Piektdien, 14. februārī Talsos bija izveidojusies bīstama situācija, kokvedējam pazaudējot kravu. Nav zināms, kas īsti noticis, taču var pieļaut, ka kraviniekam nācies strauji bremzēt pirms gājēju pārejas.
Iesūtītajā materiālā redzam notikumus pēc gājēja laimīgās izglābšanās! No nenostiprinātās baļķu kravas kritušie baļķi nesasniedza gājēju uz gājēju pārejas! Bīstamākā baļķa šļūkšana aprāvās tieši pirms gājēju pārejas sākuma.
PAPILDINĀTS 18.02.2025 ar video:
Attēlā redzamā situācijā otrs baļķvedēja sastāvs uzbraucis uz ietves, lai arī kaut kā ieriebtu gājējiem, ar savu masu līdz pat 40 tonnām, cenšoties gājējiem sabojāt ietves segumu! No kā gan tāds naids milzīgajiem baļķvedējiem var būt pret mazaizsargātajiem izmēros mazmazītiņiem gājējiem Talsos!?
Naida vietā nihilisms pret visu kārtīgo, pret drošību, pret visu likumā un standartos rakstīto gan autovadītājiem, gan pārvadājumu vadītājiem, gan arī pašiem kontrolētājiem, kam smadzeņu vietā ir tikai vara un virs zemes augsts sēdeklis!
Kā tika nostiprināta baļķu krava, ja bremzējot automobili ar piekabi, no piekabes braukšanas virzienā izgāzās daļa baļķu kravas? Atbilde – baļķu krava vispār netika nostiprināta! To ikdienā nespēja redzēt arī policija, kas līdz negadījumam neko nezināja par to, kā nostiprināt kravu, ne arī to, kā pārbaudīt ceļu satiksmē pārvadājamās kravas nostiprināšanu. Domāju, policija joprojām neko vēl par to nezina!
Attēlā starp diviem krēsliem uz sānu statnēm balstās viens baļķu krāvums, kura masa baļķu kravu pārvadājumos svārstās no 6 līdz 10 tonnām. Pieņemsim, ka pirmā krāvuma masa piekabes priekšā bija 8 tonnas, tad pārrēķinot svara izteiksmē, kur 1kg=9,8N, tas varētu būt tuvu 8000 daN, kas apmēram ir 80 kN. Pārkraujot kravu otrā transportlīdzeklī, piekabes kravu stiprināšanas siksnas ir noņemtas. Parasti katram krāvumam piekabē baļķi tiek nostiprināti ar vienu siksnu, kā redzams vilcēja kravā, vai ar divām siksnām, kā vērojams garāmbraucošos baļķvedējos. (Ja ir pierādāms, ka šajā ceļu satiksmes negadījumā bija citādi, lūdzu sūtiet pierādījumus!)
Cik droši baļķu krāvumu var nostiprināt ar divām nostiprināšanas siksnām, kādas parasti uzmanto baļķu kravu nostiprināšanā?
Drošumu kravām, īpaši, baļķu kravām nosaka divējādi:
- Transportlīdzeklim strauji bremzējoties, bet aprēķina kā baļķu noturēšanu nekustīgi ar siksnām tos apsienot, pret pārvietošanos braukšanas virzienā. Baļķu nostiprināšanā pret pārvietošanos braukšanas virzienā baļķi ir jānostiprina ar spēku, kas ir vienāds ar baļķu kravas kopējo svaru.
- Transportlīdzeklim uzsākot kustību un braucot pa nelīdzenu brauktuvi vai bedrēm, lai baļķi vai baļķu krava nepārvietotos pretēji braukšanas virzienam. Pret pārvietošanos uz aizmuguri, baļķu krava ir jānostiprina ar spēku, kas ir puse no baļķu kravas svara.
Kas ir kravas masa un kravas svars?
Kravas masa ir baļķu koksnes un citu piebiru, kā dubļu, augsnes, sniega, ledus, zaru, sūnas daudzums baļķu kravā. Masa ir skalārs lielums, jo masai nav virziena. Kravas masu mēra ar svariem. Masu baļķu kravās nosaka kilogramos vai tonnās. Masa ir baļķu spēja pretoties to kustības ātruma un virziena izmaiņām, pārvadājot ar automobili ceļu satiksmē. Tāpēc masa ir inerta.
Kravas svars ir spēks, kura virziens ir vērsts gravitācijas virzienā. Svaram ir virziens un to aprēķina, ja baļķu kravas masu reizina ar brīvas krišanas paātrinājumu (g), kur g tiek pieņemts kā krišanas ātruma pieaugums 9,8 metri sekundē ik sekundi (9,8 m/s2) . Veicot galvas aprēķinus, var pieņemt ka 1 kg ir apmēram 1 daN.
Katrai kravas nostiprināšanas siksnai klāt ir jābūt piestiprinātai siksnas tehniskajam raksturojumam – etiķetei! Uz etiķetes ir uzdoti divi galvenie spēki, kas paredzēti diviem dažādiem kravas nostiprināšanas veidiem – kravas apsiešanai (STF) un kravas atsiešanai (LC).
Etiķetei ir svarīgi būt piestiprinātai pie siksnas, salasāmai. Kravas nostiprināšanas siksnas derīguma termiņš nav noteikts, jo siksnas derīgumu drošai kravas nostiprināšanai autovadītājs pārbauda pirms un pēc lietošanas, vizuāli vērtējot tās atbilstību noteikta standarta prasībām.
STF ir pieļaujamais saites savilkšanas spēks apsienot baļķu vai cita veida kravas. Attēlā STF ir 250 daN. Baļķu kravu nostiprināšanā bieži izmanto STF 300 daN vai 400 daN, sastopami ir STF spēki 500 daN lieli. Piedaloties kravu kontrolēs, baļķu kravu nostiprināšanā bieži izmanto STF 400 daN siksnas.
Tātad ar STF apzīmē spēku daN, ko nedrīkst pārsniegt spriegojot baļķu kravai apsietu siksnu!
LC ir nominālais saites savilkšanas spēks, ko tā iztur, ja nostiprinātā krava, traktors vai cits smagsvara mehānisms šo saiti velk taisnā virzienā diagonālā nostiprināšanas veidā. Attēlā LC ir 2500 daN, kas ir optimāli 50 mm platuma siksnām.
Tātad spēku, kas apzīmēts ar LC baļķu kravu nostiprināšanā apsienot baļķu kravu nedrīkst ievērtēt vai izmantot aprēķinos!
Secinājums.
Ja piekabē pirmais baļķu krāvums ar svaru 8000 daN tika apsiets ar divām siksnām, kuru STF ir400 daN, tad 2x400 daN noturētu baļķu krāvumu ar 800 daN lielu svaru. Pārejot uz kilogramiem, divas šādas saites no 8 tonnu baļķu svara noturētu tikai 800 kilogramus, tas ir vienu desmito daļu! Rezultāts precīzos aprēķinos atšķirtos no šiem aprēķiniem galvā, jo tās noturētu kādus 2 vai 3 baļķus vairāk, bet priekšstatam par nenostiprinātām baļķu kravām, vai tikai 10% nostiprinātiem baļķiem no transportlīdzekļu sastāvā iekrautās kravas un turpmākās “drošas” dalības ceļu satiksmē būtu pietiekošs.
No Autopārvadājumu likuma 54. panta. Kravu pārvadāšanas noteikumu pārkāpšana. (13) Par kravas novietošanas un nostiprināšanas noteikumu pārkāpšanu, kā arī par kravas transportēšanu ar transportlīdzekli, kas nav speciāli paredzēts šim nolūkam un nav attiecīgi reģistrēts, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam vienpadsmit naudas soda vienību (55 eiro) apmērā. Par nenostiprinātu kravu pārkāpumu uzskaites punkti nav paredzēti.
No CSL 57. panta. Apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpšana (4) Par stāvēšanu: 5) uz ietvēm, gājēju ceļiem, gājēju un velosipēdu ceļiem, kopīgiem gājēju un velosipēdu ceļiem vai velosipēdu ceļiem un velojoslām vietās, kur tas ir aizliegts, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam sešu naudas soda vienību (30 eiro) apmērā. Par stāvēšanu uz ietves pārkāpumu uzskaites punkti nav paredzēti.
Avārijas zīmes vietā autovadītājs izlika pašvaldības policistu!
Ja arī Tev ir video no ceļu satiksmes negadījuma vai policijas darba, tad sūti to portāla iAuto.lv redakcijai uz sociālajiem tīkliem Facebook uz e-pastu iAuto (at) iAuto .lv, vai šeit >> https://iAuto.lv/zino/
"Normāli domājošs" - izstāstīšu, kādēļ tev piekrītu. Sen tas bija - Smiltenē 80.gados uzlika pirmos luksoforus un arī pogu, kas pārslēdz sarkano autotransportam. Protams, mums puikām likās vareni nolikt visus mierā un tad nesteidzīgi pāriet ielu. Tīri vai iepatikās tā spēlīte, līdz redzot, ka šādi apstādinām MAZ-500 ar piekabi un grants kravu, kāds vecāks vīrs blakus mūs nokaunināja, sakot, vai esam padomājuši, ko prasa tādu sastāvu apturēt. Kopš tā laika ir daudz ūdens aiztecējis, tehnika cita, bet sev esmu ielāgojis - palaid to smago garām un tad ej pāri, ja redzi, ka brauc viena vai kaut pāris vieglās mašīnas, bet pēc tam ceļš brīvs - palaid tās garām un tad ej uz pārejas - nekas tavā dzīvē to pāris sekunžu laikā neizmainījies, tieši otrādi - būsi palīdzējis pasaulei zaļākai kļūt.