Latvija un Igaunija pretendēs uz Eiropas finansējumu atkrastes vēja parka "Elwind" infrastruktūras izbūvei 1

 
Nozare.lv | 24.februāris 2023 15:37

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) kopā ar Igaunijas Vides Investīciju centru ir iesniegusi atkrastes vēja parka "Elwind" infrastruktūras izbūves projekta pieteikumu Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) programmā, aģentūrai LETA pavēstīja LIAA pārstāvji.

LIAA direktora vietniece investīciju jautājumos Laura Štrovalde skaidro, ka pēc projekta apstiprināšanas LIAA sāks pētījumus optimālākajai abu valstu atkrastes vēja parku starpsavienojuma izveidošanai, elektrotīklu infrastruktūras izbūvei kā arī atkrastes vēja laukumu detalizētai izpētei.

Plānots, ka abu valstu pētījumu kopējās izmaksas pārsniegs 30 miljonus eiro, bet CEF fonds varētu segt pusi no tām. CEF projekts ir būtisks posms, lai sagatavotos atkrastes vēja parka "Elwind" būvniecības tiesību izsolei 2026.gadā, informē Štrovalde.

Projekta mērķis ir veikt Latvijas un Igaunijas aktrastes vēja parku laukumu un tiem nepieciešamās starpsavienojuma infrastruktūras izpēti, un tas tiks īstenots partnerībā ar Igaunijas Vides investīciju centru.

Paredzēts, ka projekta ieviešanas gaitā tiks veikta priekšizpēte par elektrotīkla pieslēguma punktu un starpsavienojuma tehnisko iespējamību, kā arī abu valstu atkrastes vēja laukumu gan teorētiskie, gan ģeotehniskie pētījumi, kas nodrošinās nepieciešamo informāciju atkrastes vēja parku un ar tiem saistītās infrastruktūras projektēšanai un būvniecībai.

Lēmumu par sagatavoto projekta pieteikumu Eiropas Klimata infrastruktūras un vides aģentūra (CINEA) pieņems līdz 2023.gada maijam.

"Elwind" atkrastes vēja parks būs nozīmīgs projekts Baltijas jūras reģionam ar lielu ekonomisko un sociālo ietekmi un tā kopīgā elektroenerģijas jauda būs līdz 1000 megavatiem (MW). Saskaņā ar veiktās priekšizpētes rezultātiem, Latvijā atkrastes vēja parks tiks izbūvēts Kurzemes piekrastē starp Liepāju un Ventspili, kur pēc veiktajiem pētījumiem ir visatbilstošākie apstākļi vēja parka attīstīšanai. Vēja turbīnas tiks izbūvētas aptuveni 15 kilometrus no krasta līnijas.

Projekts tiek attīstīts, balstoties uz Latvijā ieviesto ekosistēmu pieeju, lai veicinātu inovāciju un uzņēmējdarbības attīstību, kā arī piesaistītu liela apmēra investīcijas. Tas ir ilgtermiņa projekts, kurš stimulēs tādu nozaru attīstību kā viedā enerģētika, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, viedie materiāli un inženiersistēmas. 

Projekta ieviešanas izmaksas būs atkarīgas no dažādiem faktoriem, kā, piemēram, prognozējamās inflācijas, materiālu pieejamības, iesaistīto pakalpojumu sniedzēju un darbu izpildītāju noslodzes. Kopējās izmaksas, kuras galvenokārt segs investors varētu sasniegt vairākus miljardus eiro, norāda LIAA pārstāvji. 

Tomēr LIAA jau šobrīd ir skaidrs, ka projekts būs rentabls, jo attīstoties tehnoloģijām vēja enerģija ir kļuvusi konkurētspējīga arī bez valstu subsīdijām. Interesi par atkrastes vēja parku attīstību izrādījuši investori no Dānijas, Vācijas, Nīderlandes un citām valstīm, kurās ir uzkrāta nozīmīga pieredze šādu projektu īstenošanā.

Projekta "Elwind" laika plāns paredz, ka visi pētījumi tiks veikti un nepieciešamās būvniecības atļaujas tiks saskaņotas līdz 2026.gadam. Pēc tam plānots organizēt izsoli komersantiem, kuri vēlēsies iesaistīties projekta turpmākajā realizācijā. Kā projekta noslēguma termiņš tiek plānots 2030.gads.

LETA jau ziņoja, ka "Elwind" iecerēts, lai nākotnē stiprinātu Latvijas un Igaunijas enerģētisko neatkarību, nodrošinot elektroenerģijas jaudu 700 līdz 1000 megavatu apmērā.

"Elwind" atkrastes vēja parks būs nozīmīgs projekts Baltijas jūras reģionam ar lielu ekonomisko un sociālo ietekmi, tādēļ projekta attīstības nākamajā stadijā no Latvijas puses ar to strādā LIAA, nodrošinot parka būvniecībai nepieciešamo atļauju saņemšanu un ietekmes uz vidi novērtējumus. Tādā veidā tiks mazināta projekta ieviešanas ietekme uz elektroenerģijas pārvades tarifu patērētājiem.

Tāpat vēstīts, ka 2019.gadā Igaunijas valdības pārstāvji sāka sarunas ar Latviju par iespējamu kopīgu atkrastes vēja parka projekta īstenošanu. 2019.gada decembrī tika panākta konceptuāla vienošanās par šāda projekta īstenošanu. Latvijas Ekonomikas ministrijas un Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrijas memorands nosaka juridiski nesaistošu ietvaru kopīgai atkrastes vēja parka projekta pārvaldībai un finansēšanai starp Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministriju un Latvijas Ekonomikas ministriju.

Precīzs izmaksu un ieguvumu sadalījums tiks noteikts, pamatojoties uz priekšizpētes un izmaksu un ieguvumu analīzes rezultātiem. Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja parka kopprojekta īstenošana ir iekļauta Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2030.gadam.

 
1 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Dusmas 25.februāris 2023 0:26
1 0 Atbildēt

Tagad, kad elektro cena kož kaulos vecie vairs nebrēc, ka krasta līniju un ainavu izjauks viņiem. Klauni

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti