Atbalsts elektromobiļu iegādei Latvijā no 2022. gada – mīti un patiesība 15

 

Foto: iAuto.lv

BIMAB | 15.septembris 2021 14:26

Mīts: Latvijas valdība nedraudzējas ar realitāti.

Latvijas valdības pieteiktās elektromobiļu un lādējamo hibrīdu iegādes atbalsta programmas izstrādē kā prototips ir izmantots Lietuvas atbalsta programma: no 2020. g. 20. aprīļa līdz 2021.  gada 1. februārim Lietuvā varēja iesniegt pieteikumu subsīdijai jauna un lietota elektroauto iegādei – attiecīgi 4'000 un 2'000 euro apmērā. Kopumā projektam bija paredzēti 5 miljoni euro. Kā redzam, mūsu kaimiņi jau dara to, ko Latvijas valdība plāno uzsākt no 2022. gada. Tātad, Latvijas valdības lēmums par atbalsta programmu vieglā transporta elektrificēšanai saskan ar pārticības ziņā līdzvērtīgas kaimiņvalsts – Lietuvas – lēmumu.

2021. gadā Lietuvas Vides ministrija paziņoja, ka no 8. jūnija pieņems juridisko personu pieteikumus subsīdijām par jaunu elektrisko transportlīdzekļu iegādi. Vienam transportlīdzeklim var iegūt pat 11'000 euro lielu atbalstu. Atbalstam kopumā piešķirti 5 miljoni euro. Kāpēc Lietuvā tāda centība? Kāpēc Lietuvas valdība nospraudusi mērķi – 46'000 elektromobiļi 2025. gadā, kas, pārrēķinot proporcionāli esošajiem autoparkiem, Latvijā atbilstu ap 23'000. Iespējams, daļēju atbildi sniedz Latvijas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvais ziņojums "Par atbalstu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (2.lp.): 2019. gadā vieglās pasažieru (M1) un vieglās kravas (N1) automašīnas Latvijā radīja aptuveni 67 % no kopējām autotransporta sektora siltumnīcefekta gāzu emisijām, un kravas automašīnas un autobusi – tikai 32,4 %.

Protams, proporcionāli klimatu iespaidojošās siltumnīcefekta gāzes – CO2 – emisijām, autotransporta izpūtēju caurules izvada arī cilvēka veselībai kaitīgās gāzes un cietās sīkdaļiņas. Būtiski, ka autotransporta radītie kaitīgie izmeši rodas tiešā satiksmes dalībnieku – autobraucēju, velobraucēju, gājēju – tuvumā.

Mīts: atbalsts elektromobiļu iegādei – turīgo ļaužu apdāvināšana.

Jauna elektromobiļa, kam pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 50'000 euro bez PVN, atbalsts paredzēts 4'500 euro. Atbalsta programmas kritiķi mēdz pieminēt tikai šo augstāko robežu – 50'000 euro bez PVN, bet Latvijā nopērkami arī lētāki jauni elektromobiļi, piem., (euro, cenas ar PVN):

·         Volkswagen: e-Up! – 24'615, VW ID.3 – 32'990, VW ID.4 – 39'400;

·         Opel:  Corsa-e – 30'330, Mokka-e – 32'400;

·         Hyundai KONA Electric – 31'990.

Atbalsts 2250 euro apmērā paredzēts lietota elektromobiļa, kam zemākā cena ir 5'500 euro bez PVN, iegādei. Būtiski, ka apmēram 50% no Latvijā reģistrētajiem elektromobiļiem tiek iegādāti kā lietoti, ar cenu sākot no apmēram 6'000 euro ar PVN. Vēl 1'000 euro varēs saņemt par apstrādes uzņēmumam nodotu automobili.

Atbalsta programma komersantus motivēs attīstīt uzlādes infrastruktūru, kā arī elektromobiļu servisu.

Mīts: elektroauto iegādes atbalstu apmaksās nodokļu maksātāji.

Patiesībā atbalsta līdzekļus – 10 milj. – veidos ieņēmumi no emisijas kvotu pārdošanas, Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta, un šos līdzekļus drīkst izlietot tikai siltumnīcefekta gāzu, t.sk., CO2, emisiju samazināšanai.

