Kā riepās uzturēt pareizu spiedienu? 9

 
10.oktobris 2008 12:25

Šonedēļ Michelin, sadarbojoties ar Statoil, pirmo reizi kampaņas "Spiediens: kontrolēts" vēsturē sāk unikālu akciju "Pareiza Spiediena Rallijs". Ralliju Michelin automašīnas sāka Polijā 7. oktobrī Statoil degvielas uzpildes stacijā Varšavā. Rallija misija ir pierādīt, cik būtiska nozīme ir pareizam spiedienam riepās.

Rallija dalībnieki veiks 3600 km no Varšavas līdz Tallinai, tādējādi aicinot autovadītājus regulāri pārbaudīt automašīnas riepu stāvokli, sekmējot augstāku drošību uz ceļa. 8. okotobrī Rallijs sasniedza Rīgu, 9. oktobrī Tallinu un 10. oktobrī Viļņu. 13. oktobrī Eiropas Ceļu satiksmes drošības dienā rallijs sasniegs Olštinu, Polijā.

Aptaujas rezultāti, ko Michelin veica Rīgā degvielas uzpildes stacijas Statoil apmeklētāju vidū 8. oktobrī, liecina, ka Latvijas autobraucēji pareizu riepu spiediena uzturēšanu atzīst par svarīgu, tomēr dati liecina, ka ne visi autobraucēji tam pievērš vajadzīgo uzmanību. Aptauja liecina, ka 32.96% automašīnu ir pareizs riepu spiediens, bet 38.46% tas ir normas robežās. Diemžēl 23.08% autovadītāju pārvietojas ar automašīnām, kam ir bīstami zems riepu spiediens, 3.85% autovadītāju riepu spiediens ir ļoti bīstami zems, bet 1.92% autovadītāju pārvietojas ar automašīnām, kuru riepās ir pārāk augsts spiediens.

„Drošas ceļu satiksmes nostiprināšanā Eiropā un Latvijā pēdējos desmit gados ir izdarīts līdz šim nepieredzēti daudz. Drošība ir tā joma, kurā vissvarīgākās ir detaļas un niecīgākās nianses. Piemēram, tam, vai ir lietota drošības josta gan priekšējos, gan aizmugurējos sēdekļos, vai, iestājoties gada tumšajai sezonai, ir pārbaudītas un noregulētas auto gaismas un vai auto riepās ir pareizs gaisa spiediens – arī tas ir stāsts par drošu braukšanu. Tāpēc mēs ļoti priecājamies iesaistīties savu Polijas kolēģu un Michelin kopīgi organizētajā projektā,” saka Sandis Šteins, SIA Latvija Statoil izpilddirektors.

„Tāpat mēs, Latvija Statoil, esam lepni par savu veikumu ceļu satiksmes drošības jomā kopumā. Turpat desmit gadu garumā esam atbalstījuši un iesaistījušies CSDD kampaņu organizēšanā. Esam organizējuši spilgtus ceļu drošības projektus mūsu stacijās, piemēram, paraugdemonstrējumu, kā no samīcītas mašīnas atbrīvo nepiesprādzējušos pasažieri. Daudzus gadus pēc kārtas rudenī savās stacijās esam organizējuši bezmaksas auto gaismu pārbaudi un regulēšanu u.c.”

Pārāk zems vai pārāk augsts spiediens riepās var radīt draudus ceļu satiksmes drošībai. 6% no letāliem ceļu negadījumiem uz šosejām notiek slikta riepu stāvokļa dēļ. Nepareizs spiediens riepās veido sliktāku saķeri ar ceļu, garāku bremzēšanas ceļu un rezultātā rada riepu eksplozijas risku. Problēma rodas transportlīdzekļa ass noslodzes nepareizas sadales dēļ un izmaiņām riepu nospiedumos. Papildus negadījumu riskam, nepietiekami piepumpētas riepas palielina automašīnas degvielas patēriņu un emisiju daudzumu.

Pēc Michelin grupas Eiropas Tehnoloģiskā Centra veiktajiem pētījumiem Ledo, Francijā, ar riepu, kurā ir par 20% mazāks spiediens, var nobraukt par 30% mazāk kilometru.

Michelin jau vairāk nekā 100 gadus MICHELIN mudina autovadītājus regulāri pārbaudīt spiedienu savu automašīnu riepās. 2004. gadā Michelin parakstīja Eiropas Ceļu Satiksmes Drošības Hartu (ERSC), apņemoties atbalstīt Eiropas Komisiju tās mērķa sasniegšanā: līdz 2010. gadam uz pusi samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu. Šo saistību ietvaros Michelin izveidoja akciju Spiediens: kontrolēts, kuras laikā Michelin pārstāvji piedāvā pārbaudīt riepu spiedienu un stāvokli transportlīdzekļiem, vēršot autovadītāju uzmanību uz to, kā šie elementi ietekmē drošību uz ceļa.

Statoil visās 40 valstīs, kur strādā StatoilHydro ASA meitas uzņēmumi, tajā skaitā Latvija Statoil, tie strādā saskaņā ar īpaši izstrādātu programmu Vide. Veselība. Drošība. Programmas mērķis ir nodrošināt nulles kaitējumu cilvēkiem un apkārtējai videi. Šo filozofiju uzņēmums īsteno ne tikai savā ikdienas darbā, bet arī savās sabiedriskajās aktivitātēs un tai pakļaujas arī drošība uz ceļa.

Lielākā daļa no Latvija Statoil veiktajiem projektiem ir uzskaitīta Eiropas Ceļu Satiksmes Drošības hartā, ko uzņēmums ir parakstījis. Par savu veikumu SIA Latvija Statoil ir saņēmis Eiropas Komisijas balvu Excellence in Road Safety Award (Eiropas Satiksmes Drošības izcilība).


SPIEDIENS: KONTROLĒTS

Drošība - Michelin misija

Autovadītāju drošība ir viens no vissvarīgākajiem Michelin uzdevumiem. Ar neskaitāmu inovāciju un tehnisko uzlabojumu palīdzību, jo īpaši riepu saķeres un izturīguma jomā, Michelin cenšas panākt uzlabojumu drošībai uz ceļa. Neskatoties uz rūpēm par riepām, lai paaugstinātu drošību uz ceļa, viens no kompānijas darbības pamatuzdevumiem ir pievērst autovadītāju uzmanību problēmām, kas saistītas tieši ar drošību.

Šī iemesla dēļ 2004. gadā Michelin parakstīja Eiropas Ceļu Satiksmes Drošības Hartu (ERSC), apņemoties atbalstīt Eiropas Komisiju tās mērķa sasniegšanā: līdz 2010. gadam uz pusi samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu. Šo saistību ietvaros Michelin izveidoja akciju „Spiediens: kontrolēts”, kuras laikā Michelin pārstāvji piedāvā pārbaudīt riepu spiedienu un stāvokli transportlīdzekļiem, vēršot autovadītāju uzmanību uz to, kā šie elementi ietekmē drošību uz ceļa.

Akcijas „Spiediens: kontrolēts” vēsture

Tās pastāvēšanas laikā, vairāk nekā 100 gadu garumā, Michelin ir pievērsusi uzmanību nepieciešamībai regulāri pārbaudīt spiedienu automašīnu riepās. Par tās simbolu kļuva Michelin Cilvēks, slavenais Bibendums, kas jau kopš 1898. gada skaidro autovadītājiem, ka pareizs spiediens riepās ir viens no priekšnoteikumiem drošai braukšanai. Bet kopš 1995. gada Michelin organizē šāda tipa akcijas ar vienotu nosaukumu „Spiediens: kontrolēts”. Sākot ar iepriekšminēto gadu, tās pakāpeniski aptvēra arī citas valstis.

Kad 2004. gadā tika parakstīts līgums ar Eiropas Komisiju, šīs akcijas kļuva vēl nozīmīgākas.

2004. gadā no 18 Eiropas valstīs apsekoto autovadītāju skaita 66 % autovadītāju regulāri pārvietojās ar transportlīdzekli, kaut gan riepās bija nepietiekams spiediens. 42 % autovadītāju spiediena līmenis riepās radīja draudus braukšanai līdz tādai pakāpei, ka varēja izraisīt riepās pēkšņus bojājumus un nopietnas sekas uz ceļa.

Kāpēc regulāri jāpārbauda spiediens riepās?

Pareizs spiediens ir priekšnosacījums drošībai uz ceļa, ilgmūžībai un ekonomijai

Pārvietošanās ar transportlīdzekli, kura riepās ir nepietiekams spiediens, ir nolaidība, kas var radīt nopietnas sekas. No visiem ceļu negadījumiem 6 % notiek slikta riepu stāvokļa dēļ. Nepietiekams spiediens rada nepareizu spiediena sadalījumu uz vietas un izmaiņas riepas saskares vietā ar ceļu, kas, savukārt, var radīt:

- Vājāku saķeri (jo īpaši ceļa līkumos),
- Bremzēšanas efektivitātes samazināšanos uz slapja seguma,
- Caurumu veidošanās risku riepās,
- Īsāku riepu kalpošanas laiku,
- Lielāku degvielas patēriņu (paaugstināta rites pretestība rada enerģijas un degvielas patēriņa pieaugumu),
- Īsāku kopējo nobraukumu pie vienāda degvielas daudzuma. Eiropas Tehnoloģiskā Centra pētījumi, kas tika veikti Ledo, Francijā, liecina, ka par 20% mazāks spiediens riepās nozīmē par 30 % mazāku nobraukumu kilometros.

Lai garantētu drošu braukšanu, autovadītāji nedrīkst aizmirst par spiediena kontroli riepās, jo tas dabīgā veidā ar laiku samazinās. Ieteicams pārbaudīt spiedienu vismaz reizi mēnesī, īpaši pirms brauciena uzsākšanas pa maršrutu ar lielu ātrumu. Šo vienkāršo darbību vajadzētu veikt ‘aukstām riepām’ (vismaz stundu pēc transportlīdzekļa apstādināšanas vai pēc tam, kad ar nelielu ātrumu nobraukts līdz 3 kilometriem).

10 PADOMI NO MICHELIN CILVĒKA

1. ATCERIES PAR PAREIZU SPIEDIENA LĪMENI RIEPĀS

Atceries pārbaudīt spiedienu riepās pirms katra garāka brauciena uzsākšanas, to ieteicams darīt vienu reizi mēnesī. Spiedienu riepās pārbauda, kad motors ir auksts, t.i., vismaz stundu pēc transportlīdzekļa apstādināšanas vai pēc tam, kad ar nelielu ātrumu nobraukti līdz 2-3 kilometri.

Ieteikumus spiediena kontrolei var skatīt transportlīdzekļa durvju sānu daļā vai iekšpusē, uz polsterējuma, sīkumu nodalījumā vai transportlīdzekļa lietotāja rokasgrāmatā. Lai brauktu pa autoceļu, spiedienam riepās jābūt maksimālā līmenī.

2. ATCERIES PAR REZERVES RIEPU
Tajā iepilda gaisu līdz 2,5 atmosfērām. Uzmanību: ja riepu nelieto, ar laiku tā vienalga noveco.

3. VELKOT PIEKABI
Palieliniet spiedienu transportlīdzekļa aizmugurējās riepās par 0,4 atmosfērām pie auksta dzinēja, līdz sasniegts vajadzīgais spiediens. Gadījumā, ja nav ražotāja norādes par spiedienu riepās, tad to palielina līdz 3 atmosfērām pie auksta dzinēja.

4. VENTIĻA UZMAVA
Ir svarīgs elements, kas garantē riepas hermētiskumu. Uzmavai ir neliela blīve, kas nodrošina hermētiskumu un aizsargā ventili.

5. PĀRBAUDIET RIEPU NODILUMA LĪMENI
Minimālais atļautais protektora dziļums ir 1,6 mm.
Tas ir principiāls un obligāts drošību faktors.

6. PĀRBAUDIET LABĀS PUSES RITEŅU ĢEOMETRIJU
Michelin iesaka pārbaudīt riteņu ģeometriju, lai:
- Nodrošinātu, ka transportlīdzeklis pareizi turas uz ceļa,
- Minimizētu riepu un mehānismu nolietojumu,
- Ietaupītu degvielu.

7. KONTROLĒJIET RIEPU STĀVOKLI
Bojājumi un iegriezumi ir bīstami. Pārbaudot riepu spiedienu, jāvērš uzmanība arī uz to, vai nav bojāts riepas protektors un sānu virsma. Ja tie ir nesimetriski, tad veiciet riepu stāvokļa pārbaudi pie speciālista.

8. JA PĀRDURTA RIEPA
Ja riepa ir pārdurta, tās remonts jāuztic speciālistam, kurš to demontēs, lai pārbaudītu riepas iekšpusi. Remonts bez demontēšanas ietver papildu risku pārdurt riepu.

9. MAINOT RIEPAS
Uz vienas ass liek divas vienādas riepas ar:
# Vienādu zīmolu,
# Vienādu nosaukumu,
# Vienādiem kravnesības un ātruma rādītājiem.

Atcerieties par ventiļu nomaiņu. Jauns ventilis nodrošina riepas hermētiskumu, izturīgumu un atbilstoša spiediena uzturēšanu. Transportlīdzekļa aizmugurējā daļā liek jaunas riepas. Ar šādu konfigurāciju jūs iegūsiet vislabāko saķeri ar ceļa virsmu un samazināsiet transportlīdzekļa slīdēšanas risku uz slidena ceļa, pie straujas bremzēšanas vai pagrieziena.
 
Visi komentāri
 
262461. viesis 10.oktobris 2008 12:34
0 0 Atbildēt

Nez kāpēc jāpārbauda tikai labās puses savērsums un kāds sakars motora temperatūrai ar riepām... :D

262465. viesis 10.oktobris 2008 13:06
0 0 Atbildēt

Nu jau daudzim mūsdienīgiem auto ir dažī punkti apvienoti vienā:

Pārbaudiet riepu spiediena kontroles rādītājus.

Lai gan ja nav OK, tas pats bļauj :D

262476. viesis 10.oktobris 2008 16:09
0 0 Atbildēt

Nez, kaads praatagaismas priesteris ir tulkojis tos tekstus uz latvieshu valodu. Latvietis toch nav, varbuut kaads polis, kursh latviski iemaaciijies ... briizhiem pilniigi aciis griezh! :-)

262493. viesis 10.oktobris 2008 19:58
0 0 Atbildēt

cien. Michelin!

Jums raksta iAuto lasītājs un tagad jau rakstītājs.

Vai Jūs nevarētu palīdzēt ar precīzām riepu spiediena tabulām manam Opelim Astrai, lai varu būt kārtīgs eko braucējs un taupīt benzīnu un apkārtējo vidi no CO izmešiem, kas ir ļoti svarīgi, vai ne?

cik ir jābūt spiedienam katrā riepā, ja es braucu viens? mans svars ir 115 kG.

cik ir jābūt spiedieniem riepās, ja braucam trijatā, viens vecis man blakus, sver ap 105 kG un aizmugurē mazāks vecis ar svaru 80 kG kreisajā sēdeklī?

vārdu sakot , vajag precīzu tabulu ar spiedienu vērtībām katram ritenim, ar dažādiem automobiļa izsvarojumiem.

gaidu atbildi, ar cieņu, Janka no Burkānciema.

262495. viesis 10.oktobris 2008 20:56
0 0 Atbildēt

To jāprasa nevis mišelinam, bet jopelim, vai jāizpēta bākas vāciņš :D :D

262503. viesis 11.oktobris 2008 12:01
0 0 Atbildēt

tomēr kāds ir izlasījis

262504. viesis 11.oktobris 2008 12:20
0 0 Atbildēt

burkaanciema iemiitniek, astrai priekshaa ir 2.2, aizmuguree 2 vai 2.2, ja krava. Reali aizmugure esmu arii 2.5 turejis ja pustonna iekrauta. :D

262508. viesis 11.oktobris 2008 13:30
0 0 Atbildēt

Blj.in, vareeja tas suckoil vismaz pārbaudīt savu manometru prcizitāti, jo uzpildot riepu 2.3bar vienā tankā pie cita statoil jau rāda, ka spiediens ir tikai 2bar.

262574. viesis 14.oktobris 2008 9:58
0 0 Atbildēt

Ar to spiedinuriepās ir kā ir. labāk varētu ieteikt kādu verķi izmantot lai prcīzi noteiktu spiedienu, man mājās ir 8 gab dažādi verķi un katrs rāda kaut ko savu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 19

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 11

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti