Pirmo reizi Latvijā veikta aptauja, lai noskaidrotu kādiem automobiļu piedziņas tipiem cilvēki dotu priekšroku un kuras no tām tie uzskata par drošākajām.
Latvijai ar lieliem soļiem tuvojas ziema, tādēļ arvien aktuālāks kļūst jautājums par drošību un drošu auto vadīšanu sliktos un slidenos ceļu apstākļos. OMD Snapshots veiktajā aptaujā atklājies, ka 88% respondentu piekrīt apgalvojumam, ka vieglās pilnpiedziņas automašīnas ir drošākas un stabilākas sliktos braukšanas apstākļos, bez tam 49% no aptaujātajiem apstiprinājuši, ka labprāt izvēlētos vieglās automašīnas ar visu četru riteņu piedziņu.Pilnpiedziņas auto vēsture
Vieglo automobiļu un pilnpiedziņas sistēmu simbioze nevar lielīties ar gadsimtiem ilgu vēsturi, jo paša automobiļa vēstures sējumi vēl nav sasnieguši tik cienīgu vecumu, bet ielūkojoties tajās pašās vēstures annālēs atklājas samērā interesanti fakti.
Piemēram, par pasaulē pirmo automašīnu ar visu riteņu piedziņu tiek uzskatīta holandiešu Jakoba un Hendrika Jana Spijkeru un to kompānijas „Spyker” 1903. gadā radītā automašīna „Spyker 60 HP”. Protams, abi brāļi šo auto radīja autosporta vajadzībām, bet kā zināms, tieši autosports ir galvenais virzītājs auto tehnoloģiju attīstībā. Tikai pāris gadus vēlāk pilnpiedziņas sistēma nonāca Amerikā, kur to sāka izmantot armijas vajadzībām radītajās apvidus automašīnās.
Turpinot aizsākto tēmu par kara tehniku, tikai Eiropā, vēstures materiāli liecina, ka armijas vajadzībām radītais „Volkswagen Iltis” 1977. gadā Somijas ziemeļos aiz polārā loka uzvedināja „Audi” inženieri Jorgu Benzingeru uz domas radīt vieglo automašīnu ar pastāvīgu visu riteņu piedziņu. Jau pus gadu vēlāk „Audi” darbnīcās bija tapis pirmais eksperimentālais modelis. Kompānijas inženieri saskārās ar neskaitāmām problēmām, bet, degunu nenokarot, tām tika rasts risinājums.
1980. gada martā Ženēvas autošovā Audi pirmo reizi demonstrēja pasaulē pirmo vieglo automobili „Audi Quattro” ar pastāvīgu pilnpiedziņas sistēmu. Lai arī kompānijas vadība uzskatīja, ka auto ar šādu sistēmu nāksies saražot tikai nelielā partijā, lai apgādātu savu autosporta nodaļu, dzīve un cilvēku pieprasījums nolika visu savās vietās. Piemēram, mūsdienās no Latvijā pārdotajiem jaunajiem „Audi” automobiļiem aptuveni 47% ir komplektēti ar slaveno Quattro pilnpiedziņas sistēmu.
Arvien lielāks vieglo pilnpiedziņas automašīnu piedāvājums
Pilnpiedziņas automašīnas par drošākajām atzītas ne tikai Latvijā, tādēļ, novērojot situāciju un kompānijas „quattro” panākumus, gadu gaitā vairāki auto ražotāji ir sākuši saviem klientiem piedāvāt vieglās automašīnas ar visu riteņu piedziņu. Jau gadiem ilgi zināmas tādas pilnpiedziņas sistēmas kā „Volkswagen Syncro” un „4 Motion”, „BMW X drive” un „Subaru AWD”. Tām ar katru gadu pievienojas arvien jaunas un jaunas. Mūsdienās tikpat kā katram auto ražotājam ir pilnpiedziņas sistēmas ko piedāvāt saviem klientiem, piemēram, kompānijai „Mercedes Benz” ir „4 Matic”, bet „Škoda” piedāvā automašīnas ar „4x4” sistēmu. Pilnpiedziņas sistēmas sastopamas arī tādās sporta automašīnas kā „Lambrorghini Gallardo”, „Porsche 911” un citas.
Neskatoties uz augošo piedāvājumu un konkurenci, aug arī pieprasījums, jo sevišķi tas jūtams pēdējā gada laikā. Arī pilnpiediņas vieglo automašīnu pionieri „Audi” ir sajutuši straujo popularitātes vilni – tādejādi, salīdzinot 2006. gada pirmo pusgadu ar līdzīgu laika periodu 2005. gadā, automašīnu ar pilnpiedziņas sistēmu „Quattro” ražošanas apjoms ir palielinājies par nepilniem 34%, kas ir ļoti straujš lēciens pēdējo gadu statistikā.
Pilnpiedziņas sistēmas sniedz drošību
Visu riteņu piedziņa, kura sadala automašīnas dzinēja radīto jaudu uz visiem četriem automobiļa riteņiem, visnozīmīgāko lomu spēlē braucot sliktos ceļa apstākļos, kad ceļa virsma ir slidena. Par visu četru riteņu piedziņas sinonīmiem gadu gaitā kļuvušas tādas svarīgas īpašības kā labāka saķere, vadāmība un lielāka drošība. Šos faktus pierādījuši vairāk kā divus gadu desmitus veiktie izmēģinājumi. Gadījumā, ja kāds no automašīnas riteņiem zaudē saķeri ar ceļa segumu, automašīnas vadāmībai nepieciešamo virzītājspēku nodrošina atlikušie, saķeri nezaudējušie riteņi. Savukārt ziemā, kura straujiem soļiem tuvojas arī Latvijai, bieži vien pilnpiedziņas sistēmas nav aizstājamas, lai sasniegtu kādu tālāku aizsnigušu mērķi.

Latvijā vispopulārākā ir „Audi Quattro” pilnpiedziņa
OMD Snapshots veiktajā aptaujā atklājies, ka starp vairākām nosauktām pilnpiedziņas sistēmām respondenti atpazīst vienu – „Quattro”. Pašu vecāko vieglajām automašīnām radīto pilnpiedziņas sistēmu, ar ko tiek komplektētas „Audi” automašīnas par pazīstamāko izvēlējušies 80% aptaujāto vīriešu un 43% sieviešu, kas kopā sastāda 56% respondentu.
Foto: Audi Sport Quattro S1
nekaa, gan jau ka populaaraakaa ir rwd....;)