No 2006.gada 1.janvāra sākusi darboties jaunā transportlīdzekļu īpašnieku riska izvērtēšanas sistēma Bonus – malus (atlaide - piemaksa), kas būs viens no svarīgākajiem kritērijiem OCTA polišu cenu noteikšanā.
„Pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) informācijas 6% transportlīdzekļu īpašnieku iegūs šobrīd augstāko iespējamo atlaižu 14.klasi. Savukārt 3% transportlīdzekļu īpašnieku iekļūs malus (piemaksu) klasē, maksājot par OCTA polišu cenām daudz vairāk nekā apzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki. Esam pārliecināti, ka jaunā sistēma uzlabos autovadītāju braukšanas kultūru Latvijā, jo transportlīdzekļu īpašnieki nebūs ieinteresēti zaudēt iegūto Bonus – malus atlaižu klasi, tāpēc būs daudz apdomīgāki, vadot automašīnas,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.LTAB sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrībām ir izstrādājis Latvijā izmantojamu Bonus – malus (atlaide – piemaksa) sistēmu, kas, atbilstoši transportlīdzekļa īpašnieka līdzšinējai apdrošināšanas vēsturei un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, ļaus samazināt vai palielināt OCTA polises cenu. Ieviešot Bonus - malus, vislielākie ieguvēji būs apzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki, kuri par OCTA polisēm maksās mazāk.
„No šī gada 1.janvāra, transportlīdzekļu īpašniekiem slēdzot jaunu OCTA polisi, apdrošinātājs polises cenas noteikšanā ņems vērā Bonus – malus klasi, ko ieņems konkrētā transportlīdzekļa īpašnieks. Tādēļ ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu piederību jaunās Bonus- malus sistēmas riska klasei var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv sadaļā Bonus-Malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru,” informē LTAB valdes loceklis Guntars Lorencis.
Transportlīdzekļu īpašnieki saņems atlaides OCTA polisēm par katru gadu, kura laikā būs bijuši apdrošināti un nebūs izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Savukārt tie transportlīdzekļu īpašnieki, kas būs bijuši atbildīgi par avāriju izraisīšanu, par OCTA polisēm maksās vairāk. Turklāt polišu cenu noteikšanā visas apdrošināšanas sabiedrības vadīsies pēc vienota Bonus - malus klasifikatora, ierindojot konkrēto transportlīdzekļa īpašnieku noteiktā atlaižu vai piemaksu (riska) klasē.
Par Bonus - malus
Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri transportlīdzeklis un īpašnieks. Sistēma sastāvēs no 17 riska klasēm, kurām būs konkrēta atlaide vai piemaksa, ko noteiks katra apdrošināšanas sabiedrība individuāli. Transportlīdzekļa īpašnieks, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi, automātiski nokļūs sestajā atlaižu klasē (jaunslēguma jeb sākumklasē). Savukārt tie, kas savu civiltiesisko atbildību apdrošina vairāk par gadu, atbilstoši apdrošināšanas ilgumam un vēsturei, ieņems noteiktu klasi klasifikatorā.
Apdrošināšanas sabiedrības atlaides piemēros tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas Bonus – malus klasifikatorā ieņems no septītās līdz septiņpadsmitajai klasei. Lai transportlīdzekļa īpašnieks nokļūtu nākošajā atlaižu klasē, tam jābūt apdrošinātam 275 dienas gadā. Savukārt par katru klasi, kas zemāka par sesto, apdrošinātāji liks piemaksāt transportlīdzekļa īpašniekam par OCTA polisi.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi: par vienu negadījumu klase samazinās par 30%, par diviem par 50%, par trīs negadījumiem par 80%, savukārt par vairāk nekā trim ceļu satiksmes negadījumiem transportlīdzekļa īpašnieks automātiski nokļūst pirmajā Bonus – malus klasē, par kuru apdrošinātājs piemēros vislielāko piemaksu OCTA polisei.
Iegādājoties jaunu transportlīdzekli, klase tiek pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa. Savukārt tiem īpašniekiem, kuru īpašumā ir vairāki transportlīdzekļi, katram pārim būs sava, atšķirīga atlaides vai piemaksas klase.
A vispaar ir kaut kur mineets cik liela atlaide vai piemaksa pienaakaas par katru klasi?