No parāda maksāšanas neizbēgt 14

 
29.janvāris 2013 11:45

Kā liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati, kopš 2007.gada no Garantijas fonda kopumā izmaksāti 6,8 miljoni latu, no kuriem šobrīd ir atgūti 2,2 miljoni jeb 32%.

Parādu piedziņa notiek gan par tikko notikušām avārijām, gan 15 gadus vecām lietām, un pēdējos gados LTAB ir dažādojis naudas līdzekļu atgūšanas metodes, izmantojot šajā procesā ne tikai iekšējos resursus.

OCTA likums nosaka – ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar auto, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad cietušajiem nodarītie zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasībām atgūti no neapdrošinātā auto īpašnieka vai vadītāja. „Vainīgajai pusei vienmēr tiek piedāvāts sākotnēji atrisināt jautājumu pirmstiesas ceļā, abpusēji vienojoties par parāda atmaksas kārtību. Tomēr, ja vainīgā puse atsakās labprātīgi atlīdzināt parādu, lieta, saskaņā ar OCTA likumu, tiek izskatīta tiesā, un šie līdzekļi tiek atgūti piespiedu kārtā, ieturot daļu no ienākumiem, vai ar tiesu izpildītāju starpniecību, apķīlājot mantu”, skaidro Juris Stengrevics.

Saskaņā ar LTAB 2011. un 2012.gadu datiem, no atgūtās summas gandrīz puse parādnieku parāda atmaksu Garantijas fondā ir veikuši labprātīgi, 28% gadījumu ir noslēgtas vienošanās par līdzekļu atmaksu noteiktā kārtībā ilgstošākā laika periodā, savukārt 24% gadījumos parāds ir atgūts jau ar zvērināto tiesu izpildītāju (ZTI) palīdzību. Tomēr, kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, kaut arī autovadītāji apzinīgāk sākuši attiekties pret parāda saistībām, cenšoties atrast veidu kā regulāri veikt maksājumus, nereti tomēr jāsastopas ar uzskatu, ka parādu piedziņa tiek attiecināta tikai uz neseniem ceļu satiksmes negadījumiem.

„Šobrīd pielietojam visus iespējamos parādu piedziņas veidus. Ar parādu piedziņu nodarbojas gan birojs, gan apdrošināšanas sabiedrības un parādu piedziņas kompānijas, kā arī pēdējā gadā esam veiksmīgi uzsākuši cedēšanu jeb parādu pārdošanu. 2012. gadā tika cedētas regresa lietas par kopējo summu 140 000 latu, bet tas ir tikai sākuma posms, un šogad plānojam cesijai pievērsties vēl aktīvāk. Visu iepriekš pieminēto metožu kopums, kā arī mūsu kā Garantijas fonda administratora intensīvāka darbība līdzekļu atgūšanā, ļāvusi aktivizēt darbību regresa prasību jomā. Tāpēc gribētu uzsvērt, ka parādi netiek norakstīti, un, piemēram, 2012. gadā regresa kārtībā ir atgūti līdzekļi pat par 1997. gadā izmaksātajām apdrošināšanas atlīdzībām no Garantijas fonda. Tādējādi varu apgalvot, ka tiem autoīpašniekiem, kas bez OCTA piedalās satiksmē un izraisa CSNg, zaudējumi, kas nodarīti citām personām, jebkurā gadījumā būs jāatlīdzina no savas kabatas. Un tas, vai būs jāmaksā tikai parāda pamatsumma, jeb arī vēl parādu piedziņas un tiesu izdevumi, paliek paša parādnieka ziņā” informē Juris Stengrevics.

Saskaņā ar OCTA likumu arī apdrošinātājs ir tiesīgs vērsties ar regresa prasību pret transportlīdzekļa īpašnieku vai vadītāju gadījumā, ja CSNg izraisīts, vadot transportlīdzekli alkohola reibumā, pēc CSNg tiek atstāta notikuma vieta vai transportlīdzeklis atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam nav bijis aprīkots ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos, vai transportlīdzeklim nav noteiktajā kārtībā izdarīta valsts tehniskā apskate un CSNg nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar transportlīdzekļa tehnisko stāvokli.


Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Lukaševska
 

 
Visi komentāri
 
289267. viesis 30.janvāris 2013 18:05
0 0 Atbildēt

Ja regress bez soda naudām ir pāri 5000 latiem, tad var pieteikt privātpersonas maksātnespēju. Tikai pārsvarā tie regresi ir par mazākām summām.

289268. viesis 30.janvāris 2013 18:24
0 0 Atbildēt

Savukārt, ja piesaka privātpersonas maksātnespēju, tad gadus 20 pēc tam nevar dabūt ne kredītus, ne līzingus. Pat mazcenas mobilo nedabūsi.

289280. viesis 1.februāris 2013 8:32
0 0 Atbildēt

289268... tu esi izgājis MN un mēģinājis, ka tik droši zini? Vai arī esi kārtējais banku štata komentētājs, kuri visos rakstos par šo tēmu lien iekšā tādas muļķības rakstīt, lai pabiedētu un atrunātu pilsoņus to darīt? Mana kredītvēsture arī nav īpaši tīra treknos gados sastrādātu muļķību dēļ, bet tāpat man dod mazcenas mobilos un vienu reizi eksperimenta pēc pat ātro kredītu paņēmu vienā no kantoriem, kurā pirmais bez procentiem ir. Bez tam, ieraksts par MN reģistrā dzēšas ja nemaldos pēc 10 gadiem, tā ka, pēc 20 neviens nemaz neredzēs tavu MN. Cik zinu, Latvijā šobrīd tikai viens cilvēks ir pilnībā pabeidzis MN procesu, līdz ar to prakses šajā jautājumā nav. Bet, ņemot vērā praksti REiropas valstīs, kaut vai tajā pašā UK, kur MN likums ir pat liberālāks kā šeit, cilvēki, kas to iziet, tāpat dabū kredītus. Jā, ar nedaudz augstākām likmēm, lielākām pirmajām iemaksām, bet dabū. Bez tam, Latvijā jau tagad šķiet, ka bankas ir aizmirsušas treknos gadus un krīzi. Mana nodarbošanās ir daļēji pakārtota šai nozarei, ikdienā redzu, kā dažas bankas atkal agresīvi uzbāžas klientiem ar visādiem kredītiem un līzingiem. Tā ka, pēc gadiem 5 visticamāk tie, kas MN būs izgājuši un savas saistības likumīgi nokārtojuši, varēs kredītus dabūt. Protams, ja paši gribēs. Es diezvai vēl kādreiz kāpšu uz tā paša grābekļa, tā ka man tā kredītu nepieejamība vismaz pagaidām ir dziļi pie lampiņas. Un jā, MN izgājušie kāreiz būs tie labākie banku klienti, jo, pirmkārt, viņi kādreiz ir pamatīgi ieberzušies, tātad, daudz uzmanīgāk izvērtēs savas spējas. Un otrkārt, MN likums paredz, ka nākamo maksātnespēju varēs pieteikt tikai pēc 10 gadiem. Tā ka, kārtīgs maksātājs uz vismaz tiem 10 gadiem ir nodrošināts.

289281. viesis 1.februāris 2013 8:48
0 0 Atbildēt

289268... tu runā tā, it kā būtu baigā pieredze šajā lietā. Vai arī esi kārtējais banku pakalpiņš - prakses students PR daļā, kur lielāko daļu darba dienas jāpavada, drukājot komentārus internetā par to, cik bankas labas un kredītņēmēji slikti?

Apgaismošu tevi, tas, ko tu raksti, ir pilnīgas muļķības:

1. Mana kredītvēsture treknos gados sastrādātu muļķību dēļ arī nav visai tīra, bet esmu ņēmis gan mazcenas mobilos, gan vienu reizi eksperimenta pēc pat paņēmu ātro kredītu kantorī, kur pirmajam kredītam nebija procenti jāmaksā;

2. Pēc prakses citās valstīs, kaut vai tajā pašā UK vai ASV, kur MN likums ir pat liberālāks kā šeit, kredītus pēc tam var dabūt bez īpašām grūtībām. Jā, skatās uzmanīgāk, mēdz būt augstāki procenti un lielākas pirmās iemaksas, bet dabūt var;

3. MN reģistrā ieraksts ir uz 10 gadiem (nevis 20);

4. Jau tagad šķiet, ka bankas ir aizmirsušas treknos gadus un krīzi. Ikdienā esot saistītam ar šo nozari, redzu, kā atsevišķi kantori atkal sākuši agresīvi bāzties virsū ar kredītiem;

5. Kredītvēstures ir sabojātas pusei Latvijas. No kā tad bankas dzīvos, ja ne no kredītiem. Domā, ka, atkopjoties ekonomikai, atkal kredītmenedžeriem nepieaugs plāni;

6. Kā reiz, bankām ir izdevīgi dot kredītus MN izgājušajiem, jo:

6.1. Tie, kas reiz ir tam izgājuši cauri, daudz rūpīgāk izvērtēs savas iespējas (protams, ja viņi vēl vispār gribēs tādas saistības uzņemties);

6.2. MN likums paredz, ka nākamreiz MN varēs pieteikt tikai pēc 10 gadiem, tā ka bankai uz 10 gadiem akurāti maksājošs klients ir nodrošināts.

Varētu jau vēl paturpināt, bet ar šo pietiek, lai tu redzētu, ka dzen tukšu demagoģiju.

289282. viesis 1.februāris 2013 8:49
0 0 Atbildēt

Nu vo, pirmo reizi parādījās, ka komentārs neielikās... :D

289283. viesis 1.februāris 2013 9:13
0 0 Atbildēt

Kautkāds šaraškina kantoris varbūt arī iedos krītu. Un tad vēl ar pamatīgiem procentiem un neizdevīgiem nosacījumiem. Viņiem parasti ir savas metodes, kā panākt kredīta atmaksu, neskatoties vai esi maksātspējīgs vai nē... Bet normāls aizdevējs, ar labu reputāciju un vēlēšanos noturēties biznesā ilgāk par "3 dienām" neko vairāk kā ar kāju pa ******* neiedos...

Principā, maksātnespējīgais ir tāds pats "mečennijs" kā jebkurš cits no melnā saraksta.

289286. viesis 1.februāris 2013 9:50
0 0 Atbildēt

jāpasaka priekšā lācīti, ka tajā fondā ir nepiesiets piķis :D:D:D

valstij tak vajag kredītprocentus maksāt -

daudz jau tajā fondā nav, bet vismaz dažas dienas varēs atvilkt elpu - valsts taču maksā kredītprocentos apmēram miljonu dienā

289288. viesis 1.februāris 2013 10:32
0 0 Atbildēt

Mans kantoris nekādus krītus neizsniedz! :D

289289. viesis 1.februāris 2013 10:34
0 0 Atbildēt

Gluži otrādi - šodien vairāk var nopelnīt ar klientu investīciju ieguldīšanu, tikai jāzin kur! :)

289293. viesis 1.februāris 2013 11:07
0 0 Atbildēt

Var jau arī aizdot, ja klients maksā 1821,80 % GPL... sk Ferratum ej.uz/suh4

289294. viesis 1.februāris 2013 11:38
0 0 Atbildēt

M77 369 [?] pirms 1 stundas

domā, ka lācīts ņems krītā to kāpostu????

vienkāršāka tak ir prasta atkulakošana :D:D:D

289295. viesis 1.februāris 2013 11:45
0 0 Atbildēt

Runā, ka lācītis esot sorosa attāls radinieks. Sorosa mērķis esot šogad ielikt Bilam pasaules bagātāko reitingā, līdz ar to peļņas nodrošināšanā tiek aktīvi iesaistīti visi radi...

289302. viesis 1.februāris 2013 14:30
0 0 Atbildēt

289283... nu, un kādās tad tās "savas metodes" ir, atļausiet pavaicāt? :D

289303. viesis 1.februāris 2013 14:32
0 0 Atbildēt

Ko nu par lācīti? Lācītim pašam diezko neiet šobrīd... pietiek.com/raksti/dombro...tlauju_bizness

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Busiņa šoferis zaudē tiesības (+ VIDEO) 1

Busiņa šoferis brauc pa kreiso malējo joslu un bloķē ātrāk braucošos, bet, kas vēl ļaunāk, vienā brīdī viņš apstājas un iet izskaidroties ar Audi vadītāju. Lasīt vairāk

 

Nissan modernizējis krosoveru Qashqai (+ FOTO) 7

Pēc trim gadiem apritē, modernizāciju piedzīvojis viens no Nissan kompaktās klases modeļiem - krosovers Qashqai. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 5

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 21

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti