Atbalsts elektromobiļu iegādei Latvijā no 2022. gada – mīti un patiesība 15

 

Foto: iAuto.lv

BIMAB | 15.septembris 2021 14:26

Mīts: Latvijas valdība nedraudzējas ar realitāti.

Latvijas valdības pieteiktās elektromobiļu un lādējamo hibrīdu iegādes atbalsta programmas izstrādē kā prototips ir izmantots Lietuvas atbalsta programma: no 2020. g. 20. aprīļa līdz 2021.  gada 1. februārim Lietuvā varēja iesniegt pieteikumu subsīdijai jauna un lietota elektroauto iegādei – attiecīgi 4'000 un 2'000 euro apmērā. Kopumā projektam bija paredzēti 5 miljoni euro. Kā redzam, mūsu kaimiņi jau dara to, ko Latvijas valdība plāno uzsākt no 2022. gada. Tātad, Latvijas valdības lēmums par atbalsta programmu vieglā transporta elektrificēšanai saskan ar pārticības ziņā līdzvērtīgas kaimiņvalsts – Lietuvas – lēmumu.

2021. gadā Lietuvas Vides ministrija paziņoja, ka no 8. jūnija pieņems juridisko personu pieteikumus subsīdijām par jaunu elektrisko transportlīdzekļu iegādi. Vienam transportlīdzeklim var iegūt pat 11'000 euro lielu atbalstu. Atbalstam kopumā piešķirti 5 miljoni euro. Kāpēc Lietuvā tāda centība? Kāpēc Lietuvas valdība nospraudusi mērķi – 46'000 elektromobiļi 2025. gadā, kas, pārrēķinot proporcionāli esošajiem autoparkiem, Latvijā atbilstu ap 23'000. Iespējams, daļēju atbildi sniedz Latvijas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvais ziņojums "Par atbalstu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (2.lp.): 2019. gadā vieglās pasažieru (M1) un vieglās kravas (N1) automašīnas Latvijā radīja aptuveni 67 % no kopējām autotransporta sektora siltumnīcefekta gāzu emisijām, un kravas automašīnas un autobusi – tikai 32,4 %.

Protams, proporcionāli klimatu iespaidojošās siltumnīcefekta gāzes – CO2 – emisijām, autotransporta izpūtēju caurules izvada arī cilvēka veselībai kaitīgās gāzes un cietās sīkdaļiņas. Būtiski, ka autotransporta radītie kaitīgie izmeši rodas tiešā satiksmes dalībnieku – autobraucēju, velobraucēju, gājēju – tuvumā.

Mīts: atbalsts elektromobiļu iegādei – turīgo ļaužu apdāvināšana.

Jauna elektromobiļa, kam pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 50'000 euro bez PVN, atbalsts paredzēts 4'500 euro. Atbalsta programmas kritiķi mēdz pieminēt tikai šo augstāko robežu – 50'000 euro bez PVN, bet Latvijā nopērkami arī lētāki jauni elektromobiļi, piem., (euro, cenas ar PVN):

·         Volkswagen: e-Up! – 24'615, VW ID.3 – 32'990, VW ID.4 – 39'400;

·         Opel:  Corsa-e – 30'330, Mokka-e – 32'400;

·         Hyundai KONA Electric – 31'990.

Atbalsts 2250 euro apmērā paredzēts lietota elektromobiļa, kam zemākā cena ir 5'500 euro bez PVN, iegādei. Būtiski, ka apmēram 50% no Latvijā reģistrētajiem elektromobiļiem tiek iegādāti kā lietoti, ar cenu sākot no apmēram 6'000 euro ar PVN. Vēl 1'000 euro varēs saņemt par apstrādes uzņēmumam nodotu automobili.

Atbalsta programma komersantus motivēs attīstīt uzlādes infrastruktūru, kā arī elektromobiļu servisu.

Mīts: elektroauto iegādes atbalstu apmaksās nodokļu maksātāji.

Patiesībā atbalsta līdzekļus – 10 milj. – veidos ieņēmumi no emisijas kvotu pārdošanas, Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta, un šos līdzekļus drīkst izlietot tikai siltumnīcefekta gāzu, t.sk., CO2, emisiju samazināšanai.

 
15 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Asaris 15.septembris 2021 14:56
16 6 Atbildēt

Griestiem nevajadzēja būt 35k? Vai tiešām piparam kas var atļauties autiņu pa 60k vajag dot pabalstiņu? Tiešām? Varbūt ieliekat viņam arī pārtikas paku trūcīgajiem viņa jaunās Teslas vai Mersedes bagāžniekā?

nomiks 15.septembris 2021 15:46
7 3 Atbildēt

Ja nemaldos, LV likumprokjektā paredzēts minimālais gada nobraukums, lai saņemtu atbalstu (15 vai pat 20 kkm gadā). Tā kā šādus auto pārsvarā pērk kā otro vai pat trešo auto ģimenē, domāju, ka šiem kritērijiem nepaies apakšā lielākā daļa e-auto. Arī manā gadījumā.

650 15.septembris 2021 16:41
5 3 Atbildēt

Jā.Pirms kāda laika lohiem stāstīja, ka esošo elektrouzlādes punktu ieviešana ir modenākais ceļš uz ilgtermiņa labklājību.Tagad izrādās, ka viss līdz šim uzstādītais pa lielam stāv dīkā un pēc fakta ir jau sen novecojis fufelis.Kam ir nauda- tas lādē mājās.Izrādās,reti kurš brīvprātīgi grib kaut kādas n-tās sundas pavadīt benzīntanka burgernīcā un/vai attejā.

No vienas puses kladzina kia kosmoplānu nodaļas pārstāvis- mūsu izstrādājumi tagad uzlādējas dažu min laikā,parīt jau lādēsim 6900MW pa bezvadiem.Jūsu saceltās stacijas vairs nekam neatbilst.Fui.

Staciju ieviešanas virsvadonis blakus rakstā laipni piebalso- tagad (no jauna..) būvēsim to Jaunāko.Ok.Kuŗš maksās par šo visu riņķadanci- šaubu nav, vane, cien.L...?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti1111

Mercedes: cilvēkveidīgie roboti cilvēku vietā

Mercedes-Benz rūpnīcās ieradīsies cilvēkveidīgie roboti, kas aizstās cilvēkus smagākos ikdienas darbos. Pagaidām tas ir eksperiments. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.Unyx – sportisks krosovers Ķīnas tirgum 4

Volkswagen ID.Unyx ir gandrīz tas pats Cupra Tavascan, tomēr ne gluži. Lasīt vairāk

 

Elektriskā Škoda Epiq par 25 000 eiro ieradīsies 2025. gadā (+ FOTO) 15

Čehijas autobūves uzņēmums Škoda gatavo elektrisku mazauto, kas būs pievilcīgs arī cenu ziņā. Lasīt vairāk

 

Visu laiku jaudīgākais Volkswagen universāls – vēl viens elektriskais GTX saimes modelis (+ FOTO) 13

Reizē ar ID.3 GTX debitējis vēl viens šīs saimes modelis – ID.7 GTX Tourer. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti