VW GOLF 4 (2002 universālis) čīkst

PODAVAAX Reģ.: 21.11.2005

Sveiki, viedie!

Ir problēma, tā pa ausu galam esmu dzirdējis arī paziņu lokā par kautko līdzīgu! Proti - neesmu vienīgais, tāpēc domāju - moš kādam arī šeit ir nācies saskarties ar tādu problēmu un to atrisināt.

Lieta tāda - braucot - ir tāda čīkstoša skaņa aizmugurējā auto daļā. Vairāk sliecos uz ritošo. Tā skaņa ir tāda monotona, brīžiem skaļāka brīžiem klusāka - bet savu īdešanas frekvenci nemaina. Skaņa apmēram tāda kā tramvajiem griežoties - proti metāls pret metālu. Ķad nospiež bremžu pedāli, tad apklust - bet apklust arī braucot pa bruģi. Pazūd šī skaņa arī uzreiz pēc auto mazgāšanas. Ā un vēl - parasti tā skaņa ir kad brauc līdz 70km/h un ja griežās pa labi. Ja griežās ar autiņu pa kreisi - tad nikuja tā skaņas nav.

Kāpēc jautāju šeit?! Biju servisā - 2x. Otrajā reizē uzstāju, lai maina hotj visu pakaļu tam autiņam - tik lai tā čīkstoņa pazūd. Rezumē - servisā esot izmeklējušies pa visurieni, amīši kārtībā, bremzes iztīrītas utt. - un verdikts - gaudojot riepas

Varbūt ir kādam kāds variants!? Vai līdzīga bēda bijusi.

Paldies.

 
1 2 3 4 5
Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

žēl, ka nebija pie rokas fočiks lai to pasākumu nobildētu....

jā uz smērs bija ~3litru plastmasas spainītī.... ar šell logo virsū.... un smērs bija dzeltens.... kā sacukurojies medus....

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Centis_Nuudele rakstīja: ....pie mums vienu gultni, un mēs bez maksas iestāstīsim tev, ka jāmaina arī otru.

šito ideju vajadzētu pārdot Sviestcam

juha Reģ.: 11.01.2003
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Pirmais rakstīja:

ja tev naski griežot pa labi gaudo pakaļā gultnis, značit tas ir kreisais....

principā ir iespējams, ka gaudo abi - viens klusāk otrs skaļāk... tad gačam būs lielāka varka....

bet vispirms nomaini vienu.... pretējo tam uz kuru pusi griežot mašīnu vairāk gaudo....

YES

Ilgi gaidīju, kurš šito pārbaudes metodi uzrakstīs!

Daudzi uz šo pieņēmumu ir iekrituši. Nomaina vienu pusi, taču gaudošana joprojām paliek. Ne vienmēr šis pārbaudes variants ir pareizs.

Un kā ir pareizi?

PODAVAAX Reģ.: 21.11.2005
0 0 Atbildēt

,

Autor, kad būsi novērsis šo problēmu, iemet info, kas bija par vainu.

Obezatjelno...

ValdisM Reģ.: 09.11.2005
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

ValdisM rakstīja:

Tu gadījuma neesi TNT no tvnet.lv auto furmiem?

Tur arī viens tāds ieteica viena beigta gultņa gadījumā mainīt abus, bet kāpēc, tā arī nevarēja paskaidrot

Ja viens jau ir beigts, tad iespējams otram arī mužs jau būs cauri.

Vot šo lūdzu apskatāsti sīkāk.

Resp.kā vienas puses gultņa izdilšana ietekmē otrās puses gultni

P.S. Mainīt labu gultni, ir nevis PEDANTISKA, bet idiotiska pieeja (no auto jusera , nevis servisa viedokļa)

ValdisM Reģ.: 09.11.2005
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

ValdisM rakstīja:

Tu gadījuma neesi TNT no tvnet.lv auto furmiem?

Tur arī viens tāds ieteica viena beigta gultņa gadījumā mainīt abus, bet kāpēc, tā arī nevarēja paskaidrot

Offtopic:

Tevenetu murgainas zinjas, kur nu vel vairak autoforumu lasu reti, bet kad palasu tos remontēšanas murgus un teorijas, saprotu, ka tur daudziem ar nerviem/psihi kaut kas nav kārtība. iesaku labāk to laiku ko pavadi pa tevnet tā saukto "auto forumu", pavadīt svaigā gaisa vai arī sporta zālē miers

Pirms gadiem 3 tur vēl dažreiz kaut ko varēja noskaidrot, bet kā tur pārādījās kaut kāds idiņs ar niku TNT, tā tas forums kļuva par tukšas dišranas vietu kaut kādie urlām un bidlām

Centis_Nuudele Reģ.: 26.11.2007
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Centi, nu kapēc uzreiz lien pie tādiem sīkumiem? Stabilizators idejiski var vispār nebūt.

Es runāju par nozīmīgām autosa detaļām/mezgliem. Normāla prakse ir mainīt piem. amortizatorus abus reizē, atsperes, bremžu klučus, bremžu diskus. Jā, un lai vēl vairāk Jūs sadusmotu, normāli būt, ja pie kluču maiņas mainītu ar bremžu diskus. Varat sākt cepties.

Es pieminēju atsaiti piemēra pēc. Priekšpiedziņas auto idejiski arī bez viena aizmugures riteņa var pabraukt - resp, pofig ja tāds gultnis nojūk uz ceļa.

Un nevajag bāzt vienā maisā amortizatorus un bremžu detaļas (tie būtiski ietekmē auto stabilitāti uz ceļa) ar gultņiem.

Bremžu diskus normāli ir mainīt tad, kad viņi nodiluši līdz pieļaujamajam biezumam. Bīdmērs vajadzīgs, nevis dakšas ko spraust klientiem.

ValdisM Reģ.: 09.11.2005
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Sretsked rakstīja:

Kur ir garantija,ka nenobruks tas jaunais, tikko ieliktais ??

Un kā gultņa iespējamību nobirt ietekmē braukšana pa šoseju un kā pa pilsētu ??

Dārgais gals ( ar to es nedomāju scantech, swag, delphi, sct etc ) un oem problēmas nekad nav sagadājuši. Normāli tirgotāji brāķa gadījuma apmaina detaļas.

Centi, nu kapēc uzreiz lien pie tādiem sīkumiem? Stabilizators idejiski var vispār nebūt.

Es runāju par nozīmīgām autosa detaļām/mezgliem. Normāla prakse ir mainīt piem. amortizatorus abus reizē, atsperes, bremžu klučus, bremžu diskus. Jā, un lai vēl vairāk Jūs sadusmotu, normāli būt, ja pie kluču maiņas mainītu ar bremžu diskus. Varat sākt cepties.

pastāsti kurā servisā Tu strādā

(lai zinu uz kurieni nekādā gadījumā nebraukt )

Pidzec, pie bremžu kluču maiņas mainīt arī uzreiz diskus.

Ielas auto tak nav F1 vai rallija auto, idio

Centis_Nuudele Reģ.: 26.11.2007
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Centis_Nuudele rakstīja:

Un nevajag bāzt vienā maisā amortizatorus un bremžu detaļas (tie būtiski ietekmē auto stabilitāti uz ceļa) ar gultņiem.

Gultnis neietekmē stabilitāti uz ceļa?

viss skaidrs, tālākā diskusija ir bezjēdzīga... kā teica mūsu pasniedzējs: " vecos meistarus jau nepārmācīsi"

peace

Tu gribi teikt, ka nevienāda vecuma gultņi pretējos riteņos padara auto uz ceļa tikpat nestabilu kā nevienādi bremžu kluči vai amortizatori?

Tev pašam galva uz pleciem arī ir, jeb tu spēj tikai atgremot to ko stāstījis tavs 'pasniedzējs'?

brmbrmm Reģ.: 24.07.2009
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Pirmais rakstīja:

ja tev naski griežot pa labi gaudo pakaļā gultnis, značit tas ir kreisais....

principā ir iespējams, ka gaudo abi - viens klusāk otrs skaļāk... tad gačam būs lielāka varka....

bet vispirms nomaini vienu.... pretējo tam uz kuru pusi griežot mašīnu vairāk gaudo....

YES

Ilgi gaidīju, kurš šito pārbaudes metodi uzrakstīs!

Daudzi uz šo pieņēmumu ir iekrituši. Nomaina vienu pusi, taču gaudošana joprojām paliek. Ne vienmēr šis pārbaudes variants ir pareizs.

Ne vienmēr, bet visbiežāk, jo tajā gultnī ir 2 bumbiņu "virtenes", no kurām parasti izbeidzās ārmalā esošā, bet ir dzirdēti gadījumi, kad notiek otrādāk, tad skaņas efekti ir pretēji.

ValdisM Reģ.: 09.11.2005
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

ValdisM rakstīja:

pastāsti kurā servisā Tu strādā

(lai zinu uz kurieni nekādā gadījumā nebraukt )

Pidzec, pie bremžu kluču maiņas mainīt arī uzreiz diskus.

Ielas auto tak nav F1 vai rallija auto, idio

redzu, ka daudz ko uzzini jaunu + apsaukāšanās parāda tavu intelekta līmeni.

Tā būtu normāli, bet tā neviens nedara, es arī nē

Protam,šeit tā ir teorija, nevis prakse.

Vai tu uz jauniem bremžu diskiem liec vecos klučus?

kur es apsaukājos?

es pat uzrunu Tev reakstu ar lielo burtu.Vienmēr!

-----

nu uzliku uz jauniem diksiem vecos klučus (kādus 20tk km brauktus). Nekādu problēmu.

Nu un kāpēc tā nedrīkst darīt?? Kas vainas nedaudz padilušam klucim? Biezums par pārtis mm mazāks kā jauniem, tas arī viss.

Ko tas maina no mehānikas un mēhānisma darbības viedokļa?

----------

bet nu labi, lūdzu sniedz reālus argumentus, kāpēc ir jāmaina abi gultņi.

"Iespējams ka otrs arī var nobeigties" -tas nav ne arguments, ne kas, no gaisa paķerti pieņēmumi.

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Pirmais rakstīja:

ja tev naski griežot pa labi gaudo pakaļā gultnis, značit tas ir kreisais....

principā ir iespējams, ka gaudo abi - viens klusāk otrs skaļāk... tad gačam būs lielāka varka....

bet vispirms nomaini vienu.... pretējo tam uz kuru pusi griežot mašīnu vairāk gaudo....

YES

Ilgi gaidīju, kurš šito pārbaudes metodi uzrakstīs!

Daudzi uz šo pieņēmumu ir iekrituši. Nomaina vienu pusi, taču gaudošana joprojām paliek. Ne vienmēr šis pārbaudes variants ir pareizs.

pareizi nomainot visu tačku kopumā(pie dīlera) visādiem gačiem iet garām visa varka

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Sretsked rakstīja:

Kur ir garantija,ka nenobruks tas jaunais, tikko ieliktais ??

Un kā gultņa iespējamību nobirt ietekmē braukšana pa šoseju un kā pa pilsētu ??

Dārgais gals ( ar to es nedomāju scantech, swag, delphi, sct etc ) un oem problēmas nekad nav sagadājuši. Normāli tirgotāji brāķa gadījuma apmaina detaļas.

Centi, nu kapēc uzreiz lien pie tādiem sīkumiem? Stabilizators idejiski var vispār nebūt.

Es runāju par nozīmīgām autosa detaļām/mezgliem. Normāla prakse ir mainīt piem. amortizatorus abus reizē, atsperes, bremžu klučus, bremžu diskus. Jā, un lai vēl vairāk Jūs sadusmotu, normāli būt, ja pie kluču maiņas mainītu ar bremžu diskus. Varat sākt cepties.

normāli bu`tu ja pilna pelnutrauka gadijumā tačka tiktu dzīta pa tain uz tomletu

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Centis_Nuudele rakstīja:

Gachs rakstīja:

Centis_Nuudele rakstīja:

Un nevajag bāzt vienā maisā amortizatorus un bremžu detaļas (tie būtiski ietekmē auto stabilitāti uz ceļa) ar gultņiem.

Gultnis neietekmē stabilitāti uz ceļa?

viss skaidrs, tālākā diskusija ir bezjēdzīga... kā teica mūsu pasniedzējs: " vecos meistarus jau nepārmācīsi"

peace

Tu gribi teikt, ka nevienāda vecuma gultņi pretējos riteņos padara auto uz ceļa tikpat nestabilu kā nevienādi bremžu kluči vai amortizatori?

Tev pašam galva uz pleciem arī ir, jeb tu spēj tikai atgremot to ko stāstījis tavs 'pasniedzējs'?

es reiz mācījos universitātē.... man vislabāk tas pasniedzējs,kas garderobē pasniedz mēteļus

TDIOTS Reģ.: 07.01.2007
0 0 Atbildēt

ko jūs te piesipāties nabaga Raimondism ???

vaj tad ar R19 startera topiku JAU nebija viss skaidrs ??

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja: ....... ja pēc kārtīgas gultņa pārbaudes, nav pazīmju, ka tas iet uz beigām, tad nu protams klientam pat neieteiksim mainīt un nemainīsim......

es iesaku fordeļsaimniekam braukt pie gača uz Kārtīgu Gultņa Pārbaudi

p.n.

pie reizes nomainīt izpūtēju... un beidzot taču nopirkt kārtīgu renaultu... fordu atdodot detaļās lai viņiem būtu gultņi ko likt nākamajiem "klientiem"

Biideklis Reģ.: 14.05.2007
0 0 Atbildēt

Lai buutu droshs, ka nepaliek uz celja, iisteniibaa veelams nomainiit visus gultnjus

Nu plja, kko idiotiskaaku neesmu dzirdeejis. Luuk un shitadi mums servisos straadaa.

Par palikshanu uz celja gultnju deelj jau buutu nu vismazaak jaasatraucas, vairumaa gadiijumu gultnis saak njaudeet, nevis nobirst momentaa, un tev ir laiks ko dariit lietas labaa.

Varbuut arii aatrumkaarbu un motoru ieteiksi nomainiit pirms taalaaka brauciena?, var tak nobirt, zinieties.

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Jums švaki nervi

Biidekli, es velreiz atkaartoshos izlasi, par kaadu gadījumu es runāju - ja ir paradzeets, piemēram, brauciens uz vāciju, franciju, italīju. Es neietaupiitu paris latus un nelaistos ceļā, ja butu kadas aizdomas par to, ka var neizturēt wheel bearing uz bāņa. Bidekli, ne vienmēr gultnis sāk gaudot, pirms noķīlē vai vispār izjūk. Vari turpināt bļaut savu

Rekur iepriekšējos postos valdism atzinās, ka uz jauniem diskiem liek vecos klučus - lūk tas visiem ir pieņemams, ne?

Ja tagad vēl kāds tagad piesiesies pie vārdiem, tad maršs uz filozofiem un psihlogu klubiņu.

pusdienas paēstas, var iet tālāk skrūvēties, btw šodien ienācies renault kangoo dīzels, baudāms auto

paņem vecos klučus... noslīpē nost virsmu līdz vairs nav iepriekšējo disku atstātās rievas un liec uz jauniem diskiem......

ir taču jāsaprot kāpēc tu kautko dari... ne tikai tāpēc, ka manuālī tā ir rakstīts....

pasaki vēl, ka nedrīkst braukt ar mašīnu, kurai ir notrūkusi sajūga trose vai nestrādā rocene....

p.n.

kurš dīzelis tev tam kango ir? un ko tu jamajam skrūvē? un vai tiešām ir kaut viens naivs klients, kas uztic skrūvēt savu renaultu apšaubāmam kantorītim, kas maina visus gultņus tikai maiņišanas pēc....

p.p.n.

es gribētu redzēt kaut vienu reizi savām acīm, ka riteņa gultnis bez redzamām (dzirdamām) pazīmēm noķīlē tā, ka ritenis vairs negriežas

Centis_Nuudele Reģ.: 26.11.2007
0 0 Atbildēt

Pirmais rakstīja: es gribētu redzēt kaut vienu reizi savām acīm, ka riteņa gultnis bez redzamām (dzirdamām) pazīmēm noķīlē tā, ka ritenis vairs negriežas

Viens bija nupat pirms jaungada, palika uz ceļa. Kad būs nākošais es tev piezvanīsu, bet tev būs baigi fiksi jāatbrauc lai paspētu redzēt, jo veči to gultni uz ceļa maina apmēram 2 stundās.

Pardon, piemirsu pateikt spēkrata marku.....MTZ-82 ar smagu iekārtu un lieliem pārbraucieniem. Pusass gultnis sadalās reizinātājos bez iepriekšēja pieraksta.

juha Reģ.: 11.01.2003
0 0 Atbildēt

Centis_Nuudele rakstīja:

Pirmais rakstīja: es gribētu redzēt kaut vienu reizi savām acīm, ka riteņa gultnis bez redzamām (dzirdamām) pazīmēm noķīlē tā, ka ritenis vairs negriežas

Viens bija nupat pirms jaungada, palika uz ceļa. Kad būs nākošais es tev piezvanīsu, bet tev būs baigi fiksi jāatbrauc lai paspētu redzēt, jo veči to gultni uz ceļa maina apmēram 2 stundās.

Pardon, piemirsu pateikt spēkrata marku.....MTZ-82 ar smagu iekārtu un lieliem pārbraucieniem. Pusass gultnis sadalās reizinātājos bez iepriekšēja pieraksta.

Vajadzēja pateikt, lai nomaina arī otrā pusē. Ja nu sanāk ar šito uz Vāciju aizbraukt un uz bāņa palikt!!!

Crankshaft Reģ.: 31.10.2004
0 0 Atbildēt

Vispār jau diskusija kā Senās Grieķijas Forumā Bremžu diski? Hvz, es arī allaž esmu mainījis viņus tad, kad dilonis sasniedzis kritisko, vai jau pāri tam. Protams, abās pusēs vienlaikus. Ir pieredzēti gadījumi, kad hvz kāda iemesla dēļ no ierindas iziet samērā nesen mainīts , minimāli dilis bremzhu disks - plaisas skrūvju caurumu apvidū. Tad gan tika mainīts tikai tas Bet visumā ... manam ex-Volvo visi bremžu diski bij noskrējuši 275 kkm, biezuma dēļ mainīt vēl neprasījās. Tik vien, kā pāris reižu bij noslīpēti, lai tiktu vaļā no abām "kantītēm" un sīkām švīkām ...

A par tām svelpjoshām stupicām ... manā praksē ir bijuši pāris amizanti gadījumi Vienā bij sācis griezties gultnis uz pakaļstupicas ass, bet tikai zem mazākas slodzes, pagriezienā nesvilpa Otrā gultnim pašam izrādījās neliela luftīte, kuru ar roku riteni kustinot iisti nemanīja, bet kuras pietika, lai stupicas iekšējais gals vareetu epizodiski skarties pie blekja aizsargdiska , cik atminu.

A noklemmēt riteni - atminu Audi 100, kuram bij sadalījies pakaljriteņa iekšējā gultņa separators. Tā bij anekdote, griez ar roku - viss it kā OK, braucot tāds zems švilpiens un fiziski jūtams, ka auto bremzējas. Defektu ieraudzījām vien tad , kad stupicu pilnībā izjaucām ... Tā ka auto var notikt dajebkas un dajebkurā mirklī

alus_veeders Reģ.: 11.07.2005
0 0 Atbildēt

Ja pārdeg viena tuvās gaismas spuldzīte, var nomainīt tikai to pārdegušo, vai jāmaina abas ??? Vēlviens jautājums - ja izdeg viena pagrieziena spuldzīte, tad komplektā ar izdegušo jāmaina tās pašas puses, vai tā paša gala (priekša/aizmugure) otra spuldze ???

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Centis_Nuudele rakstīja:

Pirmais rakstīja: es gribētu redzēt kaut vienu reizi savām acīm, ka riteņa gultnis bez redzamām (dzirdamām) pazīmēm noķīlē tā, ka ritenis vairs negriežas

Viens bija nupat pirms jaungada, palika uz ceļa. Kad būs nākošais es tev piezvanīsu, bet tev būs baigi fiksi jāatbrauc lai paspētu redzēt, jo veči to gultni uz ceļa maina apmēram 2 stundās.

Pardon, piemirsu pateikt spēkrata marku.....MTZ-82 ar smagu iekārtu un lieliem pārbraucieniem. Pusass gultnis sadalās reizinātājos bez iepriekšēja pieraksta.

a tie veči mai nīja tikai vienu gultni vai pēc "pasniedzēja" ieteikuma abus

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Kaksis rakstīja:

Pirmais rakstīja:

Gachs rakstīja:

Jums švaki nervi

Biidekli, es velreiz atkaartoshos izlasi, par kaadu gadījumu es runāju - ja ir paradzeets, piemēram, brauciens uz vāciju, franciju, italīju. Es neietaupiitu paris latus un nelaistos ceļā, ja butu kadas aizdomas par to, ka var neizturēt wheel bearing uz bāņa. Bidekli, ne vienmēr gultnis sāk gaudot, pirms noķīlē vai vispār izjūk. Vari turpināt bļaut savu

Rekur iepriekšējos postos valdism atzinās, ka uz jauniem diskiem liek vecos klučus - lūk tas visiem ir pieņemams, ne?

Ja tagad vēl kāds tagad piesiesies pie vārdiem, tad maršs uz filozofiem un psihlogu klubiņu.

pusdienas paēstas, var iet tālāk skrūvēties, btw šodien ienācies renault kangoo dīzels, baudāms auto

paņem vecos klučus... noslīpē nost virsmu līdz vairs nav iepriekšējo disku atstātās rievas un liec uz jauniem diskiem......

ir taču jāsaprot kāpēc tu kautko dari... ne tikai tāpēc, ka manuālī tā ir rakstīts....

pasaki vēl, ka nedrīkst braukt ar mašīnu, kurai ir notrūkusi sajūga trose vai nestrādā rocene....

p.n.

kurš dīzelis tev tam kango ir? un ko tu jamajam skrūvē? un vai tiešām ir kaut viens naivs klients, kas uztic skrūvēt savu renaultu apšaubāmam kantorītim, kas maina visus gultņus tikai maiņišanas pēc....

p.p.n.

es gribētu redzēt kaut vienu reizi savām acīm, ka riteņa gultnis bez redzamām (dzirdamām) pazīmēm noķīlē tā, ka ritenis vairs negriežas

Pārvelc konisko gultni, redzēsi.

tu bieži savam prmajam golfam pārvelc gultņus itālijā vai francijā

Pirmais Reģ.: 16.05.2003
0 0 Atbildēt

Gachs rakstīja:

Crankshaft rakstīja:

A par tām svelpjoshām stupicām ... manā praksē ir bijuši pāris amizanti gadījumi Vienā bij sācis griezties gultnis uz pakaļstupicas ass, bet tikai zem mazākas slodzes, pagriezienā nesvilpa Otrā gultnim pašam izrādījās neliela luftīte, kuru ar roku riteni kustinot iisti nemanīja, bet kuras pietika, lai stupicas iekšējais gals vareetu epizodiski skarties pie blekja aizsargdiska , cik atminu.

A noklemmēt riteni - atminu Audi 100, kuram bij sadalījies pakaljriteņa iekšējā gultņa separators. Tā bij anekdote, griez ar roku - viss it kā OK, braucot tāds zems švilpiens un fiziski jūtams, ka auto bremzējas. Defektu ieraudzījām vien tad , kad stupicu pilnībā izjaucām ... Tā ka auto var notikt dajebkas un dajebkurā mirklī

Tieši tā

vot tāpēc jau es arī apgalvoju, ka ņekui sīkumoties un gultņa vietā mainīt visu autoparku pie dīlera.... pie tam paņemt tādu servisu, kas atrauks visā eiropā ar jaunu tačku un samainīs ja benzīns būs beidzies

1 2 3 4 5
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti