Statoil pilnībā pāriet uz videi draudzīgāku benzīnu 22

 
3.aprīlis 2008 9:56

Ar šā gada 1. aprīli, SIA „Latvija Statoil” pirmais Latvijā un viens no pirmajiem Eiropas Savienībā tirdzniecībā ievieš videi draudzīgāku benzīnu – benzīnu, kas nesatur sēru (10 ppm).

Direktīva, kas Eiropas Savienībā paredz pilnīgu pāreju uz degvielu bez sēra, stāsies spēkā tikai nākamā gada janvārī.

„”Latvija Statoil” ir līderis auto braucēju iepazīstināšanā ar videi draudzīgāku domāšanu,” stāsta Baiba Rubesa, SIA „Latvija Statoil” izpilddirektore. „Runājot par degvielu, bijām pirmie, kas strādā saskaņā ar ES kvalitātes prasībām degvielai, nevis Latvijā spēkā esošajām minimālajām prasībām, pirmie, kas uzsāk biobenzīna E85 mazumtirdzniecību un tagad pirmie, kas pāriet uz benzīnu bez sēra. Bezsēra dīzeļdegvielu tirdzniecībā plānojam ieviest gada otrajā pusē. Taču mūsu aktivitātes rūpēs par vidi ir krietni plašākas, jo esam arī pirmie, kas ieviesa videi draudzīgu maizīšu iepakojumu un jau tuvāko nedēļu laikā polietilēna iepirkumu maisiņus pilnībā aizstās ar maisiņiem, kas nonākot vidē, sadalās. Labo piemēru uzskaitījumu varētu turpināt.”

Pirmo reizi Latvijas auto braucējiem benzīns bez sēra kļuva pieejams pirms trim gadiem, kad SIA „Latvija Statoil” parasto 98Ultima benzīnu aizstāja ar 98Ultima bez sēra. Pašreiz kāds degvielas veids bez sēra pieejams arī Apvienotās Karalistes, Skandināvijas valstu, Holandes, kā arī Igaunijas un Lietuvas auto braucējiem.

Biodegviela nav vienīgais videi draudzīgais risinājums


Pašreiz sabiedrībā tiek popularizēts uzskats, ka tikai biodegviela ir videi draudzīgāka. Taču arī 100% fosilā degviela var būt videi draudzīgāka, ja tā nesatur virkni dažādu kaitīgu vielu, t.sk. sēru. 


Lietojot benzīnu bez sēra, tiek samazināts oglekļa dioksīda izmešu daudzums, jo šādai degvielai ir lielāka enerģijas atdeve, tāpēc dzinējs to patērē mazāk, kas savukārt, samazina gaisa piesārņojumu. Otrkārt, darbinot dzinēju ar benzīnu bez sēra, pagarinās automašīnas gāzu izplūdes sistēmas mūžs, jo izplūdes gāzes mazāk satur arī citas kaitīgas vielas - kā slāpekļa oksīdu (NOx), oglekļa monoksīdu (CO) un ogļūdeņradi (HC). 


„Nē!” skābajam lietum un globālajai sasilšanai


Skābju nogulsnēšanās vidi ietekmē vairākos veidos. Piemēram, kā skābo lietu veidošanās, kas nopietni un neatgriezeniski ietekmē floru un faunu, kā arī cilvēku veselību. Uzturoties gaisā ar sēra dioksīda un oglekļa klātbūtni, var rasties galvas sāpes, nespēks, redzes traucējumi. Gaiss ar augstu sēra oglekļa saturu, var izraisīt pat atmiņas traucējumus, samaņas zudumu un krampjus. Ilgtermiņā gaiss ar sēra oglekli veicina saslimšanu ar alerģisku bronhītu un pneimoniju, kā arī astmu. 

  

Sēra dioksīds (SO2) ir viena no skābēm, kas nonākot atmosfērā no dažādiem avotiem, sausā veidā nogulsnējas uz zemes virskārtas. Saskarē ar ūdeni, oksidācijas un sairšanas procesā, tas pārvēršas sērskābē (H2SO4). 


Savukārt, oglekļa dioksīda (CO2) izplūde pēdējo 30 gadu laikā ir izsaukusi tā koncentrācijas palielināšanos atmosfērā par 11%, ko tiešā veidā ietekmē tieši fosilās degvielas sadegšana. Augstā oglekļa dioksīda koncentrācija veicina siltumnīcas efektu, kas ir par iemeslu mūsdienu lielākajai problēmai – globālajai sasilšanai un neskaitāmām citām vides problēmām.

Saudzīgāks - automašīnu motoriem un izplūdes sistēmām


Sērs nav vēlams elements ne tikai atmosfērai, tādējādi kaitējot dabai, bet arī mašīnas aprīkojumam, ko lēnām sagrauj un „saēd” kaitīgās vielas. Samazināts sēra dioksīda un citu sēra kaitīgo savienojumu daudzums veicina automašīnas izmešu attīrīšanas sistēmu efektivitāti, uzlabojas automašīnu izplūdes sistēmu katalizatoru efektivitāte, bet sērskābes daudzuma samazināšana sadegšanas procesā, mazina motora un izplūdes sistēmu izdilumu. 


Degviela bez sēra paver jaunas tehnoloģiskās iespējas. Degviela bez sēra ļauj automašīnās uzstādīt jaunākās paaudzes izplūdes gāzu apstrādes sistēmas. Līdz šim tas nebija pilnībā iespējams, jo šādas sistēmas ir jūtīgas pret sēru. Tāpat tas ļauj attīstīt tādas motoru tehnoloģijas, kurās paredzēts izmantot „liesu” degmaisījumu, palielinot degvielas ekonomiju.

Papildus informācija par degvielu bez sēra

Latvijā patlaban sastopams nepatiess pieņēmums – samazināts sēra saturs kaitē motoram.

Mīts, ka sērs dīzeļdegvielā eļļo sūkni un inžektorus radies tāpēc, ka, uzsākot ražot dīzeļdegvielu ar zemu sēra saturu, tiešām tika atklāta problēma ar nepietiekošu eļļošanu. Taču sērs nav tas, kas eļļo. Samazinot sēra saturu dīzeļdegvielā, degvielas ražošanas procesā reizē ar sēru no degvielas tiek izvadītas arī eļļojošās daļiņas un degviela kļūst "sausa".

Dīzeļmotorā augstspiediena sūknis un degvielas inžektori ir pakļauti īpašiem darbības režīmiem. Mehāniskās daļas gan sūknī, gan inžektoros papildus eļļotas netiek. Eļļošana un attiecīgi arī šo detaļu izdilums ir tieši atkarīgs no tā, cik eļļojoša ir pati dīzeļdegviela.

Tāpēc, lai nodrošinātu dīzeļdegvielas eļļotspēju saskaņā ar Eiropas Savienībā spēkā esošo standartu (EN590), jau naftas pārstrādes rūpnīcā dīzeļdegvielai pēc attīrīšanas no sēra tiek pievienotas speciālas piedevas.

Benzīna motora degvielas padeves sistēmas konstrukcija ir atšķirīga no dīzeļmotora un tā neprasa papildus eļļošanu.
 
Visi komentāri
 
255048. viesis 3.aprīlis 2008 10:08
0 0 Atbildēt

Ne jau benciinam tas seers,bet diizeldegvielai.

255052. viesis 3.aprīlis 2008 10:35
0 0 Atbildēt

Vai tad nebija raksts tepat,ka Rubesa vairs nav Statoil Latvija izpilddirektore?

255053. viesis 3.aprīlis 2008 10:39
0 0 Atbildēt

to 255048(kemi)

No 1.aprīļa SIA "Latvija Statoil" tirdzniecībā ieviesīs videi draudzīgāku benzīnu, kas nesatur sēru.

Gada otrajā pusē "Statoil" plāno ieviest tirdzniecībā arī bezsēra dīzeļdegvielu.

P.S. Atsauce uz resursu : www.financenet.lv/printArticle.php?id=180849

255055. viesis 3.aprīlis 2008 10:46
0 0 Atbildēt

statoil neieviesiis pirceejiem draudziigaakas cenas? :D

255056. viesis 3.aprīlis 2008 10:48
0 0 Atbildēt

Veelreiz saku-benziinaa seers nekad nav bijis.Tie finansisti un zurnaalisti vnk nesaprot ko saka.

255058. viesis 3.aprīlis 2008 11:01
0 0 Atbildēt

nu beļģ

Lietojot benzīnu bez sēra, tiek samazināts oglekļa dioksīda izmešu daudzums, jo šādai degvielai ir lielāka enerģijas atdeve, tāpēc dzinējs to patērē mazāk, kas savukārt, samazina gaisa piesārņojumu. Otrkārt, darbinot dzinēju ar benzīnu bez sēra, pagarinās automašīnas gāzu izplūdes sistēmas mūžs, jo izplūdes gāzes mazāk satur arī citas kaitīgas vielas - kā slāpekļa oksīdu (NOx), oglekļa monoksīdu (CO) un ogļūdeņradi (HC).

šitam apgalvojumam klāt vajadzēt kādu tehniskās unicersitātes profesora parakstu un man būtu viss skaidrs arī par latvijas izglītības sistēmu :D:D:D:D

255059. viesis 3.aprīlis 2008 11:07
0 0 Atbildēt

255056. viesis (KEMI) 03.04.2008 10:48

nomierinies.... ir ir sērs arī benzīnā

tikai degvielā esošā sēra daudzuma ietekme uz NO/CO/HC nav izmērāma ar patreizējā brīdī cilvēces rīcībā esōsajiem mērinstrumentiem :D:D:D

255063. viesis 3.aprīlis 2008 11:12
0 0 Atbildēt

Jums tie salaatinji kurus juus tirgojat ir videi nedraudziigaaki pat pa benziinu :) Viens karotes pikuciits salaatu iepakots milziigaa, biezaa plastmasas traukaa :D

255064. viesis 3.aprīlis 2008 11:13
0 0 Atbildēt

to 255056(kemi)

Droši vien arī Mažeiķu naftā visi duraki - neko nesaprot.......... :))

...........Bez tam, benzīnā, ko tagad pārdod SIA „”Mažeiķu nafta” Tirdzniecības nams”, sēra saturs ir samazināts 3 reizes – līdz 50 miligramiem uz vienu kilogramu (50 ppm).

Resurss : www.mnth.lv/content.php?pid=7#es

255067. viesis 3.aprīlis 2008 11:20
0 0 Atbildēt

Nu labi.Kad es maaciijos-1989gadaa.tika maaciits,ka benziina vieniigais ir tetraetilsvins.Atvainojos,ja kaadu aizskaaru.

255068. viesis 3.aprīlis 2008 11:25
0 0 Atbildēt

to 255067(kemi)

Aizskāri ja nu vienīgi Baibu R. :))

255091. viesis 3.aprīlis 2008 17:44
0 0 Atbildēt

"Statoil pilnībā pāriet uz videi draudzīgāku benzīnu "

Tā ņēma un uzreiz pārgāja, izsūknēja tukšus rezervuārus, gan DUSos, gan termināļos, izskaloja un salēja iekšā bezsvina benzīnu, nuja, es uzreiz noticēju :D

255105. viesis 4.aprīlis 2008 10:02
0 0 Atbildēt

.."Pirmo reizi Latvijas auto braucējiem benzīns bez sēra kļuva pieejams pirms trim gadiem, kad SIA „Latvija Statoil” parasto 98Ultima benzīnu aizstāja ar 98Ultima bez sēra."...

Nu jā ....98Ultima ir vienīgais benzīns ar kuru visi auto man iet sliktāk nekā ar 95U vai 95E vai Nestes 95E ....visu laiku nevarēju saprast kāpēc tā......jāsāk aizdomāties vai pie vainas nav vides draudzība

255111. viesis 4.aprīlis 2008 12:23
0 0 Atbildēt

staķiks sāks atgādināt dzērāju, kurš visiem uzmācas ar savu draudzību.

:D ...ti meņa ņe uvažaješ?

255114. viesis 4.aprīlis 2008 13:48
0 0 Atbildēt

255048. viesis (KEMI) 03.04.2008 10:08

Ne jau benciinam tas seers, bet diizeldegvielai.

Arī autogāzē ir sērs, putekļu un plēksnīšu formā. Tas ir tas, kas aizķēza gāzes filtru.

255119. viesis 4.aprīlis 2008 18:15
0 0 Atbildēt

Jo vairāk Statoil tirgo savas tefteļmaizas, jo mazāk tiek pirkta degviela. Tas nozīmē, ka barības tirgošana DUS (jebkurā), ir videi draudzīga. Un degvielas pircēju Statoilā paliek arvien mazāk.

255128. viesis 7.aprīlis 2008 8:51
0 0 Atbildēt

Sēra dioksīds (SO2) ir viena no skābēm.....

=============

Žurnālistiem kas neko nejēdz no 7.klases ķīmijas nevajadzētu rakstīt par tehniskām lietām.

Šitāds murgojums sen nebija patrāpījies.

:D

255132. viesis 7.aprīlis 2008 9:38
0 0 Atbildēt

Bet vai tad auto motorīši priecāsies par šo ziņu, škiet ka nē !!!

255133. viesis 7.aprīlis 2008 10:41
0 0 Atbildēt

nezinu gan, uz kādu tur videi draudzīgāku degvielu tas Štātoils ir pārgājis, taču degvielas kvalitāte viņiem ir joprojām vissliktākā iekš LV. īpaši tas attiecas dīzeli :z

255195. viesis 7.aprīlis 2008 23:20
0 0 Atbildēt

Žēl to ļaužu,kas stāv garajās statoilburgerēdāju rindās lai norēķinātos par to draņķi ko tikko ielējis savas mašīnas bākā. Es pat ar nomas mašīnu staķikam netuvojos kur nu vēl ar savējo

255259. viesis 10.aprīlis 2008 13:46
0 0 Atbildēt

255067. viesis (KEMI) 03.04.2008 11:20

Nu labi.Kad es maaciijos-1989gadaa.tika maaciits, ka benziina vieniigais ir tetraetilsvins.Atvainojos, ja kaadu aizskaaru.

-------------------------------------

TES - jaa pareizi. Tad Eiropaa, veel jo mazaak PSRS, benziiniem nelika klaat MTBE un ETBE, to joku savulaik izgudroja amerikaani, taa saciit leeti un dusmiigi. Tagad shitos produktus pievieno benziiniem visaa pasaulee. Toties PSRS laikos augstaako marku benziiniem, tjipa pats krutaakais bija A95 Ekstra, pievienoja taadas vielas, kaa benzolu un toluolu - speeciigi antidetonatori, bet veel 1980-o beigaas tika atziiti par kancerogeenaam vielaam un to izmantoshana tika izbeigta.Atpaziit tos benziinus vareeja peec specifiskas saldenas smarzhas.Muusu dienaas ir veel citi antidetonatori...atminu, padomjlaikaa benziinam lika klaat azh naftaliinu , bodee pacinja maksaaja smiekla naudu, bet populaaraak bija likt divas galvas bliives un zaagjeet ar savu Zhiguli ar A76 :-) Tiesa, ja bija iepeeja tikt pie lielaakiem daudzumiem, no ZILinju shoferiem, piemeeram ...

255266. viesis 10.aprīlis 2008 23:03
0 0 Atbildēt

Ar nepacietību gaidu īsto bezsēra dīzeli, kad dzinējs beidzot rādīs, ko Štutgarte paredzējusi!

www.numur1.lv

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjautots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 3

km.hiAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 1

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti