Aplūkojot jaunu automobiļu pārdošanas statistiku Eiropā, redzams, ka joprojām dominē kompaktklases modeļi. Daudziem šis tips ir optimāla izvēle, jo tiem ir pievilcīga cena, bagātīgs aprīkojums, kā arī kompakta virsbūve, kas ir ērti gan pilsētā, gan ārpus tās. Tomēr pašlaik elektrisks ir tikai viens no desmit populārākajiem modeļiem. Vai tuvākajā nākotnē tas varētu mainīties?
Kompaktauto joprojām ir topā
Saskaņā ar pētījumu kompānijas Jato statistiku par jaunu auto pārdošanu Eiropā 2024. gada pirmajā pusgadā pirmās piecas vietas ieņem kompaktklases pārstāvji: pirmais ir Dacia Sandero, kam seko Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen T-Roc krosovers un Peugeot 208. Kopumā Eiropā pārdoti vairāk nekā 603 000 šo modeļu. Bet vienīgais elektroauto pirmajā desmitniekā ir Tesla Model Y. Pēdējos sešos mēnešos pārdots nedaudz vairāk par 101 000 šī modeļa vienību, kas to ierindo astotajā vietā.
Galvenie šķēršļi, kas kavē elektromobiļu iekļūšanu pirmajā desmitniekā, ir augstā cena salīdzinājumā ar līdzvērtīgiem iekšdedzes modeļiem, kā arī samērā nelielā sniedzamība ar akumulatoru pilnu uzlādi.
Viens no pieprasītākajiem elektroauto ir Tesla Model Y. Tā popularitāti varētu izskaidrot fakts, ka jau bāzes versijā krosovera sniedzamība ar pilnu uzlādi ir 450 km (saskaņā ar WLTP). Tomēr cena vairs nav tik pievilcīga. Šī Tesla maksā aptuveni 45 000 eiro, turpretī, piemēram, Volkswagen T-Roc, kas atrodas pirmajā pieciniekā, bāzes versijā pieejams no aptuveni 30 000 eiro.
Tirgū jūtamas pārmaiņas
Jaunas vēsmas elektrisko mazauto jomā varētu mainīt Eiropā pārdotāko automobiļu rangu. Viens no jaunākajiem modeļiem, kas jau drīzumā varētu satricināt tirgu, ir Kia EV3, kuru Electrifying.com atzina par 2024. gada elektroauto. Eksperti slavēja EV3 par bagātīgo aprīkojumu, paredzamo sniedzamību un konkurētspējīgo cenu. Latvijā Kia EV3 versija ar 81 kWh akumulatoru, kas nodrošina pat 605 kilometru nobraukumu (WLTP), maksā gandrīz 39 990 eiro. Pēc valsts subsīdijas piemērošanas cena samazinās līdz 35 490 eiro.
Viens no pirmajiem latviešiem, kurš ārzemēs jau izmēģinājis EV3, bija Kursors.lv auto žurnālists Māris Gaugers. Viņš uzskata, ka tas ir cienīgs konkurēts visiem iekšdedzes analogiem, kas pagaidām vēl dominē tirgū.
“Ja Kia EV3 cena būtu nedaudz zemāka, tas noteikti būtu dižpārdoklis – par to nu nav šaubu. Bet arī ar šo cenu auto ir ļoti konkurētspējīgs. Ja mēs pat uz brīdi aizmirstam cenu vispār, tad šāda izmēra krosovers ar tādām fīčām ir retums, un tā ir lieliska iespēja iegūt izskatīgu auto, kas vizuāli diezgan pamatīgi atšķiras no saviem tuvākajiem konkurentiem,” skaidro Māris.
Akumulatora uzlādes ātrums joprojām ir ekonomiskās klases elektroauto Ahileja papēdis. Lai samazinātu izmaksas, daudzi ražotāji nepiedāvā ātro uzlādi, tāpēc šādu elektroauto sniedzamība bieži vien ir mazāka par 300 kilometriem. Šie modeļi parasti tiek pozicionēti kā pilsētas transports, taču daļai cilvēku ar to nav gana.
Kompakts elektroauto, kas spēj nobraukt 600 kilometrus un ātrajā stacijā no 10 līdz 80% uzlādējams 30 minūtēs, paver jaunus apvāršņus. Šāds modelis varētu kalpot kā ģimenes galvenais, nevis otrais auto.
Kas gaidāms nākotnē?
Lai gan pēdējos gados Eiropas tirgus šķietami ir sastindzis un topa augšgalā pastāvīgi ir vieni un tie paši modeļi, situācija kuru katru brīdi var mainīties, jo elektroauto tehnoloģijas attīstās un iekšdedzes spēkratiem tiek uzlikti aizvien jauni ierobežojumi, kā arī papildu nodokļi.
Tomēr Latvijā tirgus vēl nav sasniedzis lūzuma punktu. “Pagaidām mēs baudām milzīgu izvēles brīvību. Benzīna un dīzeļa automobiļiem nav ne stingru ierobežojumu, ne augstu nodokļu, tāpēc varam arī turpmāk ar tiem mierīgi braukt. Ja kāds vēlas, protams, var pirkt hibrīdu vai pilnībā elektrisku auto. Taču ir skaidrs, ka situācija pakāpeniski mainīsies, un galu galā arī mēs uz savas ādas izjutīsim, kā ir dzīvot ar stingriem ierobežojumiem. Piemēram, kad iebraukt pilsētas centrā drīkst tikai elektroauto. Tomēr līdz tam mums vēl ir laiks, un, ņemot vērā elektroauto attīstības tempu, tad jau tie, domājams, derēs visām vajadzībām,” uzskata Māris.
Lai gan pārmaiņas Latvijā notiek lēnāk nekā lielākajā daļā Eiropas, dažas tendences saglabāsies, tāpēc var visai droši teikt, ka kompaktie modeļi arī turpmāk būs popularitātes virsotnē, bet arvien vairāk no tiem būs pilnībā elektriski. Kā raksta Electrifying.com, šīs pārmaiņas varētu veicināt tieši tādi modeļi kā Kia EV3, kas piedāvā modernu elektrisko piedziņu, konkurētspējīgu cenu un kvalitāti.
To, kā mainīsies tirgus, rādīs laiks, taču jau tagad vairāki faktori liecina – briest lielas pārmaiņas. Tas skaidrojams ne tikai ar potenciālajiem iekšdedzes automašīnu ierobežojumiem, bet arī ar elektroauto attīstību, kas padarīs tos pieejamākus un mazāk tukšos mūsu maciņus.
Skaidro Māris. Milzīga izvēles brīvība - gribi, pērc folksvāģi. vari atļauties - pērc messeršmitu. Uzskata Māris.