Ar mērķi mazināt pieaugušās degvielas cenas no 1.jūlija līdz 2023.gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielā nebūs obligāta, paredz otrdien valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu.
Šajā periodā biodegvielas piejaukuma prasības piemērošana būs brīvprātīga, proti, degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši varēs izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.
EM prognozē, ka grozījumu apstiprināšanas rezultātā, ja tādējādi mazināsies degvielas cena vai tās palielinājums notiks lēnāk, degvielas patēriņš netiktu būtiski ietekmēts, tas ir, netiktu novērots būtisks degvielas patēriņa pieaugums.
Ministrija skaidro, ka vienlaikus jāņem vērā, ka degvielas tirgus Latvijā netiek regulēts - tirdzniecība notiek brīvā tirgus apstākļos, kā arī jāņem vērā, ka noteikumu projekts nenoteic to, ka biodegvielas piejaukšana ir aizliegta un, ja degvielas realizētājs izvēlas šo piejaukumu saglabāt, tas attiecīgi tiek iekļauts arī degvielas cenā.
Spēkā esošie noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu paredz, ka dīzeļdegvielu atļauts realizēt Latvijā tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela ne mazāk kā 6,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Savukārt benzīnu (E95) atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienots bioetanols ne mazāk kā 9,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Kopš 2019.gada biodegvielas piejaukuma prasības ir harmonizētas visās Baltijas valstīs.
Jau ziņots, ka Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvji aģentūrai LETA iepriekš atzina, ka šis solis gala cenas samazinājumu, visticamāk, nedos. Biodegvielas piejaukuma atcelšana radīs lielāku pieprasījumu pēc fosilās degvielas, kam var būt cenu paaugstinoša ietekme. Turklāt degvielas tirgotājiem jau ir noslēgti ilgtermiņa līgumi par degvielas piegādēm ar biopiedevu.
Arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) darba grupas vadītāja Dace Cīrule norādīja, ka lēmums atteikties no biopiejaukuma nesamazinās degvielas cenas. Viņa pauda, ka līgumus par degvielas piegādi tirgotāji ir noslēguši jau pagājušajā gadā, tas nozīmē, ka pat gadījumā, ja biopiejaukums degvielā nebūs obligāts vai no tā atteiksies vispār, patērētājiem degvielas cenās būs jāsamaksā soda nauda par noslēgtajiem līgumiem.
Tad jau arī cenu samazinājums nebūs obligāts!
Vācijā bija līdzīgs plāns no 1.06, tikai tur atcēla enerģijas nodokli. Ieguvumu plānoja apmēram 35 centi benzīnam, 17 dīzelim. Rezultāts šodien: no benzīna atlaides palikusi puse, dīzelis - pa nullēm. Kāpēc? - tirgotājiem atradās argumenti, lai cenas sāktu celt jau 2.06
Tirgus cenu esi redzējis? Tā iet uz augšu! Tur arī izskaidrojums!
Brentā Maija beigās 110$, šobrīd 123$... tas ir 12% kapums uz cenu vien + transportēšana+ pārstrāde + loģistika + peļņa katrā posmā(jo neviens pa brīvu nestrādas)
Kāds sakars vācijas nodokļu sistēmai ar pasaules biržas cenu? Ķip vācija nodokli nomet un pasaules biržā tagad cenai jāstāv?
Saki paldies putleram, ka šādu situāciju tirgū ir sagriezis.... Nevar dzīvot mierīgi normāli un bez konfliktiem... NĒ....