Mīts: Latvijas valdība nedraudzējas ar realitāti.
Latvijas valdības pieteiktās elektromobiļu un lādējamo hibrīdu iegādes atbalsta programmas izstrādē kā prototips ir izmantots Lietuvas atbalsta programma: no 2020. g. 20. aprīļa līdz 2021. gada 1. februārim Lietuvā varēja iesniegt pieteikumu subsīdijai jauna un lietota elektroauto iegādei – attiecīgi 4'000 un 2'000 euro apmērā. Kopumā projektam bija paredzēti 5 miljoni euro. Kā redzam, mūsu kaimiņi jau dara to, ko Latvijas valdība plāno uzsākt no 2022. gada. Tātad, Latvijas valdības lēmums par atbalsta programmu vieglā transporta elektrificēšanai saskan ar pārticības ziņā līdzvērtīgas kaimiņvalsts – Lietuvas – lēmumu.
2021. gadā Lietuvas Vides ministrija paziņoja, ka no 8. jūnija pieņems juridisko personu pieteikumus subsīdijām par jaunu elektrisko transportlīdzekļu iegādi. Vienam transportlīdzeklim var iegūt pat 11'000 euro lielu atbalstu. Atbalstam kopumā piešķirti 5 miljoni euro. Kāpēc Lietuvā tāda centība? Kāpēc Lietuvas valdība nospraudusi mērķi – 46'000 elektromobiļi 2025. gadā, kas, pārrēķinot proporcionāli esošajiem autoparkiem, Latvijā atbilstu ap 23'000. Iespējams, daļēju atbildi sniedz Latvijas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvais ziņojums "Par atbalstu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (2.lp.): 2019. gadā vieglās pasažieru (M1) un vieglās kravas (N1) automašīnas Latvijā radīja aptuveni 67 % no kopējām autotransporta sektora siltumnīcefekta gāzu emisijām, un kravas automašīnas un autobusi – tikai 32,4 %.
Protams, proporcionāli klimatu iespaidojošās siltumnīcefekta gāzes – CO2 – emisijām, autotransporta izpūtēju caurules izvada arī cilvēka veselībai kaitīgās gāzes un cietās sīkdaļiņas. Būtiski, ka autotransporta radītie kaitīgie izmeši rodas tiešā satiksmes dalībnieku – autobraucēju, velobraucēju, gājēju – tuvumā.
Mīts: atbalsts elektromobiļu iegādei – turīgo ļaužu apdāvināšana.
Jauna elektromobiļa, kam pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 50'000 euro bez PVN, atbalsts paredzēts 4'500 euro. Atbalsta programmas kritiķi mēdz pieminēt tikai šo augstāko robežu – 50'000 euro bez PVN, bet Latvijā nopērkami arī lētāki jauni elektromobiļi, piem., (euro, cenas ar PVN):
· Volkswagen: e-Up! – 24'615, VW ID.3 – 32'990, VW ID.4 – 39'400;
· Opel: Corsa-e – 30'330, Mokka-e – 32'400;
· Hyundai KONA Electric – 31'990.
Atbalsts 2250 euro apmērā paredzēts lietota elektromobiļa, kam zemākā cena ir 5'500 euro bez PVN, iegādei. Būtiski, ka apmēram 50% no Latvijā reģistrētajiem elektromobiļiem tiek iegādāti kā lietoti, ar cenu sākot no apmēram 6'000 euro ar PVN. Vēl 1'000 euro varēs saņemt par apstrādes uzņēmumam nodotu automobili.
Atbalsta programma komersantus motivēs attīstīt uzlādes infrastruktūru, kā arī elektromobiļu servisu.
Mīts: elektroauto iegādes atbalstu apmaksās nodokļu maksātāji.
Patiesībā atbalsta līdzekļus – 10 milj. – veidos ieņēmumi no emisijas kvotu pārdošanas, Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta, un šos līdzekļus drīkst izlietot tikai siltumnīcefekta gāzu, t.sk., CO2, emisiju samazināšanai.
Griestiem nevajadzēja būt 35k? Vai tiešām piparam kas var atļauties autiņu pa 60k vajag dot pabalstiņu? Tiešām? Varbūt ieliekat viņam arī pārtikas paku trūcīgajiem viņa jaunās Teslas vai Mersedes bagāžniekā?