Skatiens spogulī var glābt dzīvību jeb kā pareizi veikt apdzīšanas manevru 12

 

Foto: Publicitātes foto

Ergo | 16.augusts 2023 18:26

iemeslu smagiem ceļu satiksmes negadījumiem. Lai arī neapdomība un pārgalvība nav savienojama ar apdzīšanu, braukšanas kultūra Latvijā nereti liecina par pretējo – autovadītāji apdzen ļoti riskanti un agresīvi.

Apdrošināšanas sabiedrībā ERGO šogad pieteiktas vismaz 65 atlīdzības par dažādiem auto bojājumiem, kas radušies apdzīšanas manevru laikā, bet pērn reģistrēts virs 100 šādu negadījumu, par kuriem atlīdzībās gada laikā izmaksāti 235 000 eiro.

“Apdzenot jeb lielā ātrumā iebraucot pretējā braukšanas joslā, ir ļoti rūpīgi jāizvērtē situācija, lai netiktu apdraudēta ne paša, ne citu autobraucēju dzīvība. Viena no biežākajām kļūdām, kas raksturīga autovadītājiem un kuras sekas redzam pieteiktajos negadījumos, ir tāda, ka vienā joslā braucošas automašīnas apdzīšanu sāk vienlaicīgi, nepamanot un neņemot vērā viena otras manevru. Tieši pēc šādas situācijas izmaksāta šogad lielākā “apdzīšanas atlīdzība” (18 500 eiro) – auto tika nostumts no ceļa, ieskrēja kokā, apgāzās uz jumta un tādēļ bija norakstāms. Tik vienkāršas lietas kā pārliecināšanās par drošību atpakaļskata spogulī un laicīga pagrieziena rādītāja ieslēgšana var nosargāt dzīvību, veselību un novērst zaudējumus, kas saistīti ar potenciāliem auto bojājumiem,” uzsver ERGO Risku parakstīšanas departamenta direktors Raitis Čaklis.

Otra būtiska apdzīšanas negadījumu kategorija ir sadursmes, kas notiek, apdzenot brīdī, kad priekšā braucošā automašīna veic kreiso pagriezienu uz sānu ceļu. Par vienu no šādām situācijām ERGO pērn izmaksājis KASKO atlīdzību 72 000 eiro apmērā – transportlīdzeklis sācis apdzīšanas manevru, bet to nav pamanījis priekšā braucošais autovadītājs, kurš veicis kreiso pagriezienu. Pēc abu auto sadursmes, apdzenošais kravas furgons iebraucis grāvī un apgāzies uz jumta. Arī šī automašīna pēc negadījuma bija jānoraksta.

Tāpat ERGO ir saņemta virkne pieteikumu par frontālām sadursmēm, kad apdzenošais autovadītājs bijis pārgalvīgs, nav pareizi aprēķinājis distanci no pretī braucošā auto vai apdzīšanu veicis nepārskatāmā ceļa līkumā un līdz ar to nav paspējis atgriezties atpakaļ savā joslā. Savukārt strauji mēģinājumi atgriezties savā joslā, pēdējā brīdī iespiežoties starp citām automašīnām, nereti beidzas ar to, ka tiek aizķerti tajā pašā virzienā braucošie auto.

Lielākā daļa jeb 82 % no pieteiktajām “apdzīšanas atlīdzībām” ERGO šogad ir OCTA, 14 % – KASKO, 2 % – nelaimes gadījumu apdrošināšana, 2 % – Zaļās kartes apdrošināšana jeb negadījumi ārzemēs.

Kā pareizi apdzīt?

“Drošas Braukšanas Skolas” (DBS) vadītājs Jānis Vanks atgādina: “Pirms sākt apdzīšanu, būtiskākais ir novērtēt, vai šis manevrs ir nepieciešams. Apdzīšana ceļu satiksmē ir ļoti bīstama, jo paredz iebraukšanu pretējā braukšanas joslā, tāpēc ir iespējama frontāla sadursme vai tikpat labi no sānu ceļa pēkšņi var izbraukt auto, kas var rezultēties ļoti bīstamās avārijās. Ja runājam par pilsētu, tur apdzīšana vispār “neatmaksājas”, jo luksofora sarkanā gaisma iegūto laiku atņem un nekur aizsteigties īsti nav iespējams.”

         Pirmkārt, jānovērtē, cik liels būs laiks, ko iegūsim, veicot apdzīšanu, un vai šis laiks ir tā vērts attiecībā pret apdzīšanas manevra risku.

·         Ja esam izlēmuši apdzīt, jānovērtē ceļa posms, kurā tiks veikts manevrs. Apdzīšanu var veikt tikai taisnā, labi pārredzamā ceļa posmā! Vēlams, lai tajā nav pienākošo ceļu, līkumu un lai tas nav kalnains. Ir labi, ja ceļa tuvumā ir pārredzama pļava, lai varam laikus novērtēt, vai pa pienākošajiem ceļiem netuvojas auto.

·         Jāatceras, ka bīstamākie no pienākošajiem ceļiem ir tie, kas nāk no kreisās puses. Autovadītājs, izbraucot no šāda ceļa, primāri skatīsies pa kreisi, lai pārliecinātos, vai pa viņam tuvāko joslu netuvojas kāds auto, bet pa labi var nepaskatīties. Ja šajā brīdī auto veiks apdzīšanas manevru, var notikt nopietna avārija.

·         Apdzenot kravas auto vai autobusu, lielākā kļūda ir piebraukt maksimāli tuvu šim transportlīdzeklim un tad mēģināt apdzīt. Tas ir nepareizi divu iemeslu dēļ: piebraucot maksimāli tuvu šādam auto, mēs nepārredzam ceļu uz priekšu – kravas auto to aizsedz un, lai redzētu ceļu, esam spiesti daļēji iebraukt pretējā joslā. Tas var rezultēties avārijā. Otrkārt, ja esam piebraukuši pārāk tuvu otram auto un mūsu auto nav jaudīgs, paātrinājums, sākot apdzīšanu, būs vājš. Apdzenot kravas auto, jāievēro tāda distance, lai redzam ceļu un ieskriešanās jeb paātrinājums notiktu vēl savā joslā.

·         Distancei starp priekšā braucošo auto jābūt pietiekami lielai, lai savā joslā paspētu ātrumu nedaudz palielināt – vismaz par 5 km/h, salīdzinot ar priekšā braucošo auto. Piebraukšana pārāk tuvu priekšā braucošajam auto rada lieku stresa situāciju arī šī transportlīdzekļa šoferim, kas nav nepieciešams.

·         Apdzīšanas manevrs jāveic pēc iespējas ātrāk, lai maksimāli maz laika pavadītu pretējā braukšanas joslā.

·         Jāatceras, ka apdzīšana, apsteigšana pa labo pusi nav labs tonis! Arī apdzīšana, neievērojot horizontālo marķējumu, ir pārkāpums.

·         Lietus laikā jāņem vērā, ka aiz jebkuras braucošas automašīnas paceļas ūdens mākonis, turklāt smagajiem auto tas notiek arī uz sāniem. Tādēļ jārēķinās, ka apdzenot auto var tikt apšļakstīts. Atrodoties pretējā braukšanas joslā, tas ir ļoti bīstami, tāpēc stiprā lietū apdzīšanas manevrus nav ieteicams veikt. Ja esam apšļakstīti, maksimāli ātri jāiedarbina logu slotiņas, lai atjaunotu redzamību.

 
12 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
BMW 17.augusts 2023 10:54
8 4 Atbildēt

Es jau laicīgi ieslēdzu pagriezienu, tad sāku uzņemt ātrumu un kad iebraucu pretējā joslā, tā pedālis grīdā, lai pēc iespējas īsāks laiks jāpavada pretējā joslā. Besī tie pizģuki, kas apdzīšanas manevra laikā izlien priekšā un tad ar 92 km/h veic apdzīšanu, tad samīžās un lien atpakaļ. 

Bet vēl vairāk besī tie mudaki, kas pēkšņi spiež pa bremzēm, gandrīz apstājas un tad ieslēdz pagriezienu, lai iegrieztos savā lauku viensētas celiņā! Kur problēma ieslēgt pagriezienu jau laicīgi, lai visi zina, ko tu plāno darīt un nav pārsteiguma, kāpēc uz tukša ceļa pēkšņi sāk bremzēt.

ZZZZ 17.augusts 2023 7:13
5 2 Atbildēt

Pirms apdzīšanas uzņemam ātrumu laicīgi. Pašu apdzīšanas manevru uzsākot ar lielu distanci, tad iebraucot pretējā joslā būs labāka situācijas uz ceļa pirms apdzenamā, redzamība.   Nevis sēžot dibenā un neko tur īsti priekšā neredzot. Paliks laiks izlabot kļūdas, arī citu.

ZZZZ 17.augusts 2023 7:18
2 0 Atbildēt

ps. Cienījamie satiksmes dalībnieki, rādam tak to pagriezienu apbraucot šķērsli vai velo braucēju. Jūs paši sevi sargājat jo tas steidzīgais dibenā to priekšu neredz.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Renault atklās pieteikšanos R 5 E-Tech Electric iegādei

Francijas autobūves uzņēmums Renault uzsāks pieņemt pieteikumus no klientiem, kas vēlas iegādāties modeli R 5 E-Tech Electric, pirmās automašīnas solot piegādāt 2025.gadā. Lasīt vairāk

 

Fisker Ocean – par gandrīz 70 000 dolāru pirkto elektroauto noraksta neliela negadījuma dēļ 18

Elektriskā Fisker Ocean redzama neliela skramba, taču automašīnu salabot nevar un 69 000 dolāru vērtais pirkums jānoraksta. Lasīt vairāk

 

Renault piesaka 300 Zs jaudīgo Rafale PHEV versiju (+ FOTO) 3

Uzlādējamais hibrīds ar 300 Zs jaudu kļūs par vienu no šī gada rudens jaunumiem un būs pieejams divās jaudas versijās. Lasīt vairāk

 

Ķīnas Nio prezentē jaunu un cenu ziņā pievilcīgu Tesla Model Y konkurentu 5

Ķīnas autobūves uzņēmuma Nio jaunizveidotais apakšzīmols Onvo nodemonstrējis Tresla Model Y līdzīgu krosoveru L60, kam sola pievilcīgu cenu un sniedzamību virs 1000 kilometriem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti