Trešdien, 2. jūlijā, Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) koordinācijas komitejā apstiprināti 2024. gada EISI projektu uzsaukuma rezultāti, kopumā piešķirot finansējumu 2,8 miljardu eiro apmērā 94 projektu īstenošanai.
Latvijai kopumā piešķirti 159,2 milj.eiro, finansējumu saņems Rail Baltica projekts prioritāro aktivitāšu īstenošanai, VAS “Latvijas dzelzceļš” dzelzceļa sistēmas modernizācijai un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” mobilitātes un drošības uzlabošanas projektu īstenošanai.
Rail Baltica projekta Latvijas prioritārajām aktivitātēm piešķirti 153,5 milj.eiro no kopumā projektam piešķirtajiem 295,5 milj.eiro. Plašāka informācija šeit.
Tāpat Eiropas Komisija (EK) atbalstījusi pārrobežu digitālās kapacitātes vadības projektu “Digital Capacity Management Implementation 2025-2029”, kopumā projekta īstenošanai piešķirot 45 milj.eiro EISI finansējuma. Projektā būs atbalsts infrastruktūras pārvaldītājiem dzelzceļa sistēmu modernizācijā, kopīgu telemātikas atsauces failu izstrādē un visu RNE (RailNetEurope) pārvaldīto centrālo sistēmu pabeigšanas un atjaunināšanas veicināšanā. Galvenais ieguvums būs dzelzceļa operāciju digitalizēta pārvaldība ES robežās un kopumā uzlabota telemātikas lietojumprogrammu sadarbspēja dzelzceļa kravu un pasažieru pārvadājumiem. Kopprojekta īstenotājs Latvijā ir VAS “Latvijas dzelzceļš”. Latvijas EISI daļa sastāda 4 milj.eiro (50% atbalsta intensitāte).
EK atbalstīja arī divus projektus, kuru īstenošanā piedalās VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (LVC).
Projektan “Traffic management Information Services upGRADe Europe” kopumā piešķirti 13,75 milj.eiro, tajā skaitā Latvijas daļa ir 844,6 tūkst.eiro un 422,3 tūkst.eiro ir EISI finansējums (50% atbalsta intensitāte). Projekta mērķis ir pārrobežu satiksmes informācijas pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana ceļu lietotājiem visā ES. Projekta ieguvums būs efektīvāka galvenā autoceļu tīkla izmantošana, kā arī uzlabota pieejamība un drošība.
Otrs projekts, kura īstenošanā piedalās LVC ir “VERKKO - European network for safer, greener, and digital traffic management, intermodal freight, and cross-border mobility improvements along the TEN-T corridors” ar kopējo EISI atbalstu 73,98 milj.eiro, kur Latvijas daļa ir 1,23 milj.eiro (50% atbalsta intensitāte). Projekta mērķis ir kooperatīvo ITS ( intelektuālās transporta un loģistikas sistēmas) pakalpojumu ieviešana 12 valstīs un vairākos pilsētu mezglos, lai uzlabotu ilgtspējīgu mobilitāti, digitālo satiksmes pārvaldības sistēmu un atbalstītu intermodālos kravu pārvadājumus un pārrobežu mobilitāti. Projekta galvenais ieguvums būs saskaņota un koordinēta kooperatīvo ITS pakalpojumu ieviešana, uzlabota digitālā infrastruktūra, mobilitāte un drošība TEN-T autoceļu tīklā.
Lažas raksts ar "kārtējo" absstrakto ciparsavārstījumu un mazsaprotamo kopējo domu.Nupat bija jezga ap to, ka "ceļu uzturēšanai" mums tikšot nogriezti daži nieka pacmit miļļonu, dēl kuriem tagad tur nevarēšot neko vairs ne greiderēt, nedz uzturēt.Tā dēvētajiem "lauciniekiem" ikkatrs izbrauciens no deklarētās dzīvesvietas izvērtīsies par pārdzīvojumu mašīnas piekarei un braucēja Zobu (un DibenKaula) tehniskajam stāvoklim.Viss tas rezultēsies reālos ZAUDĒJUMOS attiecībā uz reālo iedzīvotāju (lohu) makiem un nerviem.Bet tasnekas, kamtagad Viegli.Jā.
Nupat pa t24 runāja itin cienījams sakarīgs runātājs- autoceļu ABērziņš.Viņš sacīja konkrēti- ka nauda tiekot nogriezta un ka būšot reāla Dsā.Jā. Un te tagad pēkšņi (neznokurienes uzradies) uzrodas 2,8 miļļardi,kurus tagad kāds kārtējais apguvējs kārtējoreiz "apgūs"...