Premjers: "Latvijas Gāzes" vadība un īpašnieku struktūra nav ieinteresēta, lai Latvijā būtu miers un cilvēkiem skaidrība 16

 
Nozare.lv | 2.septembris 2022 9:51

AS "Latvijas Gāze" vadība un īpašnieku struktūra nav ieinteresēta, lai Latvijā būtu miers un cilvēkiem skaidrība, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" norādīja Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV).

Komentējot to, ka "Latvijas Gāze" apgalvo, ka gāzes gaidāmajai apkures sezonai varētu nepietikt, politiķis uzsvēra, ka jāatceras, ka "Latvijas gāzes" nosaukums ir maldinošs - ja nosauktu to pēc īpašnieka struktūras, tad tā būtu "Krievijas gāze".

"Uzņēmuma vadība un īpašnieku struktūra nav ieinteresēta, lai Latvijā būtu miers, cilvēkiem būtu skaidrība. Krievija karo pret Ukrainu, bet Krievija savos izteikumos ir arī agresīva pret Baltijas valstīm," teica Kariņš, uzsverot, ka ar "Latvijas Gāzes" teikto jābūt uzmanīgiem.

Turpretī AS "Conexus Baltic Grid" ir valsts uzņēmums, kas uzglabā gāzi un zina, ka zem zemes patlaban tiek uzglabāts vairāk gāzes uz Latvijas vārda, nekā nepieciešams mājsaimniecībām apkures sezonai. Valdība, balstoties uz likumu, pieņēma lēmumu rezervēt konkrētu gāzes apjomu, kura pietiks apkures sezonai, teica Kariņš.

"Gāzes pietiks. Patlaban "Latvijas Gāze" ir publiskais tirgotājs - tam ir pienākums apgādāt mājsaimniecības. Tik ilgi,kamēr viņi pildīs šo pienākumu, gāze, kas ir zem zemes, ies mājsaimniecībām. Ja gadījumā viņi atteiksies, nespēj vai diezin ko pildīt šo pienākumu, tad šo pienākumu nodrošinās valsts uzņēmum "Latvenergo" sadarbībā ar "Conexus"," skaidroja premjers.

Kā ziņots, AS "Latvijas gāze" grasās šoruden vēlreiz celt gāzes tarifu, jo ir būtiski kāpušas cenas, par kurām tā tiek iepirkta, intervijā TV3 pastāstīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Aigars Kalvītis.

Viņš skaidroja, ka patlaban viena kuģa krava ar gāzi maksā ap 250 miljoniem eiro, un Baltijā ir ļoti maz uzņēmumu, kas šādu naudu var atļauties samaksāt. "Tāpēc pēdējās nedēļas laikā tirgū notiek ļoti lielas aktivitātes no dažādiem piegādātājiem, kuriem ir līgumi par piegādēm, sākot no oktobra, bet kuri nevarēs augstās cenas dēļ iegādāties. Tāpēc viņi meklē partnerus, kā šis kravas sadalīt," skaidroja Kalvītis.

Šī augstā cena esot arī iemesls, kāpēc "Latvijas gāze" pošas pie regulatora pārskatīt savus tarifus. No jūlija spēkā stājušies tarifi esot rēķināti pie krietni zemākas gāzes cenas.

Uzņēmuma šefs arī atkārtoja iepriekš publiski pausto, ka viņam nav skaidrs valdības lēmums par noteikta gāzes apjoma rezervēšanu mājsaimniecībām un nepieļaušanu, ka tas tiek izmantots citiem mērķiem.

"Mēs šobrīd juridiski vērtējam šo situāciju, un, protams, konsultējamies, kā šo situāciju risināt kopā ar Ekonomikas ministriju (EM). Mēs nesaprotam jēdzienu "rezervācija". Nav tāda jēdziena. Pie tam tā ir pat ne mūsu, bet mūsu klientu mantas rezervācija. To nevar nekā savādāk saprast - tā ir kaut kāda veida nacionalizācija," intervijā TV3 sacīja Kalvītis.

Kā ziņots, "Latvijas gāze" ceturtdien paziņojumā biržai "Nasdaq Riga apgalvoja, ka tai piederošais gāzes krājumu apmērs Inčukalnā ir 0,2946 teravatstundas (TWh). Ar tādu daudzumu nepietiekot mājsaimniecību nodrošināšanai ziemā, līdz ar to "Latvijas gāze" atkārtoti uzsver, ka tā nespēj izpildīt Enerģētikas likumā noteikto par konkrētām rezervēm, kam 31.augustā bija jāsasniedz 1,15 TWh.

Vienlaikus, neskatoties uz minēto "Latvijas gāzei" piederošo gāzes krājumu apmēru Inčukalna pazemes gāzes krātuvē un ierobežotajām dabasgāzes piegādes iespējām, kompānija kā publiskais tirgotājs turpina darbu pie risinājumiem par saistīto lietotāju nodrošināšanu ar gāzapgādi 2022./2023.gada apkures sezonai.

Jau ziņots, ka dabasgāzes apmērs saistīto lietotāju apgādei apkures sezonā veido 1,15 TWh, tādējādi ar valdības lēmumu "Latvijas gāzei" ir uzlikts pienākums līdz 30.septembrim minēto dabasgāzes apmēru uzglabāt Inčukalna krātuvē. Savukārt no 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim uz katra mēneša pirmo datumu krātuvē jābūt vismaz tādam dabasgāzes apmēram, kas atbilst starpībai starp 1,15 TWh un saistītajiem lietotājiem faktiski piegādāto apmēru no 2022.gada 1.oktobra līdz iepriekšējā mēneša pēdējam datumam. Publiskajam tirgotājam nav tiesību šos krājumus nodot citiem sistēmas lietotājiem.

EM iepriekš izplatīja paziņojumu, kurā teikts, ka uz "Latvijas gāzes" vārda Inčukalna gāzes krātuvē tiek glabāta dabasgāze lielākā apmērā nekā nepieciešams mājsaimniecību nodrošināšanai.

Arī vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators AS "Conexus Baltic Grid" ("Conexus") apliecināja, ka "Latvijas gāzes" dabasgāzes krājumu apmērs ir lielāks, nekā to pieprasa Ministru kabinetā pieņemtie noteikumi par enerģijas lietotāju apgādi agrīnās brīdināšanas un trauksmes līmeņa izsludināšanas laikā.

Pretēji "Latvijas gāzes" apgalvojumiem, ka kompānijai piederošās dabasgāzes apmērs Inčukalna pazemes gāzes krātuvē ir mazāks, nekā valdības rezervētās 1,15 TWh, "Conexus" norāda, ka "Latvijas gāzes" dabasgāzes krājumu apmērs patlaban ir lielāks, nekā to pieprasa Ministru kabinetā pieņemtie noteikumi par enerģijas lietotāju apgādi agrīnās brīdināšanas un trauksmes līmeņa izsludināšanas laikā.

"Conexus" gan piebilst, ka Inčukalna pazemes gāzes krātuvē glabātās gāzes īpašumtiesību jautājumi ir sistēmas lietotāju kompetencē, un "Conexus" ir pienākums nodrošināt ierobežotas pieejamības informācijas aizsardzību, kuru "Conexus" ir saņēmis no sistēmas lietotājiem, un nav tiesīgs to izpaust.

"Latvijas gāzes" ielākie akcionāri ir Krievijas "Gazprom" (34%), fonds "Marguerite Gas II.S.a.r.l." (28,97%), Vācijas kompānija "Uniper Ruhrgas International GmbH" (18,26%) un SIA "Itera Latvija (16%).

 
Visi komentāri
 
rt 2.septembris 2022 10:01
1 1 Atbildēt

Šo situāciju vajadzētu steidzami izmantot kādai no politiskajām partijām. Ar skaļiem lozungiem "Mēs drāzīsim dirsā LG!", "Resursi valsts kontrolē!" varētu nocirpt dakuja aitu!.

WALA 2.septembris 2022 10:08
1 3 Atbildēt

Nu tagad tikai bez diršanas , neba valdiba laicigi pieņēma šādu lēmumu, un neba nu apjoms ta kaut kā "maģiski" sakrita ar Latvenergo rezervēm ...

Kā parsti tautai baro tuftu ...

P.S. LG sapeotams ar nav nekāda "dievgosniņa" taču pasākums no mana skatu punkta ir "abpusēja prasta diršanās" visticamāk vēlēšanu iespaidā, kamēr pateretājs vulgaris var iet slaidi dirst tukīt pēc ram jad būs savu "balsi pārdevis" ...

Opis 2.septembris 2022 10:12
1 1 Atbildēt

Ir pēdējais laiks pasludināt apaļvaidzi par valsts ienaidnieku un Krievijas ietekmes aģentu, kas viņš pēc būtības arī ir. Nav saprotama VDD tolerance pret acīm redzamu krievu diversantu darbošanbos Latvijas teritorijā. Viss ko viņi dara ir -panikas sēšana, neapmierinātības radīšana un valsts varas šūpošana.

msh 2.septembris 2022 11:15
0 2 Atbildēt

Par Krievijas ietekmes aģentu viņu pasludināt varētu, bet kāpēc par valsts ienaidnieku? Mūsu vara ir kremlim pietuvināta, līdz ar to Kalvītis nav nekāds valsts ienaidnieks - un tāpēc arī VDD neko nedara - un tāpēc arī piekariņš nav neko darījis lai Latvijas energoapgādi padarītu neatkarīgāku no saviem saimniekiem, tikai smuki atrunājies. Valsts vara nesašūposies - pagājušoziem nesašūpojās, šoziem arī nesašūposies - ja vajadzēs, mentiem kuri valsti nostabilizēs, pieliks algas. Un kāpēc valdībai vajadzētu novērst cenu pieaugumu? Cenu pieaugums ir ļoti laba lieta - paši var kaut ko sashēmot, un arī Krievijas saimniekiem labi.A tu te naivi iedomājies ka valdība darbojas cilvēku labā, lai arī tie darbi kas būtu ar tādu mērķi ir baigi maz...

Opis 2.septembris 2022 10:18
0 0 Atbildēt

Bet viens ir skaidrs, tarifs apkurei noteikti vēl augs, jo šobrīd Elektrum piedāvā par 50% dārgāku gāzi kā LG.

Te protams arī jautājums Kariņam, kāpēc mums nav stratēģisko krājumu, nav sava LNG termināļa un k';apēc visu laiku ir bijis bla, bla, bla par brīvo tirgu un diversifikāciju, kaut paši ir pieļāvuši situāciju, kad viss turās tikai uz Krievijas gāzes piegādēm. Kāpēc valdība kopš 2014.gada neko nav darījusi, lai nepieļautu 5kārtīgu gāzes cenas pieaugumu un rudenī jau 7 kārtīgu pieaugumu.

es 2.septembris 2022 10:23
2 0 Atbildēt

Nekur pasaulē neko nedara pirms nelaimes. Visi likumi, noteikumi tiek rakstīti un pieredze iegūta tikai caur asinīm! Tāteikt, ja zinātu, kad un kur tornis kritīs, varētu viņu jau iepriekš nojaukt...

Opis 2.septembris 2022 11:17
0 0 Atbildēt

Latvijas valdība grozījumus enerģētikas likumā pieņēma jau aprīlī un noteica, ka 2023.gada 1.janvāra atsakās no krievu gāzes. Ko valdība darīja no aprīļa līdz septembrim?

Pļurkt 2.septembris 2022 12:18
1 1 Atbildēt

Pliķēja pa plecu leišiem un igauņiem un lūdzās, lai šie atved Latvānijai gāzi ar tankeriem!!

es 2.septembris 2022 10:43
0 0 Atbildēt

Janeks90 2.septembris 2022 11:24
0 0 Atbildēt

Pēc dažiem mēnešiem redzēsim kurš no abiem ir lielāks dirssējs

650 2.septembris 2022 13:41
0 0 Atbildēt

Gadījums (Mums) ira vienkakārši unikakāls.Extra ordinārs.Ne iedomājams un/vai nekad never ne iepriekš ne bijis ne novērots.Nee.

Mūsu valsts pazemē atrodas kaut/kas. Neviensīsti(vairs)nezin/kas.Kam pieder Tas.Cik īsti (Tā) tur ir.Kilotonnu, megaKiloGramu, terraWatu vai (varbūt) vienkārši TeraBaitu (TB).Aizejtur/*ujviņusazin kur.Brrr.

Stipri izskatās, ka šis te beidzamo dienu ikdienas rakstu lērums par šo tēmu top tieši tāpēc, lai cilvēkiem beidzot apniktu komentēt.Figzin, par ko run;āj;ām vakar.Vai tas tiešām bija aizvakar.Varbūt (tā/nekā) vispār nebija un (mums) kaut/kas (atkal) vienkakārši izlikās..Jā. www.moscowtimes.ru/2022/08/31/ma...azproma-a23792

kontradmiral 2.septembris 2022 21:42
0 0 Atbildēt

Kalvītis protams bija "varonis", kad slavēja gāzes TECus kā energoneatkarības pamatu, jo redz paši elektrību ražosim, tas popig, ka no krievu gāzes. Anyway šitādas auzas neviens nevarēja paredzēt, normālos tirgus apstākļos da pie jebkādām krīzēm grūti iedomāties scenbāriju, ka cena 10x pieaugs vai šobrīd izskatās pat vairāk reizes. Runā kā Eiropā stikla ražotnes veras ciet, jo pie šādas gāzes cenas labāk raut stopkrānu. Domāju, ka Valmieras stikla šķiedrai arī iet ļoti skarbi. Šis būs dikti skarba ziema. Labā ziņa, ka cilvēkiem stipri mainīsies domāšana par energoefektivitāti un resursu saprātīgu izmantošanu.

WALA 2.septembris 2022 23:05
0 0 Atbildēt

Bez stiklašķiedras ļoti maz kompozītmaterialu var iztikt, ta ka nez vai Valmierai butu pamats satraukties.

Kā smejies "vejdzirnavas" ar bez stiklašķiedras netop...

msh 3.septembris 2022 12:48
0 0 Atbildēt

Nu un kas tad ir? Ārzemju konkurentus šis faktors nav atslēdzis. Domā ķīnieši sev arī ir panākuši dārgas enerģijas cenas?

WALA 3.septembris 2022 23:16
0 0 Atbildēt

Domā ķīniešu produkciju tā visi atplestām rokām gaida, elektronikā stsrptautiskas korporācijas ir piespiedušas standartus ieverot un brāki lidināt nakuj, visur citur jamiem. ir vēl ļoti tāls ceļš ejams, īpaši situācijā kad notiek tirdzniecības " karš" ar ASV.

Paņem dajebkuru ķīniešu traktoru un salīdzini ar ES, ASV vai JAP ražotiem, pat Belarus ar ķīniešu daļām ir par pakapi lielāks mēsls ...

Jānis 5.septembris 2022 17:32
0 0 Atbildēt

Paldies bantitiskajam Vladimiram , sadarbībā ar ,,godīgo ,, Kalvīti Ticami ,ka abi grauj Latvijas ekonomiku . Ļoti vēlas no Kariņa tikt vaļa , jo baidās ka iesāks Ošforda kontus purināt , jo vienreiz ir jatiek pie skaidrības cik tad VALSTS GARANTS IR NOSLĒPIS godīgi sapelnīto ! Tāpēc jau negants uz Karinu .

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Divi "dala ceļu", citiem problēmas - bīstama situācija uz A4 autoceļa Polijā (+ VIDEO) 4

Video autors uzskata, ka "sižets aizsākās" brīdī, kad Opel vadītājs nobloķēja Cupra vadītāju. Pēdējais nolēma atdarīt, izbrauca Corsa priekšā un nobremzēja, liekot vadītājam izmanevrēt uz otru joslu - tieši Land Rover priekšā. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ:Izmēģinām jauno Porsche Panamera e hybrid (+ VIDEO)

Porsche ne pa jokam ir aizrāvies ar elektromobilitāti, tāpēc četras no septiņām jaunā Panamera modeļa versijām ir nopietni elektrificētas. Tās saucas e-Hibrid un aprīkotas ar jaudīgu spraudņa tipa hibrīdiekārtu. TV Autoziņas izmēģinās Porsche Panamera 4 e-Hybrid ar 470 ZS, un jā - arī tas ir lādējamais hibrīds Lasīt vairāk

 

Vēl mazāk darba vadītājam - Ford uzlabojis BlueCruise autopilotu 5

ASV autobūves uzņēmums Ford uzlabojis savu BlueCruise tehnoloģiju, kas nodrošina daļēju autonomo braukšanu uz noteiktiem ceļiem. Tas iespējams, pateicoties jaunākajam atjauninājumam ar indeksu 1.4. Lasīt vairāk

 

Kā paceļot reprezentatīvo auto slieksni, nonācām pie uzņēmuma vieglā transportlīdzekļu nodokļa pieauguma? Intervija ar A.Kulbergu (+ VIDEO) 50

iAuto.lv lasītājs atsūtīja mums informācija, ka darba auto Cupra Formentor VZ ar 228kw jeb 310zs TSI iepriekš uzņēmuma vieglo transportlīdzekļa nodokli maksāja ap 37 eiro mēnesī, bet tagad 159,60 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti