Auto tirdzniecībā, tostarp īpaši lietoto auto segmentā, pēdējā pusotra gada laikā situācija ir stabilizējusies, intervijā aģentūrai LETA sacīja lietoto auto tirgotāja "Longo Group" valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps.
Viņš norādīja, ka pēdējo piecu gadu laikā ir piedzīvotas dažādas fāzes gan ekonomikā kopumā, gan tirdzniecībā, tostarp automašīnu tirdzniecībā.
"Viss sākās ar Covid-19 pandēmiju, kad uz laiku daudzas auto rūpnīcas bija ciet. Turpmāk tika īstenotas plašas atbalsta programmas, kas nodrošināja papildu finanšu līdzekļu ienākšanu valstu ekonomikās, arī Latvijā, veicinot strauju pieprasījuma pieaugumu pēc precēm, tostarp automašīnām. Tas bija pirmais vilnis, kas savukārt radīja cenu pieaugumu, pastiprināja inflāciju," skaidroja Cērps.
Tāpat viņš atzīmēja, ka nākamais būtiskais posms bija kara sākums Ukrainā un EURIBOR likmju kāpums, kas attiecīgi palēnināja tirgus aktivitāti.
Cērps arī minēja, ka šobrīd situācija ir stabilizējusies.
"Īpaši šajā gadā neprognozēju, ka būs lielas izmaiņas. Tomēr paredzams, ka līdz ar Eiropas Centrālās bankas un arī pārējo lielvalstu procentu likmju samazināšanu tiks stimulēta ekonomika, kas varētu sekmēt automašīnu pieprasījuma pieaugumu," prognozēja "Longo Group" vadītājs.
Viņš arī stāstīja, ka Baltijas valstīs lietoto automašīnu tirgi ir ļoti līdzīgi - visās Baltijas valstīs joprojām dominē automašīnas ar dīzeļdzinējiem, kas ir redzams gan ikdienas satiksmē uz ielām, gan pieprasījumā lietoto auto segmentā. Taču nopietnākas izmaiņas nākamgad būs Igaunijas tirgū līdz ar jauno nodokļu sistēmu, kas mudinās cilvēkus izvēlēties daudz ekonomiskākus auto ar zemāku izmešu līmeni, jo tas būs finansiāli izdevīgāk.
Runājot par automašīnu cenām, "Longo Group" valdes priekšsēdētājs norādīja, ka cenas pēc pandēmijas pieauga, bet tad atkal samazinājās. "Ja salīdzina cenas tagad, tad tās ir 2019.gada līmenī, kam papildu nāk klāt arī vispārējā inflācija. Automašīnu cenas vidēji ir pieaugušas tādā pašā līmenī kā kopējais cenu līmenis," sacīja Cērps.
Pēc viņa prognozētā, būtiskas cenu izmaiņas šajā tirgū nav gaidāmas. "Nedomāju, ka cenas varētu būtiski mainīties. Lielākas svārstības varētu būt sagaidāmas lietotu elektroauto segmentā. Elektroauto ražošana un tehnoloģijas attīstās ļoti strauji. Tāpat tās būs atkarīgas no Eiropas Savienības lēmumiem un tā, kā auto ražotāji pielāgosies jaunajai realitātei tirgū," teica Cērps.