Eksperti: Ceļu maršrutu izvēle ietekmē CO2 izmešu daudzumu 9

Foto: Publicitātes attēls

Neste | 30.oktobris 2020 10:55

Teju trešā daļa navigācijas sistēmu ieteikto maršrutu rada lielāku CO2 izmešu daudzumu, tomēr to var samazināt, izvēloties pareizu braukšanas maršrutu* it īpaši īsos braucienos ar privātiem auto pilsētās.

Tā secināts pētījumā, kura ietvaros automašīnās tika uzstādīts mērīšanas aprīkojums, kas analizēja dažādus ceļa maršrutus un to radītās CO2 emisijas. Šo pētījumu īstenoja pasaulē vadošais atjaunojamās degvielas ražotājs Neste sadarbībā ar Nīderlandes kartēšanas un atrašanās vietas datu kompāniju HERE Technologies un Vācijas viedo programmatūru uzņēmumu PTV Group.

“Autotransports rada ievērojamu daļu no visām ar transportu radītājām emisijām pasaulē. Ja mēs vēlamies risināt klimata pārmaiņu problēmu un sasniegt dažādu valstu un uzņēmumu izvirzītos ambiciozos vides aizsardzības mērķus, mums ir jāizskata visi pieejamie risinājumi izmešu daudzuma samazināšanai.  To skaitā ietilpst mazemisiju degvielas izmantošana, piemēram, Neste MY Renewable Diesel™. Tomēr mums ir jāizskata arī citi, pat nelieli risinājumi. Šajā pētījumā vēlējāmies noteikt, vai ir atšķirība starp navigācijas sistēmas ieteikto noklusējuma maršrutu un diviem alternatīviem ceļiem, un vai maršruta maiņa ietekmēs degvielas patēriņu un tiešo CO2 izmešu daudzumu” saka Neste mārketinga un pakalpojumu viceprezidents Mika Hietileinens (Mika Hyötyläinen).

Eksperimentā testa braucējs salīdzināmos apstākļos pa trim reizēm nobrauca 13 dažādus maršrutus: navigatora sistēmas ieteikto noklusējuma maršrutu un divus alternatīvos. Somijas Tehnisko pētījumu centrs VTT analizēja datus, pēc tam ar HERE un PTV algoritmiem tika veikta datu mērogošana un turpmāka izpēte. Iegūtie dati apliecina, ka, izvēloties CO2 izmešu ziņā draudzīgu maršrutu, piemēram, Helsinku reģiona autovadītāji katru gadu varētu samazināt oglekļa dioksīda izmešu daudzumu gandrīz par 80 600 tonnām.

“Mēs noskaidrojām, ka apmēram divos gadījumos no trim navigatora ieteiktais maršruts bija vislabākā izvēle, kas nodrošināja vismazāko degvielas patēriņu un tādējādi mazāku CO2 izmešu daudzumu. Tomēr apmēram vienā trešdaļā gadījumu noklusējuma maršruts nebija visoptimālākais, radot lielāku izmešu daudzumu. Ja ikvienu maršrutu izraudzītos un pa to brauktu, vadoties pēc maksimāla degvielas ietaupījuma kritērija, kopumā izmešu daudzums samazinātos par 6,36%,” akcentē VTT galvenais pētnieks Juhani Lauriko (Juhani Laurikko).

Savukārt PTV produktu direktors Matiass Hormuts (Matthias Hormuth) uzsver, ka “absolūtā degvielas patēriņa prognozēšana vienmēr ir bijusi problēma. Tikai apkopojot plašu datu punktu klāstu, izmantojot mašīnmācīšanos un HBEFA metodes, mēs varējām parādīt, ka maršruta izstrāde samazina mūsu ražotā CO2 daudzumu. Pamatojoties uz šiem rezultātiem, mēs ceram, ka videi draudzīga maršruta izstrāde turpmāk kļūs par standarta piedāvājumu. Protams, mums arī jāņem vērā infrastruktūra un ceļu satiksmes drošība, kā arī citi aspekti, tomēr vienmēr izvēloties visīsāko maršrutu, degvielas patēriņu var samazināt par 5%, ja autovadītājs neiekļūst satiksmē ar biežu apstāšanos”.

“Šī eksperimenta rezultāti mūs pamudināja sākt pētīt šādas navigācijas sistēmas izveides iespēju Neste mobilajā aplikācijā, kas ļauj izvēlēties arī CO2 izmešu ziņā visdraudzīgāko maršrutu. Mēs vēlamies, lai nākotnē tā būtu noklusējuma iespēja visās navigācijas sistēmās: tas ir unikāls risinājums, kas samazina izmešu daudzumu un nerada klientam nekādus izdevumus,” piebilst Mika Hietileinens.

“Lai arī patlaban Latvijā, izmantojot Neste aplikāciju, ir iespējams norēķināties par degvielas uzpildi ar savu mobilo tālruni, ceram, ka drīz ar šo lietotni varēsim arī izvēlēties videi draudzīgāko maršrutu, kas ļaus samazināt CO2 izmešus. Šis unikālais risinājums navigācijas sistēmās klientiem neradīs papildu izdevumus. Tieši otrādi – kopīgiem spēkiem mēs spēsim samazināt kopējos autotransporta radītos kaitīgos izmešus”, piebilst Armands Beiziķis, “Neste Latvija” valdes priekšsēdētājs.

Eksperiments tika veikts Helsinku reģionā Somijā. Kopumā un izvēloties CO2 izmešu ziņā draudzīgu maršrutu, autovadītāji Helsinku reģionā katru gadu spētu samazināt CO2 izmešu daudzumu par nepilnām 80 600 tonnām – tas atbilst gandrīz 20 000 Helsinku reģiona iedzīvotāju radītajam kopējam CO2 izmešu daudzumam vai 30 000 pasažieru automobiļu skaita samazinājumam uz ceļiem pilna gada laikā.

*CO2 izmešu ziņā draudzīgais maršruts pamatojas uz vismazāko iespējamo degvielas patēriņu un tādējādi mazāku CO2 izmešu daudzumu. CO2 izmešu ziņā draudzīgo maršrutu var aprēķināt, ņemot vērā, piemēram, attālumu, vidējo braukšanas ātrumu un prognozētās apstāšanās.

 
Visi komentāri
 
Burnits 30.oktobris 2020 11:43
4 0 Atbildēt

Co2 Izmešu daudzumu ietekmē arī pirdēju daudzums mašīnā, jo vairāk pirdēju un speciālistu, jo lielāks Co2 un vairāk pasaule smird!

Viss svaigākais ceļš esot caur meža ceļu pofig ka mašīnai diski kvadrātā, toties svaigs gaiss, un tur nav visādu speciālistu man kaimiņš Fedja to pateica! Es viņa loģikai vairāk uzticos !

Krotow 30.oktobris 2020 12:09
1 0 Atbildēt

Pirdēji izdala metānu, kas rada vēl lielāku siltumnīcas efektu. Tātad ar nodokli jāapliek arī zirņi, pupas un augļi.

Burnits 30.oktobris 2020 13:16
0 0 Atbildēt

Pilnīgi piekrītu šāds lēmums atsvaidzinātu gaisu Latvijā. Es nesaprotu kāpēc vēl nav elektroniskās apakšbikses izdomātas, kas mēra Latvijas lielākos pirdējus, speciālistus. Ir jāuzliek ānusa nodoklis. Tas tikai veicinās svaiga gaisa esamību Latvijā.

Krotow 30.oktobris 2020 12:08
1 0 Atbildēt

Lai beidz kropļot nodokļu politiku un pāriet uz ceļa nodokļa piesaisti degvielai un degvielas tipam. Pie reizes būs pātagas efekts "neefektīvajiem".

imzz 30.oktobris 2020 15:06
2 0 Atbildēt

Jādomā, ka TA reizi gadā Latvijā ir nevis rūpēs par auto tehnisko stāvokli, bet gan aiz vēlēšanās biežāk iekasēt TEN. Ja nodokli piesaistītu degvielai, tas atļautu TA noteikt reizi 2 gados.

Pļurkt 30.oktobris 2020 16:33
0 1 Atbildēt

Te nu bija lielā plātība ar it kā latviešu valodas zināšanām, bet pats runā pārcēlumos no krievu valodas!!

Pļurkt 30.oktobris 2020 13:17
1 1 Atbildēt

Cik man ir nācies analizēt navigatoru, tad vienmēr tas izvēlas visātrāko maršrutu! Līdz ar to praktiski sanāk ka visekonomiskāko.

Vienīgais neuzskaita varbūtējos sastrēgumus, kur nu vēl par reāli esošajiem.

Freijers 30.oktobris 2020 14:13
2 0 Atbildēt

dabai draudzīgākais maršruts ir tāds, kur var normāli braukt, nestāvot štoperos un nečakarējoties uzsākot/bremzējot - t.i. pareiza laika izvēle, korķu apbraukšana (ne vienmēr tuvāk ir ātrāk), utt. Reti kurš navigators spēj prognozēt satiksmi +/- 5 min robežās, t.i. tik ātri, kā sakrājās korķis, noteikti ne jau wāze, kur gan der ieskatīties vai nav kādi anormāli korķi...

WALA 30.oktobris 2020 16:09
2 0 Atbildēt

Vai, vai, vai knu ka tā var, nu kā tā var. Izrādas ka tomēr tāda vai citāda efektīvāka braukšana rada mazāk CO2, bet nodokli ta uzliek "stāvošai konservbundžai", attiecigi kāra jēga braukt ekoloģiskāk ??

Bet vispar man protams arvien vairak sākt patikt ka muļķības sāk apzināties, un tad varbūt ar laiku tās arī izskaudīs ...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Mitsubishi piesaka Outlander PHEV jauno paaudzi

Japānas autobūves uzņēmums Mitsubishi publicējis pirmos attēlus ar jaunās paaudzes Outlander PHEV, kas savu pirmizrādi piedzīvos vēl līdz šī gada beigām. Lasīt vairāk

 

Ķīnā plūdi, bet Tesla tas neskādē (+ VIDEO) 7

Izskatās, ka elektromobilis ir viens no drošākajiem transportlīdzekļiem, ja runa ir par braukšanu pa dziļu ūdeni un cietu pamatu. Lasīt vairāk

 

"Nissan" finanšu gada pirmajā ceturksnī strādājis ar peļņu

Japānas autobūvnieks "Nissan" šī finanšu gada pirmajā ceturksnī, kas noslēdzās jūnija beigās, strādājis ar 114,5 miljardu jenu (880 miljonu eiro) peļņu salīdzinājumā ar 285,6 miljardu jenu zaudējumiem pagājušā finanšu gada pirmajā ceturksnī, liecina uzņēmuma pārskats. Lasīt vairāk

 

Vasaras braucieni ar elektrisko auto: karstums nav bieds ne pasažieriem, ne baterijai 6

Par vienu no būtiskākajiem elektromobiļu trūkumiem tiek uzskatīta gaisa temperatūras lielā ietekme uz to darbības efektivitāti. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti