Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika liecina, ka šā gada pirmajos trīs mēnešos apmēram 52% (jeb 4 303 gadījumos) no visiem rakstveida pieteikumiem par ceļu satiksmes negadījumiem, ko saņēmuši apdrošinātāji, ir saskaņotie paziņojumi. Pērn šādā pašā laika posmā to īpatsvars bija tikai 2% jeb 170 gadījumu.
Salīdzinot ar 2005.gada pirmo kvartālu, šobrīd saskaņotie paziņojumi ceļu satiksmes negadījumu pieteikšanai tiek izmantoti 26 reizes biežāk.Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Latvija divu gadu laikā, kopš saskaņoto paziņojumu ieviešanas 2004.gada 1.maijā, ir sasniegusi teicamus rezultātus. Pērnā gada beigās saskaņoto paziņojumu izmantošanas skaits bija sasniedzis jau 48,6%. Šobrīd tas ir 52%. Šādi rādītāji liecina par autovadītāju arvien lielāku uzticēšanos saskaņotajiem paziņojumiem un to sniegtajām priekšrocībām.
Jāņem vērā, ka avārijas, kuras drīkst reģistrēt ar saskaņoto paziņojumu palīdzību, veido noteiktu daļu no visiem ceļu satiksmes negadījumiem. Pārējos gadījumus saskaņotos paziņojumus autovadītājs nemaz nedrīkst izmantot, tā vietā obligāti ir jāizsauc Ceļu policija.”
Par saskaņoto paziņojumu izmantošanas praksi ceļu satiksmes negadījumos
Latvijā vienkāršota ceļu satiksmes negadījuma noformēšanas kārtība tika ieviesta 2004.gada 1.maijā. Saskaņotais paziņojums vienkāršo ceļu satiksmes negadījuma fiksēšanu un dod iespēju saņemt apdrošināšanas atlīdzību.
Saskaņotie paziņojumi paredzēti maznozīmīgas automašīnu sadursmes reģistrēšanai. Ar saskaņotajiem paziņojumiem fiksēt ceļu satiksmes negadījumu atļauts tikai noteiktos gadījumos: ja ceļu satiksmes negadījumā nav cietuši cilvēki, nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai, kā arī sadursmē iesaistītajiem transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar vai tiem aizliegts braukt. Aizpildīt saskaņoto paziņojumu var tajos gadījumos, ja ceļu satiksmes negadījumā iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi un transportlīdzekļu vadītājiem nav domstarpību par negadījumu apstākļiem.
Aizpildot saskaņoto paziņojumu paātrinās arī apdrošināšanas atlīdzības saņemšana, jo nav nepieciešama papildus informācijas pieprasīšana no Ceļu policijas par vainīgo personu. Apdrošinātājs, pamatojoties uz iesniegtajiem dokumentiem, izvērtē un nosaka katras ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas atbildību par nodarītajiem zaudējumiem un veic atlīdzības izmaksu.
Pateicoties saskaņoto paziņojumu izmantošanai maznozīmīgu ceļu satiksmes negadījumu reģistrēšanai, tiek atvieglots ceļu policistu darbs, kuri daudz operatīvāk var izbraukt uz negadījumu vietām, kā arī veikt profilakses darbus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai uz ceļiem. Turklāt avārijas vietās neveidojas automašīnu veidoti sastrēgumi, kā arī transportlīdzekļu vadītājiem netiek piemēroti soda punkti par pārkāpumiem.
Nu, nu, nu... Teikums, ka apdrošinātajs pats vērtēs iesaistīto vadītāju vainas daļu un attiecīgi maksās skan ok, ja vien nezinātu kādā valstī mēs dzīvojam un kādi mums ir apdrošinātāji...