2007.gadā veikti būtiski uzlabojumi OCTA sistēmā

 
10.janvāris 2008 10:21

Šogad veiktās apjomīgās izmaiņas OCTA likumdošanā sniegs būtiskus uzlabojumus OCTA sistēmā Latvijā, kā rezultātā ieguvēji būs gan ceļu satiksmes negadījumos cietušie, gan transportlīdzekļu īpašnieki, gan apdrošinātāji.

Būtiski palielināti atlīdzību limiti

Rudenī Saeima pieņēma grozījumus OCTA likumā, kas galvenokārt tika veikti saistībā ar EK 5.direktīvu.

Pieņemtie grozījumi paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzību limitus ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem – līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti konkrētajā ceļu satiksmes negadījumā.

Lai 5.direktīvas prasības neatstātu negatīvu ietekmi uz apdrošināšanas prēmijām, Latvijai, tāpat kā citām ES jaunajām dalībvalstīm, izdevās vienoties ar ES par piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10.decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.

Šobrīd atlīdzību limiti personām ir 250 tūkstoši latu. Tajos ietverti materiālie un nemateriālie zaudējumi, zaudējumi, kuri radušies valsts un pašvaldību budžeta iestādēm nodrošinot cietušā ārstēšanu un rehabilitāciju, izmaksājot pabalstus un pensijas, kā arī cietušajam iegādājoties tehniskos palīglīdzekļus.

Atlīdzību indeksācija

Turpmāk, aprēķinot zaudējumu atlīdzības par cietušās personas darbspēju zaudējumu vai cietušās personas nāvi, tiks indeksēti cietušās personas vai mirušā apgādnieka saņemtie darba ienākumi pirms ceļu satiksmes negadījuma. Indeksācija attieksies uz ceļu satiksmes negadījumiem, kas notikuši pēc 2008.gada 1.janvāra, un tiks veikta reizi gadā, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes oficiāli noteikto iepriekšējā gada inflācijas koeficentu.

Pateicoties atlīdzību indeksācijai, cietušajiem, kuri ceļu satiksmes negadījuma rezultātā būs guvuši darba nespēju vai zaudējuši kādu no apgādniekiem, tiks nodrošināts tāds pats ienākumu līmenis kā līdz negadījumam, kas ik gadu pieaugs, atbilstoši patēriņa cenu un darba samaksas kāpumam valstī. Līdz ar to cietušā ienākumi laika gaitā nemazināsies. Šādas izmaiņas tika veiktas, ņemot vērā straujo inflāciju valstī, kā ietekmē strauji samazinājās naudas vērtība.

No 2008.gada vidus sāks darboties E-polise

Jau no 2008.gada 1.jūnija autoīpašnieki varēs slēgt OCTA standartlīgumu arī elektroniski. Apdrošināšanas līgums stāsies spēkā tūlīt pēc maksājuma veikšanas apdrošinātājam. Nebūs vairs obligātas prasības vadāt līdz OCTA polisi. E-polise plānota kā papildus OCTA līguma slēgšanas veids un arī pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā turpmāk OCTA līgumu būs iespējams slēgt arī līdz šim ierastajā kārtībā – pērkot polisi pie apdrošināšanas aģentiem un saņemot papīra formas dokumentu.

Izmaiņas Garantijas fonda administrēšanā

Izmaiņas OCTA likumā paredz, ka Garantijas fonda līdzekļus drīkstēs ieguldīt līdzīgi kā tas tiek darīts ar pensiju fondiem. Ņemot vērā augsto inflāciju valstī, kā rezultātā mazinās naudas vērtība, ieguldīšana ar dažādu finanšu instrumentu starpniecību ļaus nezaudēt Garantijas fondā uzkrāto līdzekļu vērtību. Iespējams, veiksmīgi ieguldot, tā pat pieaugs straujāk par inflācijas rādītājiem.
Precīzi definēta ir LTAB un apdrošinātāju atbildība pret satiksmes negadījumā cietušajām personām, bez gājējiem iekļaujot cietušo lokā velosipēdistus un citas personas, kas neizmanto transportlīdzekli.

Turklāt turpmāk ceļu satiksmes negadījumus  izraisījušās personas, kuras nebūs nokārtojušas saistības ar OCTA Garantijas fonda turētāju LTAB, tiks iekļautas Kredītu reģistrā. Tas attieksies uz tiem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros zaudējumus cietušajiem sedz Garantijas fonds, jo vainīgais transportlīdzeklis nav apdrošināts, cietis kājāmgājējs vai velosipēdists, bet avārijas izraisītājs ir pametis notikumu vietu.

Regresa prasību ļaunprātīgos nemaksātājus skars jaunā kārtība jau no 2008. gada 1.janvāra. Tas nozīmēs, ka personām, kuras tiks iekļautas Kredītu reģistrā, attiecīgi kredītiestādes varēs ierobežot kredītu izsniegšanu šiem cilvēkiem.

Izmaiņas institūciju savstarpējās informācijas apmaiņā

Saskaņā ar Konkurences Padomes (KP) paustajiem iebildumiem, ka, iespējams, OCTA prēmiju uzkrāšana informācijas sistēmā kavē vai kā citādi deformē konkurenci, LTAB tiek liegta iespēja OCTA informācijas sistēmā uzkrāt detalizētus datus par apdrošinātāju noslēgto OCTA līgumu prēmijām. To paredz Ministru kabineta (MK) noteikumi. LTAB vērtējumā KP prasība nav pamatota. Turklāt šāds lēmums nozīmē, ka LTAB būs ierobežotākas iespējas operatīvi nodrošināt visus nepieciešamos statistikas aprēķinus, analīzi un prognozes, kā arī pārapdrošinātāju neizdevīgākus nosacījumus Latvijas apdrošinātājiem.

Tai pat laikā šie MK noteikumi paredz virkni būtiskas izmaiņas, kas viennozīmīgi uzlabos informācijas apmaiņu starp apdrošināšanas sabiedrībām, LTAB un dažādām valsts institūcijām, piemēram, CSDD, Iekšlietu ministrijas (IeM) Informācijas centru, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, Valsts policiju, Valsts robežsardzi, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūru, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūru un Tehnisko palīglīdzekļu centru.

2008.gada MK noteikumu projekti

Nākošgad Ministru Kabinetā turpinās izskatīt grozījumu projektus MK noteikumos, kas noteiks kārtību, kādā tiks veikta materiālo atlīdzību indeksācija  satiksmes negadījumos cietušajiem, kā arī  kārtība kādā apdrošinātāji veiks atskaitījumus no OCTA prēmijām Garantijas fondā. Šobrīd šie grozījumu projekti jau izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē.

Grozījumi MK noteikumos paredzēs, ka, ja Garantijas fondā uzkrātie līdzekļi pārsniegs 14 miljonus latus, tad apdrošinātājiem nevajadzēs papildināt fonda līdzekļus, veicot likumā paredzētos ikmēneša atskaitījumus no katras OCTA polises. Tā kā šobrīd OCTA Garantijas fondā ir uzkrāti vairāk nekā 18 milj.latu, tad tas ļautu apdrošinātājiem samazināt izdevumus un tādējādi bremzēt arī straujo OCTA prēmiju pieaugumu. Šobrīd likumdošana nosaka, ka katru mēnesi no noslēgtajām OCTA polisēm apdrošinātāji Garantijas fondā veic noteiktu maksājumu.

Vienlaikus ar izmaiņām Garantijas fonda administrēšanā tiek izskatīts grozījumu projekts par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem. Izmaiņas paredzēs, ja tiek mainīts valsts pensijas apmērs vai sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs, vai saņemto darba ienākumu apmērs, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes oficiāli noteikto iepriekšējā kalendāra gada patēriņa cenu indeksu, apdrošināšanas atlīdzību pārrēķina atbilstoši minētajām izmaiņām viena mēneša laikā. Šie grozījumi MK noteikumos ir papildinājums jau 2007.gadā pieņemtajām OCTA likuma izmaiņām par materiālo atlīdzību cietušajiem indeksāciju.
 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti