Ventspils osta jau tagad var piedāvāt atbilstošu pakalpojumu atkrastes vēja parku attīstītājiem, aģentūru LETA informēja Ventspils Brīvostas pārvaldes sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Ieviņa.
Nīderlandes kompānijas "Witteveen+Bos" pētījumā par Ventspils ostas pielāgošanu atkrastes vēja parku apkalpošanai secināts, ka visa potenciāla jēgpilnai izmantošanai Ventspils ostā nepieciešams uzbūvēt no izmaksu un izmantošanas viedokļa efektīvu termināli Ziemeļu mola rajonā.
Ventspils brīvostas pārvaldnieka vietnieks Igors Udodovs norāda, ka enerģētiskās neatkarības un klimata neitralitātes mērķu sasniegšanai Baltijas jūras reģionā attīstās atjaunojamās enerģijas projekti, kas ir ne tikai pavērsiens enerģētikā, bet arī maina veidu, kā ostas var dot savu pienesumu kopējā ekonomikas noturēšanas un attīstīšanas procesā.
"Ja vairāk nekā gadsimtu Ventspils osta galvenokārt kalpoja par fosilās enerģijas nodrošināšanas tranzīta punktu, tad tagad tā paralēli esošajiem darbības virzieniem var transformēties par enerģijas ostu daudz plašākā tvērumā - te mēs runājam par atjaunojamo enerģiju, ūdeņraža ekonomiku, arī Latvijas produktu eksportu," skaidro Udodovs.
Viņš informē, ka osta izvēlējusies attīstības ceļu iet pakāpeniski, sākot ar esošo iespēju un potenciāla izvērtējumu. Pateicoties kopīgam darbam ar šajā jomā starptautiski pieredzējušo kompāniju "Witteveen+Bos" ostai ir gatavs plāns, pamatojums un aprēķini tam, lai atkrastes vēja parki varētu saņemt Ventspilī iespējami labāko pakalpojumu.
Atkrastes vēja parku apkalpošanai ir nepieciešama sauszemes tehniskās apkopes bāze - potenciāli Ventspils osta atrodas visizdevīgākajā un tuvākajā vietā plānotajiem vēja parkiem un varētu nodrošināt ar atkrastes vēja parku apkalpošanu saistītos pakalpojumus. Pagājušā gada sākumā Ventspils brīvostas pārvalde, piesaistot Nīderlandes inženierkonsultantu uzņēmumu "Witteveen+Bos", sāka darbu pie pētījuma "Ventspils ostas iespēju izvērtējums atkrastes vēja parku un saistītās infrastruktūras apkalpošanai".
Sākotnējais pētījuma mērķis bija izvērtēt esošo infrastruktūru un tās iespējas un modelēt jauna termināļa izveidi Ziemeļostā, kas ir plaša, attīstībai pieejama ostas teritorija ziemeļu virzienā. Tomēr pētījuma laikā "Witteven+Bos" nāca klajā ar jaunu priekšlikumu ostas paplašināšanai, kas gan no izmaksu, gan efektivitātes viedokļa būtu vēl pievilcīgāks gan privāto investoru ieceru attīstībai, gan publiskās infrastruktūras jēgpilnai izmantošanai. Proti, eksperti piedāvāja pārbūvēt esošo 35.piestātni Ziemeļu molā, uzskalojot jaunu ostas teritoriju aptuveni 50 hektāru platībā, paredzot vietu gan vēja parku apkalpošanai, gan konstrukciju ražošanai.
Ir izstrādāts tehniskais risinājums, viļņu ietekmes modelēšana un veikti citi priekšdarbi, lai pārliecinātos par attīstības plāna pamatotību gan no efektivitātes, gan izmaksu un drošības viedokļa.
"Witteveen+Bos" ekspertu komandas tehniskais vadītājs Kristians Lubērs uzsver, ka novērtējums ietvēra pētījumu par labāko praksi Eiropas ostās atkrastes vēja parku attīstībai un apkalpošanai un funkcionālo prasību noteikšanu termināļiem. Pamatojoties uz šīm prasībām, tika novērtēti esošie ostas termināļi, lai noteiktu to piemērotību atkrastes vēja parku attīstītāju vajadzībām. Vienlaikus tika izpētīti paplašināšanas varianti uz ziemeļiem no esošā mola, tostarp jaunu molu, teritorijas un termināļu izveide.
SIA "Witteveen+Bos Latvia" vadītājs Oskars Zivtiņš informē, ka, izvērtējot Ventspils ostas atbilstību funkcionālajām prasībām, kādas citās Eiropas ostās tiek izvirzītas atkrastes vēja parku projektu būvniecībai un apkalpošanai, uzņēmuma "Witteveen+Bos" eksperti secināja, ka Ventspils osta jau šodien būtu gatava piedāvāt savus pakalpojumus atkrastes vēja parku attīstītājiem. Ziemeļostā ir iespējams attīstīt jaunus termināļus, to attīstību sadalot loģiskos un investīciju ziņā pamatotos posmos. Ventspils ostai ir izdevīgs ģeogrāfiskais novietojums attiecībā pret reģionā paredzētajām atkrastes vēja parku izbūves vietām.
Ventspils brīvostas pārvalde pašlaik aktīvi strādā ar potenciālajiem investoriem, kas varētu būt ieinteresēti sadarboties jauna termināļa izveidē. Projekta koncepts, kas tapis SIA "Witteveen+Bos Latvia" veiktā pētījuma "Ventspils ostas iespēju izvērtējums atkrastes vēja parku un saistītās infrastruktūras apkalpošanai" rezultātā, tiks virzīts apstiprināšanai Ventspils domē un Latvijas valsts atbildīgajās institūcijās.
Ventspils ir viena no lielākajām Baltijas austrumkrasta ostām un trešais lielākais industriālais centrs Latvijā. Iepriekšējos gados Ventspils brīvostā sākts aktīvs darbs jaunu attīstības projektu virzienā, lai transformētu tradicionālo ostas darbību no fosilās enerģijas tranzīta uz atjaunojamās enerģijas projektu servisa, zaļās degvielas uzglabāšanas un transporta pakalpojumu, pārtikas un Latvijas produkcijas eksporta mezglu. Ventspils ir vienīgā osta Latvijā, kura jau ir noslēgusi ilgtermiņa apbūves tiesību līgumu ūdeņraža rūpnīcas būvniecībai, un komersants ir sācis ietekmes uz vidi novērtējuma procesu.
Kā atšķiras atkraste no piekrastes?