Finansiālās krīzes laikā arvien vairāk cilvēkiem galvassāpes sagādā līzinga maksājumu veikšana. Lai atvieglotu autobraucēju slogu, reklāmdevēji piedāvā mašīnu īpašniekiem uz saviem braucamajiem izvietot reklāmas informāciju, par ko, protams, paredzēta finansiāla kompensācija. Šāda iespēja ir pieejama arī Latvijā.
Lielbritānijā un ASV uzņēmēji vienmēr ir bijuši naski uz jaunu reklāmas veidu izgudrošanu un arī reklāmas izvietošanai uz fizisko personu automašīnām pirmssākumi meklējami šajās valstīs. Gadsimta pašā sākumā, attīstoties interneta izplatībai, virkne uzņēmēju lūkoja izveidot visaptverošus automašīnu īpašnieku tīklus, lai atlasītu katram reklāmdevējam pēc iespējas piemērotākus reklāmas nesējus. Ieguvēji ir visi – autobraucēji var rēķināties ar papildus ienākumus, reklāmdevēji iegūst jaunu informācijas pasniegšanas veidu, bet procesu nodrošinošie uzņēmēji – komisijas maksu. Interesanti, ka sākotnēji uzņēmumi plānoja iekasēt arī automašīnu īpašnieku reģistrācijas maksu, bet tagad šāda prakse vairs nav izplatīta.Pats reklāmas izvietošanas process ir pavisam vienkāršs. Kad uzņēmēji ir saņēmuši pasūtījumu no reklāmdevēja, tiek izvēlēti automašīnu īpašnieki, kuri vislabāk atbilst kampaņas vajadzībām. Noteicošie faktori parasti ir automašīnas marka, braukšanas biežums un vieta. Tad autobraucējam uz dažām dienām jāatstāj mašīna servisa centrā, kur tiek veikta aplīmēšana. Kampaņas periods parasti ir vismaz seši mēneši, bet sasniedz pat vairākus gadus.
Ir izveidotas dažādas sistēmas, kā autobraucēji tiek atalgoti par reklāmas izvietošanu uz saviem spēkratiem. Šobrīd populārāka ir GPS ierīces uzstādīšana automašīnās, kas uzskaita nobrauktos kilometrus dažādās teritorijās. Parasti autobraucējam tiek noteikta kāda prioritārā teritorija, piemēram, pilsētas centrs, kur tiek apamaksāts katrs nobrauktais kilometrs. Tiek veikta apmaksā arī par veikto attālumu citās teritorijās, tomēr kompensācijas apjoms mēdz būt zemāks. No citām apmaksas sistēmām visbiežāk tiek izmantota vienkārša samaksa par periodu, nosakot fiksētu dienas maksu.
Izvietojot reklāmu uz automašīnām, to īpašniekiem gan jāuzņemas arī vairāki pienākumi. Reklāmdevēji ir ieinteresēti maksimāli intensīvā ekspozīcijā, tādēļ braucējiem jāapņemas izmantot stāvvietas ielu malās nevis automašīnas atstāt stāvlaukumos. Tāpat vadītājiem jārūpējas par savu spēkratu tīrību. Šis ir ļoti būtisks reklāmas aspekts, tādēļ nereti autobraucēji pat saņem iespēju vairākas reizes mēnesī bez maksas mazgāt savus braucamos. Cits, gan krietni grūtāk kontrolējams pienākums, ir satiksmes noteikumu ievērošana. Skaidrs, ka reklāmdevēji nevēlas, lai automašīna ar viņu zīmolu izceļas ar agresīvu braukšanu, radot negatīvas asociācijas citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Kopumā tradicionālajos līgumos starp reklāmas uzņēmumu un automašīnas īpašnieku ir iekļauti aptuveni desmit dažādi autobraucēja pienākumi, tomēr tie ir viegli izpildāmi. Pamatdoma – uz ceļa uzvesties pieklājīgi, mašīnu vienmēr novietot labi redzamās vietās un to uzturēt labā vizuālā stāvoklī.
Latvijā ar reklāmas izvietošanu uz privātpersonu automašīnām nodarbojas uzņēmums CarAds.lv. „Darbību esam sākuši nesen, tādēļ šobrīd vēl tikai veidojam savu reklāmdevēju un automašīnu īpašnieku tīklu,” stāsta CarAds.lv pārstāvis Kaspars Kangro. „Latvijā sadarbojamies arī ar automašīnu īpašniekiem – juridiskajām personām – bet šobrīd strādājam pie fizisko personu datubāzes paplašināšanas.” Latvijā autobraucēji, uz sava braucamā izvietojot reklāmas, mēnesī varot nopelnīt aptuveni 100 latus. Izvēloties automašīnām uz kurām izvietot reklāmas, CarAds.lv parasti priekšroku dodot tām, kuras bieži atrodas Rīgas centrā, tomēr esot iespējami izņēmumi. Reģistrēt savu automašīnu reklāmas izvietošanai iespējams mājas lapā www.carads.lv.
Liene Lapiņa
Biznesa augstskola „Turība”
Sabiedrisko attiecību fakultāte
1. kursa studente
"....Latvijā autobraucēji, uz sava braucamā izvietojot reklāmas, mēnesī varot nopelnīt aptuveni 100 latus....."
Nevis aptuveni bet maksimums..
pie nosaciijuma ja nobraukaa pa riigas centru 2000 km meenesii... vai pa riigu vispaar 5000 km :)
interesanti kursh ar savu privaato mashiinu to izdara...
manupraat sviests...
P.S. un arii domaaju ka nav iisti pareizaa finansu situaacija latvijaa...