Mēnesi atpakaļ sporta kompleksā „Mūsas” Latvijas Automobiļu federācija pirmo reizi Latvijā organizēja kroskartu demonstrācijas braucienus.
(Foto: Edgars Maišelis)
|
Visi, kuri vēlējās, varēja apskatīties, kā šāda sacīkšu tehniku darbojas īstos apstākļos trasē. Līdz ar to varēja teikt, ka Latvijā dzimis jauns autosporta veids – kroskarti. Ir izveidota šīs autosporta disciplīnas komisijas darba grupa, kuras sastāvā darbojas autosportā pazīstami cilvēki – piemēram Mārtiņš Būčiņš, Andris Baumanis un citi. Darba grupa ir apņēmības pilna paveikt visu nepieciešamo, lai jau 2008. gadā Latvijā sarīkotu pirmo Latvijas čempionātu kroskartiem. Tāpēc jau 24. novembrī notika pirmā kroskartu komisijas, kas turpmāk darbosies kā LAF autokrosa komisijas apakškomisija, sēde. Tās laikā tika spriests, kā ieviest šo sportu Latvijā. Tika diskutēts par kroskarta tehniskajiem noteikumiem, klašu iedalījumu un iespējamām sacensību norises vietām un laiku, kā arī par kroskartu būvēšanas un legalizācijas noteikumiem.
Izstrādājot noteikumus, tiek ņemta vērā citu valstu pieredze
Kroskarti ir ļoti populāri Zviedrijā, Norvēģijā, kā arī citur Eiropā – Čehijā, Portugālē, Spānijā un Francijā. Tomēr noteikumu izstrādē darba grupa ņēma vērā Norvēģijas tehniskos noteikumus, jo Eiropas dienvidu valstīs tehnika diezgan krasi atšķiras no Ziemeļeiropas un ir vismaz divreiz dārgāka. Pieņemot Ziemeļeiropā atzītus noteikumus, Latvijas jaunie sportisti, piedaloties sacensībās kādā Skandināvijas valstīm, būs pasargāti no problēmām, ko varētu radīt tehnisko noteikumu atšķirības.
Pilnībā aprīkots jauns kroskarts Skandināvijā izmaksā aptuveni 5000 – 6000 Ls. Sacensībās piedalās gan iesācēji, gan pieredzes bagāti sportisti ar sirmām galvām, kuri ir beiguši savas aktīvās rallija vai kāda cita lielā autosporta disciplīnas gaitas. LAF delegācija, kura šovasar apmeklēja sacensības Zviedrijā un Norvēģijā, klātienē pārliecinājās par šī sporta veida popularitāti un lielo skatītāju apmeklētību.
Jāpievērš uzmanība kroskarta popularizēšanai Latvijā
Kā jau viss jaunais, arī kroskarts Latvijā tiek uztverts ar zināmu skepsi un neticību. Tomēr ir pilnīgi skaidrs – labākā pārliecināšana ir tad, ja katrs pats var izmēģināt un pārbaudīt. Autosportistu valodā sakot, „sajust ar muguru”. Tāpēc LAF dos iespēju interesentiem (gan jauniešiem, gan pieredzējušiem sportistiem, ja viņi to vēlēsies) pieredzējušu bagija meistaru vadībā veikt testus Bauskas rallijkrosa trasē un izmēģināt kroskartus darbībā sacensību režīmā. LAF arī ir pieejama informācija par to, kur šo tehniku var iegādāties vai uzbūvēt. Jāņem vērā, ka kroskārti nav nopērkami veikalā, tāpēc jārēķinās ar zināmu laiku to izgatavošanai.
Pirmie testi – īsts azarts
Pirmajos testos, kas notika decembra sākumā, piedalījās pieci jaunieši un izmēģināja 125 cm3 kroskartus. Nevienam no testa brauciena dalībniekam līdz šim nebija nekādas sacensību pieredzes. Taču pēc pāris apļiem kroskartu dzinēji jau „dziedāja” pilnu dziesmu un gāzes pedālis tika atlaists tikai pirms atpakaļejoša pagrieziena vai nobraucot no trases. Testpiloti atzina, ka kroskarts ir viegli vadāms un pateicoties savai konstrukcijai ļoti stabils, sānslīdes ir viegli kontrolējamas un, jāpiezīmē, no malas ļoti skatāmas. Šī autosporta disciplīna ir ideāls sākums jauniešiem sākot jau no septiņu gadu vecuma, lai spertu savus pirmos soļus lielajā autosportā par mērķi sev izvirzot nokļūt rallija, rallijkrosa vai autokrosa disciplīnu virsotnēs.
(Foto: Edgars Maišelis)
|
fotogalerija pilna ar skataamaam saansliideem :D