 
Visi komentāri
 
Asaris 15.septembris 2021 14:56
16 6 Atbildēt

Griestiem nevajadzēja būt 35k? Vai tiešām piparam kas var atļauties autiņu pa 60k vajag dot pabalstiņu? Tiešām? Varbūt ieliekat viņam arī pārtikas paku trūcīgajiem viņa jaunās Teslas vai Mersedes bagāžniekā?

nomiks 15.septembris 2021 15:46
7 3 Atbildēt

Ja nemaldos, LV likumprokjektā paredzēts minimālais gada nobraukums, lai saņemtu atbalstu (15 vai pat 20 kkm gadā). Tā kā šādus auto pārsvarā pērk kā otro vai pat trešo auto ģimenē, domāju, ka šiem kritērijiem nepaies apakšā lielākā daļa e-auto. Arī manā gadījumā.

ArnisET 15.septembris 2021 19:21
0 0 Atbildēt

Cik zinu, elektromobiļus, jaunus un lietotus, pārsvarā pērk, lai ikdienā brauktu uz darbu, tāpēc konkursa noteikumu projektā noteiktie 13000 km gadā un 52000 km četros gados ir reāli gan jauniem, gan lietotiem e-auto.

qwerty 16.septembris 2021 9:53
5 0 Atbildēt

Ja uz darbu jābrauc 10km, tad nevar gan.

Un šis bieži vien ir otrā uz darbu draucamā un pilsētas robežās lietojāmā auto mērķis.

Lai savāktu 13000 darba dienās, ir jānobrauc 50km dienā nevienu darba dienu neizlaižot.

650 15.septembris 2021 16:41
5 3 Atbildēt

Jā.Pirms kāda laika lohiem stāstīja, ka esošo elektrouzlādes punktu ieviešana ir modenākais ceļš uz ilgtermiņa labklājību.Tagad izrādās, ka viss līdz šim uzstādītais pa lielam stāv dīkā un pēc fakta ir jau sen novecojis fufelis.Kam ir nauda- tas lādē mājās.Izrādās,reti kurš brīvprātīgi grib kaut kādas n-tās sundas pavadīt benzīntanka burgernīcā un/vai attejā.

No vienas puses kladzina kia kosmoplānu nodaļas pārstāvis- mūsu izstrādājumi tagad uzlādējas dažu min laikā,parīt jau lādēsim 6900MW pa bezvadiem.Jūsu saceltās stacijas vairs nekam neatbilst.Fui.

Staciju ieviešanas virsvadonis blakus rakstā laipni piebalso- tagad (no jauna..) būvēsim to Jaunāko.Ok.Kuŗš maksās par šo visu riņķadanci- šaubu nav, vane, cien.L...?

ArnisET 15.septembris 2021 19:16
1 0 Atbildēt

Ātrās (lieljaudas) uzlādes izmanto līdz 5-10% no visām uzlādēm - tā ir pasaules pieredze. Šādas uzlādes stacijas ir nepieciešamas, lai varētu droši braukt ar dažādu modeļu elektromobiļiem dažādos apstākļos.

e-mobi tīkla stacijas nav novecojušas, un ir ar salīdzinoši mazām uzturēšanas izmaksām, jo par uzstādīto elektroenerģijas jaudu ir jāmaksā.

650 15.septembris 2021 22:31
2 0 Atbildēt

Jā jā.Prottams.Es nepazīstu nevienu e-auto īpašnieku, kurš labprātīgi lādētu ārpus mājas.Nezinu nevienu, kurš ar šo suudu būtu braucis uz ārzemēm un 16x pa ceļam stājies.Priekš tam gandrīz visiem ir "otrs" auto.

Tas, ka "passaules" pieredze- ok, lai MAKSĀ par to TIE, kuriem tas ienteresē.Lai uzstādītāji un moderno/beidzamo brīnumbateriju ražotāji par SAVU naudu izstāda un mēģina "nākotnē/pelnīt".Jā.

Nevis ka par šo mistisko izredzētajiem paredzēto atrāvienu samaksās visilohil.lv, ieskaitot tos, kuriem tas nefig neinteresē un kam nafig to nevajag.Visdrīzāk, (kārtējotreiz!) uzvārīsies visu rangu ieviesēji un apguvēji.

Savukārt tie, kuri massveidā brauc ar nupat svaigi statistiski "izrēķinātajiem" 11-29g.v. hlamiem, turpinās ar viņiem braukt vēl jo smirdīgāk un gādīgi pa riņķi nodot šo "tehnoloģiju" sev līdzīgajiem, turpinot dzīvot no rokas/mutē.Viņiem pofig uz šo mākslīgi uzstumto fufeli, ka 1,5k vērto hlamu īpašnieki tagd ieķīlās savu malkasšķūni un ņems līzingā 37k vērtu elektro.

Krotow 16.septembris 2021 1:15
1 0 Atbildēt

Tak neko viņi tur neķīlās. Vnk aizbrauks uz rietumiem.

ArnisET 16.septembris 2021 7:37
0 0 Atbildēt

Kāpēc Lietuvā un Igaunijā atbalsta elektromobiļu iegādi?

650 16.septembris 2021 14:18
0 0 Atbildēt

Ar ko Lietuva atšķiras melu un demagoģijas jomā? Ar to, ka tā ir absolūts EU līderis nojaato hlamu ievešanā, sadauzīto 1/no/3 salīmēšanā un tālāktirgošanā?

Caur kuru EU ostu msssveidā un visvairāk tiek EU ieimportēti (bieži AR izvairīšanos no nod. nomaksas pilnā apmērā..) ASV slīkušie un dauzītie hlami? Šeit tev dauzitam suudam vides dienests ielīdīs ar mikroskopu bamperī un izpūtējā, bet tur ieved visu pēc kārtas un ir ok! Pus valsts tur strādā uz šo industriju,turklāt lielākā daļa to dara (joprojām!) tumši un pelēki.

Tagad viņi atbalstīs elektro.Ok.Formāli demonstratīvi iztērējot "lietas labad" dažus 5milj, bet fonā turpinot to pašu agrāko.Jā.

Kā Jūs domājiet- cik lielā mērā šis atbalsts (ta kaut tas būtu vai 10k) tādu vidējo 1,5k vērta hlama īpašnieku "pietuvina" 37k vērta elektro iegādei?? CIK lielā mērā visa šī ažiotāža "paceļ" vidējā LV autobraucēja dzīveslīmeni un materiālo rocibu ???

ArnisET 16.septembris 2021 19:15
0 1 Atbildēt

Elektromobiļu "ažiotāža paceļ" visu iedzīvotāju dzīves līmeni, jo samazina cilvēka veselībai kaitīgo gaisa piesārņojumu (veselības/ārstniecības sistēmas izmaksas), kā arī spiež uz fosilās degvielas cenu. Protams, vēl CO2 samazinājums, kas ietekmē klimatu.

Veco auto īpašnieki pirks lietotos elektromobiļus.

650 16.septembris 2021 23:03
1 1 Atbildēt

Vecu elektromobīli var šodien atļauties pirkt tikai atsevišķas personas.Ar krietnu atsauci uz ...

Viens apritē atstāts tas 1-2k vērtais bez-izpūtēja hlams šo gaisu indē daudzkārt lielākā mērā, nekā jēgas no padsmit k vērta "esošā" a/m apmaiņas pret jaunu elektro.Nerunājot par eksemplāriem pa 350,- "ar derīgu TA".Turklāt, tieši šī hlamu kategorija noteikti ka tiek izmantota reālai ikdienas braukšanai.Plus vēl vairumā gadījumu ar to var veiksmīgi iziet arī "nākamo" TA.

ArnisET 17.septembris 2021 11:12
0 0 Atbildēt

Piekrītu, galvenais nav auto vecums, bet gan tehniskais stāvoklis. Manuprāt, sabiedrībai noteiktāk jāpieprasa auto izplūdes sistēmas atbilstības kontroli: kvēpu filtrus izgriež arī salīdzinoši jauniem auto.

650 17.septembris 2021 13:11
0 0 Atbildēt

Nepiekritīšu.Šodien tas vairs nav modē.Pajauns un padārgs auto kļūst par nelikvīdu, ja tam ir izgriezts Dpf.

"PĪeprasīt" nevienam ierēdnim neko šodien vairs NAV iespējams.Tie ir attālinājušies kosmiski tālu no sabiedrības (lohiem, nespeciālistiem..) un šis precess ir gandrīz neatgriezenisks.

Acīmrdzama nepārprotama cūcība, nekaunības,demagoģijas un savtīga aprēķina triumfs jebkurā lietā un vietā..Kam "vajag", tas deklamē ekoloģiju un elektrību, pa to laiku cits massveidā iekasē no lohiem par TA un joprojām kautrējas tiem iebāzt pirkstu/dziļāk trubā un konstatēt dpf-a neesamību.Jā.

msh 17.septembris 2021 12:30
0 0 Atbildēt

Nekādu problēmu - mašīnām kas vecākas par 2005. gadu sāks celties vērtība

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 19

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti