēju apstāties, ieraugot šķērsli. Atļautie 90 vai pierastie 100 km/h ar tuvajām? Tuvāk riska zonai vai pat tajā jau iekšā, jo ne visi gājēji ir „gaišā apģērbā”. Aļņi un mežacūkas noteikti nav. Uzlīst lietus, un formāli atļautais kļūst nepārprotami bīstams. Pat 80 jau tā kā par daudz, sevišķi tādēļ, ka arī redzamība traucēta un kontrasti mazinājušies. Sniegs būs slidenāks, bet izgaismojums Ziemsvētku baltumā labāks.
Tātad - rudens tumsā tomēr neder dienas vienmuļais „plus pieci lati” plūdums, kuru limitē tikai sargāšanās no radariem. Te vajadzīgs cits ritms, jo sods par 70 vai 80 km/h „uz aklo” mēdz būt daudz bargāks.
Interesanti fakti. Aptuveni zināmi, bet tabuliņa pasaka visu :)